Autoluidspreker overbruggen

Onlangs heb ik in mijn auto een aantal andere (originele) speakers en versterker geplaatst. De oude variant had 4 kanalen en de nieuwe 5 kanalen+subwoofer. Ik heb echter geen plaats voor een speaker in het dashboard waardoor ik het 5e kanaal niet kan gebruiken, dit was echter ook niet de bedoeling, met 4 kanalen en de sub klinkt het al goed. Echter geeft de auto nu een foutmelding aan dat er geen "center speaker" is geinstalleerd, het functioneert echter verder wel. Nu wil ik graag het 5e kanaal overbruggen zodat de versterker/auto denk dat het 5e kanaal wel aanwezig is.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen doen?

Hugo Welther

Moderator

Merk en type auto en geluidsinstallatie.
Dit zal wel CAN-bus gestuurd zijn als de auto een foutmelding geeft.

Luidspreker wel aansluiten of anders in de software van de boordcomputer de 5e speaker laten uitzetten als dat mogelijk is.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Het betreft een Volvo V60 uit 2015 met het standaard het high performance audio geluid, hier ik nu de premium speakers en versterker met subwoofer ingezet. Alleen voor de 5e speaker is geen plek, helaas is het in de autoconfiguratie niet uit te zetten. Er is alleen een keuze tussen high performance of premium geluid met subwoofer (met de dealersoftware te zetten)

Ik dacht dat het wellicht mogelijk is om het met een weerstand of iets dergelijks te overbruggen, in de speakers zelf zit namelijk geen verdere elektronica enkel een voorfilter.

Hugo Welther

Moderator

Dat wordt dan een dikke vermogens weerstand denk ik.
Wat is het maximale uitgangsvermogen van die versterker op dat 5e kanaal en wat is de voorgeschreven luidspreker impedantie?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

De versterker is 5x130watt al lijkt mij dat wel sterk dat het daadwerkelijk 130 watt is. De weerstand kan ik niet terugvinden, er staat enkel 16W20 op, wellicht betekend dat iets in speakertermen?

Sine

Moderator

Bedenk wel dat die amp dan waarschijnlijk ook info naar dat center kanaal gaat sturen wat niet naar de gewone speakers gaat.

Goede opmerking, ik het automenu kan ik echter wel weer kiezen voor een alleen stereo geluid met subwoofer zodat de center niet gebruikt wordt, dat gaat dus verder goed.

Als ik één van de deurspeaker meet zie ik 7,2ohm, wellicht zegt dat iets? Al leest ik dat het meestal 2, 4 of 8 ohm is.

[Bericht gewijzigd door avd86 op 8 maart 2021 17:53:57 (27%)

Sine

Moderator

Auto is meestal 4, maar als de DC-weerstand al groter is zal dit wel 8 zijn.

Probeer de zo groot mogelijke weerstand te gebruiken waarbij de amp nog happy is, dan verstook je het minste vermogen zou het ding toch een keer aangestuurd worden.

Bedankt voor alle info zover, ik ben even gaan zoeken en zie dat de centerspeaker een weerstand heeft van 4ohm, de speakers in de deuren hebben een andere weerstand. Dus bijvoorbeeld een weerstand van 4ohm/150watt zou moeten werken of zie ik het dan verkeerd?

pa3gws

Golden Member

Probeer een weerstand met een hogere waarde zoals @Sine al aangeeft.
Hoe hoger de weerstand hoe lager het vermogen ervan hoeft te zijn.
En dat kan je met kleine weerstanden testen zolang het volume maar dicht staat.
Je kan hogere weerstanden proberen tot de auto begint te mekkeren. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Mijn (originele en via Ebay bijgekochte) Volvo tweeters zijn 8 ohm, de woofers (had ik er eentje van liggen en net even naar toe gerend om te meten) blijken warempel ook 8 ohm te zijn (staat er op: "8ohm" en de DC weerstand 5,5ohm), maar zoals aangegeven is het in auto's gebruikelijker dat dit 4 ohm is (*) maar misschien is Volvo wat vreemd in dat opzicht.

Wellicht is bv. een 33 ohm 10W weerstand al ruim voldoende, al helemaal als je je centerkanaal toch min-of-meer uit kunt zetten.

(*) uitgezonderd gekke oplossingen zoals BMW-luidsprekers (underseat subwoofer) van 1 ohm, volgens mijn theorie is dit gekozen om een 100W versterker te kunnen maken op 12V zonder DC-DC converter (gewone huis-tuin-en-keuken gebrugde autoradio 12V versterker maar dan met wat sterkere eindtorren zodat je niet 25W@4ohm maar 100W (@1ohm) kunt claimen zonder veel te liegen.

Shiptronic

Overleden

Die 2 van 8Ω zullen dus wel parallel staan, en dan heb je weer 4Ω

Maar je kan ook een spoel pakken, met een geluk komt die gelijk met een stukje lawaai karton, toch niet zoveel werk om ergens een 4Ω speaker te monteren?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 8 maart 2021 22:12:54 (51%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedankt voor alle reacties zover, ik heb inmiddels nog wat draadschema's kunnen vinden en zag dat er bijvoorbeeld in de deuren 3 speakers parallel staan met elkaar (woofer, mid-speaker en tweeter). die gemeten 7.2 ohm was van één speaker. Dus kennelijk verschilt de weerstand ook weer per speaker.

