24V batterij laden met zonnepaneel

Beste techneuten,
Mijn scooter met 2 (lood)batterijen van 12 volt 60Amp in serie staat soms voor langere tijd stil (2tot3 maanden) dit heeft mij deze winter nieuwe batterijen gekost. Ongeplande ziekenhuis opname voor langere tijd komen al eens voor en dan kan ik geen maatregelen treffen zoals goed opladen voordat de scooter op stal gaat.
Conrad bied soms zonnepaneeltjes voor druppelladen aan.
Mijn vraag is kan dat helpen en zo ja kan ik 2 van die paneeltjes in serie zetten om 24v te laden. Dan kan ik na elk gebruik de scooter aan die paneeltjes hangen.
Alvast bedankt

Ja, kan helpen. Maar er zijn al diverse discussies hier geweest dat ze vaak erg klein bemeten zijn om een auto accu te kunnen laden. En met name in de winter doen ze natuurlijk nog minder. Vaak zijn die dingen maar een paar watt.

Beter dan niets maar wellicht kun je beter een iets groter paneel rechtstreeks op 24V laten laden? Zwager had het over nieuwe 325W panelen voor 100 euro. Dus wellicht is er voor 25 euro al een tweedehands 100W paneeltje te vinden, zonnepaneel ladertje uit China erbij van een tientje...

Ik heb op mijn garage een 45V paneel van 185W (60 euro, jaren geleden, nieuw). 45V is een normale spanning voor een 24V lader.

Waarom geen druppelladertje in het stopcontact?

@ rwk dat is natuurlijk het beste maar ik wil eens iets voor de planeet doen al was het maar een druppeltje.
@ r-p dat dacht ik ook maar wat ik niet zeker weet is of je die dingen zonder problemen serie-parallel kan schakelen??? daar zit een diode in en die is dan misschien een probleem.
Het zijn syclische batterijen
Charging Voltage cycle use 14,4 to 15 Volt
Float charge Voltage 13,5 to 13,8 Volt
Charging current, minimum 2A - maximum 6A

Die zijn serie gezet dus 24 volt en ik wil die dus samen opladen op 24 volt en niet elk afzonderlijk op 12 volt. dan kan ik de laadstekker op de scooter gebruiken.
Mogelijk dus 3 paneeltjes in serie 36 volt ???

De familie van m'n vriendin heeft een auto die ze "sinds het ongeluk"(*) nauwelijks gebruiken. Daar is ook een zonnepaneel in gezet. Ik denk dat die de accu kapot-geladen heeft. Maar het helpt dus wel een tijdje om nog te kunnen starten na wat langere stilstand periode.

Ik zou het verstandig vinden om nog iets van een regeling d'r bij te maken om te zorgen dat de boel niet overladen wordt.

(*) 45 jaar geleden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Gewoon 13.8 volt aanhouden als max spanning en dan met temperatuur compensatie laden.

Is het niet mogelijk de scooter lader via een klik aan uit stekker aan te sluiten zodat hij eventueel op afstand te besturen is. Spaar je het milieu door minder accu's af te danken

@ tuxie: Dat is pas een goed idee. Ga dat eens goed bekijken, liefst over internet (daar zijn genoeg app's voor) en dan kan ik de lader inschakelen vanwaar ik wil zelfs op verlof of ziekenhuis. Bedankt hé.

Ik had mijn bericht eerst uitgebreid maar wil meestal te veel in een berichtje schrijven zodat iedereen moe wordt van het hele epistel lezen...

Ik heb mijn 45V paneel genoemd. Deze heb ik door twee gedeeld ;) Dus ik heb twee 22,5 panelen die elk een eigen acculader hebben om 12V te laden (elk verschillende accu's maar totaal ongeveer 2x 250Ah).

