Mijn tweeter (origineel maar niet standaard in mijn V70) en woofer (origineel) staan parallel.
Maar... de impedantie (=wisselspannings-weerstand) van een luidspreker is niet constant. Voor mijn 8 ohm luidspreker is dit dus 5,5 ohm bij een frequentie van 0 Hz (je multimeter meet met een gelijkspanning en gelijkstroom dus de uitkomst is de (gelijkspanning/gelijkstroom-)weerstand).
Bij 100Hz kan dit bijvoorbeeld 7 ohm zijn, bij 250Hz 8 ohm en bij 20000Hz zal het waarschijnlijk boven de 500ohm zijn. Dus de luidspreker heeft zowel door zijn afmetingen (te groot en dus te traag voor hele hoge frequentie) maar ook door zijn impedantieverloop (weinig stroom meer bij hoge frequentie door zijn hoge weerstand) moeite om hoge frequenties weer te geven.
Daarom staat er een tweeter aan parallel. Maar deze tweeter heeft wel een serie condensator die als een frequentie afhankelijke weerstand functioneert. Lage frequenties laat deze (vrijwel) niet door, voor hoge frequenties is het bijna een doorverbinding.
Dus de woofer en de tweeter staan parallel, maar het resultaat is NIET dat het dus een 4 ohm luidspreker is.
Dit (mijn auto en het plaatje) is een scheidingsfilter en wel zo'n beetje de simpelste die er is, namelijk één condensator.
Als er drie luidsprekers in jouw deur zitten, zal er een uitgebreider scheidingsfilter worden toegepast. Dus wellicht *lijkt* het alsof ze 'zomaar' parallel staan, maar die kans acht ik verwaarloosbaar.