Advies RGBWWCW printplaat (SMD 5050)

Externe voeding zat ik ook aan te denken maar de lampen worden gebruikt voor onder andere de overstek van het dak. Daar heb ik in totaal ongeveer 30 lampen voor nodig. Ik denk niet dat de kabels en voeding dat gemakkelijk aan kunnen. Aparte voedingen per lamp is dan wat “veiliger” lijkt me.

Het hoeft niet in een gu10 behuizing te passen maar hoe kleiner hoe beter. Ik ga eens zoeken naar die 16v mean well voedingen

Ik denk dat ik het beste voor een 18v voeding kan zoeken.

18 / 5 = 3.6v en is exact wat de leds (behalve rood) nodig hebben. Voor de rode leds zal ik met weerstanden de spanning omlaag moeten halen naar 2.6v?

Stel dat ik nu 18 volt / 5 en 3.6v per led krijg, moet ik dan alsnog weerstanden plaatsen bij elke led? Hoe bereken ik per led de weerstand dan? (los van de rode)

En ik zie op aliexpress deze voedingen:
https://nl.aliexpress.com/item/10000422505785.html?spm=a2g0o.productli…

Deze hebben bijvoorbeeld 12 - 26v (4 - 7 watt). Geen idee of het genoeg is maar kan ik dit type voeding uberhaupt gebruiken? Of zoek ik verkeerd

edit:

Wat ik ook niet snap, een 5 meter lange ledstrip gebruikt 72 watt (p = u * i) geeft mij dat dat 6 ampere moet zijn voor 5 meter? Dan heb ik het over 60 leds per meter.

6 amper / 5 meter = 1.2A
1.2A / 60 led * 25 leds = 0.5A

Hoe kan dat kloppen als de specificaties opgeven dat het 60mA per led is?
25 * 60mA = 1500mA (1.5A)

[Bericht gewijzigd door bbuster op zondag 14 maart 2021 16:21:38 (17%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Bij de leds horen ALTIJD weerstanden. Je kan op 18V dus nooit 5 leds zetten van 3,6V. Hoe hoger je spanning, des te meer spanningsval heb je nodig voor je ESP.

De ali voedingen zijn stroombronnen.

Over welke ledstrips heb je het? Er zijn er zoveel verschillenden dat je niet zomaar een oordeel kan vellen. Spreek je in beide gevallen over identieke leds?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik denk idd dat ik misschien voor 24v voedingen moet kijken dan.

Ik spreek over losse leds die op een printplaat gesoldeerd moeten gaan worden.
Deze heb ik in gedachten, maar als er betere zijn kan dat ook, ik ben nergens aan gebonden

€ 0,60 10% Off | 100 Stuks 5050 Wit/Warm Wit/Blauw/Groen/Rood/Geel Smd/Smt Led 5050 smd Led 60MA 10-18LM 0.2W
https://a.aliexpress.com/_ufqfwR

De LM2937 maakt van max 26v, 3.3v dus dat moet lukken volgens mij voor de esp8266

buckfast_beekeeper

Golden Member

24V voeding en je hebt 3,3V nodig. 20V weg te werken. Je zal snel de maximale temperatuur van de LM overschrijden. Een gemiddelde van 80mA voor de ESP. 100mA is al 2W. Bij de DCY variant zit je dan al op >116°C boven omgevingstemperatuur.

Een hoog voltage is mooi om meerdere leds na elkaar te zetten en zo de gehele stroom te beperken. Een hoge spanning heeft als nadeel dat de LM veel moet weg werken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Wat zou een beter alternatief zijn?
Ik neem aan dat iets moet kunnen aangezien elke rgb spot dit idee heeft?

Of moet ik 2 aparte voedingen gebruiken? Maar das krijg ik natuurlijk weer niet zo compact.

Wat ik wel vreemd vind is dat de LM2937 in de specs heeft staan dat de input tussen 3.3v en 26v moet zijn maar het bij 24v dan veel te heet wordt?

Wat ik wel vreemd vind is dat de LM2937 in de specs heeft staan dat de input tussen 3.3v en 26v moet zijn maar het bij 24v dan veel te heet wordt?

