Soldeerpistool zinvol? kabels e.d.

Ik overweeg een soldeerpistool aan te schaffen, omdat de korte opwarmtijd me praktisch lijkt voor klusjes uit de categorie "even snel regelen" en waarvoor ik geen zin heb om mijn soldeerstation van zijn plek te halen.

Het gaat dan vooral om draadeinden vertinnen, kabels te verbinden of ter plekke losse verbindingen te herstellen. Meer elektra dan elektronica.

Op zijn Nederlands heb ik het liefst het zo goedkoop mogelijk, omdat het niet aan hoge eisen hoeft te voldoen en ik voor al het andere werk nog een goed soldeerstation. Ik kom een aantal soldeerpistolen tegen die een maximale inschakelduur hebben van slechts enkele minuten (33% ED bij maximaal 3 minuten). Dat komt mij voor sommige bedradingsklusjes toch wat weinig voor.

Wie gebruikt een soldeerpistool en wat zijn jullie ervaringen? Zonde van het geld of door het geringe gebruik toch praktisch "voor onderweg?"

Een soldeerpistool is feitelijk een trafo met weinig secundaire windingen. Daardoor ontstaat een hoge stroom door de "stift" die daardoor snel opwarmt.
Die 33% ED betekent inderdaad dat je na b.v. 10 seconden gebruik 20 seconden moet wachten voor de volgende verbinding. Als je hem een minuut achter elkaar aan hebt staan dan moet je zelfs 2 minuten wachten voordat je hem opnieuw kunt gebruiken.

Of het handig is, dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Bij ons op het werk was iemand die niets liever gebruikte dan een soldeerpistool, zelf vind ik het onhandige dingen.

Arco

Special Member

Ik vind soldeerpistolen niks persoonlijk...
Een goedkoop 'normaal' boutje warmt op in 8 sec. Lijkt me een stuk betere keuze... (voor een tientje heb je er al een)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik heb het ook altijd lastig gevonden om zo'n zwaar ding in mn hand te hebben en de knop steeds te moeten indrukken.

Tegenwoordig heb je het beste van twee werelden: cartridgebouten. Bij Eleshop heet dat 'actieve punt'. Het element is laagohmig en zit in de punt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 maart 2021 15:29:25 schreef Arco:
Een goedkoop 'normaal' boutje warmt op in 8 sec.

Geef eens een voorbeeld? Ben er nog nooit een tegengekomen die zo snel is.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik dacht bij 'cartridgebout' even aan de chemische soldeerbout die we gebruikten om boven in de (scheeps)mast een connector aan de coaxkabel te solderen.

Je deed een cartridge in de soldeerkop, activeerde die met een soort flipperkast-achtige plunjer, en een paar seconden later kon je ook in de hardste wind en de meest winterse temperaturen grote pluggen solderen.
Vanwege de nogal extreme werking noemden we dit de 'plofbout', hoewel hij (afgezien van de 'tik' van de activering) geen geluid maakte.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Geef eens een voorbeeld? Ben er nog nooit een tegengekomen die zo snel is.

https://aliexpress.com/item/1005001981917711.html

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 12 maart 2021 12:25:45 (46%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 11 maart 2021 15:42:29 schreef Frederick E. Terman:
Je deed een cartridge in de soldeerkop, activeerde die met een soort flipperkast-achtige plunjer, en een paar seconden later kon je ook in de hardste wind en de meest winterse temperaturen grote pluggen solderen.

En hoe lang kon je dat dan gebruiken? Lijkt mij ideaal, je zit altijd te hannesen buiten op de wind.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Het principe doet me een beetje denken aan zelfsolderende verbindingsbusjes: draad erin en afstrijken. Ik meen dat ik die bij Big Clive gezien heb.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik hoor niet vaak over soldeerpistolen met doorgebrande trafo, dus ik vermoed dat zelfs de goedkope bouwmarktmodellen gewoon voldoen.
Kost allemaal geen drol. Gewoon eetje kopen (desnoods tweedehands) en in het ergste geval ben je twee tientjes kwijt ofzo.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik gebruik hem ook wel eens buiten. De boutpunten worden in gaten met het element verbonden . Deze moeten heel strak aangespannen worden of de bout warmt maar matig op. Verder koop je er best een paar reserve punten bij want mijn ervaring is dat deze na de kop heel vlug doorbranden.

