Soldeerpistool zinvol? kabels e.d.

Arco

Special Member

Ik dacht ook dat een gamma versie wel zou werken, maar na een paar minuten is de trafo zo heet dat hij begint te smeulen.

Dingen zijn zoals reeds gezegd ook niet voor continugebruik bedoeld, dan worden ze (te) heet (zeker de goedkopere, maar duurdere worden ook behoorlijk heet)
Normaal heb je ook geen paar minuten nodig voor één soldering... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Ik wil nog verder gaan, die dingen zijn gewoon prul.
Voor continu gebruik zijn ze zeker niet bedoeld, dan wordt de "punt" ook zo heet dat je de flux meteen verdampt voordat die kans gezien heeft zijn werkt te doen.

Arco

Special Member

Ik heb er vroeger eentje van Engel gehad, punten hadden geen lang leven en continu zwart.
(je moest de schroefjes van de 'punt' ook heel stevig aandraaien, anders begon het intern te knetteren door de hoge stromen)

https://www.hhw.de/Zoom/klein/70005.jpg

Ding was (op de punt na) wel onverwoestbaar. Werd bij continugebruik loeiheet(je kon hem bijna niet meer vasthouden), maar hij bleef heel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Zo een soldeerpistool moet je wel wat meer beleid bij gebruiken, ze hebben IMHO wel een plek. Als je doorlopend met je vinger op de trekker zit dan wordt hij veel te heet en krijg je de problemen zoals beschreven, maar daar is hij niet voor bedoeld. Je moet een soort handmatige PWM gebruiken, met wat soldeerervaring merk je aan de manier waarop het tin reageert of het te heet is of niet en kan je anticiperen hoe lang je hem moet voorwarmen voor een specifieke verbinding. Als je voor elk gebruik op de volle 100% loopt te stoken gebruik je het ding IMHO niet juist. Persoonlijk denk ik dat ze veelzijdiger zijn dan andere bouten omdat je ze met wat oefening (en een welgevormde punt) zelfs met grove SMD componenten kan gebruiken, maar ze voldoende vermogen hebben om een leiding te solderen.

Werd bij continugebruik loeiheet(je kon hem bijna niet meer vasthouden), maar hij bleef heel...

Dan kun je hem beter andersom gebruiken als de punt minder warm wordt als het handvat.

Ik gebruik met volle tevredenheid een Weller soldeer pistool van 100Watt.
De punten maak ik zelf uit 6mm^2 koperdraad/aarde draad.
Schroefjes in de punt heb ik vervangen door parkers.
De knijpschakelaar heb ik vervangen door een schuifschakelaar.
De punt is na een paar seconden warm en daar kun je mooi draden mee vertinnen ook dik draad van 6mm^2.
Als mijn soldeer pistool kapot gaat door het vele werk, koop ik gewoon weer dezelfde.
Intussen heb ik er vier versleten in 10 jaar.
Maar ik gebruik hem ook iedere dag meerdere uren.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Arco

Special Member

Die knijpschakelaar is logisch, maar vaak inderdaad onhandig...
(vertinnen van losse draden bijvoorbeeld gaat dan alleen goed als je drie handen hebt, of andere lichaamsdelen kunt inzetten... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 maart 2021 14:20:00 schreef Kruimel:
Zo een soldeerpistool moet je wel wat meer beleid bij gebruiken, ze hebben IMHO wel een plek. Als je doorlopend met je vinger op de trekker zit dan wordt hij veel te heet en krijg je de problemen zoals beschreven, maar daar is hij niet voor bedoeld. Je moet een soort handmatige PWM gebruiken,

Ja zo gebruiken :-)

Het pistool is snel warm en ook snel koud (de punt). Het heeft ook redelijk wat vermogen, maar met de knop kan je "pwm-en" en dat gaat niet met een andere bout. tvns zit er meestal een lampje in en is het pistool vrij onverwoestbaar.

Kortom, ideaal voor iemand die even iets gaat solderen ter plaatste. Daarom dat het populair was bij tv techniekers, enige generaties geleden... nieuwe boostercondensator erin, klaar :-)

Op 12 maart 2021 14:59:19 schreef Arco:
Die knijpschakelaar is logisch, maar vaak inderdaad onhandig...
(vertinnen van losse draden bijvoorbeeld gaat dan alleen goed als je drie handen hebt, of andere lichaamsdelen kunt inzetten... ;) )

Zo ging de mijne in rook op... ijzerdraadje om de schakelaar en zo een hele riedel solderen.

Op 12 maart 2021 14:59:19 schreef Arco:
Die knijpschakelaar is logisch, maar vaak inderdaad onhandig...
(vertinnen van losse draden bijvoorbeeld gaat dan alleen goed als je drie handen hebt, of andere lichaamsdelen kunt inzetten... ;) )

voetschakelaar voor de 230V aanvoer, en een elastiekje over de knijpschakelaar of dacht je aan andere lichaamsdelen :-)

Op 12 maart 2021 12:30:13 schreef Sine:
[...]

Als je dat doet om ze daarna onder een klem te zetten is dat een no-no, tin kruipt.
Daar heb je adereindhulzen voor, met als extra bonus dat je daar helemaal geen bout voor nodig hebt.

Nee, het gaat om het (nadien) verbinden van draden. Ook voor het aansolderen van draden aan wat grotere aansluitklemmen - met name luidsprekerklemmen en dergelijke.

Arco

Special Member

Je ziet steeds nieuwe dingen: een smd pincet duo-soldeerbout... ;)
(mij persoonlijk lijkt het me niet erg handig en/of nuttig...)

https://ecs7.tokopedia.net/img/cache/700/product-1/2019/6/27/3338762/3338762_3b6311f1-7372-4eeb-b0bd-594fffd53ac5.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Ow, wacht maar tot je er eens mee hebt gewerkt! Extreem nuttig als je SMD prototyping aan het doen bent. Het verwijderen van kleine componentjes is dan in een zucht gedaan. Dit ding bijvoorbeeld is best lomp gebouwd, maar best handig voor medium formaat componenten (≥0603):

Het verwijderen van grotere DFP en DFN of zelfs DIP packages wordt met deze accessoires bovendien ook secondenwerk.

Dit soort producten worden al jaren door de gevestigde bedrijven gemaakt en zijn daar best prijzig, maar omdat je in China alle componenten van de cheapo soldeerbouten los kan krijgen was het een kwestie van tijd voor iemand met een deurscharnier er twee aan elkaar zou zetten.

Op 15 maart 2021 21:36:11 schreef Arco:
Je ziet steeds nieuwe dingen: een smd pincet duo-soldeerbout... ;)
(mij persoonlijk lijkt het me niet erg handig en/of nuttig...)

die wasknijpers, bestaat al zeker 30 jaar (heel zeker, want zo oud is mijn allereerste)

de modernere zijn veel kleiner en handiger vast te houden. En heel nuttig. als je van een multilayer (die met alle warmte gaat lopen..) één onderdeeltje wil afhalen... maar ook goed voor het "uitplukken" van meerpotige onderdelen op een afbraakprint bvb.