Kortsluiting boem pats! RF gestuurde schakeling

Beste forumleden,

Ik zit met mijn handen in het haar want ik maak gebruik van een RF AWS 3500-S schakeling (met relais volgens mij).

De handleiding ervan is HIER te vinden.

Welnu. Indien ik een spanning (230 V AC) zet op de 2 buitenste ingangen voor fase- en nuldraad, krijgt het toestel spanning en kan ik de 2 middelste uitgangen schakelen. Dit is volgens het aansluitschema, dus normaal dat dit werkt.

Echter... Indien er spanning blijft staan op de ingangen en de uitgang uitgeschakeld staat, maar er tóch een spanning komt (230 V AC) op de 2 uitgangen van dit toestel (door een identieke schakeling die hiervoor hangt), krijg ik een dikke vonk/kortsluiting/zekering of zelfs hoofdschakelaar van mijn huis die uitvalt?!

Dit terwijl in- en uitgangen van een relais toch volledig ontkoppeld zijn indien de relais in de UIT status staat? Of ben ik mis?
Ik begrijp niet hoe het kan dat er stroom kan vloeien terwijl de schakeling uit staat (2 middelste uitgangen zouden toch losgekoppeld moeten zijn van 2 buitenste ingangen?)

Graag hulp want ik weet niet wat er gebeurd?

Dank u wel!

Dit terwijl in- en uitgangen van een relais toch volledig ontkoppeld zijn indien de relais in de UIT status staat? Of ben ik mis?

Handleiding:

Zelfs als de ontvanger is uitgeschakeld, kan er
nog steeds spanning op de aansluitpunten staan.
Schakel de lichtnetspanning uit als u zeker wilt
zijn dat er geen spanning op staat.

Klinkt als niet potentiaal vrije contacten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Zit inderdaad geen relais in, maar een triac achtige schakeling, daar gaat het fout

Het apparaat heeft maar 1 fase-ingang, dus het contact kan niet potentiaalvrij zijn. Als er wel een potentiaalvrij contact is moet je een extra fase-ingang hebben en die is er niet.

Dit geval illustreert wel de makke met veel handleidingen, ze laten wel zien hoe je het moet aansluiten, maar geven geen enkel inzicht in hoe het intern geschakeld zit.

Bedankt voor de snelle reacties iedereen!
Ok duidelijk, ik begrijp wat er gaande is.
Kan ik met toevoeging van elektronica ervoor
zorgen dat dit alsnog opgelost kan worden?

Ik denk bv aan diodes, maar het hoeft niet gelijkgericht te worden,
de AC spanning mag enkel in 1 richting vloeien van uitgang schakeling naar de verbruiker ondanks dat ook die verbruiker soms 230 AC kan leveren, maar die moet dus volledig geblokkeerd worden.

Is zoiets mogelijk of hebben jullie misschien een voorstel voor een andere RF schakelaar (433 MHz) die wél voor volledige onderbreking zorgt?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

EDIT: Ik kreeg net een idee, ik heb hier nog van die AWS3500S bakjes liggen.
Als ik de uitgang van bovenstaande aansluit op de ingang van een volgende AWS3500S, zou dat dan kunnen werken, of ook niet?

[Bericht gewijzigd door Legacy88 op dinsdag 9 maart 2021 13:35:40 (14%)

ACM-2300-HC
deze heeft een relais uitgang, kan ook veel soorten belasting schakelen

Op 9 maart 2021 13:20:30 schreef Legacy88:
de AC spanning mag enkel in 1 richting vloeien van uitgang schakeling naar de verbruiker ondanks dat ook die verbruiker soms 230 AC kan leveren, maar die moet dus volledig geblokkeerd worden.

Begrijp ik het goed en wil je uw zonnepanelen of een generator aansluiten/afkoppelen of zo?
Ik zie anders niet in welk ander ding stroomvoerend kan zijn als je de aanvoer afkoppelt.

Het is misschien handig om deze context mee te geven,zodat een gepaste oplossing bezorgd kan worden.

Ik zie niet goed waardoor het vuurwerk ontstaat. Ik heb ook zo een ding, en die maakt een duidelijk klik-geluid bij het schakelen, dus die heeft een ingebouwd relais. Dan kun je in principe best wel meerdere uitgangen parallel schakelen, zolang die uit dezelfde fase van het lichtnet komen. Maar hier gaat het toch mis blijkbaar.

