Welke motor heb ik, 1-fase of 3-fase

Goedemiddag,
Ik ben op zoek naar een antwoord en hoop dat jullie hierin mee willen denken.
Ik heb een zaagmachine gekocht (tweedehands). Op het type plaatje van de machine staat aangegeven dat de machine een 3-fase motor heeft (380v) en 2,2 KW sterk is. Wat is het geval, de elektromotor in de machine is niet de motor als wat er op de machine staat aangegeven.
Op het typeplaatje van de elektromotor staat aangegeven dat het een 220v 9.0a/320/400v motor is, 14 of 1,4KW (niet duidelijk te lezen of er nu wel of geen punt staat, lijkt mij 1,4kw) 1,9 PK sterk en 2850 RMP toeren draait.

Na het openen van de schakelkast op de machine, waar ik de 3-fase volgens de handleiding moest aansluiten, kwam ik erachter dat er maar twee draden vanuit de schakelkast naar de motor toe liepen. Dit was toch een verrassing aangezien ik in de veronderstelling was dat de motor 3-fase was. Helaas was de bekabeling dusdanig slecht dat ik niet zeker weet hoe dit ooit aangesloten heeft gezeten.

Er zit nu een aanloopcondensator op die volgens mij geschikt is voor 240v. Ooit heeft er een andere aanloopcondensator opgezeten (zie lege beugel op de foto). Uit de motor lopen een aantal draden die zijn aangesloten.

Een draad is niet aangesloten maar met een soort kaarsvet afgeschermd. Op de kroonsteen is links de fase (bruin) en rechts waarschijnlijk de Nul. Als ik het kroontje bekijk zou het kunnen zijn dat hier dan ook een aansluitpunt voor de 2de- of derde fase.

Mijn vraag: is deze elektromotor aan te sluiten op 2-fase, 3-fase of slechts op 1 fase.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

2 Fase en 1 Fase en Nul zijn eigenlijk hetzelfde.
Maar je zult het allemaal 1 fase, Dus 230V +N moeten doen.
Deze motor is NIET geschikt voor 3 fase.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Duidelijk antwoord, bedankt!

Op 5 maart 2021 12:42:20 schreef Toeternietoe:
2 Fase en 1 Fase en Nul zijn eigenlijk hetzelfde.
Maar je zult het allemaal 1 fase, Dus 230V +N moeten doen.
Deze motor is NIET geschikt voor 3 fase.

Je hebt een motor die geschikt is voor éénfasig 230V.

Oorspronkelijk had deze motor twee condensatoren, een bedrijfscondensator en een startcondensator.
De startcondensator wordt gebruikt om een hoog aanloopkoppel te creëren
en de bedrijfscondensator om tijdens bedrijf extra aandrijfkoppel te maken.
Tijdens aanloop neemt de motor een hogere stroom op. Het zwarte blokje 4CR-6-734 meet de motor stroom en schakelt de startcondensator in of uit.

Het probleem is dat de startcondensator verdwenen is.
Het is mogelijk dat de motor nu nog werkt, maar hij zal niet sterk zijn tijdens het aanlopen.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op 5 maart 2021 16:55:34 (14%)]