ontwerp voor Accu lader via sigarettenaansteker

Hoi mede circuit onliners,

Probleem: opladen van "standaard 12V" (Pb/H2SO4)voor schrikdraad. De persoon in kwestie laat nu zijn (diesel) truck draaien, verwisseld de lege accu van het schrikdraad met de volle uit zijn truck, en rijd verder. Als gevolg: opgeblazen gelijkrichters in zijn altenator en de accus houden het niet zo lang uit.
Oplossing: laden via de sigaretten aansteker met een gecontroleerde stroom van 7A (0.2C) tot zo goed als vol en dan overschakelen op 500 mA. 7A zou moeten lukken uit de sigaretten aansteker, in dit model truck 15A gezekerd en redelijk dikke kabels. (>2.5 mm2)
"Hufterproef", verkeerd aansluiten van de te laden accu, kortsuiting van de uitgang, etc. mogen geen vervelende gevolgen hebben.
Bijgaand de schakeling, Buck/Boost, Buck geregeld tot 7A max. Boost 500 mA. Hele lage Rds MOSFETS, lage schakelfrequentie. (Helpt met de di/dt) 700uH 7A DC spoel. Micro controller stuurt de schakeling, maar HW controleert de het. Als er iets fout gaat, blokeert HW het schakelen.

Mijn ervaring: als je lang met iets bezig bent, zie je vast iets over het hoofd. Dus als je/u iets vind dat verbeterd kan worden, hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet

LaStei

carpe cerevisi

Je kunt het jezelf ook makkelijk maken door een current-controlled buck-boost te kopen. Bijvoorbeeld zoiets:

https://nl.aliexpress.com/item/1005001634175745.html?spm=a2g0s.9042311…

Dan kun je de accu met 0-10 A laden (instelbaar). Voor 4 euro kun je het zelf niet maken.

Dank je mr. SnuGGelS, helaas weten die chinezen niet de betekenis van Buck/Boost.... jouw/Uw voorstel was mijn eerste gedachte om te gebruiken, helaas is het alleen Boost, en geen Buck.... (De controller chip is een TL494, en met twee vermogens halfgeleiders zie ik geen mogelijkheid om er buck/boost van te maken) Ooit eens een lineair technology buck/boost gezien voor lood/zuur accus, maar voor zover ik weet maken ze die niet meer...

Apologies: het is een andere module die moeilijker hier in de UK te vinden is, ik ga eens kijken of ik er een bemachtigen kan, dank je.

L.S.

carpe cerevisi
Shiptronic

Overleden

1 weerstand(voldoende vermogen goed gekoeld) in serie met de accu, om de max laadstroom te begrenzen, is toch voldoende?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 5 maart 2021 13:36:13 schreef LaStei:
De persoon in kwestie laat nu zijn (diesel) truck draaien, verwisseld de lege accu van het schrikdraad met de volle uit zijn truck, en rijd verder. Als gevolg: opgeblazen gelijkrichters in zijn altenator en de accus houden het niet zo lang uit.

Nooit een auto met een lege batterij starten met kabels vanuit een andere auto die nog draait, veel kans dat er iets verkeerd gaat met de installatie van de nog draaiende motor omdat de regelaar het noorden kwijt is.

Dit is wat je ongeveer gedaan hebt, soms gaat het goed en soms gaat het verkeerd, niet doen dus.

LDmicro user.

Zolang die draaiende auto zelf een goede accu heeft, kan er niet zoveel mis gaan hoor, die werkt kortstondig prima als "zenerdiode". Automotive elektronica moet ook tegen transients van >=36V kunnen, en moderne generators hebben regelaars die niet meer zo poeptraag zijn als vroeger bij het wegvallen van een belasting.

Juist de donerende auto laten draaien helpt, want daarmee is de boordspanning hoger, en wordt de lege accu even opgeladen (kabels aansluiten en even wachten), zodat die zelf een groot deel van de startstroom kan leveren.

Wat je niet moet doen, is de enige accu loskoppelen met een draaiende motor; de boordspanning kan dan opslingeren, en die accu is de voornaamste "stabilisator". Waarschijnlijk is de generator op dat moment stuk gegaan, want ze kunnen over het algemeen prima een lege accu laden, zoveel stroom trekt die niet.

Ik heb hier zelf wel eens zo'n Chinese DPS "voeding" voor gebruikt; sommige kunnen buck-boost, maar in mijn geval moest ik een lege 12V startaccu even helpen vanuit een 24V NiMH accu, en na een paar minuten laden met 5A had ik genoeg om te kunnen starten.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 5 maart 2021 17:13:58 (13%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dank je allemaal voor de tips en de gedachten. Ik dacht dat het de laadstroom was die de altenator om zeep heeft geholpen, maar hat kan inderdaad ook de hoge ongeregelde spanning zijn. Nadeel van de weerstand: wordt relatief heet en kan geen boost. 14.4 V geeft niet en 100% volle accu, Ik wilde eigenlijk kijken of ik over de 80% kon komen.

