Geen 2x230V perilex aansluiting mogelijk kooktoestel??

Op 7 maart 2021 15:01:04 schreef Roetzen:
Het belang van 100% selectiviteit wordt m.i. overschat.

Toch was indertijd de selectiviteit een belangrijk motief om de kookgroep te "verzinnen". Met de kennis van nu zou men misschien een andere keuze maken. Maar bedenk wel dat de kookgroep is bedacht in de periode kort na de oorlog toen op alle terreinen zo zuinig mogelijk moest worden gewerkt.

EricP

mét CE

Tja, hier leggen ze 6² van de straat naar de HAK. In België is dat minimaal 10². Dat is wat ik bedoel net kruideniersmentaliteit.

Zou het kunnen dat in NL de kabel van straat naar HAK doorgaans wat korter is? Immers, als je de weerstand gelijkt wilt houden, dan kun je een kabel die de helft van de lengte heeft ook de helft van de doorsnede geven om gelijk uit te komen...

Daarnaast... in BE is electrisch verwarmen (accumulatie kachel) veel gebruikelijker dan hier. Het verbruik is dus ook navenant hoger en derhalve zal het kabeltje dikker moeten zijn. Je kunt dat zuinigheid noemen. Maar het heeft natuurlijk niet zoveel zin om al 30 jaar gelden 1.5x zoveel voor die kabel te betalen als dat - tot 5 jaar geleden - nergens voor nodig was. Als het nu nog gedaan wordt met het 'gas af gedram', dan is het onhandig. Die warmtepomp gaat het niet worden, dus het wordt gewoon 1-op-1 electrisch stoken en dus gewoon 20kW aan electrische kachel...

mvdk

Golden Member

Ja, sorry dat ik een beetje bot ben, maar word er in B dan werkelijk overal waar in NL een 6 kwadraatje (4x6) word gelegd, een 4x10 gelegd?
Dat antwoord mis ik nog steeds. O-)

En sorry dat ik nog meer ga schoppen (dat thuiszitten leidt tot thuiszuipen, ik ben een beetje onder invloed), als ik België voor m'n geestesoog haal, zie ik straten (doorgaande wegen) met bossen elektriciteitskabels langs de gevels. Das makkelijk wijzigingen maken in een aansluiting.
Hier in NL word een 4x6 gelegd waarvan in de meeste gevallen één fase word aangesloten. En waarom? Omdat de mensen die een nieuw huis laten bouwen (mijn vrienden, zo'n 8 jaar geleden, in Voorschoten) voor 400.000, geen paar tientjes extra willen uitgeven voor een 4 polige HS en een paar andere dingen die een 3 fase installatie onderscheidend maakt.
Ze kopen een dure keuken, en vragen: hebben we een driefase aansluiting nodig? Nee, zegt de verkoper. Dat is hoe het gaat.
Maar goed, die 4x6 ligt er, jaren later is er plots tóch een aanleiding om een zwaardere aansluiting te willen, en dan ligt het er gewoon.

EricP

mét CE

Nou ja, als je het niet nodig hebt, doe ik het ook liever enkel fase. Paar keer te vaak meegemaakt dat een nul aan de haal ging. Als de netbeheerder dat doet, dan mag die dokken. Als het in 'mijn' installatie gebeurt, dan ben ik het haasje...

Die kabel is van de netbeheerder - die heeft die hier ook een jaar of 15 geleden vervangen. Voor de netbeheerder zal het wel goedkoper zijn om zo her en der (op kosten van de aanvrager!) ff te spitten en er 4x10mm2 in te leggen dan dat gewoon overal te doen.

Ik snap je overweging wel hoor. Maar als ik naar de straat hier kijk... Kabel tot HAK is hemelsbreed misschien wel 4 meter. Bochtje erbij. Laat het 5 zijn. Zou 6mm2 dan echt te dun zijn?

mvdk

Golden Member

Ja, maar de Belgische deskundigen op het gebied van elektriciteitsdistributie blijven toch angstig stil wat standaard procedure is. Er word een bewering gedaan, ik vraag iets, antwoord blijft uit.
Hier in NL word overal standaard een 4 aderige kabel gelegd, waarvan de dikte is afgestemd op de lengte vanaf de distributiekabel en de aangevraagde aansluitwaarde door de klant.

Dag mvdk, deskundige is een groot woord, laat het ons bij technicus houden. Heb het kookplaten topic niet volledig gevolgd maar ik neem aan dat jij het over de aansluitkabel hebt die op het distributienet gaat.

In Belgie wordt EXVB 4x10, 4x16,...(zie p24) gebruikt, afhankelijk van de stroomsterkte en de afstand. Dit kan je terug vinden in een tabel op p35. Er wordt in het tabeltje rekening gehouden met een aantal randvoorwaarden doch staan deze niet in detail beschreven (p35).

