Geen 2x230V perilex aansluiting mogelijk kooktoestel??

bprosman

Golden Member

Soms denken mensen, of keukenboeren, dat het echt twee verschillende fases zijn, maar dat is meestal niet zo

In plaats van te "denken" kun je er ook even een meter overheen hangen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 9 juli 2022 18:02:34 schreef bprosman:
[...]
In plaats van te "denken" kun je er ook even een meter overheen hangen.

ja inderdaad meten is weten.
Heb ik hier vandaag echt wel 6 of 7x gedaan en alles uitgetekend :P
Better be safe than sorry.

Maar zou iemand mij 100% kunnen garanderen dat nu met 1 nul op 4 en 1 nul op 5 het veilig is?

Ik heb de afgelopen week zulke wisselende dingen gelezen.
Net zoals over het brugje.
Het brugje zit normaliter hier extern dus tussen 4 en 5

[Bericht gewijzigd door sup3rted op zaterdag 9 juli 2022 18:12:02 (29%)

Op 9 juli 2022 17:15:17 schreef sup3rted

Als het mag dan wil ik jou even een prive bericht sturen.

Dat mag je, zeker!

En op elk 'lieve lieta', of welk boerenklompenforum dan ook, is zoiets geen probleem, maar op dit technoforum is het kennelijk een onbestaanbaar iets... 8)7

Ik heb je een mailtje gestuurd, dat is ook zoiets, het algemene advies hier is om je mailadres onzichtbaar te houden (hele discussies, je wil het niet weten!)

Maar zoals het nu dus zit (met nul 1 op 4 en nul 2 op 5 zonder brugje) zit het dus goed...?

Yep. Er kwam bij je test geen rook uit, en het licht bleef nog branden! Trek na verloop van tijd wel alle aansluitschroefjes nog even na (ook op de kookgroepbeveiliging in de meterkast), zit je nog safer!

wat mijn verbazing dan wel schetst is dat het ding vanuit de fabrikant geleverd wordt met een normale stekker waar een label op zit 230V ~ max 3680W

Het schijnt dat er tegenwoordig kookplaten zijn die intern zoiets als 'piekscheren' doen. Dus ze regelen het vermogen tussen de platen onderling zo dat het maximale vermogen over een enkele groep a 16A niet overschreden wordt.

Je kunt dus in die (best wel clevere) opstelling nooit alle platen voluit gebruiken. Zelf nog geen ervaring mee...

Op 9 juli 2022 18:02:34 schreef bprosman
In plaats van te "denken" kun je er ook even een meter overheen hangen.

Ik had het ook over "mensen" en "keukenboeren", niet over techneuten die weten waar ze mee bezig zijn, en het gepaste gereedschap hebben.

Bij mij blijft het niet alleen bij meten, die hele groepenkast gaat open voor ik er aan begin. Hoop gekke dingen tegen gekomen, en niet alleen op die verfoeilijke kookgroep...

Op 9 juli 2022 18:36:37 schreef Leeuw van Recht:
[...]

Ik had het ook over "mensen" en "keukenboeren", niet over techneuten die weten waar ze mee bezig zijn, en het gepaste gereedschap hebben.

Bij mij blijft het niet alleen bij meten, die hele groepenkast gaat open voor ik er aan begin. Hoop gekke dingen tegen gekomen, en niet alleen op die verfoeilijke kookgroep...

Heel erg bedankt voor het meedenken.
Intussen de boel keurig aan kunnen sluiten en de eerste maaltijd kunnen bereiden.

en inderdaad door keurig nul 1 op pen 4 en nul 2 op pen 5, zonder brugje.

De groepenkast hebben wij het elders al over gehad en die ga ik zeker ook nog even bekijken (klinkt een beetje als mosterd na de maaltijd als ik dit nu zo terug lees ;-P ) mbt het goed aangedraaid zijn van alles.

