Lekstroom auto normaal?


Moet beslist weken kunnen staan. Binnen een week niet starten is niet normaal. Er blijft duidelijk wat aanstaan.

Een voor een de zekeringen verwijderen, en met je multimeter meten hoeveel stroom er door die zekering loopt met contact uit.
Op die manier (en met het bedradingsschema van de auto) kan je uitvinden in welk deel van de auto er een probleem zit.

Let op dat er bij een onderbreking van de spanning, bij opnieuw aansluiten soms een digitaal apparaat uit standby komt en dan enige tijd stroom blijft trekken als het aan het opstarten is.

GJ_

Moderator

Auto volledig in slaap laten vallen, deurschakelaars even afplakken als je die nodig hebt om bij de zekeringen te komen en dan meten over de zekeringen met een mV meter. (gewoon een goede Fluke dus).

Shiptronic

Golden Member

Is er ooit iets bij gebouwd als een Alarm oid? Radio vervangen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dingen die in standby aan blijven staan zijn oa 230V omvormer, standkachel display, voor camper zonnepaneelregelaar, inbraak bewaking, vroeger ook navigatie, toen eens opgezocht voor een buurman met startprobleem na een paar dagen stilstand, navigatie als verdachte even nagelopen, zat achterin bij het reservewiel ingebouwd, bij losnemen bleek het aansluitdraadje klem te zitten.

Ik was een antwoord aan het schrijven maar kon de bijlage van GJ zo snel niet vinden om te linken. Strekking was (1) meten over de zekeringen (maar wel de auto de rust geven om in standby stand te komen). Maar ook (2) het is absoluut niet normaal en als de dealer niet goedschiks dit oplost (even ervan uitgaand dat het niet komt door iets dat je zelf hebt ingebouwd), dan gewoon kwaadschiks. Dus als je bv. een rechtsbijstand verzekering hebt: zet hen er op!

GJ_

Moderator

Natuurlijk moet een dealer dit oplossen. Helaas behoord dit niet tot de lesstof voor een eerste automonteur. En echte specialisten zijn uiterst dun gezaaid.
Toen ik echte problemen met een auto had is de importeur er bij gehaald en toen die er ook niet uit kwam is de auto, toen drie jaar oud, omgeruild voor een nieuwe.

De auto heeft een 230V punt in de kofferruimte. Dit is af fabriek, dus bij levering aanwezig. Ik gebruik m nooit.
De auto heeft een Webasto standkachel. Deze is bij metingen meegenomen en heeft geen lekstroom. Ook Webasto zelf is er bij geweest.
De inbraakbeveiliging is van faringwell, ik heb dit systeem in andere auto's ook gehad zonder problemen. De dealer zegt dat deze geen bovenmatige lekstroom heeft.

Ik heb zelf niet zo'n zin om een vrij nieuwe auto die in de garantie zit uit te gaan pluizen. Dit is mí een taak van de dealer.

Ik kan voorstellen om de auto naar een specialistisch diagnosebedrijf te brengen zoals deze: https://www.woutbouman.nl/blog/bmw-e60-met-lekstroom

Edit: interessante materie: https://www.youtube.com/watch?v=AgOA4BjASGo

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
GJ_

Moderator

Ligt het nou aan mij of gebruikt dat specialistische bedrijf wel een heel erg onnauwkeurige manier om lekstroompjes op te sporen?

Dit vinden ze "opgelost".

High met Henk

Special Member

hmmm ff bij Paul Welther binnen brengen?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Thevel

Golden Member

Op 8 maart 2021 13:42:41 schreef GJ_:
Natuurlijk moet een dealer dit oplossen. Helaas behoord dit niet tot de lesstof voor een eerste automonteur. En echte specialisten zijn uiterst dun gezaaid.

Jaren geleden heeft mijn buurjongen zoiets meegemaakt, ook zijn accu was elke keer leeg.
In de garage hebben ze da accu vervangen maar het probleem bleef, toen de dynamo en de spanningsregelaar maar ook dat loste het probleem niet op. en toen wisten ze het niet meer...
Mijn buurjongen vroeg of ik eens wilde kijken en jawel, de fout had ik binnen 10 minuten gevonden.
De autoradio werd een beetje handwarm terwijl deze uit stond, dat kon natuurlijk nooit goed zijn, en inderdaad was de radio defect en trok de accu leeg.
Stelletje knoeiers in die garage...

Thevel

Golden Member

Op 8 maart 2021 14:41:21 schreef GJ_:
Ligt het nou aan mij of gebruikt dat specialistische bedrijf wel een heel erg onnauwkeurige manier om lekstroompjes op te sporen?[bijlage]Dit vinden ze "opgelost".

Ik druk op de zero knop en hij geeft nu 20mA aan, opgelost toch? :)

Hensz

Golden Member

Dit zijn de DC-specs van 't ding:

Don't Panic!