Ik zie het volgende scenario: Volle accu in het veld, lege accu aan de lader en weg rijden naar het volgende veld (of naar huis, afhankelijk van de tijd) waarschijnlijk zal de op te laden accu "permanent" aan de lader liggen, in ieder geval totdat een andere accu voor schrikdraad leeg is en dan uitgewisseld word. Dus de spanning aan de ingang en de uitgang word gemeten, zodat de microprocessor bepaalt of er geladen mag worden, de andere hw bepaalt of het met boost of buck gedaan word. Buck todat de stroom lager is dan 500 mA, met een laadstroom van max. 7A, boost erna, met 500V todat de accuspanning hoog genoeg is. Lader is alleen actief als de ingangspanning hoger is dan 13V, dan kan er aangenomen worden dat de motor draait. Afgekoppeld via de dioden in de Mosfets, dus de stroom die de lader uit de accu trekt is lager dan 10 mA.

L.S.

carpe cerevisi

Op 5 maart 2021 16:39:53 schreef SparkyGSX:
Juist de donerende auto laten draaien helpt..

Dat was vroeger ook mijn gedacht maar daar is mijn garagist heel categoriek in, een dikke njet!

LDmicro user.

Waarom moet je boosten alles hij toch alleen actief mag zijn als de motor draait? Het enige wat je m.i. moet doen is in eerste instantie de stroom een beetje onder controle houden zodat de zekering en kabels niet stuk gaan, en voorkomen dat je de auto gaat voeden uit die extra accu als je het contact uit zet.

Ik vraag me eigenlijk af of er met maximaal 14.4V van je generator wel meer dan 15A gaat lopen; meestal valt dat wel mee bij loodaccu's. Daar betekent natuurlijk ook dat je best lang moet rijden voordat zo'n accu echt vol is. Eigenlijk zijn auto accu's ook helemaal niet geschikt voor zulke toepassingen, maar het kunnen natuurlijk ook deep-cycle accu's zijn, of accu's die afgekeurd zijn omdat ze niet meer genoeg startstroom kunnen leveren en in zo'n toepassing nog even bruikbaar zijn.

Voorkomen dat je het voertuig gaat voeden kan met een MOSFET en een comparator; de spanning over de MOSFET wordt negatief als je het voertuig gaan voeden, terwijl je met de MOSFET uit met een draaiende motor 0.7V over de diode zal zien, en de voertuig spanning is dan hoger dan 12.8V.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@SparkyGSX: Good point. Dus in feite alleen maar een Buck converter nodig, maar dan blijf je toch (als je alleen een diode gebruikt) ongeveer 1V onder de 14.4V spanning en dat is, dacht ik, niet voldoende om de accu redelijk vol te krijgen. De reden voor de active "diode" is de lagere verliezen en dichter bij de 14.4V te komen, een koelplaat is meestal de duurste komponent. 5W (0.7V en 7A)is niet veel, maar lastig kwijt te raken in een klein doosje, dus schakelen met een spoel tussen 6.5 en 7.5A levert minder warmte op.

Mee eens wat je accus betreft, maar als je weet hoe het er op een boerderij aan toe gaat met dit soort dingen: Ja, er zit nog prik in, dus goed genoeg voor het schrikdraad. Zonnepanelen zou een nog betere oplossing zijn, maar die worden nogal eens gejat...

L.S.

carpe cerevisi

Brandstofcel zou mooi zijn maar zijn erg duur voor zover ik zo snel kan vinden.
https://www.conrad.nl/o/brandstofcellen-1702010

Op 5 maart 2021 15:37:34 schreef MGP:
[...]
Nooit een auto met een lege batterij starten met kabels vanuit een andere auto die nog draait, veel kans dat er iets verkeerd gaat met de installatie van de nog draaiende motor omdat de regelaar het noorden kwijt is.

Dit is wat je ongeveer gedaan hebt, soms gaat het goed en soms gaat het verkeerd, niet doen dus.

Ik krijg het vermoeden dat de accu word gewisseld met draaiende motor. De donorauto om de diesel te starten is er helemaal niet.
Is een zonnepaneeltje geen optie om de accu's te laden overdag?

Shiptronic

Overleden

Koop een 3e accu zet die parallel en wissel die, dan hoef je ook niet steeds de hoofd battery of te koppelen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.