xmvk 4x2 5 aansluiten buiten

De draden zijn nog niet aangesloten in de meterkast. Dus kan het zelf nog bepalen hoe ik het aansluit.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik was met de komst van de herintroductie van de grijze draad als fase direct al geen fan. Wat was er mis met de zwart-streep of zwart-stip. Er zijn nog plenty oude installaties waar de aarde nog grijs is. Jonge monteurs en de leek worde zo op het verkeerde been gezet en kan levens gevaarlijke situaties opleveren. Ik heb dan ook al gezien bij een storing na een uitbreiding groen-geel op groen, bruin op rood en grijs op zwart . bij navraag als antwoord ,die kleuren kwamen het meest overeen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
EricP

mét CE

De draden zijn nog niet aangesloten in de meterkast. Dus kan het zelf nog bepalen hoe ik het aansluit.

'Niet!' is waarschijnlijk een antwoord wat je niet wilt horen...

Altijd een beetje verdrietig als iets 'nieuw' wordt neergelegd en het is dan al gerommel. In een bestaande installatie ontkom je er - redelijkerwijs - niet altijd aan...

Dat er geen blauw in zit komt omdat 4 aderig met blauw bijna niet gemaakt en verkocht word. Volgende keer gewoon 5x2,5 mm2 nemen.

4 x 2,5 mmm2 is typisch industrie kabel om een bv een motor te voeden.

Op 6 maart 2021 10:04:17 schreef Hunebedbouwer:
Wat was er mis met de zwart-streep of zwart-stip.

Het aanbrengen van strepen of stippen kost een extra produktiestap.

Jinny

Golden Member

Op 6 maart 2021 10:04:17 schreef Hunebedbouwer:
Ik was met de komst van de herintroductie van de grijze draad als fase direct al geen fan. Wat was er mis met de zwart-streep of zwart-stip. Er zijn nog plenty oude installaties waar de aarde nog grijs is. Jonge monteurs en de leek worde zo op het verkeerde been gezet en kan levens gevaarlijke situaties opleveren. Ik heb dan ook al gezien bij een storing na een uitbreiding groen-geel op groen, bruin op rood en grijs op zwart . bij navraag als antwoord ,die kleuren kwamen het meest overeen.

Dan spreek je toch over minimaal niet voldoende onderrichtte personen?
Ik kreeg dat verdorie al op school. (200 jaar terug, oké, misschien was het onderwijs toen beter?)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Dan spreek je toch over minimaal niet voldoende onderrichtte personen?

Maar waarschijnlijk wel met een certificaat hoor!

Ik kreeg dat verdorie al op school. (200 jaar terug, oké, misschien was het onderwijs toen beter?)

Dat. En je werd beoordeeld op wat je kon. Niet op de stapel niks zeggende certificaten en diploma's die je mee brengt. En verder mochten kandidaten die 'slecht' waren gewoon zakken zonder dat finance begint te piepen over 'geld naar succespercentage'.

@KlaasZ: Is dat zo? Die streep zit er doorgaans niet op maar in. Tijdens het plastificeren van het koper normaal altijd zwart. En nu in de nozzle een spoortje wit. Meer is het niet. De machine is wat ingewikkelder.
Daarnaast: zwart-naast-blauw en zwart-naast-bruin werkte ook prima met gewoon 2x zwart. Maar dat zal voor de gemiddelde gecertificeerde wel te makkelijk zijn.

Iets bijzonders wat ik meemaakte in het gerommel met kleuren: toen de nieuwe kleuren net waren ingevoerd liep ik stage bij Draka. De monteurs die de fabrieksinstallaties aanlegden en onderhielden kregen ook nieuwe draad in hun handen geduwd en die verbonden bruin met rood en blauw met groen. Vonden ze logisch want dat leek het meest op elkaar.
Die mannen liepen de hele dag tussen de machines waar het draad werd geproduceerd maar ze waren niet geïnstrueerd over het juiste gebruik van de kleuren.

@EricP: wat ik toen heb gezien in die fabriek was dat de streep of de stippen in een extra gang werden aangebracht met verf.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zaterdag 6 maart 2021 12:37:38 (11%)

EricP

mét CE

Mag ik heeeeeel voorzichtig concluderen dat jij oud bent en dat dat lang geleden is? :)
De reden dat ik twijfel... Is dat ALS ik een zwart-witte-streep strip, het wit 'in' het plastic lijkt te zitten. Geen idee van de leeftijd van de kabel (nooit naar gekeken en het is doorgaans puinruimen in iets wat door een ander is neergelegd). Als het inderdaad verf is, dan snijdt het verhaal hout.

Dan hadden ze toch beter een andere effen kleur kunnen kiezen, in plaats een oude kleur te gebruiken voor een ander doel.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
EricP

mét CE

Een soort van dromedaris.

