Storing in Wabeco draaibank

Goedendag, mijn naam is Willem van Dillen. Nieuw op dit mooie/interessante forum. Ben een amateur in elektronica.......doe een voorzichtige poging een vraag te stellen over de storing van bovengenoemde draaibank. De machine is 11 jaar oud, nieuw gekocht. Het geluid, voordat het licht in ons huis uitging, was schraal droog. Nadat ik de aardlekschakelaar (over 3 groepen) in goede stand had gezet, draaide de machine 2 seconden....daarna was de storing weer aanwezig.
Heb de motor uit de machine gedemonteerd , veel koolstof van de koolborstels verwijderd en het anker met fijn schuurpapier 1000 glanzend gemaakt, de ruimte tussen de lamellen gekuist. Aangesloten op het lichtnet en de motor geruisloos zien draaien.
Bij inspectie van de print zag ik dat er kortsluiting geweest was bij de aansluiting van de klein blauwe condensator. Ik heb de verbinding gerepareerd en gemeten. De waarde is het zelfde als het naastgelegen exemplaar.
Ook vond ik een paar heel kleine metaal krulletjes die volgens mij de kortsluiting veroorzaakt hebben.
Alles weer in de machine gemonteerd. Helaas ging de aardlekschakelaar weer in de veiligheid. Het vreemde is dat, als ik de machine op een andere groep (zonder aardlekschakelaar) aansluit ik tikken van het relais hoor, de motor draait niet, het licht blijft aan……
Overigens heb ik kennis op gedaan door het volgende artikel van u;
Kapotte wabeco freesmachine met wasmachine motor besturing 1 2 3 4 laatste 97 Franksch 17-10-2020 23:07:42
De motor, de print en de triac BTB 24 600B MAR 648 (die ik doorgemeten heb) zijn identiek bij mij.
Wie van u kan/wil mij adviseren wat verder te doen.

High met Henk

Special Member

Je hebt dus een keiharde aardfout.

Even iemand met een megger langs laten komen en die opzoeken is stap 1.

Daarna verder zoeken waarom hij niet werkt.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Henk,
Dank voor jouw reactie en adviezen.
Kan het dus zo zijn dat die aardfout al in onze
huisinstallatie/meterkast aanwezig was voordat het met mijn draaibank
fout ging ?

Shiptronic,
Dank voor de verwijzing, ik heb uit die tekst veel kennis opgedaan.
Naast mijn draaibank heb ik dezelfde freesmachine staan.....op de zelfde groep.
Zal ongetwijfeld aan mijn zeer beperkte kennis liggen,ik kan het niet begrijpen dat ondanks het advies van Henk deze machine zonder probleem draait.

De draaibank heeft ergens een isolatiefout. Hierdoor ontstaat een lekstroom, waardoor de aardlekschakelaar uitgaat.
-> Isolatiefout lokaliseren door de motor te meggeren en/of overige circuitdelen te meten met de univereelmeter op weerstandsmeting.

Op een andere WDC gaat de aardlekschakelaar niet uit. Dat wijst erop dat: (1)de aarding van deze WCD niet in orde is, of (2)de WCD niet op een groep met een (werkende) aardlekschakelaar zit. Dit is onveilig. Sluit de draaibank liever niet meer aan op deze groep, totdat een en ander is opgelost!
-> Controleren of de aarde van de WCD naar behoren is aangesloten. Met wat geluk zit het in de WCD zelf. Met wat pech in een weggewerkte lasdoos.
-> Controleren of de aardlekschakelaar van deze groep nog werkt, door de testknop in te drukken.

High met Henk

Special Member

Voor mijn antwoord op je vraag zie het antwoord hierboven van (nog) amateur..
Die heeft het perfect verwoord.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

(nog) amateur,
dank voor de uitleg en adviezen.
henk, eveneens dank.

- als ik nu de motor in de draaibank zonder printplaat ga testen op de groep met aardlekschakelaar(waar de wabeco freemachine ook op aan gesloten is)zou een lek al bekend moeten worden toch ?

- draait de motor zonder storing dan zit het gebrek toch in de print?

heren,
motor in de draaibank, zonder aansluitingen met de printplaat gemonteerd. e.e.a.aangesloten op de groep waar ook de freesmachine aangesloten is, motor draait mooi en geruisloos rond.
is vreemd dat ik nu schrijf dat de oorzaak door de kleine metaal
deeltjes de kortsluiting hebben veroorzaakt ?

Op 12 maart 2021 20:06:02 schreef willem van d:
heren,
motor in de draaibank, zonder aansluitingen met de printplaat gemonteerd. e.e.a.aangesloten op de groep waar ook de freesmachine aangesloten is, motor draait mooi en geruisloos rond.
is vreemd dat ik nu schrijf dat de oorzaak door de kleine metaal
deeltjes de kortsluiting hebben veroorzaakt ?