Diodes gaan hier niet helpen. Wat je nodig hebt is een AC diode, die dus AC maar in een enkele richting doorlaat, maar die heb ik nog nooit gezien en ik zou niet weten waar je die kunt kopen :)

Op 9 maart 2021 14:44:31 schreef verstrooid_profke:
[...]

Begrijp ik het goed en wil je uw zonnepanelen of een generator aansluiten/afkoppelen of zo?
Ik zie anders niet in welk ander ding stroomvoerend kan zijn als je de aanvoer afkoppelt.

Het is misschien handig om deze context mee te geven,zodat een gepaste oplossing bezorgd kan worden.

Dat klopt ja, een generator die (soms) aan zal staan, tegelijk met een normale spanningsbron van 230 V, maar wil de bekabeling niet telkens wisselen en dit met een afstandsbediening kunnen doen.

Op 9 maart 2021 14:51:41 schreef deKees:
Ik zie niet goed waardoor het vuurwerk ontstaat. Ik heb ook zo een ding, en die maakt een duidelijk klik-geluid bij het schakelen, dus die heeft een ingebouwd relais. Dan kun je in principe best wel meerdere uitgangen parallel schakelen, zolang die uit dezelfde fase van het lichtnet komen. Maar hier gaat het toch mis blijkbaar.

Diodes gaan hier niet helpen. Wat je nodig hebt is een AC diode, die dus AC maar in een enkele richting doorlaat, maar die heb ik nog nooit gezien en ik zou niet weten waar je die kunt kopen :)

Ook die AWS-3500S maakt wel een duidelijk klikgeluid bij het schakelen. Zou het dan enkel aan een mismatch van fase- en nuldraad kunnen liggen? :-O

Lambiek

Special Member

Op 9 maart 2021 13:20:30 schreef Legacy88:
Ik denk bv aan diodes, maar het hoeft niet gelijkgericht te worden,
de AC spanning mag enkel in 1 richting vloeien van uitgang schakeling naar de verbruiker ondanks dat ook die verbruiker soms 230 AC kan leveren, maar die moet dus volledig geblokkeerd worden.

Een diode bij AC, lijkt me niet zo'n goed plan. Een diode kun je alleen bij DC gebruiken om een signaal te blokkeren, tenzij je wilt gelijk richten natuurlijk.

Zoek een type met een relais uitgang en een potentiaal vrij contact, dan kun je er mee doen wat je wil.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Op 9 maart 2021 15:30:24 schreef Legacy88:
[...]

Ook die AWS-3500S maakt wel een duidelijk klikgeluid bij het schakelen. Zou het dan enkel aan een mismatch van fase- en nuldraad kunnen liggen? :-O

Geven net en generator tegelijk spanning? Dan zal je eerst de 50 Hertz moeten synchroniseren, anders kans op boem!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Met dat soort schakelaars wil je überhaupt geen dikke vermogens schakelen, daar zijn die dingen niet voor bedoeld.

Een een generator parallelen aan het lichtnet doe je inderdaad ook niet zomaar, buiten dat je er brokken mee maakt mag zelfs niet eens zomaar.

Op 9 maart 2021 15:29:31 schreef Legacy88:
[...]

Dat klopt ja, een generator die (soms) aan zal staan, tegelijk met een normale spanningsbron van 230 V, maar wil de bekabeling niet telkens wisselen en dit met een afstandsbediening kunnen doen.

Dan is de belangrijkste uitdaging om je generator te syncen.

Alternatief is / kan zijn: zoiets: https://www.youtube.com/watch?v=babtv00R-Nc&t=441s

of (als je je stopcontact wil behouden)

schakel met dat stopkontact een een dubbelpolige relay, waarbij de NC-contacten aan je netspanning hangen, de NO contacten aan je generator. en de common aan je toestel dat je van generator naar stroom wil wisselen en omgekeerd.

(en de 230v schakelspoel aan je remote control stopcontact)

Op 9 maart 2021 21:24:20 schreef verstrooid_profke:
[...]

Dan is de belangrijkste uitdaging om je generator te syncen.

Alternatief is / kan zijn: zoiets: https://www.youtube.com/watch?v=babtv00R-Nc&t=441s

of (als je je stopcontact wil behouden)

schakel met dat stopkontact een een dubbelpolige relay, waarbij de NC-contacten aan je netspanning hangen, de NO contacten aan je generator. en de common aan je toestel dat je van generator naar stroom wil wisselen en omgekeerd.

(en de 230v schakelspoel aan je remote control stopcontact)

Kijk, hier ben ik wat mee, dank u wel profke!