Eén is een Chinees zonnepaneel ladertje, de andere een DC-DC converter die 17 tot 40V ingangsspanning kan hebben en 13,8V als uitgangsspanning geeft. Deze laatste laad dus langzamer, maar ook voorzichtiger.
De dure accu (>200 euro) zit op de 13,8V lader, alle oude autoaccu's zitten op de Chinese lader. Mochten deze drooggekookt worden, dan blijft de dure accu gewoon doordraaien. (Via diodes (90Acontinu, 1000Apiek) worden de beide banken samengevoegd als stroomvoorziening voor een lichtnet-loze garage).

hàà r-p had dat dan meteen gezegd hé.
Maar mijn vraag was eigenlijk of ik zomaar twee panelen in serie mag zetten om 24 volt te hebben of kan dat niet door die ingebouwde diode.
De scooter heeft 2 dure 12v batterijen in serie en dus een laadstekker van 24v. Ik wil dus die stekker gebruiken en daar de zonnepanelen aan hangen om leegloop te voorkomen bij lange ongeplande opname in ziekenhuis. De laatste keer heeft dat mij 700€ aan batterijen gekost. Normaal gebruik ik mijn stationaire lader maar die heeft een laad-proces van ongeveer 14 uur.
Die lader en batterijen zijn van het merk MOVE en origineel geleverd bij de scooter.
Ik bezit een regelaar 12/24V 5A en wil twee paneeltjes kopen.
Ik dacht aan: https://www.conrad.be/p/tps-102-6-solar-batterijbescherming-amorphe-so…
Die zoude dus enkel de batterijen moeten beschermen tegen leegloop, laden doe ik met de lader.

steek je lader erop, met een schakelklok. elke dag een half uurtje ofzo. wordt de accu niet overladen en kost het de natuur ook niet teveel.

je kan ecologisch zijn en ecologisch, maar een zonnepaneel produceren dat nauwelijks wat uithaalt is ook niet goed voor de natuur.
beter een ordinaire transfo op een schakelklok

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@fcapri : Probleem is, het gebruik van de scooter is nooit hetzelfde.
Na een grote afstand is de batterij verder ontladen en als die dan een uurtje oplaad dan onderbreek je het laadproces en dat kan toch niet goed zijn? Staat in koeien van letters in de gebruik aanwijzing.

Wat zich voordoet:
Dagelijks gebruik ik de scooter voor vrij korte afstanden, als de indicator op 50% staat dan hang ik er de lader aan en na ongeveer 12 uur is de batterij vol en slaat de lader af.
Als ik nu net op dat moment (50% of minder) plots opgenomen word voor pakweg 2 maanden (ik ben dan niet meer in staat om de lader aan te sluiten) dan is de batterij bij thuiskomst kapot.

Maar men vraag blijft onbeantwoord: Kan ik 2 panelen in serie zetten of kan dat niet door die diode???

Dat kan gewoon.

Twee panelen in serie is dus prima mogelijk. Ik neem aan dat je in dit geval spreekt over de diode die IN SERIE staat met het paneel zodat de accu geen stroom terug kan sturen het paneel in 's nachts.*

Wat dus wel het risico is, is dat je geen controle hebt op het laadproces. Die simpele paneeltjes geven gewoon een spanning af die inzakt als er meer stroom wordt gevraagd. Als ze klein genoeg zijn, kan de betreffende accu dat prima opnemen zonder verdere schade. Het kan zelfs zo zijn dat het paneel niet voldoende levert (gedurende die paar uur per dag) om de zelfontlading van de accu (24 uur per dag) te compenseren.
Of het paneel is wel groot genoeg maar zelfs TE groot: dan blijft het paneel flink stroom duwen in de al volle accu en dit kan de accu slopen.

Als je een zonnepaneel lader gebruikt, dan wordt er met beleid geladen. Maar dan nog wordt eke dag opnieuw waarschijnlijk weer het 'helemaal volladen' protocol gevolgd. En vaak staat op de zijkant van bv. AGM accu's vermeldt wat voor spanning je moet gebruiken bij cyclisch en bij stand-by gebruik.
Voor jouw situatie wil je gewoon de stand-by spanning aanhouden. Daarom raden mensen een 13,8V per accu aan, of gewoon 27,6V voor je serie-accu's.

* : grote panelen hebben ook 'bypass' diodes die een andere functie hebben, maar zoals gezegd neem ik aan dat je die niet bedoelt.