Het antwoord geeft buckfastbuckeeper toch al?

24V voeding en je hebt 3,3V nodig. 20V weg te werken. Je zal snel de maximale temperatuur van de LM overschrijden. Een gemiddelde van 80mA voor de ESP. 100mA is al 2W. Bij de DCY variant zit je dan al op >116°C boven omgevingstemperatuur.

Alle data staat ook in de datasheet. Je moet kijken naar de Maximum Junction Temperature . Het vermogen dat je gaat wegstoken en met de waardes uit de THERMAL DATA tabel en de gegevens van je koelplaat kun je dan exact uitrekenen of je binnen de safe working area blijft.

18 / 5 = 3.6v en is exact wat de leds (behalve rood) nodig hebben. Voor de rode leds zal ik met weerstanden de spanning omlaag moeten halen naar 2.6v?

Stel dat ik nu 18 volt / 5 en 3.6v per led krijg, moet ik dan alsnog weerstanden plaatsen bij elke led? Hoe bereken ik per led de weerstand dan? (los van de rode)

En BuckfastBuckkeeper zegt dan dit:

Bij de leds horen ALTIJD weerstanden. Je kan op 18V dus nooit 5 leds zetten van 3,6V.

En hij heeft helemaal gelijk. Ik denk dat je mijn verhaal ook nog maar eens goed moet nalezen.

Dat gesloopte action lampje bevat een eenvoudige geschakelde niet van het net gescheiden voeding. Dat is een wezenlijke andere technologie dan de technologie waar jij mee bezig bent. Ook doordat hij niet ven het net gescheiden is, is dit veel gevaarlijker om aan te gaan prutsen dan de andere wat conventionelere technologie.

Beide technologieën hebben voor en nadelen. Het belangrijkste voordeel van de action technologie is dat omdat er amper of geen koelplaten nodig zijn alles heel klein kan zijn. Als je niet begrijpt hoe dit werkt moet je er of gewoon van afblijven of zorgen dat je gaat leren hoe het werkt.

Als je met die lineaire spanningsregelaar verder wilt gaan zul je vrees ik ook het e.e.a. moeten gaan leren.

Ik stap af van het idee om zelf een voeding te gaan ontwerpen. Dit is absoluut boven mijn kennis en niet iets wat ik snel even kan uitzoeken. Het was een vraag omdat het misschien wel gemakkelijk kon.

Een andere optie is wellicht om meerdere grotere voedingen "buiten" de lampen te monteren.
Dan heb ik het over bijvoorbeeld zoiets:
https://nl.aliexpress.com/item/10000357963262.html?spm=a2g0o.cart.0.0.…

De 24v variant kan 2.5A leveren.

Daar kan ik naar mijn idee gemakkelijk 5 lampen mee voeden, als ik 5 kleuren heb * 60 mA (dus totaal 300mA per lamp).

Voor de esp's kan ik dan een 3.3v voeding pakken waarbij ik evengoed 5 lampen mee voedt (dus alleen de ESP8266, niet de leds).

Kan dit idee of is dit ook niet juist.
Dan moet ik inderdaad wel de weerstanden juist berekenen voor de leds (rood van 24v terug naar 13v als dat kan (2.6v * 5 leds))
(alle overige kleuren van 24v naar 18v (3.6v * 5 leds))

Excuses als ik "domme" vragen stel maar ik probeer het zo juist mogelijk op te pakken

buckfast_beekeeper

Golden Member

Een Meanwell RD-50A heeft zowel 5V als 12V aan boord. Een RD-50B heeft 5V en 24V aan boord. Van die 5V kan je dan weer zonder problemen 3,3V maken. Dit als voorbeeld. Er zijn er in diverse vermogens. Andere merken gaan ze ongetwijfeld ook hebben.

Uiteraard kan het ook met 2 voedingen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Bedankt voor de reactie,

Klopt mijn berekening van de stroom?
25 leds verdeeld over 5 series (5 kleuren van elk 5 leds) maakt 5 * 60mA?
Dan zou ik 300mA per lamp nodig hebben op 24V voor alleen de leds?

Even een vraag, zou zoiets als dit ook kunnen?
https://www.bol.com/nl/p/lenovo-adapter-square-pin-90w-20v-4-5a/920000…

Deze is 20v dus did zou ik terug kunnen brengen naar 18v (en 13v voor rode leds). Dit is een stuk compacter dan de voedingen die ik liet zien. Dan heb ik het over de voeding voor de leds, niet voor de esp

Ik kwam er vandaag achter dat ik nog een stepdowner (buck converter) had liggen en wilde toch de gok eens wagen.

Als ik er 24v op zet en de uitgang op 3.3v zet, ik sluit er een load op aan die ongeveer 400mA gebruikt (dik 5x zoveel dan een ESP8266), dan blijft de buck converter lauw, ik kan hem na een half uur gemakkelijk vasthouden en is alles behalve heet.

Is dit dan wel gewoon geschikt? Mij lijkt van wel maar vraag het liever toch voor de zekerheid na. Het zou enorm veel schelen als ik met 1 voeding uit de voeten kan.

Als die laptop voeding dan ook nog zou werken zou het helemaal handig zijn.

Alvast bedankt

Ik heb als test een aantal 5050 leds besteld, wit en rgb. In de datasheet lees ik dat elk ledje 60mA verbruikt (https://www.iled.com/class/INNOVAEditor/assets/YeniDatasheets/4050-405…)

Nu sluit ik 1 ledje aan op mijn labvoeding op 3v, en zie ik dat de led 240mA verbruikt. Ik heb het dan over alle 3 leds (in 1 5050 behuizing) doorverbonden.

Ga ik naar 3.2v of zelfs naar 3.6 (maximum), dan stijgt het amperage zelfs naar 500mA

Ik heb meerdere leds getest. Hoe kan dit?

eSe

Honourable Member

Ik denk dat je de voorgaande antwoorden nog eens goed moet doorlezen. Je hebt het nog niet helemaal begrepen.

De gebruikte led's geven een bepaalde hoeveelheid licht bij een stroom van 60mA. Om die 60mA te kunnen bereiken zal je eerst een spanning moeten aanleggen die ervoor zorgt dat de diode (want dat is een LED, Light Emitting Diode) in geleiding komt. Eenmaal in geleiding, in dit geval 2,00V tot 3,2V afhankelijk van de kleur, moet je de stroom beperken tot 60mA.

Zoals eerder hier vermeld, je neemt de voedingsspanning, trekt daar de spanningsval van de led af en deel dan door de stroom (in dit geval 60mA) Dan heb je de weerstanswaarde die je nodig hebt om de stroom te begrenzen.

Als je meerdere Led's in serie zet tel je de "spanningsvallen" op, trek die van de voedingsspanning af en deel door de stroom (die blijft hetzelfde, in dit geval 60mA) en dan heb je de waarde van de serieweerstand.

Zonder serieweerstand, dus direct aangesloten op je voeding zal de led werken als een kortsluiting op het moment dat je boven de "geleidingsspanning" van de led komt.

Zonder serieweerstand heb je kans op eerst een LED, dan een SED en daarna een FED. (Light Emitting Diode, Smoke Emitting Diode en Fire Emitting Diode) :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Arco

Special Member

Bij die labvoeding moet je de stroombegrenzing dan op 60mA (of lager) zetten. (als 'ie 240mA heeft getrokken is hij mogelijk al kapot of slecht)
Een led 'verbruikt' niet specifiek 60mA, dat is de maximale stroom die je erop mag zetten.
(als je bijv. 12v op een witte led zet, dat trekt die net zoveel stroom als dat de voeding kan leveren)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor de reacties, het was me inderdaad nog niet helemaal duidelijk maar was gisteravond inderdaad al iets verder gekomen na het posten van mijn vraag.
Ik had de labvoeding idd op constant current gelimiteerd op 60mA en dat is inderdaad de oplossing.

Even een rekenvoorbeeld.
Ik ben van plan een 24V voeding te gebruiken met waarschijnlijk 5 leds in serie (misschien meer als ik uitkom).

Als voorbeeld even de blauwe led. Ik zie in de datasheet (https://www.iled.com/class/INNOVAEditor/assets/YeniDatasheets/4050-405…) een aantal waardes, namelijk

  • Typical Forward Current (mA) - 60mA
  • Max Forward Current (mA). - 75mA
  • Typical input voltage (CV). - 3.2V
  • Max input voltage (CV). - 3.6V

Is de spanningsval in dit geval 5 leds * 3.2V?
Dus 24 - 16V = 8V

Ik snap nog even niet hoe ik op de juiste weerstandswaarde kom, het is volgens mij hierboven uitgelegd maar ik snap het nog steeds niet.

Voor de rode led (die een Typical input voltage van 2V heeft kom ik uit op 14V als spanningsval, ik weet ook niet of deze waarde te hoog ik voor een weerstand maar misschien denk ik hier verkeerd

Wederom bedankt

Stel je gaat naar de autohandelaar en vraagt om een lampje voor een knipperlicht o.i.d. .

Dan krijg je een lampje wat geschikt is voor "12V" en bijvoorbeeld "6W" is. dus "0.5A".

In dit geval is de bedoeling; Je zet er 12V op en de lamp gaat regelen dat er dan ongeveer 0.5A gaat lopen.

Bij een led zijn de spanning en de stroom omgedraaid. Om als voorbeeld de leds van dat lijstje van jou te nemen, wat daar staat is dat je normaliter 60mA door de led heen moet sturen, en dat er dan ongeveer 3.2 tot 3.6V over de led zal gaan staan. D'r staat ook nog bij dat het voor uitzonderlijke gevallen niet direct kwaad kan als er even 75mA door je led zou lopen.

Dus je gaat rekenen. 5 leds maal 3.2V = 16V. Je hebt nu 24-16=8V over. Daarvoor wil je een weerstand kiezen. Hiervan weet je dus de spanning (8V) en de stroom (60mA), dus dan kan je de R uitrekenen.

U = I * R => R = U/I = 8V / 60mA = 133 Ohm.

Maar we hebben nu gerekend met de 3.2V die opgegeven is. Wat nu als de spanning 3.6V blijkt te zijn?

Vijf leds hebben dan een spanning van 5 * 3.6V = 18V. De spanning over de weerstand is dan 24V - 18V = 6V. Van de weerstand weten we nu de spanning en de weerstand, maar willen we de stroom weten: U = I * R => I = U/R = 6V / 133 Ohm = 45mA. Als je dit te weinig zou vinden, dan kan je er voor kiezen om initieel (bij 3.2V) iets hoger te gaan zitten en dan nu ook iets hoger uit te komen.

Anderzijds, is die eerste berekening als "ontwerp-strategie" eigenlijk wel prima zo. Je krijgt niet 33% meer licht uit je led op het 45 -> 60mA traject. Dus als je wat lager uitkomt dan is je efficientie hoger.

Voor de weerstand moet je dan nog even het vermogen uitrekenen: P = U * I. Je weet U en I, dus die hoef je niet eens om te schrijven: P = U * I = 8V * 60mA = 480 mW.

Dit is ongeveer een halve watt. Dit is m.i. te dichtbij "0.5W" om hier een 0.5W weerstand voor te kiezen. Je kan beter een 1W exemplaar kopen.

Voor de rode leds krijg je: 14V * 60mA = 0.84W. 1W moet theoretisch kunnen, maar 2W is beter.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 22 mei 2021 08:38:55 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

omdat je het ledje met een vaste spanning aan het sturen bent ipv met vaste stroom. Ider ledje is iets anders, daarom moet je met stroom sturen en niet met een vaste spanning. Weerstandje in serie om met een vaste spanning de stroom te begrenzen kan ook. (staat hierboven al enige malen beschreven)

e;oeps, tweede pagina had ik gemist :-)

Bedankt, het is inderdaad duidelijk, met een weerstand krijg ik het inderdaad op bijvoorbeeld 45mA gelimiteerd wat ik veiliger vind dan 60mA (leds worden dan iets te warm).

