Mini middengolf antenne

Op deze pagina vond ik de mini middengolf antenne.
Waar de berekening wordt gegeven dat de lengte van de draad 0,075 golflengte moet zijn.

Maar volgens mij is er niets 'magisch' aan die lengte.
Ik zie de draad als een lus met een bepaalde inductiviteit die in resonantie wordt gebracht met de condensator.
Het is eigenlijk een soort van loop antenne, bij een grotere lengte van de draad of lus, wordt de condensator kleiner in waarde.
Hoe groot zal die inductiviteit zijn van de lus?
Als ik voor de condensator nu eens 250pF neem dan is de inductie 45µH voor een frequentie van 1500kHz.
Nemen we voor de draadlengte een mast van 20mtr dan kan het ook, de condensator past die lengte wel weer aan.
Hetzelfde verhaal gaat op voor een korte lengte.

Zijn er amateurs die ervaring hebben met deze antenne?

"tijd is relatief"
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dit is geen raamantenne: 1. van een raamantenne wil je de oppervlakte zo groot mogelijk hebben, dat wordt hier niet gedaan; en 2. een raamantenne heeft geen aard-aansluiting nodig, en deze antenne juist wel.

Het voordeel van deze antennevorm is dat je geen verlengspoel nodig hebt, alleen een condensator. De verliezen in een verlengspoel zijn groter dan in een luchtcondensator.
Echter, de aardweerstand is hier overwegend.

Doordat de stromen in de twee draadhelften tegengesteld lopen, heffen ze elkaar goeddeels op. In het aardpunt loopt de maximale stroom; in het voedingspunt loopt bij 1500 kHz ca. 60% hiervan. De effectieve voedingsstroom is dus maar 40%, zodat de effectieve hoogte van de antenne vrij klein wordt - ca. 5 m.

De stralingsweerstand wordt zodoende ca. 0,22 ohm. Tegen een aardweerstand van bijv. 20 ohm geeft dat een redement van 1,1 %, nog afgezien van de verliezen in de matcher.

Zou je alleen de éne draad houden, dus 15 m omhoog en daar stoppen, dan zou de stralingsweerstand ca. 2,5 ohm zijn. Met dezelfde aardweerstand van 20 ohm, en misschien 10 ohm effectieve verliezen in de verlengspoel, kom je dan op een rendement van 7,7 %.

Nog beter is het toevoegen van een topcapaciteit (je hebt nu immers nog 15 m draad over :)). Daarmee kun je het rendement bijna verdubbelen tot ca. 14 %. Eigenlijk nog meer, omdat je dan een kleinere verlengspoel nodig hebt, en die daardoor ook nog eens een hogere Q kan hebben.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt Frederick voor de zeer uitgebreide uitleg.
Ja dat is waar ook een loop werkt zonder aarde en dat doet deze antenne niet, daar was ik mij even niet bewust van.
Op zich lijkt mij dit een leuke antenne, het voordeel is dat die klein is en statisch ligt deze aan de aarde wat een voordeel kan zijn.
Maar met zo slecht rendement is het toch beter om één enkele draad te gebruiken met een verlengspoel.
Wanneer deze antenne nu een kwart golflengte lang wordt krijg je de helft van een gevouwen dipool.
De voedingspunt weerstand is dan 150 ohm, en de condensator wordt dan een doorverbinding, dat lijkt me wel een goede antenne.
De antenne is ook nog iets breed-bandiger op het resonantie punt als een enkele kwartgolf draadlengte.

"tijd is relatief"
Frederick E. Terman

Honourable Member

Zeker, als je daar de hoogte voor kunt halen moet je dat beslist eens proberen. De bandbreedte zal groter zijn, het is a.h.w. alsof je een heel dikke antenne hebt.

Met het stroomminimum in de top zullen dan de stromen in beide draden juist in fase zijn, zodat ze elkaars effect versterken. Vandaar dat je met de halve stroom (maar wel de dubbele spanning) dezelfde veldsterkte krijgt, vergeleken met een enkele kwartgolfstraler; en de ingangsweerstand dus viermaal zo hoog is.

De totale stroom in de aarde is dan echter wél even hoog als bij een enkele kwartgolfstraler. De stroom in het voedingspunt is wel de helft, maar in de andere draad loopt evenveel stroom naar aarde, zodat de totale aardstroom toch even groot is. De aardweerstand blijft dus precies zo belangrijk.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org