24V batterij laden met zonnepaneel

je kan altijd een OR maken met een relais.

De scooter komt thuis de normale lader laad hem op.

de normale lader slaat af. relais valt af.

Solar neemt het nu over.

TS is er van mening (of lui) dat het beter is om niet iedere keer de boel aan de lader te hangen. Dit wordt ingegeven doordat iedereen roept dat accus zoveel laadbeurten meegaan..... Of dat waar is of niet weet ik niet, maar ik heb geen zin in die discussie, dus voor mij is het een gegeven dat het ding niet iedere keer aan de lader gaat. (hmm maar wel iedere keer aan de panelen. Niet lui dus).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 maart 2021 09:31:46 schreef rew:
TS is er van mening (of lui) dat het beter is om niet iedere keer de boel aan de lader te hangen. Dit wordt ingegeven doordat iedereen roept dat accus zoveel laadbeurten meegaan.....

Ik geloof dat zijn(/haar) probleem vooral is dat de praktijk heeft uitgewezen dat de accu's langdurig aan de lader laten hangen, het overlijden van de accu's heeft veroorzaakt.

Of dit door oude accu's of inderdaad een gevolg is van de lader die niet intelligent genoeg is, kunnen we van hieruit niet beoordelen denk ik.

Een vaste spanning van 27,0 tot 27,6V (continu of alleen tijdens zonlicht) is dan een prima oplossing als deze voldoende stroom kan leveren om de zelfontlading te compenseren. Ik denk dat TS ook niet lui is, maar soms in een situatie terecht komt dat de lader er niet afgehaald kan worden (door bv. de zoveelste ongeplande ziekenhuis opname)

@TS: als je de maten van de accu kunt achterhalen, is er ongetwijfeld een goedkopere oplossing te verzinnen (even los van de vraag waarom je de accu's niet zelf kunt vervangen).
Toyota levert een AGM accu van 38Ah voor mijn auto voor 150€ of zo. Ik heb er zelf een AGM tractie accu van 55Ah ingezet van nog geen 100€ en ga ervan uit dat deze de auto gaat overleven. (Deze accu wordt niet zwaar belast (geen startaccu) dus enige reden van overlijden is kapot laden (wordt met 14,1V geladen door de auto, valt mee dus) of leegraken (55Ah gaat veel langer een vergeten lampje laten branden dan een 38Ah accu en alle lampjes zijn door LED vervangen, dus kans hierop is ook miniem, ergo 10 jaar zou makkelijk te halen moeten zijn voor deze accu).

@ rew en r-p: Ik ben echt niet van mening dat dagelijks opladen slecht is.
Echter de laadsyclus is 12 soms wel 14 uur.
Stel je komt thuis om 23uur en hangt hem aan de lader, dan kan je pas daags nadien om pakweg 12 uur afkoppelen. Niet praktisch dus.
In de praktijk is mijn scooter na 3à4 dagen op 50% en dan hang ik hem aan de lader. Stel dat ik net op dat moment opgenomen word en de lader niet kan aanleggen dan blijft hij 2 maanden op 50% staan, trek daar de zelfontlading af en het resultaat is een kapotte batterij.
Ik wil hem steeds aan de paneeltjes "parkeren", dat brengt natuurlijk niets op omdat dan de zon niet schijnt maar stel dat ik opgenomen word dan laad hij hopelijk elke middag toch een beetje op om de zelfontlading tegen te gaan.
MOVE AGM ACCU MPA 85-12 zie: https://shop.scootmobielandmore.nl/agm-accu-s/84-move-agm-accu-mpa-85-…
Acculader Filon Futur 24V - 15 A zie: https://shop.scootmobielandmore.nl/acculaders-en-accessoires/1193-accu…

Soms speel ik met de gedachte om die AGM's te vervangen door een zelfmaak Li-Ion pack ???? maar dat is vrij kostelijk en ik weet niet of dat rendabel gaat zijn. Mijn rolstoel heeft zo'n batterijen en die laad ik op wanneer en hoelang ik zelf wil en die blijven het al 3 jaar goed doen.

rudig76

Golden Member

Stomme vraag maar wie verzorgt de planten of post in je brievenbus tijdens je ziekenhuis bezoek?
Kan die de stekker er niet uithalen?