Ik heb een "antieke" audion soldering gun, in de jaren 60 aangeschaft.
Het ding is 100 watt en nooit een problemen gehad met overhitting. Als soldeerpunt gaat daar gewoon een stuk 2,5mm2 installatiedraad in en dat werkt perfect. Tegenwoordig zet ik er wel eens een stuk draad in, in de vorm van een vierkant. Je kunt er dan ook prima piepschuim mee snijden.
De lengte van de gevouwen draadsoldeerpunt is buiten de klemmen ca 10 cm.
Voor normaal soldeerwerk in electronica, heb ik weller soldeerbouten, TCP en electronisch geregelde.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 11 maart 2021 16:44:20 schreef Lambiek:
En hoe lang kon je dat dan gebruiken?

De plofbout? Oh, niet zo lang hoor; een paar minuten.
Ruim voldoende voor één plug natuurlijk; twee ging ook als je alles piekfijn klaar en op maat had. Maar dan was het wel op. Maar het ging ook juist om dit soort enkele klusjes.

Ik had ook een aanstekergas-gestookt boutje, zo'n kleine Ierse oranje. De (duurdere!) Weller-gasbouten bevielen me niet, maar dat goedkope oranje ding was prima. Ze zijn nog wel te koop. Komt overeen met (max.) zo'n 50 W. Geen idee hoe lang die met een vulling deed; heel lang, maar bovendien kon je die natuurlijk meteen weer vullen - desnoods tijdens het solderen - uit de bus aanstekergas.
Maar op de gastankers en bij de raffinaderijen mocht ik die aan dek niet gebruiken, omdat hij een open vuur was (binnen een katalysator weliswaar, maar natuurlijk niet gas-afgeschermd). De cartridge van de plofbout was wél gasveilig.
Goh, da's alweer twee carrières geleden. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Kruimel

Golden Member

Op 11 maart 2021 15:40:02 schreef KlaasZ:
[...]Geef eens een voorbeeld? Ben er nog nooit een tegengekomen die zo snel is.

Zelf heb ik aardige ervaringen met het KSGER station zoals genoemd in "soldeerstation vervangen". Daar zit zo een T12 punt in en daar zijn best veel van beschikbaar. Wat mij betreft best aardige stationnetjes die ik iedereen kan aanraden.

Zo een soldeerpistool is op zich niets mis mee, maar vereist wat meer ervaring. Ik denk dat je daar onder de streep meer mee kan als je er gevoel voor hebt. Ze zullen zeker oververhitten als je de vinger doorlopend op de trekker houdt, maar dan ben je er niet op de juiste manier mee bezig. Je moet een soort manuele PWM toepassen. Voordeel daarvan is dat je meestal wel van tevoren weet welke verbindingen veel warmte nodig hebben en je hem dan alvast op kan stoken voor je ermee begint. Voor het vertinnen en solderen van draden lijkt het me wel handig, maar ik weet niet of ik zo een ding zou aanschaffen alleen voor dat doel. Voor de dingen die je beschrijft lijkt het me logischer om een krimptang en een voorraad toepasselijke krimpverbindingen aan te schaffen.

Een grote gebruiker van zo'n soldeerpistool is DiodeGoneWild op YouTube. Hier is een filmpje van hoe hij er een repareert met een andere met andere: Vintage soldering guns teardown & repair. Hij is er zeer vaardig mee en egrbuikt het ook voor elektronica.

GJ_

Moderator

Op 11 maart 2021 19:19:37 schreef Frederick E. Terman:...zo'n kleine Ierse oranje. De (duurdere!) Weller-gasbouten bevielen me niet,...

Weller gasbouten zijn gewoon slecht. Ik heb er hier een die al vier keer slecht (=niet) gerepareerd is. De importeur van Weller is mij op z'n zachts gezegd nogal tegen gevallen.

Die Ierse is een portasol, inderdaad goed spul.
Toen mijn Weller een drama aan het worden was heb ik als troost gratis een Portasol gekregen, de meest luxe, van Display in Eindhoven.

Kruimel

Golden Member

Je kunt struikelen over de "normaal" klassificering, maar dit soort bouten worden wel alledaagser en duur zijn ze niet. Zo een ongereguleerd warmte-element zal nooit snel opwarmen natuurlijk. Ik heb wel mijn twijfels bij het gebruiken van netgevoede producten uit de directe import trouwens... Er zijn wel die op 24V werken, en dan kan je zelf een betrouwbare en veilige voeding toevoegen.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 11 maart 2021 19:50:31 (14%)

Arco

Special Member

Dat is geen goedkoop normaal boutje.