Ik lees hier dus ook dat testen met een hogere weerstand waarde ook mogelijk, zou ik dan bijvoorbeeld kunnen testen met een weerstand van 8ohm/75 watt of 16ohm/40watt of zelfs de genoemde 33ohm/10watt zolang de auto er geen foutmeldingen over gaat geven of zie ik het dan verkeerd? Gaat dat ook goed als de centerspeaker toevallig wel een keer aan staat in het menu? Moet ik er ook rekening mee houden dat de weerstand heet wordt of valt dat te overzien?

Ik heb helaas niet erg veel kennis van vermogen en weerstanden.

Mijn tweeter (origineel maar niet standaard in mijn V70) en woofer (origineel) staan parallel.

Maar... de impedantie (=wisselspannings-weerstand) van een luidspreker is niet constant. Voor mijn 8 ohm luidspreker is dit dus 5,5 ohm bij een frequentie van 0 Hz (je multimeter meet met een gelijkspanning en gelijkstroom dus de uitkomst is de (gelijkspanning/gelijkstroom-)weerstand).
Bij 100Hz kan dit bijvoorbeeld 7 ohm zijn, bij 250Hz 8 ohm en bij 20000Hz zal het waarschijnlijk boven de 500ohm zijn. Dus de luidspreker heeft zowel door zijn afmetingen (te groot en dus te traag voor hele hoge frequentie) maar ook door zijn impedantieverloop (weinig stroom meer bij hoge frequentie door zijn hoge weerstand) moeite om hoge frequenties weer te geven.
Daarom staat er een tweeter aan parallel. Maar deze tweeter heeft wel een serie condensator die als een frequentie afhankelijke weerstand functioneert. Lage frequenties laat deze (vrijwel) niet door, voor hoge frequenties is het bijna een doorverbinding.

Dus de woofer en de tweeter staan parallel, maar het resultaat is NIET dat het dus een 4 ohm luidspreker is.

Dit (mijn auto en het plaatje) is een scheidingsfilter en wel zo'n beetje de simpelste die er is, namelijk één condensator.

Als er drie luidsprekers in jouw deur zitten, zal er een uitgebreider scheidingsfilter worden toegepast. Dus wellicht *lijkt* het alsof ze 'zomaar' parallel staan, maar die kans acht ik verwaarloosbaar.

Dankt voor de info, ik heb nog even naar de speakers gekeken ik ze hebben inderdaad allemaal filters, bijgevoegd het setje van 3 wat in iedere voordeur zit (achter zijn het er 2 per deur, tweeter + woofer). Bijgevoegd tevens nog een foto van de centerspeaker welke overbrugd moet gaan worden, die heeft ook een kleine woofer en een tweeter, echter kan ik die niet doormeten omdat ik die zelf niet in mijn bezit heb. Wellicht geeft dit wat meer informatie om te bepalen hoe de speaker en met welke weerstand de speaker het beste te overbruggen is.

Deurspeakers:

Center speaker:

pa3gws

Golden Member

Probeer het eens met een kleine weerstand van bijv. 100Ω werkt dat niet pak er dan eentje van bijv. 50Ω .
Als het met zo een hoge waarde wil werken kan je een weerstand nemen met een aanzienlijk lager vermogen.
Wel het volume dicht bij die test. ;-)
Het gaat er tenslotte om de auto te foppen.

Thanks, dan ga ik dat even proberen, volgens mij heb ik nog een 50ohm/25watt weerstand liggen, dan ga ik het eerst even daarmee uitproberen, dan kan ik het daarna nog met een 100ohm/10watt proberen. Als het dan werkt zonder volume, kan het volume daarna wel omhoog, ook al staat de center speaker per ongeluk aan?

En moet ik er rekening mee houden dat de weerstand echt heet wordt?

pa3gws

Golden Member

Bij het volume dicht kan je testen.
Als je weet bij welke waarde het werkt kan je daarna het vermogen van de weerstand bepalen.
In eerste instantie gaat het erom uit te vogelen bij welke waarde de auto geen fout melding meer geeft.

Als die 50 ohm 25 ohm vervolgens werkt, lijkt me die prima!

Stel dat je inderdaad een 150W versterker hebt bij 8 ohm.
P=V^2/R
Als je ervan uit gaat dat de spanning niet inzakt, zal de maximale spanning bij de 8 ohm weerstand en bij de 50 ohm weerstand dus gelijk zijn, dus het vermogen in de 50 ohm weerstand wordt dan maximaal (8ohm/50ohm)*150W = 24W. En dat is als je de zaak keihard en volledig opendraait en de centerspeaker het volle vermogen te verwerken krijgt en je testtonen aan het afspelen bent.

EgbertG

Golden Member

Ik geloof nooit dat je al luisterend in de auto zittend die center uitgang op een weerstand van 10Watt heet weet te stoken .....