Iets heel anders :-) http://www.echteworst.nl

rudig76: was ik vergeten te zeggen dat de planten ook kapot waren?
De brievenbussen staan buiten, de sleutel van de bussen aan iemand geven is nog wat anders dan de sleutels van je appartement.
Ook gaat het niet om de stekker uit te trekken maar juist in te steken.
Een bijkomend probleem is dat de scooter geparkeerd staat in de fietsenstalling op het gelijkvloers en daar is geen stroom maar daar kan ik wel de paneeltjes aanhangen (er zijn 2 grote ramen).
Om de 3à4 dagen hang ik de scooter aan de lader maar dan moet die de lift in, naar de 4de verdieping en dan het appartement binnen en geloof mij dat is niet simpel wegens korte bochtjes en smalle doorgang.

laadcontroller:
https://www.victronenergy.nl/solar-charge-controllers/bluesolar-pwm

Ze hebben ook MPPT types, zijn duurder maar halen meer vermogen uit je zonnepaneel.

Op 13 maart 2021 08:13:10 schreef Rollatertje:
Echter de laadsyclus is 12 soms wel 14 uur.

nee, nee, nee nee! Als je dan voordat ie vol is weer weg wil dan is hem loshalen van de lader net zo slecht voor de accu als "niet laden". Dat je hem niet mag loshalen als ie nog niet vol is, /dat/ is dan het misverstand!

Er valt (bij loodaccus) wel wat voor te zeggen dat je hem af-en-toe helemaal oplaad, maar dan is zeg 1 op de vijf keer gewoon al helemaal prima.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Uit de handleiding van de lader: De 2 indicatie LEDs geven aan waar de lader zich bevind in het laadproces. Het is belangrijk het laadproces niet te onderbreken. De lader start na elke onderbreking opnieuw met zijn laad programma. De eerste stap is het laden met een hoge stroom totdat de accu’s geladen zijn tot ongeveer 80%. De tweede stap is om de laatste 20% van de accu’s te vullen, dit gebeurd met een lage stroom toevoer. De derde en en laatste stap zorgt ervoor dat de accu’s vol blijven.

Het laadproces onderbreken doe ik nooit. Dan blijf ik maar binnen.
Juist daarom breng ik de scooter maar om de 3à4 dagen naar boven om te laden.

Excuus, ik had begrepen dat de accu's aan de lader waren blijven hangen en juist daardoor stuk waren gegaan...

Zoals ik het gelezen heb is dat lood-accu's de langste levensduur hebben als ze ALTIJD helemaal opgeladen zijn. Niet opgeladen worden (met gevaar voor overladen, verdampen water), maar opgeladen zijn. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld LiIon's die juist op 70% of zo gezet moeten worden wanneer ze niet gebruikt worden.

Ik snap dan ook niet waarom je het laadproces niet zou mogen onderbreken, behalve dan dat de lader inderdaad wat dom is en zich niet aanpast aan de laadtoestand van de accu's en dus altijd start met een bv. 4 uur lang maar stroom in de accu pompen, ook als deze al vol is bij het begin van het laadproces.

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 13 maart 2021 13:10:51 (26%)

r-p Juist wat je zegt, de scooter is dus 2 maand beneden in het fietskot blijven staan zonder op te laden en waren dus leeggelopen en gesneuveld.

Zowel de scooter als de batterijen en de (niet zo slimme) lader zijn mij toegekend door het ziekenfonds, Kapotte batterijen moet ik echter zelf betalen.

Daarom dacht ik dat leeglopen te voorkomen door druppellading.
Ik kan in de berging 2 paneeltjes voor het raam zetten die bij lange afwezigheid op het middaguur dan toch een beetje opladen.

Aangezien mijn opnames niet te voorspellen zijn moet ik die er dus elke keer dat ik de scooter stal aanhangen. Dat is normaal gezien dus enkel 'snachts
en doen de panelen niets, maar als ik er niet ben dan doet het middag zonnetje mogelijk genoeg om de batterijen in leven te houden.

Loodaccu's mag je eeuwig opladen met een floatcharge 13.5/13.8 volt.
Stap 3 van jou lader.

Stap 1 vol stroom laden met een max spanning 14.5 volt per accu.
Stap 2 aftoppen tot stroom is gedaald tot
Een ingestelde stroom meestal 1-5de
Stap 3 floatcharge om accu's vol te houden.

Een loodaccu op 50 procent wegzetten is schadelijk voor de levensduur.
Waar geen lading zit kan sulfatering optreden wat een negatieve invloed heeft op de capaciteit.

Dus een loodaccu altijd zo vol mogelijk houden!

Dus zonnepanelen met een degelijke lader zal positief zijn voor de levensduur.

[Bericht gewijzigd door tuxie op zondag 14 maart 2021 11:28:56 (23%)

Shiptronic

Overleden

Zit er in die berging helemaal geen stroom/verlichting?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@ tuxie: dat is dus wat ik dacht en ga doen.
1 keer per week scooter naar boven brengen en volledig opladen.
En als de scooter in de berging staat de paneeltjes er aan met een begrenzer op 13.5V.