@ r-p
Dat is de uitleg die ik nodig had. Het gaat dus idd.om de ingebouwde sperdiode die ontladen via de zonnecellen voorkomt.
Ik heb dus een laadregelaar 24v 5A voor de zekerheid. Elke keer dat ik de scooter stal sluit ik hem aan de paneeltjes aan niet om te laden maar gewoon omdat hij dan klaarstaat voor het geval dat ik plots opgenomen word.
De panelen hangen er dan 24/7 aan mogelijk 1à2 maanden lang en hopelijk voorkom ik dan totale leegloop.
Elke dag de grote lader er aanhangen is een beetje dom omdat die telkens die 12h durende cyclus volgt.

Op mijn batterijen staat:
Charging Voltage cycle use 14,4 to 15 Volt
Float charge Voltage 13,5 to 13,8 Volt
Charging current, minimum 2A - maximum 6A

Dus zoals je zegt 27,6 volt zal het moeten zijn.

Je wilt inderdaad een lader die 2x13.5(8) float voltage aanhoud.
Je hebt deftige 3 trapsgewijs laders die raad ik voor dit doel af.
13.5(8) per accu is mooi. Helemaal goed doe je het als je er ook nog een temperatuur compensatie bij doet.
Een accucel verdraagt in ons klimaat niet altijd dezelfde voltage per cel.
Ook dat kan je accu op de lange duur slopen. Kijk in de datasheet van je accu wat hun aanraden.

Lees dit maar eens rustig door.
Ik heb geen aandelen in dit bedrijf maar mij inziens slaat het op elke LOODACCU.
https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Datasheet-GEL-and-AGM-Ba…

Ik vind 700E wel veel voor scooteraccu`s, zijn het echt loodgelaccu`s?

[Bericht gewijzigd door tuxie op woensdag 10 maart 2021 19:37:35 (15%)

tuxie : Je hebt gelijk het zijn batterijen van 275€ per stuk.
MOVE AGM ACCU MPA 85-12 maar ik kan die dingen niet zelf plaatsen.
De factuur was dus 680€ geplaatst Toch veel als dat elke keer gaat gebeuren als ik uit het ziekenhuis kom.

Ik gebruik normaal zo een 3traps lader FILON-WETAC en dat gaat prima, na dik 12 uur laden slaat die af. Ik ben daar zeer te vrede mee.

Maar de laatste keer kwam ik thuis en de indicator stond op 40%, ik dacht, morgen vroeg eerste werk opladen. Maar juist die nacht kreeg ik een terugval en lag 2 maand in het ziekenhuis. Bij thuiskomst bleken ze stuk te zijn.

Net om dit te voorkomen dacht ik de scooter steeds aan die paneeltjes te hangen niet om echt te laden maar om leegloop te voorkomen. Ook al geven die paneeltjes maar een uurtje of zo per dag voldoende om wat bij te laden.
Ik dacht dus : wat er in zit zit er in en is gewonnen.

Shiptronic

Overleden

Gewoon de spanning begrenzen op max 13,8V / accu , dan kan je nooit overladen, enige nadeel: je accu zal nooit 100% geladen zijn dus je hebt niet de 100% perfomance van je bereik wat je normaal kan halen met een volle accu, maar dat is hier niet belangrijk.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

je kan altijd een OR maken met een relais.

De scooter komt thuis de normale lader laad hem op.

de normale lader slaat af. relais valt af.

Solar neemt het nu over.

TS is er van mening (of lui) dat het beter is om niet iedere keer de boel aan de lader te hangen. Dit wordt ingegeven doordat iedereen roept dat accus zoveel laadbeurten meegaan..... Of dat waar is of niet weet ik niet, maar ik heb geen zin in die discussie, dus voor mij is het een gegeven dat het ding niet iedere keer aan de lader gaat. (hmm maar wel iedere keer aan de panelen. Niet lui dus).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 maart 2021 09:31:46 schreef rew:
TS is er van mening (of lui) dat het beter is om niet iedere keer de boel aan de lader te hangen. Dit wordt ingegeven doordat iedereen roept dat accus zoveel laadbeurten meegaan.....

Ik geloof dat zijn(/haar) probleem vooral is dat de praktijk heeft uitgewezen dat de accu's langdurig aan de lader laten hangen, het overlijden van de accu's heeft veroorzaakt.

