Op 12 maart 2021 09:31:46 schreef rew:
TS is er van mening (of lui) dat het beter is om niet iedere keer de boel aan de lader te hangen. Dit wordt ingegeven doordat iedereen roept dat accus zoveel laadbeurten meegaan.....
Ik geloof dat zijn(/haar) probleem vooral is dat de praktijk heeft uitgewezen dat de accu's langdurig aan de lader laten hangen, het overlijden van de accu's heeft veroorzaakt.
Of dit door oude accu's of inderdaad een gevolg is van de lader die niet intelligent genoeg is, kunnen we van hieruit niet beoordelen denk ik.
Een vaste spanning van 27,0 tot 27,6V (continu of alleen tijdens zonlicht) is dan een prima oplossing als deze voldoende stroom kan leveren om de zelfontlading te compenseren. Ik denk dat TS ook niet lui is, maar soms in een situatie terecht komt dat de lader er niet afgehaald kan worden (door bv. de zoveelste ongeplande ziekenhuis opname)
@TS: als je de maten van de accu kunt achterhalen, is er ongetwijfeld een goedkopere oplossing te verzinnen (even los van de vraag waarom je de accu's niet zelf kunt vervangen).
Toyota levert een AGM accu van 38Ah voor mijn auto voor 150€ of zo. Ik heb er zelf een AGM tractie accu van 55Ah ingezet van nog geen 100€ en ga ervan uit dat deze de auto gaat overleven. (Deze accu wordt niet zwaar belast (geen startaccu) dus enige reden van overlijden is kapot laden (wordt met 14,1V geladen door de auto, valt mee dus) of leegraken (55Ah gaat veel langer een vergeten lampje laten branden dan een 38Ah accu en alle lampjes zijn door LED vervangen, dus kans hierop is ook miniem, ergo 10 jaar zou makkelijk te halen moeten zijn voor deze accu).