@ Schiptronic: Daar is wel licht en zelfs een stopcontact maar die zijn enkel voor de onderhoudsdienst en het is verboden daar gebruik van te maken.
Het zou ook niet netjes zijn dat ik mijn scooter laad op kosten van de andere huurders. Daar is al veel over gediscuteerd.
De stad (Antwerpen) loopt achter. Het is een gebouw voor oudere en mensen met een beperking, dus een stalling met een soort van laadpaaltjes zou ideaal zijn maar dat zit er voor mijn generatie nog niet in denk ik.

Houd er ook rekening mee dat er speciaal glas voor zonnepanelen word gebruikt.
Achter "normaal" glas is het rendement lager.
Daarbij is de hoek ook niet optimaal.

Met de juiste lader kunnen de panelen nooit te groot zijn.
Ik raad aan om de panelen zo groot mogelijk te nemen.

Op 14 maart 2021 12:55:04 schreef Rollatertje

@ Schiptronic: Daar is wel licht en zelfs een stopcontact maar die zijn enkel voor de onderhoudsdienst en het is verboden daar gebruik van te maken.
Het zou ook niet netjes zijn dat ik mijn scooter laad op kosten van de andere huurders. Daar is al veel over gediscuteerd.

Kun je hier dan geen aansluiting op maken en dit verrekenen met een aparte kWh meter ?
Of gaat dit een probleem geven omdat dan meerdere bewoners dit dan ook willen ?

daar zijn ze al 3 jaar over aan het zeveren er zijn hier meerdere bewoners met een scooter. Een 3 tal laadpunten met een meter of met jetons is toch wel het minste wat ze zouden kunnen bieden. De scooter word ook steeds populairder en voor je het weet heeft iedereen er eentje (meer dan 100 bewoners). Overigens ben ik de enige die hem in die fietsenberging mag zetten, omdat ik een verlamming aan de benen heb ga ik per rolstoel naar beneden en stap dan over op de scooter.
Iedereen neemt zen scooter mee naar zen appartement om te laden.
Op zich is dat geen probleem maar geen dagelijkse kost.
De andere hebben natuurlijk niet het probleem van héél onverwachte en langdurige ziekenhuis verblijf.

Op 14 maart 2021 12:55:04 schreef Rollatertje:

@ Schiptronic: Daar is wel licht en zelfs een stopcontact maar die zijn enkel voor de onderhoudsdienst en het is verboden daar gebruik van te maken.
Het zou ook niet netjes zijn dat ik mijn scooter laad op kosten van de andere huurders. Daar is al veel over gediscuteerd.

dat is dan ook snel opgelost hé. een vast bedrag laten bijbetalen voor diegenen met een scooter.

de mijne is 48V 13Ah ofzo. 1 volledige laadbeurt is dan 625Wh dat erin gaat.
aan 25ct/kWh is een laadbeurt 0.15€.
als ik nog alle dagen de scooter volledig zou opladen, en dit 365dagen per jaar is dat nog maar 56€.
een reeele verbruikkost zal een 20-30€ zijn op jaarbasis. en voor die 30€ ben je er dan vanaf om de scooter naar boven te zeulen en dergelijke. dus de andere bewoners zou je daar dan wel snel kunnen mee overtuigen.

bijkomend kan je een wh meter installeren ook.
kost 22€:
https://webshop.cedel.nl/1-Fase-kWh-meter-met-puls-uitgang-mid
1 zekeringkast, de meters erin voor wie het aanvraagt en een stopcontact in een afgesloten kastje waar zij dan de sleutel van hebben.
en dan kan je op het einde berekenen wat je verbruikt hebt in de gemeenschappelijke ruimtes...

nu on topic:
zoals ik al zei, is zonnepanelen niet rendabel en ben je beter met een lader op een klokje. nu met je verduidelijking lijkt dat dus niet mogelijk.

als je een idee hebt wat de accu's zo ongeveer verliezen, kan je dat compenseren met zonnepanelen. echter moet je de zonnepanelen zo een 10x groter nemen zodat ze in de winter ook nog wat bijladen (al vrees ik dat er echt niks uitkomt als ze achter glas zitten.
ik heb ook 3 zonnepanelen op mijn ligfiets (15W) en als ik mijn accu niet losplug, geraakt de accu ook na een 2tal weken ontladen, gewoon door de controller. in volle zon kan ik op 8uur alles opladen, in de winter trek ik mijn accu leeg op 3dagen fietsen, of op 10dagen niet gebruiken. en er komt ook zonlicht in mijn garage via de transparante platen.
ik overweeg dan ook om de zonnepanelen te verwijderen in de toekomst. heb meer nadeel dan voordeel

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@ fcapri: De bewoners overtuigen is geen probleem. Maar het zijn gebouwen van woonzorg Antwerpen. Het gaat dus over -tig sevice-centers en duizende bewoners. We zagen al jaren om parkeerplaats en oplaad mogelijkheden maar het is vechten tegen de bierkaai. Laat ons dat (off topic) hierbij laten.

