Zigbee ZLL ontvangst van RGB controller verbeteren

In de aluminium kokerbalken van een terrasoverkapping c.q. gesloten patio hebben wij een aantal Zigbee-ZLL RGB controllers gemonteerd. Deze sturen verschillende RGB ledstrips in de daklijnen van overkapping aan, via een HUE Bridge.

Dit gaat op zich goed maar af en toe missen enkele RGB controllers een signaal/commando van de HUE Bridge waardoor ze niet reageren. Meest mogelijk door de montage in de aluminium kokerbalken.
Om een beter/sterker Zigbee signaal in de patio te krijgen hebben wij een HUE Smart Plug geinstalleerd. Deze slimme doorsteek-stekker is niet alleen via de app aan/uit te schakelen maar stuurt ontvangen Zigbee signalen ook weer lokaal door. Ofwel, het mesh-netwerk concept van het Zigbee protocol in het algemeen.

De HUE Smart Plug geeft merkbaar verschil waardoor de RGB controllers veel beter reageren maar toch blijven ze heel soms een commando missen.
Omdat het niet mogelijk is om de RGB controllers ergens anders te monteren c.q. te verstoppen dan in de aluminium kokerbalken denken wij aan externe Zigbee antennes welke wij buiten de aluminium kokerbalken kunnen brengen en uit het zicht wegwerken.

Mijn vraag aan de hand van bijgesloten foto's:

Waar de spriet-antenne op de Zigbee RX/TX module van de RGB controller is gesoldeerd zal waarschijnlijk de kern van een coax kabeltje komen maar waar moet de mantel van de coax op vast gesoldeerd worden?

Wat zijn goede en betaalbare opties voor een externe Zigbee antenne die zo klein mogelijk is? Liefst een plat pcb model i.v.m. uit het zich monteren.

Ha T-sec,

Dat gaat je wel verlies opleveren dat soort modules zijn al niet zo robuust qua uitgang/antenne |:(
Maar goed daar kan ik je niet van weerhouden dus het grote vlak nabij de antenne dat is het cassis zeg maar dus klein beetje lak weghalen en daar kan de afscherming aan !

Hoe lang wil je het kabeltje maken ( ik hoop niet te lang ) een antenne maak een schetsje dan verzin ik een antenne ha..ha...
Dus laat even zien of je een raam of driehoek of misschien een H antenne kwijt kan !
Een jaar of drie geleden een antenne ontworpen die gaat het hoekje om 90° was voor een speciaal project moest ook uitzicht....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo Henk, dank voor het meedenken.

De Zigbee RGB controllers liggen in een aluminium kokerbalk van ca. 12x12cm dus de coaxkabel kan ca. 20-30cm zijn en vanzelfsprekend dun.
De kokerbalk is aan de voorzijde te openen middels een dekselprofiel dus daarin kan ik aan de bovenzijde een heel klein sleufje maken om de coaxkabel door te voeren.

Mijn idee is om de antenne bovenop de kokerbalk te leggen want dat is door de hoogte volledig uit het zicht. Het model van de antenne is niet zo zeer belangrijk, wel het formaat en dat mag zo klein mogelijk, met behoud van een zo goed mogelijke RX/TX functie.

Ha T-sec,

Je tekening is duidelijk er zijn kleine antennes die kunnen scharnieren maar die zijn overwegend voor binnen gebruik.
De antennes voor buiten zijn rechtopstaand dan kom je waarschijnlijk in het zicht :(

De antennes die ik ontwerp en vervaardigd zijn allemaal specials dus de moeilijke situaties en niet standaard te koop.
Ik weet niet of je een beetje handig ben qua mechanisch werk dan kan je wel iets bouwen.
Wat is de wens qua richtingsdiagram..... dus welke richtingen wil je belichten ?
Aan het antennetje op de print te zien werkt jou module op 2,4 GHz dus dat is goed te doen heb je de maten van de koker ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Shiptronic

Overleden

Op 10 maart 2021 17:06:50 schreef T-sec:

Mijn idee is om de antenne bovenop de kokerbalk te leggen want dat is door de hoogte volledig uit het zicht.

kijk wel uit dat je hiermee geen kruippad creëert voor regenwater om zo in je zigbee module te komen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Als je die antennes weer plat op de koker gaat leggen dan is dat natuurlijk nog steeds ver van ideaal.

Ha Sine,

Helemaal gelijk aan maar de kunst is om als je eigen(wijze) antenne maakt de omgeving mee laat werken indien mogelijk.
Dus de metalen koker als reflector gebruiken en de straler onder een bepaalde hoek t.o.v. de reflector monteren dus als een soort ski helling ha..ha...
Ik wacht even op de maten :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 10 maart 2021 17:59:17 schreef electron920:
Ha T-sec,

Je tekening is duidelijk er zijn kleine antennes die kunnen scharnieren maar die zijn overwegend voor binnen gebruik.
De antennes voor buiten zijn rechtopstaand dan kom je waarschijnlijk in het zicht :(

De antennes die ik ontwerp en vervaardigd zijn allemaal specials dus de moeilijke situaties en niet standaard te koop.
Ik weet niet of je een beetje handig ben qua mechanisch werk dan kan je wel iets bouwen.
Wat is de wens qua richtingsdiagram..... dus welke richtingen wil je belichten ?
Aan het antennetje op de print te zien werkt jou module op 2,4 GHz dus dat is goed te doen heb je de maten van de koker ?

Groet,
Henk.

Hallo Henk, de aluminium kokerbalk zit binnen in de veranda dus droog.
De veranda zelf is rondom gesloten met glas en er zit een kachel in.
De aluminium kokerbalken waar de RGB controllers inliggen zijn ca. 12x12cm diepxhoog en over de hele lengte van de 8 meter brede veranda.
Als impressie kun je deze afbeelding gebruiken, daar lijkt het wel op.

De RGB controller werkt met het Zigbee ZLL signaal en dat is volgens mij identiek aan de Wifi 2.4Ghz frequentie, alleen een ander dataprotocol.

Ik ben behoorlijk handig hoor, oud M.T.S. Electrotechnicus en een eigen installatiebedrijf, dus ik heb wel eens een draadje of soldeerbout vast.
Het enige waar ik geen middelen voor heb is pcb's etsen.

Aan de hand van bijgesloten schets:

In de veranda zit een vloerpot wcd waar ik een HUE Smart Plug in heb gestoken. Deze is als eerder geschreven in staat om naast aan/uit schakelen via de app, ook continue alle ontvangen Zigbee ZLL signalen 1 op 1 te repeaten/versterken. Iets wat de RGB controllers overigens ook doen, dus zowel RX als TX. Samen maken ze het Zigbee Mesh-Netwerk.
Ik dacht de HUE Smart Plug in de vloerpot wcd te stoppen zodat hij als het ware een vrije "line-of sight" richting de hoger gemonteerde aluminium kokerbalken heeft alwaar de RGB controllers en 24VDC geschakelde voedingen in liggen.

Als ik aan de Zigbee module op de RGB controller pcb een dun en kort coax kabeltje van ca. 20-30cm soldeer en aan het uiteinde van deze coax kabel een n.t.b. Wifi/Zigbee antennetje soldeer, dan ben ik er eigenlijk al.
Ik kan hierdoor de antenne buiten de aluminium kokerbalken brengen waardoor het ontvangst in deze situatie beter moeten worden.

Het type antenne en de positionering daarvan maakt mij niet zo heel veel uit. Als de antennes maar zo klein mogelijk zijn en uit het zicht kunnen blijven.

Heb je de module al eens ge-exclude uit de bridge en daarna (met de Hue Plug ingestoken) opnieuw gepaired? Mogelijk neemt hij dan een andere 'route' waardoor het betrouwbaarder werkt.

Verder kan het wellicht nog helpen om een ander Zigbee kanaal te gebruiken (kun je in de Hue app aanpassen). Bepaalde Zigbee kanalen overlappen met wifi-kanalen.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op donderdag 11 maart 2021 10:02:06 (31%)

Ha T-sec,

Dat veranderd de zaak je ben als het ware binnen dan zijn er diverse types te verkrijgen die je kan scharnieren :D

Gaatje boren in de koker SMA-SMA koppelstukje er doorheen met het moertje vast zetten aan de binnenkant een kabeltje van SMA naar niets dus maar aan een kant de connector andere kant op het printje solderen.
Opde buitenkant van de SMA koppelbus je antenne schroeven iets schuin omhoog richten dus iets ruimte geven tussen koker en antenne....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 11 maart 2021 09:48:18 schreef ThinkPad:
Heb je de module al eens ge-exclude uit de bridge en daarna (met de Hue Plug ingestoken) opnieuw gepaired? Mogelijk neemt hij dan een andere 'route' waardoor het betrouwbaarder werkt.

Verder kan het wellicht nog helpen om een ander Zigbee kanaal te gebruiken (kun je in de Hue app aanpassen). Bepaalde Zigbee kanalen overlappen met wifi-kanalen.

De optie verwijderen en opnieuw aanmelden had ik nog niet geprobeerd, terwijl de HUE Smart plug er wel tussentijds is bijgekomen.
Misschien dat ik dit eerst probeer wat dat zijn slechts enkele handelingen.
Nadat de verbindingen begonnen met soms te haperen heb ik het Zigbee kanaal al van 11 naar 25 gezet. Dit gaf zeker ook verbetering.

Klant heeft een Wifi netwerk in huis maar ook flink wat Domotica van Hager wat op 868MHz werkt. Mag elkaar niet bijten maar Zigbee kanaal 25 zorgde in ieder geval voor betere verbinding.

Op 11 maart 2021 11:31:52 schreef electron920:
Ha T-sec,

Dat veranderd de zaak je ben als het ware binnen dan zijn er diverse types te verkrijgen die je kan scharnieren :D

Gaatje boren in de koker SMA-SMA koppelstukje er doorheen met het moertje vast zetten aan de binnenkant een kabeltje van SMA naar niets dus maar aan een kant de connector andere kant op het printje solderen.
Opde buitenkant van de SMA koppelbus je antenne schroeven iets schuin omhoog richten dus iets ruimte geven tussen koker en antenne....

Groet,
Henk.

Klopt Henk, dat is dus mijn idee. Heb jij nog een advies qua antenne?
Met rubber duck of SMA snap-on antennes werken wordt denk ik zichtwerk en ik wil ook geen gaten in de kokerbalken boren. Een 1-2mm diep sleufje in de afneembare koker-deksel zagen/vijlen is the limit want bij veranderingen, of afkeur moet het in originele staat terug te brengen zijn.

Er ligt mij bij dat ik 'mogelijk' ook achter de kokerbalk langs kan komen, tussen muur en kokerbalk. Daar zit iets speling dacht ik en van binnenuit de kokerbalk naar achteren een gaatje boren is niet erg, dat zie je niet.

Ik vond deze optie maar misschien dat jij daar een ander type zou adviseren.