Een dromedaris is een mislukte kameel.
Een kameel is een paard ontwikkeld door een commissie. Zoiets dan?

Op 6 maart 2021 12:41:06 schreef EricP:
Mag ik heeeeeel voorzichtig concluderen dat jij oud bent en dat dat lang geleden is? :)

Terechte conclusie. :) Ik vertelde al dat het was toen de nieuwe kleuren nog maar net waren ingevoerd. Kun je dus zelf uitrekenen hoe lang dat geleden is.
Er werden toen ook genummerde aders gemaakt en die nummers werden er middels een drukrol met verf op gezet.
Kan goed zijn dat ze die streep tegenwoordig direct in plastic meespuiten. Toentertijd werden de geel/groene aders ook in één gang gespoten, dus het kon wel. Hoewel ik me niet kan herinneren dat ik dat tijdens mijn stage heb gezien.

Jinny

Golden Member

Nieuwe kleuren zijn in '69 ingevoerd.
Toen vrat ik nog zand en klei op de kleuterschool in de zandbak...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Deze kabel bedoel ik, hij is overal gewoon te koop als buitenkabel of grondkabel.

EricP

mét CE

Die stond ook op je eerste foto.
Inderdaad, de kleuren voor 3 fasen en PE. Geen nul. Derhalve bedoeld voor iets wat op 3 fasen draait en geen nul nodig heeft...

Hoe kan ik deze dan het beste aansluiten met de grijze draad?

EricP

mét CE

Als je je aan de kleuren wilt houden, dan kun je deze dus niet aansluiten. Dat schreef ik vanochtend al...

Als je dan toch gaat lopen prutsen... Tsja... Maakt het dan nog uit? *Ik* zou het niet doen. Niet bij een klant, niet thuis. Maar ja, er zijn ook mensen die het wel doen en 'omkleuren'. Nieuw neerleggen en dan al mis.

Jinny

Golden Member

Op 6 maart 2021 16:14:07 schreef nick234:
Deze kabel bedoel ik, hij is overal gewoon te koop als buitenkabel of grondkabel.

Het is per definitie geen grondkabel.
En buitenkabel, ja, netjes in een pijpje met open bochten, maar niet in of op de grond.
Dat nog buiten de foute kleuren.

Dat iets te koop is wil niet zeggen dat het ook geschikt is.
In deze zou ik als pro en het ligt er en ik kan niks anders de grijze omkleuren naar blauw, de zwarte afdoppen en de bruin voor fase.
En dan alleen enkelfase.
Driefase domweg ongeschikt.

Blijft dat je gewoon de foute kabel hebt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Het is idd een andere kabel zie ik,
YMvK-mb kabel 4x2,5. Is deze dan wel geschikt of evengoed niet?
Top dat jullie meedenken!!

Sine

Moderator

Op 6 maart 2021 16:35:21 schreef EricP:
Als je je aan de kleuren wilt houden, dan kun je deze dus niet aansluiten. Dat schreef ik vanochtend al...

Je kunt ook overdrijven natuurlijk, hier grijs gebruiken voor blauw moet geen enkel probleem zijn. Zeker niet als de ader omkleurt.

En dat mag ook gewoon.

Wat Jinny ook al zegt dus, die zwarte kun je eventueel gebruiken voor het schakelen van buitenverlichting.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 6 maart 2021 18:01:38 (13%)

Shiptronic

Overleden

Met dit is het simpel op te lossen : https://www.soldeerbout-shop.nl/krimpkous/1776-soldeerbout-shop-krimpk…

Daar hoef je geen nieuwe kabel voor te leggen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

zwart en zwart wit ymvk mag van mij per direct uit productie vallen, altijd ellende ermee, zeker de oude bruin/zwart/zwart combi waar je de volgorde van de aders moet onthouden, zwart langs blauw is L2 en zwart langs bruin is L3. grijs is mij prima als L3, grijs als aarde is ouwe meuk waar je dat nog tegenkomt. een installateur die niet de oude draadkleuren kent en op de baan zit is er 1 met bar weinig ervaring..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 maart 2021 17:09:44 schreef nick234:
Het is idd een andere kabel zie ik,
YMvK-mb kabel 4x2,5. Is deze dan wel geschikt of evengoed niet?
Top dat jullie meedenken!!

Er staat 4G2,5
4: aantal aders
G: een van de aders is geel/groen, dus aarde
2,5: doorsnede van de aders.
Die opdruk zegt niks over de kleuren van de andere 3 aders.

en mb voor moeilijk brandbaar
Y = xlpe
M = mantel
V = vinyl
K = kabel

vroeger had je VMVK , XMVK ook maar heeft dunnere isolatie.