Whirlpool vaatwasser schakelt niet meer tussen programma's

Goedendag,

Wij hebben een Whirlpool DWHB00 vaatwasser. Sinds kort kunnen wij niet meer schakelen tussen de verschillende programma's. De machine staat nu in het programma 'bacteriedodend', dit is het icoontje met het vergrootglas en de V.

- Het lampje brandt nog wel
- Het knopje kan nog wel worden ingedrukt
- De machine heb ik geprobeerd te resetten: stekker uit het stopcontact en er weer in. Twee rechter knopjes ingedrukt houden en de aan-knop inschakelen. Er zouden dan vier piepjes moeten volgen, maar dit ontbreekt. Hierna de machine dichtgedaan en deze gaat dan even brommen, alsof een programma begint. Ik las dat dit ook een manier is om deze vaatwasser te resetten.

Heeft iemand nog een idee?

Het programma werkt wel gewoon...

Hartelijk dank!

Groeten,
Arie

Resetten is normaal een 5 tal seconden op de starttoets drukken. Pas als de startled uit is kan het programma gewijzigd worden. Je schrijft dat het programma het normaal doet, dan zou op het einde de startled moeten uit zijn. Is di zo? Of blijft hij ergens hangen?

Het testprogramma kan enkel gestart worden als je vertrekt van een geresette staat, startled uit:
1 startled uit
2 toestel uit
3 start indrukken en ingedrukt houden
4 toestel aan (start nog steeds in)
5 na 5 tal seconden gaat startled knipperen
6 los starttoets
7 druk nogmaals kort op start
8 testprogramma start
9 foutcodes worden gemeld met een aantal knipperingen in de startled.

Toestel is ook voorbij zijn houdbaarheidsdatum. Tijd voor een grondige inspectie! Kabels in het scharnier controleren. Lekkage onderaan nakijken. Contacten verwarming nakijken...

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt voor je reactie en hulp!

De startled is uit als het programma klaar is, hierna is het niet mogelijk om te schakelen naar een ander programma. Voorheen was dit wel mogelijk.

- Ik schakel de vaatwasser uit
- Ik houd de startknop ingedrukt
- Ik zet de vaatwasser aan
- Het lampje bij de startknop gaat 4x knipperen
- De lampjes voor spoelglansmiddel en zout gaan van links naar rechts 1x knipperen in het rood(!), daar wordt weer gestart met het 4x knipperen van de startled en daarna weer met de rode lampjes (loopje)
- Ik laat de startknop hierna los en sluit de machine, de machine gaat even kort aan, het lijkt op het wegpompen van water

Ik zal de machine gaan controleren. De vaat is goed warm wanneer de machine klaar is, ook ligt er geen water onder de machine.

De procedure herhalen en bij het knipperen van de start (en de kerstboomverlichting ;-) ) daarna nog 1x op start om het testprogramma te starten.

Als het een f4 melding is dan is er wat met het afpompen. Gaat het water perfect weg of hapert het soms? De registratie hiervan gebeurt door het zwarte roostertje onder de filter aan de rechtse kant van het filtergat (watercollector) . Is dit roostertje proper ?In de machineruimte onderaan kun je het ook terug vinden, hangt er veel vet aan (uitgezweet) los door het rubber membraan. Het is een rubber die tegen een schakelaartje drukt als er water tegen komt.

Foto's helpen altijd. Hoe mer hoe liever. Niet vergeten een foto te make van het typeplaatje dan kunnen we zien met wat voor toestel we te maken hebben. 10 soorten DWHB00's...

[Bericht gewijzigd door EricN op maandag 15 maart 2021 12:39:51 (19%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 15 maart 2021 12:36:49 schreef EricN:
De procedure herhalen en bij het knipperen van de start (en de kerstboomverlichting ;-) ) daarna nog 1x op start om het testprogramma te starten.

Als het een f4 melding is dan is er wat met het afpompen. Gaat het water perfect weg of hapert het soms? De registratie hiervan gebeurt door het zwarte roostertje onder de filter aan de rechtse kant van het filtergat (watercollector) . Is dit roostertje proper ?In de machineruimte onderaan kun je het ook terug vinden, hangt er veel vet aan (uitgezweet) los door het rubber membraan. Het is een rubber die tegen een schakelaartje drukt als er water tegen komt.

Foto's helpen altijd. Hoe mer hoe liever. Niet vergeten een foto te make van het typeplaatje dan kunnen we zien met wat voor toestel we te maken hebben. 10 soorten DWHB00's...

Bedankt.
Foto's zal ik maken en uploaden hier.
Ik heb de volgende stappen uitgevoerd:
- kerstboomverlichting gestart
- knoppen losgelaten en hierna kort op start gedrukt, het lampje schakelt in
- deur gesloten en het lijkt er nu op dat de vaatwasser het complete programma start, dus niet het testprogramma?

De vaat wordt goed warm heb ik zojuist gezien. Verder nog even de filters goed schoongemaakt en het water wordt ook goed weggepompt.

Op 15 maart 2021 14:02:27 schreef arigold:
[...]

Bedankt.
Foto's zal ik maken en uploaden hier.
Ik heb de volgende stappen uitgevoerd:
- kerstboomverlichting gestart
- knoppen losgelaten en hierna kort op start gedrukt, het lampje schakelt in
- deur gesloten en het lijkt er nu op dat de vaatwasser het complete programma start, dus niet het testprogramma?

De vaat wordt goed warm heb ik zojuist gezien. Verder nog even de filters goed schoongemaakt en het water wordt ook goed weggepompt.

Hierbij een tweetal foto's van o.a. het typenummer en het bedieningspaneel. Het programma was zojuist klaar, maar ik heb volgens mij niet de piepjes gehoord, maar zeker weet ik dit niet.

Groet,
Arie

Het testprogramma duurt wel even. Hij wast dan 1 keer af met 65 graden. Als er tijdens deze test er zich fouten voordoen dan wordt eit gemeld met het knipperen vd startled. Het aantal knipperingen tellen dan.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

als de toplaag eraf is, is dat ook niet best, komt er water onder de rubber knopjes heb je ellende. zou op zijn minst er heldere brede tape overheen doen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zie je niet vaak dat de membraam folies geheel weg zijn, hoe hard drukken jullie?? Ik vermoed dat er vocht in de schakelaartjes nu zit en daardoor niet meer te veranderen is.. Zou een paar nieuwe knopjes op de print zetten en voor vocht beschermen en gaat machine weer werken.. machine uit 2009??

Op 15 maart 2021 18:56:02 schreef EricN:
Het testprogramma duurt wel even. Hij wast dan 1 keer af met 65 graden. Als er tijdens deze test er zich fouten voordoen dan wordt eit gemeld met het knipperen vd startled. Het aantal knipperingen tellen dan.

De startled was hierna uit, het lampje van de programma's stond nog wel aan.

Op 15 maart 2021 19:12:10 schreef smd:
Zie je niet vaak dat de membraam folies geheel weg zijn, hoe hard drukken jullie?? Ik vermoed dat er vocht in de schakelaartjes nu zit en daardoor niet meer te veranderen is.. Zou een paar nieuwe knopjes op de print zetten en voor vocht beschermen en gaat machine weer werken.. machine uit 2009??

Dat was al zo toen wij deze woning kochten in 2016. De machine is uit 2009 ja.

Weet u waar ik deze onderdelen kan bestellen?

Alvast bedankt.

Arie

Op 15 maart 2021 19:04:36 schreef testman:
als de toplaag eraf is, is dat ook niet best, komt er water onder de rubber knopjes heb je ellende. zou op zijn minst er heldere brede tape overheen doen..

Bedankt voor uw reactie.
Hoe kan ik controleren of vocht het probleem is?

Groet,
Arie

Front uit elkaar halen (stekker uit!) En bedieningsprint volledig demonteren en dan met een multimeter (ohmmeter) de druktoets uitmeten en op vochtschade nakijken.
Werkt de selectietoets nog steeds niet na de reset?
Je kan ook een bruggetje maken over de druktoets maar dat is een test met de stroom aan dus oppassen geblazen dan.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 15 maart 2021 20:15:06 schreef EricN:
Front uit elkaar halen (stekker uit!) En bedieningsprint volledig demonteren en dan met een multimeter (ohmmeter) de druktoets uitmeten en op vochtschade nakijken.
Werkt de selectietoets nog steeds niet na de reset?
Je kan ook een bruggetje maken over de druktoets maar dat is een test met de stroom aan dus oppassen geblazen dan.

Bedankt wederom voor de hulp.
Het ligt aan het knopje. Ik heb het paneel uit elkaar gehaald en het knopje werkt weer en ik kan weer schakelen tussen de programma's, al is het wel wat instabiel. Kan ik deze vervangen? Zo ja, hoe doe ik dit? (zie foto)

Op 15 maart 2021 19:12:10 schreef smd:
Zie je niet vaak dat de membraam folies geheel weg zijn, hoe hard drukken jullie?? Ik vermoed dat er vocht in de schakelaartjes nu zit en daardoor niet meer te veranderen is.. Zou een paar nieuwe knopjes op de print zetten en voor vocht beschermen en gaat machine weer werken.. machine uit 2009??

heb dit vaak zat gezien bij bauknecht machines, daar werden bij 10 machines ineens de knopjes en folie vervangen voor er weer een module overleed door inlopend vocht.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zal het in de gaten houden, heb mogelijk nog wel een donor front...Nieuw zie ik niet meer in de lijst.. Kan je een overzichtsfoto van complete bedieningsfront maken??

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 16 maart 2021 21:48:24 (24%)

Op 16 maart 2021 21:46:42 schreef smd:
Zal het in de gaten houden, heb mogelijk nog wel een donor front...Nieuw zie ik niet meer in de lijst.. Kan je een overzichtsfoto van complete bedieningsfront maken??

Alvast bedankt SMD, ik verneem graag je reactie.

Groet, Arie