Of dit door oude accu's of inderdaad een gevolg is van de lader die niet intelligent genoeg is, kunnen we van hieruit niet beoordelen denk ik.

Een vaste spanning van 27,0 tot 27,6V (continu of alleen tijdens zonlicht) is dan een prima oplossing als deze voldoende stroom kan leveren om de zelfontlading te compenseren. Ik denk dat TS ook niet lui is, maar soms in een situatie terecht komt dat de lader er niet afgehaald kan worden (door bv. de zoveelste ongeplande ziekenhuis opname)

@TS: als je de maten van de accu kunt achterhalen, is er ongetwijfeld een goedkopere oplossing te verzinnen (even los van de vraag waarom je de accu's niet zelf kunt vervangen).
Toyota levert een AGM accu van 38Ah voor mijn auto voor 150€ of zo. Ik heb er zelf een AGM tractie accu van 55Ah ingezet van nog geen 100€ en ga ervan uit dat deze de auto gaat overleven. (Deze accu wordt niet zwaar belast (geen startaccu) dus enige reden van overlijden is kapot laden (wordt met 14,1V geladen door de auto, valt mee dus) of leegraken (55Ah gaat veel langer een vergeten lampje laten branden dan een 38Ah accu en alle lampjes zijn door LED vervangen, dus kans hierop is ook miniem, ergo 10 jaar zou makkelijk te halen moeten zijn voor deze accu).

@ rew en r-p: Ik ben echt niet van mening dat dagelijks opladen slecht is.
Echter de laadsyclus is 12 soms wel 14 uur.
Stel je komt thuis om 23uur en hangt hem aan de lader, dan kan je pas daags nadien om pakweg 12 uur afkoppelen. Niet praktisch dus.
In de praktijk is mijn scooter na 3à4 dagen op 50% en dan hang ik hem aan de lader. Stel dat ik net op dat moment opgenomen word en de lader niet kan aanleggen dan blijft hij 2 maanden op 50% staan, trek daar de zelfontlading af en het resultaat is een kapotte batterij.
Ik wil hem steeds aan de paneeltjes "parkeren", dat brengt natuurlijk niets op omdat dan de zon niet schijnt maar stel dat ik opgenomen word dan laad hij hopelijk elke middag toch een beetje op om de zelfontlading tegen te gaan.
MOVE AGM ACCU MPA 85-12 zie: https://shop.scootmobielandmore.nl/agm-accu-s/84-move-agm-accu-mpa-85-…
Acculader Filon Futur 24V - 15 A zie: https://shop.scootmobielandmore.nl/acculaders-en-accessoires/1193-accu…

Soms speel ik met de gedachte om die AGM's te vervangen door een zelfmaak Li-Ion pack ???? maar dat is vrij kostelijk en ik weet niet of dat rendabel gaat zijn. Mijn rolstoel heeft zo'n batterijen en die laad ik op wanneer en hoelang ik zelf wil en die blijven het al 3 jaar goed doen.

rudig76

Golden Member

Stomme vraag maar wie verzorgt de planten of post in je brievenbus tijdens je ziekenhuis bezoek?
Kan die de stekker er niet uithalen?

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl

rudig76: was ik vergeten te zeggen dat de planten ook kapot waren?
De brievenbussen staan buiten, de sleutel van de bussen aan iemand geven is nog wat anders dan de sleutels van je appartement.
Ook gaat het niet om de stekker uit te trekken maar juist in te steken.
Een bijkomend probleem is dat de scooter geparkeerd staat in de fietsenstalling op het gelijkvloers en daar is geen stroom maar daar kan ik wel de paneeltjes aanhangen (er zijn 2 grote ramen).
Om de 3à4 dagen hang ik de scooter aan de lader maar dan moet die de lift in, naar de 4de verdieping en dan het appartement binnen en geloof mij dat is niet simpel wegens korte bochtjes en smalle doorgang.

laadcontroller:
https://www.victronenergy.nl/solar-charge-controllers/bluesolar-pwm

Ze hebben ook MPPT types, zijn duurder maar halen meer vermogen uit je zonnepaneel.