De reden dat het bruggetje er tussenuit moet is dat je anders een "verborgen gebrek" kan hebben wat je pas merkt als het echt fout gaat (brand).

Zonder brug levert 1 zekering en 1 nul de maximaal toegestane 16A aan 1 helft van je kooktoestel. Een andere zekering en andere nul de andere 16A naar de tweede helft.

Monteer je nu een brug, dan verandert dat weinig. Totdat bijvoorbeeld in je meterkast de eerste nul losraakt. Nog steeds merk je geen verschil als nu de boel achter 1 aardlek zit. De aardlek ziet ook het verschil niet. Maar als je een keer kerstdiner hebt en alles tegelijk aan dan overbelast je die ene niet-loszittende nul met 32A. En dan kan het fout gaan.

Dus: Beter goed aanleggen: in jou situatie geen brug tussen 4 en 5.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew, lees je nu echt niet wat sup3rted schrijft? > -"en inderdaad door keurig nul 1 op pen 4 en nul 2 op pen 5, zonder brugje."-

sup3rted heeft het dus echt wel begrepen, en er na gehandeld, zeker na ons telefonisch contact.

Jij maakt er weer een zeer ondeskundig kletsverhaal van (ook plasje er overheen als testman doen?), en de daar aanwezige voorliggende aardlekschakelaar gaat inderdaad helemaal niet reageren op de uit een enkelfazige voeding van die kookgroep.

Zou je voortaan veel meer zorgvuldiger willen reageren voor je het voor leken weer op het verkeerde been zet?

Bij voorbaat dank!

Ps. dito voor @Mel, zeer onzorgvuldige formulering!

Op 9 juli 2022 16:01:39 schreef mel:
Je moet het toestel zien als 2 apparaten in 1 omhulling.
Als je de brug weglaat , krijgt 1 deel geen spanning Dus dan werkt het maar
half.

Dat klopt niet. Het zijn dan 3 apparaten in 1 behuizing waarvan er 2 een gemeenschappelijke nul hebben. Je moet dan ook op de goede manier alle 5 de aansluiting van spanning voorzien.

De reden dat het bruggetje er tussenuit moet is dat je anders een "verborgen gebrek" kan hebben wat je pas merkt als het echt fout gaat (brand).

Als het bruggetje er niet zit en je sluit maar 1 nul aan dat gaat er niets fout. Er werkt dan gewoon een deel niet.
Het bruggetje laten zitten en met 2 nullen aansluiten voor een dubbele kookgroep geeft ook geen enkel probleem.

Op 6 maart 2021 15:50:07 schreef EricP:
Maar ja, de aansluiter heeft alleen maar 'certificaatjes' en geen kennis.

Veel aansluiters hebben helemaal geen certificaatjes. Dat zijn gewoon mensen zoals TS. Ik heb wel een MTS diploma maar voor het aansluiten van dingen geen enkele certificaat. Maar mee eens waarom niet gewoon het schema zoals het intern is dat is zoveel beter.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Is het een idee om een "Grote Kookgroep Topic" te maken?
Met als startpost een lading schema's?

Als ik een kookgroep plaats, zet ik op de perilex aan de buitenkant de aansluitingen, en een verwijzing naar de automaat in de groepenkast.
En op de automaat zet ik "Kookgroep".

Dat kump er noe van....

Op 10 juli 2022 00:53:19 schreef benleentje Je moet dan ook op de goede manier alle 5 de aansluiting van spanning voorzien.

Met alle respect, met deze kromme zinsopbouw maak je er voor alle leken toch ook weer een zeer onbegrijpelijk potje van!

Als het bruggetje er niet zit en je sluit maar 1 nul aan dat gaat er niets fout. Er werkt dan gewoon een deel niet.
Het bruggetje laten zitten en met 2 nullen aansluiten voor een dubbele kookgroep geeft ook geen enkel probleem.

Sorry, ik kom het gelukkig weinig tegen, en zo ja, dan ros ik het er direct uit. Er zijn dus ook kookgroep/aardlekautomaten die deze schakeling nu eenmaal niet accepteren (met gekluns in de -dubbele- nul).

Veel aansluiters hebben helemaal geen certificaatjes. Dat zijn gewoon mensen zoals TS. Ik heb wel een Muit. Maar er zijn nu eenmaal kTS diploma maar voor het aansluiten van dingen geen enkele certificaat. Maar mee eens waarom niet gewoon het schema zoals het intern is dat is zoveel beter.

Het maakt niet uit, er zijn legio mensen die zich hier mee bemoeien (die feitelijk beter moeten weten), ze snappende achterliggende natuurkunde niet, en dat verwoorden ze ook nog eens op een niet-inzichtelijke manier.

Het onderwerp zal zich door alle slecht tot zeer slecht geschreven informatie, nog wel vaker naar voren komen...

Op 10 juli 2022 01:36:36 schreef Arlina:
Is het een idee om een "Grote Kookgroep Topic" te maken?
Met als startpost een lading schema's?

Als ik een kookgroep plaats, zet ik op de perilex aan de buitenkant de aansluitingen, en een verwijzing naar de automaat in de groepenkast.
En op de automaat zet ik "Kookgroep".

Neen, geen goed idee, alleen al door die 'ladingen schema's'. Die karakteriseren al de onbeholpenheid van dit niet eenduidige non-systeem!

Stop gewoon met de idioterie van een kookgroep, en plaats ze ook niet meer!

Off topic.

Hoe sluit men overigens in NL een 1F 32A laadpaal aan. Zit die dan ook achter een kookgroep of is dat effectief een 2P (1P+N) automaat met 6mm2?

mel

Golden Member

Op 10 juli 2022 00:10:18 schreef Leeuw van Recht:
@rew, lees je nu echt niet wat sup3rted schrijft? > -"en inderdaad door keurig nul 1 op pen 4 en nul 2 op pen 5, zonder brugje."-

sup3rted heeft het dus echt wel begrepen, en er na gehandeld, zeker na ons telefonisch contact.

Jij maakt er weer een zeer ondeskundig kletsverhaal van (ook plasje er overheen als testman doen?), en de daar aanwezige voorliggende aardlekschakelaar gaat inderdaad helemaal niet reageren op de uit een enkelfazige voeding van die kookgroep.

Zou je voortaan veel meer zorgvuldiger willen reageren voor je het voor leken weer op het verkeerde been zet?

Bij voorbaat dank!

Ps. dito voor @Mel, zeer onzorgvuldige formulering!

Ik kan het ook gaan hebben over een 120 graden faseverschuiving met een 3 fasenet, maar ik denk dat de gemiddelde vraagsteller het dan helemaal niet meer snapt.En wat ik schreef, klopt helemaal.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 10 juli 2022 00:10:18 schreef Leeuw van Recht:
@rew, lees je nu echt niet wat sup3rted schrijft? > -"en inderdaad door keurig nul 1 op pen 4 en nul 2 op pen 5, zonder brugje."-

@leeuw van recht, begrijp je nu helemaal niet wat ik probeer te schrijven????

sup3rted heeft het dus echt wel begrepen, en er na gehandeld, zeker na ons telefonisch contact.

Ik had op geen enkel moment de indruk dat ik moest proberen sup3rted de juiste kant op te sturen. Hij was daar reeds aangekomen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 juli 2022 02:10:09 schreef Leeuw van Recht:
Stop gewoon met de idioterie van een kookgroep, en plaats ze ook niet meer!

Heb je dan ook een alternatief?

Jinny

Golden Member

Het alternatief is een zware enkelfasegroep in de groepenkast.
Maar dan moet de hoofdzekering omhoog.
Of driefase, kan ook, maar dat is in NL ook beperkt tot 3x25A*..
Gaan we ook nog leuke zaken mee beleven als we daadwerkelijk van het gas af zijn...

*] 3x35 is direct sky high in vastrecht, van pak 'm beet 275 per jaar naar 1050 per jaar....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

sinds dit jaar zijn sommige netbeheerders bezig om zegelgerechtigden geen hoofdzekeringen die kapot zijn meer te laten vervangen. dat moet via hun storingsdienst afgehandeld worden. vermoedelijk om de klanten die stelselmatig de hoofdzekering erdoor jassen te gaan verplichten te verzwaren, nu zien ze dat niet. echter kunnen klanten met hoofdautomaten dat ook zelf herstellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 juli 2022 09:36:03 schreef Jinny:
*] 3x35 is direct sky high in vastrecht, van pak 'm beet 275 per jaar naar 1050 per jaar....

Dan zullen t.z.t. de tarieven wat moeten worden bijgesteld.
Ik ben overigens wel benieuwd naar wat het gaat worden met de energietransitie. Voor zover ik weet heeft onze geweldige overheid nog steeds geen plan op dit punt.

Met hulp (en heel veel geduld) van Leeuw van Recht is het hier gelukt de boel aan de praat te krijgen en wordt er hier zonder gas gekookt.

Iedereen bedankt voor het meedenken en in het bijzonder Leeuw van Recht voor het geduld en de rustige manier van uitleggen.
Hier heb ik heel veel baat bij gehad en de rust is helemaal terug hier in huis.

Op 9 juli 2022 18:31:06 schreef Leeuw van Recht:
En op elk 'lieve lieta', of welk boerenklompenforum dan ook, is zoiets geen probleem, maar op dit technoforum is het kennelijk een onbestaanbaar iets... 8)7

Ik heb je een mailtje gestuurd, dat is ook zoiets, het algemene advies hier is om je mailadres onzichtbaar te houden (hele discussies, je wil het niet weten!).

Tijd om naar 'lieve lieta' te gaan.
Vanzelf kan je zonder problemen hier op dit forum je email publiceren. Dan kan iedereen die dat wil je een emailtje sturen. In beginsel wil ik ook geen email van onbekenden ontvangen, dus ik vind het helemaal prima dat CO mijn emailadres niet publiceert.

Op 10 juli 2022 08:18:44 schreef KlaasZ:
[...]Heb je dan ook een alternatief?

Ja, gewoon 3 X 25 A.

Alles waar dat niet ligt, is ondertussen hard aan vervanging toe.

Op 11 juli 2022 21:05:38 schreef ohm pi Tijd om naar 'lieve lieta' te gaan.
Vanzelf kan je zonder problemen hier op dit forum je email publiceren. Dan kan iedereen die dat wil je een emailtje sturen. In beginsel wil ik ook geen email van onbekenden ontvangen, dus ik vind het helemaal prima dat CO mijn emailadres niet publiceert.

Kennelijk zat je al op schoot bij Lieve Lieta, en heb je de nodige discussies over dit onderwerp gewoon erg gemist.

Je bent het al zover kwijt dat je niet in de gaten hebt dat COL je emailadres gewoon publiceert, tenzij je zelf actief actie onderneemt.

Beetje ondoordachte reactie dus...

Op 20 juli 2022 23:50:50 schreef Leeuw van Recht:
Ja, gewoon 3 X 25 A.

Alles waar dat niet ligt, is ondertussen hard aan vervanging toe.

Ik bedoelde een alternatief in de 1-fase situatie. Voor veel huishoudens is een 1x35A aansluiting nog steeds voldoende.
En wat is er idioterie aan een kookgroep? De dubbele automaat of de Perilex?
En wat is daar dan volgens jou het alternatief voor?

Op 20 juli 2022 23:55:35 schreef Leeuw van Recht:
Je bent het al zover kwijt dat je niet in de gaten hebt dat COL je emailadres gewoon publiceert, tenzij je zelf actief actie onderneemt.

Daar lig ik niet wakker van. Ik heb geen problemmen met emailadres en CO-forum. Jij kennelijk wel.