zelfgebruiken energie zonnepanelen

Ik heb een digitale meter opgedrongen gekregen, verder heb ik 4,7 kW aan zonnepanelen liggen.
Aangewezen is het opgewekte vermogen zelf te gebruiken.
Ik wil mijn grotere verbruikers (afwas- wasmachine evtl airco...) pas inschakelen als de zon schijnt. Ik zou een aanduiding willen die me aangeeft wanneer de panelen bijvoorbeeld 1.5 of 2.0 KW genereren.
Mijn "groene stroom indicator" (ABB B21 111.100) geeft enkel 100 impulsen per kWh
Bij het inschakelen van de verwarming van een wasmachine is het verbruik ong
2kW. Dit betekent dat ik dan alle 28 sek een impuls krijg van 5V - 100mSek.
Welke meting en display is aangewezen
frequentiemeter ? tijdsmeting tussen pulsen ? Counter ? lichtmeting buiten ? ik kan me natuurlijk ook met een notaboekje op een stoeltje voor de meter zetten.
Wat is haalbaar ?

DW

Jezelf aanwennen om zulke dingen tussen 10.00 en 17.00 te doen? Beetje afhankelijk hoe oost/west je panelen liggen

Desnoods een keer naar buiten kijken of het regent? En dan een dag overslaan

Dan heb je t meeste wel gewonnen
Of je moet er echt een rendementssport van gaan maken

Lambiek

Special Member

Op 11 maart 2021 16:24:59 schreef D.W.:
Ik heb een digitale meter opgedrongen gekregen, verder heb ik 4,7 kW aan zonnepanelen liggen. Aangewezen is het opgewekte vermogen zelf te gebruiken.
Ik wil mijn grotere verbruikers (afwas- wasmachine evtl airco...) pas inschakelen als de zon schijnt.

Doen zoals DK ook al zegt.

Wij hebben ons direct aangeleerd om te wassen, de vaatwasser te gebruiken, te stofzuigen enz. als de zon schijnt. Dit werkt in de zomer goed, maar in de winter minder. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.