Ik heb zelf niet zo'n zin om een vrij nieuwe auto die in de garantie zit uit te gaan pluizen. Dit is mí een taak van de dealer.

Je bent hier niet bij de dealer, we kunnen je wel op het spoor brengen van de storing, kijk eens of je die omvormer niet af kunt koppelen, die paar die ik aangesloten heb hadden geen hoofdschakelaar en bleven dus onderspanning staan.
Anders de voorgaande raadgevingen van meten op de zekeringen om te kijken waar de lekkage zit.
Dat die lekkage teveel is is al een paar keer gezegd, misschien heb je daar genoeg aan.

Vanaf dat de auto ca. 1 oud is, is deze stroom gaan lekken bij stilstand.

Ik ga er even vanuit dat je 1 jaar bedoelt, dan moet er omstreeks die tijd toch iets gewijzigd of defect gegaan zijn.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 8 maart 2021 13:42:41 schreef GJ_:
Natuurlijk moet een dealer dit oplossen. Helaas behoord dit niet tot de lesstof voor een eerste automonteur. En echte specialisten zijn uiterst dun gezaaid.

Ja, maar dan wel omdat de auto nog in de garantie zit. Specialisten en prutsers kun je overal vinden zitten.

Op 8 maart 2021 17:03:31 schreef Hensz:
Dit zijn de DC-specs van 't ding:
[bijlage]

Eigenlijk net te grof. De lekstroom moet minder zijn dan zo'n 50 mA in volledige standby.

Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
GJ_

Moderator

Op 8 maart 2021 17:52:05 schreef necessaryevil:..Specialisten en prutsers kun je overal vinden zitten.

Helaas bij de meeste dealers niet. De enige garages die nog echt storing kunnen opsporen en die repareren zijn de kleinere merkloze garages.

Natuurlijk moet een dealer dit oplossen. Helaas behoord dit niet tot de lesstof voor een eerste automonteur. En echte specialisten zijn uiterst dun gezaaid.

Automonteurs zijn nu eenmaal geen elektronicus. En dat ligt een beetje aan de opleidingen en aan het aantal beschikbare jonge technische mensen. Dat zijn er erg weinig.

Mijn Toyota niet nieuw maar wel bij een dealer gekocht had na een half jaar een raar probleem. Gewoonlijk startte hij meteen. Een halve slag met de krukas en de motor liep. En opeens kon je een paar minuten starten maar aanslaan homaar. Pas bij de tweede keer starten ging de motor aan. En wel direct. Een half rondje draaien en lopen. Ik in de garantie tijd naar de dealer en en mijn klachten verteld waarbij ik de dealer zei dat het lijkt of de automatische choke bij het starten niet goed werkt. Waarschijnlijk door een defecte temperatuursensor ergens in de motor.

De wagen moest dus vijf keer naar de dealer maar geen oplossing. Uiteindelijk is de wagen naar de hoofdealer in Nederland geweest waar de wagen als cursusmateriaal zou worden gebruikt. Er werd daar een cursus storingzoeken gegeven door mensen uit Japan. Ze hebben daar ook nog twee weken nodig gehad om het probleem te vinden, dat uiteindelijk een temperatuursensor in het blok bleek te zijn. De wagen daarna een jaar of 10 voorbeeldig gedraaid en is de beste wagen gebleken die ik ooit gehad heb.

Hieruit blijkt dat mechanisch opgeleide mensen een andere denkwijze hebben dan elektronica mensen. Dat is niet slechter ofzo maar bemoeilijkt wel het elektronisch storingzoeken. Voor mijn werk werkte ik heel veel samen met mechanisch opgeleide mensen en dan vul je elkaar aan en kun je samen goed werk leveren. Helaas is het veel te duur voor veel garage bedrijven om er twee man op na te houden. Een sleutelaar hebben ze wel in dienst maar een elektronicus niet en dat geeft problemen.

Maar er zijn wel inhuur mensen die alle kennis en techniek in huis hebben en die problemen kunnen oplossen. En deze mensen verdienen helemaal niet slecht. In het land der blinden is immers eenoog koning.

Maar de dealer moet dit probleem hoe dan ook oplossen. En het kan opgelost.

GJ_

Moderator

Een eerste monteur is niet echt mechanisch opgeleid. Die zijn alleen opgeleid om beurten zo snel mogelijk te doen.

Op 8 maart 2021 14:22:39 schreef theove:
De auto heeft een 230V punt in de kofferruimte. Dit is af fabriek, dus bij levering aanwezig. Ik gebruik m nooit.
De auto heeft een Webasto standkachel. Deze is bij metingen meegenomen en heeft geen lekstroom. Ook Webasto zelf is er bij geweest.
De inbraakbeveiliging is van faringwell, ik heb dit systeem in andere auto's ook gehad zonder problemen. De dealer zegt dat deze geen bovenmatige lekstroom heeft.

Ik heb zelf niet zo'n zin om een vrij nieuwe auto die in de garantie zit uit te gaan pluizen. Dit is mí een taak van de dealer.

Ik kan voorstellen om de auto naar een specialistisch diagnosebedrijf te brengen zoals deze: https://www.woutbouman.nl/blog/bmw-e60-met-lekstroom

Edit: interessante materie: https://www.youtube.com/watch?v=AgOA4BjASGo

Garage bouwman kun je gerust naar toe deze jongens weten echt wel wat ze doen.

En de jongens die ken zijn ook geen monteur maar diagnose techniekers.

Geven ook trainingen en seminars op het gebeid van storing zoeken.

En nee ik heb er geen belang bij ik ken 2 van de jongens persoonlijk via een autoforum.

En nee dit is niet normaal de accu zou het wel langer uit mogen houden.

Maar als er dingen bij zijn gebouwd kan het zomaar meestal is dit ook de oorzaak.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

garages hebben vaker een luxe accutester. die zegt veel dat de accu nog goed is bij de bussen op t werk, maar op mijn advies toch een nieuwe accu erin ( ken het gebruik van de betreffende bussen ) en doorgaans heb ik het goed. veel starten op een dag levert in 3 a 4 jaar al een nieuwe accu op, ook al zegt de accumeter van niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mag ik vragen of er ook een duurtest is uitgevoerd ??
Het kan zijn dat er onwillig stroom of c.q. vermogen afgevraagd wordt.

Als de auto can of lin of flexray heeft...
Normaal gaan deze na ongeveer 10 minuten in rust.

Maar als er een storing van buitenaf kan komen... worden ze uit hun slaap gehaald.. en starten verschillende systemen op.
Na verloop van tijd gaan die weer in rust totdat de volgende
"storing" weer komt.

Ik zou proberen de tijd erbij te halen d.m.v. een scoop.
Groet

Over lekstroom. inderdaad tussen 20 en 50 mA mag...

Op 8 maart 2021 17:32:26 schreef rwk:
[...]
Je bent hier niet bij de dealer, we kunnen je wel op het spoor brengen van de storing, .

Mijn vraag was of het verbruik normaal is. Dat is het niet, die zekerheid heb ik en daar kan ik de dealer mee confronteren.

Op 8 maart 2021 22:03:24 schreef Techniek16:
Mag ik vragen of er ook een duurtest is uitgevoerd ??
Het kan zijn dat er onwillig stroom of c.q. vermogen afgevraagd wordt.

Als de auto can of lin of flexray heeft...
Normaal gaan deze na ongeveer 10 minuten in rust.

Maar als er een storing van buitenaf kan komen... worden ze uit hun slaap gehaald.. en starten verschillende systemen op.
Na verloop van tijd gaan die weer in rust totdat de volgende
"storing" weer komt.

Ik zou proberen de tijd erbij te halen d.m.v. een scoop.
Groet

Over lekstroom. inderdaad tussen 20 en 50 mA mag...

Ik heb geen idee wat ze ermee uitgespookt hebben, laatste keer was ik de auto een week kwijt.

Punt is dat ik eigelijk niet zelf wil gaan klussen ivm garantie. Daarom zou ik de auto naar een specialist willen brengen en op basis van ongelijk de rekening toekennen.

Op 8 maart 2021 21:41:33 schreef daandc:
[...]

Garage bouwman kun je gerust naar toe deze jongens weten echt wel wat ze doen.

En de jongens die ken zijn ook geen monteur maar diagnose techniekers.

Geven ook trainingen en seminars op het gebeid van storing zoeken.

En nee ik heb er geen belang bij ik ken 2 van de jongens persoonlijk via een autoforum.

En nee dit is niet normaal de accu zou het wel langer uit mogen houden.

Maar als er dingen bij zijn gebouwd kan het zomaar meestal is dit ook de oorzaak.

Op YouTube een seminar bekeken. Je ziet dat ze na de grove meting gaan verfijnen, ziet er solide uit.

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Shiptronic

Golden Member

Ik zet er altijd zoiets tussen : http://www.nqqkelc.com/Amp-Ammeter-DC-200A-200mV-Current-Measure-Shunt…

en dan gewoon meten hoeveel mA er loopt. zonder je A meter te slopen.

een ampèremeter anders zo aansluiten dat je hem kan overbruggen. om piekstromen te voorkomen.

Zelf eens meten kan geen kwaad toch? vanaf daar kan je deel circuits gaan meten, waar het blijft/naar toe gaat.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoi Theove.
Ik zou ook zeker niet zelf iets gaan ondernemen.
De huidige voertuigen-elektronika is geen makkie meer..
Een simpele Cashcai stikt al van de canbus. Lin enz enz..daar gaat niks meer "via directe sturing".. alles ligt aan het netwerk..

Voor je het weet heb je iets in de elektronika beschadigd.

Bouwman kun je vragen
GMTO kun je vragen
Electude kun je vragen