Wat je ervaring is met je fiets, zonnecellen en laders daar kan ik inkomen.
Ik vreesde al zoiets, het gaat gewoon niet lukken.

Ik ga op zoek naar een vrijwilliger die als het nodig is de scooter of de batterijen ophaalt en bij hem/haar thuis oplaad.

Alvast iedereen bedankt om mee te denken

zet zeker nog een diode van controller naar accu.

bij mij moet er een kantelpunt zitten waarbij de zonnepanelen een beetje spanning opwekken, de controller wakker wordt en verbinding legt met de accu, maar waarbij de accu toch net een hogere spanning heeft waardoor die stroom levert.
bv accu op 12,1V, zonnepanelen krijgen 10V klemspanning, controller wordt wakker boven de 10V....

je kan het altijd proberen met een basis schakeling.
zonnepanelen met veel hogere spanning, serieweerstand en zenerdiode op floatspanning van de accu's.

bv 48V scooter (float 13.8V per accu komt op 55.2V float). ergens een 70v zonnepaneel die in de winter zeker nog tot 60V kan geraken, en een zenerdiode van 55V. je gaat in de zomer dan wel veel warmte opwekken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

@ fcapri: Ik kan het eens proberen hé, zo duur is het niet.
ik dacht aan 2 paneeltjes: https://www.conrad.be/p/phaesun-sun-plus-30-s-monokristallijn-zonnepan…
De float spanning van mijn batterijen is 13.5V dus een zenerdiode van 27V ?
Kan je me een type aanraden?
Lukt het niet dan zoek ik voor die paneeltjes wel een andere toepassing er zijn genoeg dingen om op te laden.

voor het geld van 2 van die paneeltjes zou je ook een
https://blijmetzonnepanelen.nl/product/ja-solar-jap60s09-280-sc-280wp/
kunnen aanschaffen.
dan een switcher erachter knopen en die instellen (met vaste weerstanden niet met een potmeter) op 27(.6) volt.

inplaats van een switcher kan er ook gewoon een lader aan.

Maarja als je raampje 50cm bij 50cm is dan haalt het weinig uit.

Wat je zou kunnen doen is de scoot volladen.
dan met een kwhmeter kijken wat erin gaat met laden nadat je een stukje hebt gereden.
Dan is een dagje laten rusten zonder lader, daarna de lader weer aansluiten en kijken wat er volgens de kwh meter ingaat.(ik weet het dit is een ruwe meting)

dat zul je dan dus minimaal moeten kunnen opwekken met panelen in de winter.

Shiptronic

Overleden

ook geen mogelijkheid zelf een kabeltje te trekken van je appartement naar de berging?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 14 maart 2021 19:39:50 schreef Shiptronic:
ook geen mogelijkheid zelf een kabeltje te trekken van je appartement naar de berging?

Had ik af en toe toen ik nog op een flat woonde. Was bijkans de hele 50m van mijn verlengkabel, van 3 hoog, over de galerij naar beneden en om de flat heen. Later vervangen door een paar paneeltjes achter het bergingraam maar die hebben wat voetballende jongens om zeep geholpen...

Op 14 maart 2021 21:43:44 schreef r-p:Later vervangen door een paar paneeltjes achter het bergingraam maar ...

[...]

Dat wil ik dus ook doen maar het moet wel beperkt blijven. Het zijn hier seviceflats (soort oudmannekes huis) een kabel van 4 hoog ????

@ tuxie: Dat van die switcher en vaste weerstand kan je dat wat verduidelijken (schemaatje?)

Ik weet uit ondervinding dat als de batterijen volledig opgeladen zijn een dikke maand stilstaan geen problemen geeft. Ik ging (voor corona) jaarlijks 6 weken naar Benidorm. Bij thuiskomst waren ze dan ongeveer half leeg en lade ik ze terug op.
Maar bij die laatste ziekenhuis opname was de batterij al half leeg en dan 8 weken laten staan bleek te veel.

Gewoon de leegloop tegengaan is voor mij al genoeg ze hoeven niet opgeladen te worden op zonne energie.