Nee, is niet vreemd.
De slijtresten van je koolborstels zijn geleidend.
En kunnen zeker een lekstroom naar aarde veroorzaken waardoor de aardlekschakelaar tript.

hd 13,
maar dat is nu toch niet meer aan de orde ?

de koolborstels heb ik,direct na de demontage uit de machine als eerste zeer secuur van koolresten ontdaan, eveneens de omgeving en van de collector, idem de tussenruimtes van de lamellen. dat het destijds een van oorzaken kan zijn, ben ik met u eens.

Doordat je de boel hebt schoongemaakt ben je nu van de ellende af.

was dat maar waar.
lees s.v.p. even mijn intro.

Willem, ik zou eerst eens goed kijken naar de onderzijde (soldeerzijde) en vooral rondom de condensator.
Die komt toevallig niet ergens tegen de behuizing bv? Want die zat los, de stroom komt toe op de vlaksteker naast de condensator, dat is al een eerste aanwijzing.

Maak anders eens een goede foto van de print.

Komt de aarde ook toe op de print?

appel,
plezierig dat je reageert.
- nergens raakt de print de draaibank
- er loopt een aarde van de draaibank naar de print en motor
kan zijn dat de foto's klein overkomen, via de app zullen die groter zijn.

vind het zo vreemd dat de naast gelegen freesmachine met dezelfde soort print op dezelfde groep wel functioneert. heb de tryac doorgemeten die geeft naar mijn idee geen storing en is open.

ben erg benieuwd naar jou observaties.

Op 12 maart 2021 23:31:29 schreef willem van d:
was dat maar waar.
lees s.v.p. even mijn intro.

Aha, had de tekst niet goed genoeg gelezen.
Motor zonder print wel goed.
Zodra je de print gebruikt gaat de aardlekscheklaar eruit.
Betreft het hier een aardlekschakelaar of een aardlekautomaat?
Laatste is een automaat met aardlek functie en kan door 2 oorzaken trippen.
1- Gewoon botte kortsluiting of overbelasting.
2- Aardlekfout.

Van 1 condensator is een aansluitpoot verdwenen/verdampt/gesmolten.
Dit residu kan dus contact veroorzaken met aarde.
Daar heb je een beste kortsluiting voor nodig om dat voor elkaar te krijgen.

- het zijn aardlekschakelaars.
- de weggesmolten verbinding van de ceramische condensator heb ik hersteld en doorgemeten, heeft dezelfde waarde als de rechter condensator.
even voor de goede orde ten aanzien van de kortsluiting, ik heb 3
minuscule

metaaldeeltjes op de print gevonden.
de grote aluminium koeler heb ik voorzichtig verwijderd om de andere condensators door te meten.

pfffffffffffffffffff ik zie nu de beschadiging aan de rechterzijde van aansluiting 3, daar heeft een metaaldeeltje de kortsluiting met de ceramische condensator plaatsgevonden.

Metaaldeeltjes, koolstof, heel wat rommel dat er niet thuishoort.
Wat de herstelling betreft, best ook wat beter oppoetsen, zo'n prut kan aanleiding geven tot meer problemen. Flux en rommel zeker wegpoetsen.

Dat pootje dat weg is, lijkt idd 'bovengronds' te hebben plaatsgevonden. Condensatoren zijn ter ontstoring lijkt me, kan goed zijn dat die verbinding hebben met aarde maar met enkel nummers is het niet zo heel duidelijk waar wat zit.

In elk geval, poets alles netjes op, meet eventueel tussen de aansluitingen van voeding en aarde eens met je meter, mss valt daar wel iets op. Zou nagenoeg oneindige weerstand moeten zijn na een paar seconden (condensatoren).

Met een loupe kan je nog wat duidelijker inspecteren, rondom je soldeerwerk etc.

vergeten

Golden Member

Ik zie op deze condensator ook wat bedenkelijks! Als die tussen fase en aarde zit....

Je eerder geplaatste foto's (6x dezelfde) bestaan voor 90% uit een wit vlak, aanpassen zou veel meer inzicht geven. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

door mijn emoties...... moet dat natuurlijk 4 zijn ;-{

vergeten,

- dank voor de terechte tekortkoming van mij t.a.v. de "foute"
en te veel verstuurde pixels, sorry.
- wat goed mij te wijzen op de breuk.

vind dat ik door de leden van circuits-online op een geweldige manier geholpen wordt.

Op 13 maart 2021 14:19:31 schreef vergeten:
Ik zie op deze condensator ook wat bedenkelijks! Als die tussen fase en aarde zit....

Je eerder geplaatste foto's (6x dezelfde) bestaan voor 90% uit een wit vlak, aanpassen zou veel meer inzicht geven. :)

Scherp gezien!

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

vergeten,
dit is het gebarsten exemplaar.
nogmaals dank voor de opmerking.

die condensatoren had ik onlangs ook stuk, zaten parallel over een relaiscontact. 1 was opgerookt want had kortstondig de last gevoed, een 1000W warmtelamp. gat in de print gebrand en de andere x2 condensatoren over relaiscontacten vertoonden ook al scheuren, dus ook vervangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer