Dompelpomp doormeten, hoe doe je dat?

Schoonpapa (daar is ie weer) heeft inmiddels een stuk of 6 defecte dompelpompen (en ook vijverpompen). Van die dingen van de Lidl/Gamma/etc.

Hoe meet je die door? Vaak zijn ze dicht gefelst dus het enige wat er aan te meten valt moet via de aansluitdraden. Ik heb van ééntje die niet uit zichzelf opstartte (maar wel als je 'm een zetje geeft) de condensator even los gehaald en doorgemeten, maar die was netjes 4,07uF (4uF volgens opschrift).

Een andere zei hij over dat deze de aardlek eruit gooide, maar toen hij het voordeed door hem in te pluggen gebeurde er niets. Dus ik stak de stekker even in het WEL geaarde stopcontact erboven en toen knalde wel de aardlek eruit. Vonden mijn kinderen die online lessen aan het volgen waren erg leuk... 8)7
Deze moest hij van me weg gooien. One down, five to go (of zo).

Zullen dit standaard motoren met koolborsteltjes zijn? En zo ja, kun je door langzaam handmatig ronddraaien de afzonderlijke wikkelingen meten? Is dan de verwachting dat er een paar doorgebrande wikkelingen tussen zitten? Is niet vanzelf opstarten een teken dat wellicht de koolborstels vrijwel op zijn (lijkt wat op gedrag wasmachine motor met versleten koolborstels, draait soms wel soms niet)?

mvdk

Golden Member

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/53/4

Geen seriemotor, ook geen borstels. Toch weer een meevaller.. ;)

Hoe heb je de condensator gemeten met een multimeter kan dat in ieder geval niet.

Die Gamma lidle dompelpompen zijn niet gemaakt om lang mee te gaan onder dagelijks gebruik. Die zijn leuk om eens om de zoveel tijd iets leeg te pompen. Zijn de vlotter schakelaars nog wel goed.

Op 6 maart 2021 23:39:56 schreef benleentje:
Hoe heb je de condensator gemeten met een multimeter kan dat in ieder geval niet.

Ik heb twee multimeters met condensatorstand die het bij metingen meestal wel eens zijn. Hier de onderstaande CEM DT-9702 gebruikt.

Ik denk dat ze de 100 draaiuren vaak niet eens halen (kruipruimte in een uurtje leegpompen na een flinke regenbui). En schoonpapa heeft meestal dingen al open liggen op de werkbank voordat ik hem kan vragen waarom hij iets met 3 jaar garantie na een jaar open schroeft i.p.v. terugstuurt...

Bedankt voor de link. Kwestie van eventjes alle aansluitingen noteren en loshalen, wikkelingen en condensator meten en als dat allemaal goed is maar het werkt niet fatsoenlijk, de kliko (vuilnisbak) in dus. Uiteraard ook even de vlotterschakelaar testen, maar da's gewoon een aan-uit schakelaar afhankelijk van de stand neem ik aan.

https://i.ebayimg.com/images/g/b9oAAOSwbsBXnA6D/s-l400.jpg

Op 7 maart 2021 14:03:39 schreef r-p:
[...]

Ik heb twee multimeters met condensatorstand die het bij metingen meestal wel eens zijn. Hier de onderstaande CEM DT-9702 gebruikt.

Een gewoon multimeter is ongeschikt om te meten om een condensator goed is of defect. een multimeter gebruikt gelijkspanning en stroom om te bepalen wat de capaciteit is maar houd echter geen rekening met de lekstroom van de condensator. Omdat een defecte condensator meestal ook lekt zal er daardoor meer stroom lopen en de multimeter geeft dan onterecht een hogere capaciteit aan waardoor je vaak weer op de originele waarde uitkomt.

Een multimeter is dan ook enkel geschikt voor bepaalde type condensator of voor nieuwe condensatoren waarvan je de waarde wilt weten.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/152684#highlight=multimeter+…

mvdk

Golden Member

Niet IN de kliko, zet em er naast. Er zijn altijd nog ochtend en avondsterretjes met bakfietsen die dat soort zaken meenemen.
Alstie echt blijft staan, dan d'r in. :)

Op 7 maart 2021 14:20:57 schreef benleentje:
[...]
Een gewoon multimeter is ongeschikt om te meten om een condensator goed is of defect.

Bedankt. Ik heb ook nog zo'n ding maar die had ik niet bij me. Die zal ik volgende keer ook meenemen.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1W4g3QVXXXXcJaXXXq6xXFXXX9/Multifunctionele-Tester-GM328-Transistor-Tester-Diode-Capaciteit-ESR-Meter-PWM-Blokgolf-Signaal-Generator-met-case.jpg