[WT46E3760NL] Siemens droger valt regelmatig uit

Ik heb een Siemens condensdroger die steeds regelmatiger onregelmatig uit valt (mooie zin :) ).

Filmpje zegt meer dan 1000 woorden:

Uitvallen om de aantal secondes
https://youtu.be/VWH0kSDYIiQ

Uitvallen na paar minuten
https://youtu.be/1m-DQFd2Ssg

Duidelijk is te zien dat de droger even zonder stroom komt te staan. Mijn vermoeden is dan ook iets in het voedingsgedeelte. Als het een sensor was geweest, zou het een foutmelding moeten geven, en dat doet het niet.

Ik zie letterlijk 100-en topics over drogers, maar kon zo snel iet iets vergelijkbaars vinden.
Wel is mij verteld dat Siemens nog al vaak problemen heeft met een TNYxx. Mogelijk dat dat er mee te maken kan hebben?

WillemV2

Special Member

Een mede-tweaker, gezellig :-)

Als ik op onderstaande link kijk, suggereert dat dat je eerste halte toch de printplaat eens goed van dichtbij bekijken is.
Een defecte sensor zou misschien kunnen, maar dat hij helemaal uitgaat en dan gewoon weer aan als je op de knop drukt suggereert mij toch eerder een gare component in de voeding of een slecht contact op de print.

https://www.euromaxx.nu/bosch-siemens-droger-valt-uit-na-10-seconden/

En mocht je nog niet aan demonteren zijn toegekomen:
https://www.deprintplaatmonteur.nl/2019/11/04/bosch-siemens-droger-sto…

En ook hier melding van de TNY chip inderdaad, zou dus een goede eerste verdachte zijn!

https://www.youtube.com/watch?v=9s-Y5-rHXCw

[Bericht gewijzigd door WillemV2 op dinsdag 9 maart 2021 10:16:09 (10%)

Ik heb een gelijkaardig fenomeen ghad met een AEG droger .
TNY vervangen ( was een gokje) maar probleem was ermee van de baan .
Ik zou dus hier alvast mee beginnen .
Als dit de oorzaak niet blijkt te zijn ( maar ik denk het wel) dan kun je dit toch al uitsluiten .
een TNY heeft een temperatuurbeveiliging . Deze schakeld zichzelf uit als hij te warm wordt .

Jan

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Duidelijk een probleem met de voeding. Voedingsspanning van elektronica valt uit en alles wordt opnieuw gereset. Tny chip restart zichzelf steeds opnieuw op in een loop.
Yep vervangen die handel, en bestel er gelijk een alu-koelblokje bij om erop te kleven.

Die switchers worden loeiheet overal, dat je er bijna je vingers aan brand, geen wonder dat ze overal tegenwoordig bij bosjes sneuvelen.
Het wordt nog heter als die printplaat in een plastic doos zit en dan nog een machine die zelf ook erg warm wordt... Welke temp dat chipje dan heeft...

Heb ik op mijn eigen wasmachine ook gedaan na vervangen van die switcher en nu brand je zeker je vingers niet meer.

Ook de bekende LNK chips hebben dit euvel. Allemaal gaan ze kapot door de hitte.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Yep, dat is IDD de TNY266 dacht ik uit mijn hoofd, daarna weer OK..

Thnx! Het viel me idd op dat het door de warmte kwam. Dacht eerst mogelijk nog de thermistor.

Even bestellen en vervangen maar :)

Ze hebben het ook over het vervangen van de weerstand, echter ziet deze er nog goed uit

Ik meet 82k, wat overeenkomt met de kleurcode (grijs rood oranje ... maar oranje twijfel ik over, en ik ben kleurenblind O-) )

[Bericht gewijzigd door iMars op zondag 14 maart 2021 14:31:51 (46%)

Op 9 maart 2021 10:06:44 schreef WillemV2:
Een mede-tweaker, gezellig :-)

<knip>

:+ *zwaait*

Een defecte sensor ben ik eigenlijk gauw van af gestapt. Sensoren zitten in het laagspanningsgedeelte en wat ik met mij gezond boeren verstand kan concluderen is dat het inderdaad de voeding is, wat CrossFireX ook al zegt.

@JanEB: Ik wist niet dat ze een temperatuurbeveiliging hebben. Ik zat nog te denken aan de thermistor o.i.d. Toen ik de panel eraf haalde terwijl ie aan gestaan had, voelde ik heel veel warmte eruit komen (zie foto) Man dat ding kan niet eens koelen 8)7

@CrossFireX, EricN & SMD: Heb er gelijk 3 besteld, kosten geen drol en ik hou van wat extra's :+
De droger mag nog even een paar jaartjes volhouden, dan komt er tezijnertijd wel een nieuwe :)

Goed, uitgenomen de brakke voedingen... Waarom geen beetje extra koeling voorzien? Of je laat de switcher een andere zwaardere mosfet sturen met eigen koelvlak. Maar ja, dat kost vast te veel geld allemaal.

Die switcher moet alles alleen ophoesten, komt wel goed denken ze.
Verkeerde manier van besparen volgens mij, zoiets als jezelf in de voet schieten.

Helaas gaat het nu op deze manier met veel electro...Met dank aan de fabrikanten en de heren ingenieurs...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 14 maart 2021 13:55:05 schreef iMars:
Thnx! Het viel me idd op dat het door de warmte kwam. Dacht eerst mogelijk nog de thermistor.

Even bestellen en vervangen maar :)

Ze hebben het ook over het vervangen van de weerstand, echter ziet deze er nog goed uit

Ik meet 82k, wat overeenkomt met de kleurcode (grijs rood oranje ... maar oranje twijfel ik over, en ik ben kleurenblind O-) )

De solderingen laten met twijfelen van die TNY... Misschien daar eerst eens op nalopen, dan kun je hem laten zitten.

Nope, ICs zijn altijd defect... lopende band werk geweest..

Inmiddels al twee wasjes gedroogd met de nieuwe TNY,... was kennelijk idd dé oorzaak.
Heb er nog geen koellichaam op gezet, van de week maar ff kijken of dat gaat passen.

Bevestigd:
Mijn droogtrommel WT48Y701FG04 viel ook gestaag uit met de vermelding dat een stroomonderbreking de oorzaak was.
Onmiddellijk de TNY276GN besteld en vervangen.
Alles terug top !

Op 10 oktober 2021 11:58:56 schreef calderone:
Bevestigd:
Mijn droogtrommel WT48Y701FG04 viel ook gestaag uit met de vermelding dat een stroomonderbreking de oorzaak was.
Onmiddellijk de TNY276GN besteld en vervangen.
Alles terug top !

Zet er ook maar een koelblokje op, of je bent vroeger of later terug bij af...
Bij bijna elk toestel die met zo een switcher werkt, worden die echt zo heet dat je je vingers eraan zult branden.

Adequate koeling is helaas bij heel veel toestellen nog altijd het grootste probleem.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 10 oktober 2021 14:55:38 (22%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Ach, zijn we weer 8 jaar verder.. en echt superheet worden ICs niet..