Tektronix 2230 - geen readout

Ik heb hier een Tektronix 2230 oscilloscoop waarvan het digitale gedeelte niet lijkt te werken.
Analoog werkt de scoop normaal.
Digitaal zouden de instellingen in cijfertjs op het scherm te zien moeten zien, die ontbreken.

Op diverse fora heb ik niets gevonden in die richting.
De meest gekende problemen zitten in de readout encoder, en problemen met de voeding.
De voeding hier is in orde, alle spanningen zijn binnen de specs en proper.
Ook de readout encoder lijkt te werken.
Van de rij drukknoppen bovenaan lijkt er geen enkele te werken op de store/nonstore na; het beeld verandert dan alsof je de tijdbasis verandert.
De drukknoppen zelf zijn in orde; de niveaus veranderen netjes.
Ook de readout helderheidknop waarmee je de readout kan afzetten werkt normaal, maar doet verder niets.

De scoop is een 'krijgertje' en is op het zicht heel proper en heel weinig gebruikt. Er werd niet in gerommeld.
De vorige eigenaar, die hem ook gekregen heeft maar nooit gebruikt, beweert de readout ooit gezien te hebben, maar wazig.

zie filmpje op youtube: KLIK
Tijdens opstarten verschijnt er normaal beeld waarna dit op zwart gaat.
Normaal zou de diagnostic test moeten getoond worden maar daar is niets van te zien.
Tijdens het opzwart gaan kun je met de beamfinder een klein rechthoekig vlekje zien dat soms van plaats verspringt en iets lijkt te schrijven. Ik veronderstel dat dat de diagnostics zijn. De processor lijkt in ieder geval iets te doen.

De scoop is voorzien van de optie GPIB en extra RAM. De back-up batterij is goed.

Metingen met een andere scoop op data- en adreslijnen laten niet meteen verdachte resultaten zien.
De Kernel isolation toont voor de laagste adreslijnen het normale delende patroon zoals in de SM, enkel op U9114 pins 16 - 17 - 18 -19 toont iets anders, eerder een pulstrein.
De processor (in een voetje) werd reeds vervangen, zelfde resultaat.
Het vector en I/O board op een lastige plaats werd nagezien, plus en min 15V zijn aanwezig, evenals Vref A en B. Ook de flatcable tussen die PCB's, en de ribbonkabel naar het motherboard werden nagezien.

De service manual kun je hier vinden: KLIK

Ergens vermoed ik iets simpel over het hoofd te zien.
Iemand een idee waar te zoeken?

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Hewlett

Honourable Member

Heb je al aan de readout intensity knop gedraaid? Knop zit direct boven de focus knop.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

Jawel, ook de schakeling voor deze potmeter rond U6405A op schema 20 (vector generator) werd nagezien, die schakelt NO RO (no Readout) netjes.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Misschien werkt het zoals bij mijn 2232. Door de Intensity Store/readout op off (geheel linksom) en weer op on te draaien wissel je tussen wel of geen readout.
Edit: net de 2230 Operators manual bekeken. Bij de draaiknop staat inderdaad "On/Off Readout Toggle"

[Bericht gewijzigd door aobp11 op zaterdag 6 maart 2021 21:01:30 (24%)