Hoe kan het beste berekenen hoeveel vermogen de weerstand moet kunnen hebben. 1 Weerstand wordt te warm, nu heb ik 5 weerstanden parallel gezet en die kunnen het aan zonder warm te worden maar dat is gewoon gissen. Kan ik dat snel en goed berekenen?

Ik denk dat de weerstanden die ik nu gebruikt heb 1/4e watt zijn

Goedemorgen,

Hier ben ik weer.
Ik heb als test een klein bordje gemaakt waarmee ik kan gaan proberen.

Ik heb 7 RGB 5050 leds in serie gesoldeerd. De labvoeding zet ik op maximaal 0.020A (20mA) en ik heb aan het einde van de ledserie de 3 grounds (voor R, G en B) aan elkaar gesoldeerd waar ik de ground van de labvoeding op aansluit.

Als ik nu aan het begin van de 7 leds de + aansluit op bijvoorbeeld de groene kleur, dan kan ik het voltage langzaam naar bijvoorbeeld 21V opendraaien. Bij 21V zie ik dat er ongeveer 0.017A gebruikt wordt (redelijk logisch). Ik kan de voeding verder opendraaien naar 24V bijvoorbeeld en ik zie dat de spanning op bijvoorbeeld 21.6V staat waarbij ik 0.019A stroom verbruik.

Het zelfde kan ik doen voor blauw en geeft hetzelfde resultaat.
Ik kan de 24V zelfs op 1 led aansluiten (Blauw of Groen) en nog steeds wordt er maar 3.13V gebruikt bijvoorbeeld omdat het limiet op 0.020A staat.

Het problem komt bij de rode leds.
In de datasheet staat dat deze ongeveer 2V nodig hebben dus ik draai de voeding langzaam open naar 14V.

Hier is het stroom verbruik geen 0.018A bijvoorbeeld, maar slechts 0.005A. (ze branden ook een stuk minder fel).

Zet ik er als test 15V op, dan beginnen de rode leds te knipperen en na een paar seconden springen ze uit. Ik dacht ze stuk gemaakt te hebben maar na een half minuutje gaan ze gewoon weer aan op die 14V.

Het is niet dat dit door 1 led komt want ik heb dit met meerdere (allemaal nieuwe) leds geprobeerd.

Als ik op 1 led dezelfde 24V aansluit met het limiet op 0.020A springt de rode led ook direct stuk.

Ik snap niet wat ik fout doe en waarom dit verschil er is tussen de rode leds en de andere kleuren.

Iemand een oplossing of doe ik inderdaad iets verkeerd?
Bedankt!

Niemand die ziet wat ik fout doe?

Arco

Special Member

Wat voor voeding is het?
Niet alle voedingen (zeker de goedkope niet) zijn geschikt om als stroombron te gebruiken, omdat ze veel te traag reageren.
(tegen de tijd dat de stroom wordt teruggeregeld is de led al geploft...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zelf heb een korad 3005.

Ik heb zelf ook wel eens rode leds kapot gemaakt op die manier.

Ik denk dat dit komt door de uitgangs-elco van de voeding, niet direct het "langzaam regelen", maar het effect is natuurlijk hetzelfde.

Dus... Ja, je kan de leds kapot maken door de voeding op 24V te zetten en dan "plots" de 7x2V aan rode leds aan te sluiten. De voeding doet z'n best om de stroom tot 20mA te beperken, maar het heel even dat er (veel) meer loopt is al fataal.

Je hebt 24V - 14V = 10V en wil 20mA laten lopen, dus dan reken je een weerstand uit van 10V/20mA = 500 Ohm. Kies 470, 510 of nog iets meer en de leds gaan niet meer kapot als je ze plots op 24V aansluit.

Voor je antwoord op de vraag over warm wordende weerstanden.... zie mijn vorige post.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het is deze labvoeding

https://www.allekabels.nl/laboratoriumvoeding/15466/1294150/labvoeding…

Duidelijk wat betreft de voeding. Is het wel logisch dat ze maar 5mA verbruiken op 14v dan? Dat vind ik het vreemdste