Hier de link naar de technische documentatie te verkrijgen bij fluvius:

https://www.fluvius.be/nl/thema/aansluitingen-elektriciteit-1/technisc…

https://www.fluvius.be/sites/fluvius/files/2019-09/9010012-aansluiten-…

Turbokeu

Golden Member

Op 7 maart 2021 17:31:40 schreef mvdk:
Ja, sorry dat ik een beetje bot ben, maar word er in B dan werkelijk overal waar in NL een 6 kwadraatje (4x6) word gelegd, een 4x10 gelegd?
Dat antwoord mis ik nog steeds. O-)

En sorry dat ik nog meer ga schoppen (dat thuiszitten leidt tot thuiszuipen, ik ben een beetje onder invloed), als ik België voor m'n geestesoog haal, zie ik straten (doorgaande wegen) met bossen elektriciteitskabels langs de gevels. Das makkelijk wijzigingen maken in een aansluiting.

Tot voor 8 maand, toen ik nog in Dilbeek woonde (landelijke gemeente), had ik een 1x25A aansluiting via stokoude smeltdraden in een gietijzeren gelood kastje maar de kabel die vanuit de stoep langs de voorgevel naar mijn hoofdschakelaar op zolder ging was wel degelijk een 4x10mm2.
Tijdens het vervangen van de (oude) meterkast (teller/hoofdzekering) door Eandis heb ik gevraagd aan beide aanwezige techniekers of ze mijn aansluiting niet 'stoemelings' een beetje konden verzwaren.
Ik heb toen 1x40A gekregen zonder aanpassing aan mijn contract...:)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 6 maart 2021 15:27:28 schreef Sine:
@Rew, de (veel) mensen ... in NL, daarbuiten kom je dit niet tegen.

[bijlage]

sorry voor het omhoog brengen van dit oude topic maar ik loop dus tegen hetzelfde aan hier.

ik heb bij renovatie dus ook die gesplitste fase gekregen van de woningbouw (want iedereen 3 fase geven was te duur waren de letterlijke woorden)

Nu heb ik dus een Beko FSE67300GW toestel die hier volgens de firma waar deze vandaag komt prima op.
De aansluit schema's achterop het toestel en in de handleiding komen dus PRECIES overeen met die van de topic starter. (zie bijlage)

als ik het brugje tussen 4 en 5 weg zou laten, het aansluit zoals in het getekende schema van de post die ik quote en dit is niet goed, is het dan zo dat de helft van het toestel niet werkt of gaat ie dan gewoon proberen meer dan 16A over die ene nul te jagen?

mel

Golden Member

Je moet het toestel zien als 2 apparaten in 1 omhulling.
Als je de brug weglaat , krijgt 1 deel geen spanning Dus dan werkt het maar
half.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 9 juli 2022 16:01:39 schreef mel:
Je moet het toestel zien als 2 apparaten in 1 omhulling.
Als je de brug weglaat , krijgt 1 deel geen spanning Dus dan werkt het maar
half.

dus de brug moet er wel tussen als ik nul 1 op 4 zet en nul 2 op 5?

Op 6 maart 2021 11:46:57 schreef Toeternietoe:
Gewoon in NL?

Bijschriften zijn verwarrend,inderdaad, het schema rechts boven moet je gebruiken, maar je hebt 2x een fase (L1 en L2) maar je hebt ook 2x de Nul.
Die 2 nullen moeten op 4 en 5! Bruggetje 4-5, er tussen uit.

hier wordt namelijk gezegd brugje tussen 4 en 5 eruit

[Bericht gewijzigd door sup3rted op zaterdag 9 juli 2022 16:07:41 (39%)

excuus, dit stukje mag verwijderd worden...

[Bericht gewijzigd door sup3rted op zaterdag 9 juli 2022 16:08:01 (89%)

Nee, dat brugje 4 - 5 moet er echt tussenuit!

Op 4 zet je de nul die bij 3 hoort, op 5 de nul die bij 1 en 2 hoort.

1 en 2 blijven dus wel verbonden met een brugje, en je sluit dus twee keer separaat de nulkabel aan.

Floept je aardlekautomaat er uit, dan zijn onderweg de nullen ergens gewisseld..

Op 9 juli 2022 16:36:11 schreef Leeuw van Recht:
Nee, dat brugje 4 - 5 moet er echt tussenuit!

Op 4 zet je de nul die bij 3 hoort, op 5 de nul die bij 1 en 2 hoort.

1 en 2 blijven dus wel verbonden met een brugje, en je sluit dus twee keer separaat de nulkabel aan.

Floept je aardlekautomaat er uit, dan zijn onderweg de nullen ergens gewisseld..

heb het hier nu even van zijn kant af en tot in den treuren uitgemeten en getekend (zowel de perilex als de bestelde stekker/kabel) en daarna dus inderdaad aangesloten met de L1 op 3 en N1 op 4 en de L2 op 1 en 2(met brugje) en nul 2 op 5.
burgje tussen 4 en 5 er niet tussen en voorzichtig de boel aangezet.
alle "pitten" en de oven worden warm.
Zelfs als test even een pannetje water opgezet en deze aan het koken gebracht.

Aardlek is er (nog) niet uitgefloept dus dit lijkt allemaal goed te gaan.

Je hoort zo veel verhalen over hoe het aan te sluiten dat ik door de bomen het bos niet meer zag en er gillend gek van werd (kan nogal slecht tegen dit soort onzekerheids prikkels) maar het werkt tot dusver allemaal.

Waarom onstaat er zoveel onduidelijkheid over het brugje tussen 4 en 5 (waardoor in de pratijk de 2 nullen dus aan elkaar zitten wat in mijn beleving ook helemaal niet mag)?

mel

Golden Member

Die nullen moeten aan elkaar bij een 3 fase aansluiting.Bij 1 fase dus niet.
Dan gebruik je 2 nullen , apart.
Maar kooktoestelfabrikanten kunnen tegenwoordig geen schema,s meer maken..

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 9 juli 2022 16:55:57 (15%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 9 juli 2022 16:54:24 schreef mel:
Die nullen moeten aan elkaar bij een 3 fase aansluiting.Bij 1 fase dus niet.
Dan gebruik je 2 nullen , apart.
Maar kooktoestelfabrikanten kunnen tegenwoordig geen schema,s meer maken..

Bij 3 fasen heb je sowieso maar 1 nul dus dan moet het brugje er inderdaad tussen (dit hebben de buren dus wel na een extra kostenpost van 400 euro) en daar was het aansluiten dus een fluitje van een cent...dit schema was gewoon aanwezig :P

ja precies en wij hebben hier in NL dus de 2x230 in gesplitste fase (wat dus feitelijk 1 fase is)
Erg onduidelijk allemaal omdat het dus door heel veel firma's en wooningbouwverenigingen 2 fase wordt genoemd.
"De baas"staat nu in ieder geval in de keuken en het werkt nu.

Happy wife...happy life :P
Hartelijk dank voor het meedenken.

Op 9 juli 2022 16:48:18 schreef sup3rted

Waarom onstaat er zoveel onduidelijkheid over het brugje tussen 4 en 5 (waardoor in de pratijk de 2 nullen dus aan elkaar zitten wat in mijn beleving ook helemaal niet mag)?

Nou ja, het mag niet in de installatie. Maar het kan, en gebeurd dan ook in het toestel. Soms denken mensen, of keukenboeren, dat het echt twee verschillende fases zijn, maar dat is meestal niet zo. In het geval van echte fases middelt de stroom dan over de nul.

Maar bij tweegroepen van dezelfde fase dus niet, met als gevolg dat er in het slechtste geval 2X 16A over een nul gaat.

Er wordt dan wel wat gebakken, maar geen voedsel...

Op 9 juli 2022 17:11:59 schreef Leeuw van Recht:
[...]Nou ja, het mag niet in de installatie. Maar het kan, en gebeurd dan ook in het toestel. Soms denken mensen, of keukenboeren, dat het echt twee verschillende fases zijn, maar dat is meestal niet zo. In het geval van echte fases middelt de stroom dan over de nul.

Maar bij tweegroepen van dezelfde fase dus niet, met als gevolg dat er in het slechtste geval 2X 16A over een nul gaat.

Er wordt dan wel wat gebakken, maar geen voedsel...

Als het mag dan wil ik jou even een prive bericht sturen.

Maar zoals het nu dus zit (met nul 1 op 4 en nul 2 op 5 zonder brugje) zit het dus goed...?

wat mijn verbazing dan wel schetst is dat het ding vanuit de fabrikant geleverd wordt met een normale stekker waar een label op zit 230V ~ max 3680W

bprosman

Golden Member

Soms denken mensen, of keukenboeren, dat het echt twee verschillende fases zijn, maar dat is meestal niet zo

In plaats van te "denken" kun je er ook even een meter overheen hangen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 9 juli 2022 18:02:34 schreef bprosman:
[...]
In plaats van te "denken" kun je er ook even een meter overheen hangen.

ja inderdaad meten is weten.
Heb ik hier vandaag echt wel 6 of 7x gedaan en alles uitgetekend :P
Better be safe than sorry.

Maar zou iemand mij 100% kunnen garanderen dat nu met 1 nul op 4 en 1 nul op 5 het veilig is?

Ik heb de afgelopen week zulke wisselende dingen gelezen.
Net zoals over het brugje.
Het brugje zit normaliter hier extern dus tussen 4 en 5

[Bericht gewijzigd door sup3rted op zaterdag 9 juli 2022 18:12:02 (29%)

Op 9 juli 2022 17:15:17 schreef sup3rted

Als het mag dan wil ik jou even een prive bericht sturen.

Dat mag je, zeker!

En op elk 'lieve lieta', of welk boerenklompenforum dan ook, is zoiets geen probleem, maar op dit technoforum is het kennelijk een onbestaanbaar iets... 8)7

Ik heb je een mailtje gestuurd, dat is ook zoiets, het algemene advies hier is om je mailadres onzichtbaar te houden (hele discussies, je wil het niet weten!)

Maar zoals het nu dus zit (met nul 1 op 4 en nul 2 op 5 zonder brugje) zit het dus goed...?

Yep. Er kwam bij je test geen rook uit, en het licht bleef nog branden! Trek na verloop van tijd wel alle aansluitschroefjes nog even na (ook op de kookgroepbeveiliging in de meterkast), zit je nog safer!

wat mijn verbazing dan wel schetst is dat het ding vanuit de fabrikant geleverd wordt met een normale stekker waar een label op zit 230V ~ max 3680W

Het schijnt dat er tegenwoordig kookplaten zijn die intern zoiets als 'piekscheren' doen. Dus ze regelen het vermogen tussen de platen onderling zo dat het maximale vermogen over een enkele groep a 16A niet overschreden wordt.

Je kunt dus in die (best wel clevere) opstelling nooit alle platen voluit gebruiken. Zelf nog geen ervaring mee...

Op 9 juli 2022 18:02:34 schreef bprosman
In plaats van te "denken" kun je er ook even een meter overheen hangen.

Ik had het ook over "mensen" en "keukenboeren", niet over techneuten die weten waar ze mee bezig zijn, en het gepaste gereedschap hebben.

Bij mij blijft het niet alleen bij meten, die hele groepenkast gaat open voor ik er aan begin. Hoop gekke dingen tegen gekomen, en niet alleen op die verfoeilijke kookgroep...

Op 9 juli 2022 18:36:37 schreef Leeuw van Recht:
[...]

Ik had het ook over "mensen" en "keukenboeren", niet over techneuten die weten waar ze mee bezig zijn, en het gepaste gereedschap hebben.

Bij mij blijft het niet alleen bij meten, die hele groepenkast gaat open voor ik er aan begin. Hoop gekke dingen tegen gekomen, en niet alleen op die verfoeilijke kookgroep...

Heel erg bedankt voor het meedenken.
Intussen de boel keurig aan kunnen sluiten en de eerste maaltijd kunnen bereiden.

en inderdaad door keurig nul 1 op pen 4 en nul 2 op pen 5, zonder brugje.

De groepenkast hebben wij het elders al over gehad en die ga ik zeker ook nog even bekijken (klinkt een beetje als mosterd na de maaltijd als ik dit nu zo terug lees ;-P ) mbt het goed aangedraaid zijn van alles.

De reden dat het bruggetje er tussenuit moet is dat je anders een "verborgen gebrek" kan hebben wat je pas merkt als het echt fout gaat (brand).

Zonder brug levert 1 zekering en 1 nul de maximaal toegestane 16A aan 1 helft van je kooktoestel. Een andere zekering en andere nul de andere 16A naar de tweede helft.

Monteer je nu een brug, dan verandert dat weinig. Totdat bijvoorbeeld in je meterkast de eerste nul losraakt. Nog steeds merk je geen verschil als nu de boel achter 1 aardlek zit. De aardlek ziet ook het verschil niet. Maar als je een keer kerstdiner hebt en alles tegelijk aan dan overbelast je die ene niet-loszittende nul met 32A. En dan kan het fout gaan.

Dus: Beter goed aanleggen: in jou situatie geen brug tussen 4 en 5.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew, lees je nu echt niet wat sup3rted schrijft? > -"en inderdaad door keurig nul 1 op pen 4 en nul 2 op pen 5, zonder brugje."-

sup3rted heeft het dus echt wel begrepen, en er na gehandeld, zeker na ons telefonisch contact.

Jij maakt er weer een zeer ondeskundig kletsverhaal van (ook plasje er overheen als testman doen?), en de daar aanwezige voorliggende aardlekschakelaar gaat inderdaad helemaal niet reageren op de uit een enkelfazige voeding van die kookgroep.

Zou je voortaan veel meer zorgvuldiger willen reageren voor je het voor leken weer op het verkeerde been zet?

Bij voorbaat dank!

Ps. dito voor @Mel, zeer onzorgvuldige formulering!