Dat hangt van je interpretatie van 'goedkoop' af, ik vind 9 euro voor een soldeerbout goedkoop.
En 'normaal' is inderdaad ook voor verschillende uitleg vatbaar. Ik vind zo'n boutje met electronische regeling normaal voor de huidige tijd.
(iets zonder electronische regeling vindt je niet wat binnen 8 sec. warm is. Dan krijg je veel te veel under en overshoot bij opwarmen...)

In de jaren '70 was zo'n boutje inderdaad niet 'normaal', maar nu wel...
Zit nog redelijk wat in:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 maart 2021 19:28:11 schreef GJ_:
[...]Weller gasbouten zijn gewoon slecht. Ik heb er hier een die al vier keer slecht (=niet) gerepareerd is. De importeur van Weller is mij op z'n zachts gezegd nogal tegen gevallen.

de eerste keer dat het daarmee fout ging was in 2007, heb je hier toen al vermeld :-) https://www.circuitsonline.net/forum/view/49686

maar ik heb nog steeds mijn kotyliser(= weller) en de weller gasbout en ze doen het nog steeds prima. intussen zijn ze 30 jaar :-)

Je mag ze vooral niet te warm laten worden. (en dat kunnen ze)

de oranje portasol hab ik ook gehad, maar waren geen longlifepunten. d grote portasol (metalen uitvoering) gebruik ik bijna nooit, duurt te lang eer die op temperatuur is.

Arco

Special Member

Mijn TCP bout is uit 1980, en werkt nog prima... ;)

Je moet wel zo nu en dan de bout intern schoonmaken, anders kan de temperatuurswitch vast gaan zitten.
(resulterend in een kersrood element en als dat lang duurt, een gesmolten temperatuurswitch en handvat.)

Heb ook nog twee losse 230v tcp Wellers van 60W uit de jaren '90, ook nooit wat mee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Op 11 maart 2021 21:08:26 schreef Arco:

Zit nog redelijk wat in:

[bijlage]

De schakeling klopt niet helemaal, die voedings-chip (vermoedelijk een buckregelaar) lijkt me zo niet te kunnen werken... Die microcontrollers zijn tegenwoordig zo goedkoop dat het bijna raar is dat er nog traditionele soldeerbouten bestaan. :)

Als het werkt zou het overigens geen slechte bout hoeven zijn. Ik blijf alleen achterdochtig op de kwaliteit van de isolatie in die goedkope dingen. Als er netspanning betrokken is wil ik liever niet afhankelijk zijn van goede aardig, zeker voor iets dat je makkelijk eens ergens anders in een stopcontact drukt.

Ik vond het wel een goede tip van LedLover: ik heb voor een tweedehands exemplaar "voor weinâgh" gekozen. Nieuw kosten ze weinig en tweedehands zo goed als niets.

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb een jaar of tien geleden een gasboutje van -schrik niet- FERM gekocht. Dat werkt nog steeds goed!
Pikant is dat het gasboutje van Proxxon precies hetzelfde boutje is, maar dan in Proxxon kleur.

Dat laatste boutje kost wel meer dan twee keer zoveel als ik voor die FERM betaalde !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 11 maart 2021 15:07:17 schreef Semtexx:

Het gaat dan vooral om draadeinden vertinnen ...

Als je dat doet om ze daarna onder een klem te zetten is dat een no-no, tin kruipt.
Daar heb je adereindhulzen voor, met als extra bonus dat je daar helemaal geen bout voor nodig hebt.

Op 11 maart 2021 18:34:19 schreef Ledlover:
Ik hoor niet vaak over soldeerpistolen met doorgebrande trafo, dus ik vermoed dat zelfs de goedkope bouwmarktmodellen gewoon voldoen.
Kost allemaal geen drol. Gewoon eetje kopen (desnoods tweedehands) en in het ergste geval ben je twee tientjes kwijt ofzo.

Ik dacht ook dat een gamma versie wel zou werken, maar na een paar minuten is de trafo zo heet dat hij begint te smeulen. Ik heb nu dus weer een echte Weller Expert.

Prima voor lomp werk maar aan een print werken is niet zo handig met zo'n ding. Daar is te 'punt' te groot voor en de temperatuur te heet.