10 x led 7watt MR16 op een trafo 12volt

Ik zou graag 10 grondspots willen aansluiten in de tuin. Het gaat om 10x ledspot MR16 7watt per stuk(https://www.leddirect.nl/yphix-gu53-led-lamp-naos-mr16-7w-2700k-dimbaa…). De spots zijn aangesloten op Neopreenkabel per string van 5 spots (paralel aangesloten). Ongeveer +- 16 meter kabel per string. Als ik een string van 5 spots op de trafo aansluit. branden de lampjes zeer zwak (vooraan iets feller dan achteraan de string). De lampjes zouden een 60 watt normale lamp moeten kunnen vervangen. De trafo die ik gebruikt heb is (https://www.leddirect.nl/yphix-electronische-led-transformator-12v-9-1…).

Heb ik nu de verkeerde trafo gebruikt? Het liefst zou ik de 10 lampen op 1 dimbare trafo willen aansluiten om deze middels een Fibaro dimmer 2 te kunnen dimmer. Op dit moment heb ik de Fibaro dimmer er nog niet tussen zitten omdat de lampen heel zwak branden.

Alvast bedankt voor je reactie.
mvg Jor

Henk H.

Golden Member

Wat is de doorsnede (in mm2) van de kabel die je hebt gebruikt?

Spotjes zitten in een armatuur neem ik aan?

Die voeding is met ac uitgang daar kun je geen lange draden achter zetten, wat is de spanning van de leds, en staan ze in serie of parallel?

Henk H.

Golden Member

@RWK: 12V AC/DC is de spanning voor de LED's volgens het linkje, zoals ik uit het de topicstart begrijp 2x 5 stuks parallel (dus eigenlijk alle 10 parallel).

Op 15 maart 2021 12:32:39 schreef rwk:
Die voeding is met ac uitgang daar kun je geen lange draden achter zetten, wat is de spanning van de leds, en staan ze in serie of parallel?

En waarom wel niet ?

Ik denk dat de de TS veel te dun draad gebruikt, met 2.5 mm2

De meeste leds kun je ongeveer 10% spannings verlies niet zien vooral als alle leds dezelfde spanning krijgen.

Bij 20 meter 6A zit je dan al aan 4 mm2 om de spanningsval een beetje binnen de perken te houden. Spotjes apart voeden kan natuurlijk ook.

Ook je voeding voor de leds levert niet 12 volt maar maximaal 11.5 volt.
isschien zoiets ? Heb je wel nog een aparte voeding voor nodig 12Vdv ( liever een 12,5V

Op 15 maart 2021 12:32:25 schreef Henk H.:
Wat is de doorsnede (in mm2) van de kabel die je hebt gebruikt?

Spotjes zitten in een armatuur neem ik aan?

De spotjes zitten in een armatuur inderdaad.
De dikte van de kabel is 1.5mm neopreen.
De spotjes zijn parallel aangesloten in 2 strings van 5 spots.

Dat is een elektronische trafo. Die geeft wel AC, maar dan wel hoogfrequent (50 tot 100 kHz). Een lange kabel geeft dan misschien teveel capacitieve belasting, en dus verlies.

En de lampen werken op AC. Dus die hebben waarschijnlijk een ingebouwde brugcel, maar het is niet zeker dat die op die hoge frequentie berekend zijn.

Dimbaar betekent dan dat de uitgang gemoduleerd wordt op 50 Hz, inclusief fase aan/af snijding.

Ik zou eens proberen om er een gelijkrichter tussen te zetten, direct bij de trafo, opgebouwd met 4 snelle dioden. Eventueel gevolgd door een kleine elco van 100 uF. Dan heb je in elk geval geen HF zender meer in de tuin.

1.5mm geeft 13 Ω per km.
Dus op 16 meter is dat 0.2 Ω

5 spots van 7 Watt is 35 Watt, op 12 V dus 3 Ampere, dus een spanningsverlies van 0.6 Volt (als alle spots aan het eind van de kabel zitten).

Dat zal het probleem dus niet zijn volgens mij. Bovendien wordt de stroom -en dus het spanningsverlies) bij elke spot weer een stuk minder.

Op 15 maart 2021 13:34:15 schreef deKees:
Dat is een elektronische trafo. Die geeft wel AC, maar dan wel hoogfrequent (50 tot 100 kHz). Een lange kabel geeft dan misschien teveel capacitieve belasting, en dus verlies.

En de lampen werken op AC. Dus die hebben waarschijnlijk een ingebouwde brugcel, maar het is niet zeker dat die op die hoge frequentie berekend zijn.

Dimbaar betekent dan dat de uitgang gemoduleerd wordt op 50 Hz, inclusief fase aan/af snijding.

Ik zou eens proberen om er een gelijkrichter tussen te zetten, direct bij de trafo, opgebouwd met 4 snelle dioden. Eventueel gevolgd door een kleine elco van 100 uF. Dan heb je in elk geval geen HF zender meer in de tuin.

De ingangsspanning van deze lampen is 12 Volt AC/DC. Is het voor een leek als ik niet beter om een andere trafo te regelen, of denk ik dan te makkelijk?

Op 15 maart 2021 12:32:39 schreef rwk:
Die voeding is met ac uitgang daar kun je geen lange draden achter zetten, wat is de spanning van de leds, en staan ze in serie of parallel?

Ik zou niet weten waarom. Koperdraad maakt geen verschil tussen AC of DC.
Zelf gebruik ik luidsprekerketens met een lengte van wel een kilometer met bijna 30 15 watt luidsprekers (ook AC) en je verliest wel wat, maar aan het einde is het zeker nog acceptabel.
Frequentie lopen ook wel tot 20KHz.

En zoals gebruikelijk weer bijzonder weinig technische informatie, zowel van de lampen als van de trafo.

Maar volgens de leverancier moeten ze wel kunnen samen werken.
Kun je eens proberen met een korte kabel tussen trafo en lamp? Als het dan wel werkt, dan is het de kabel het probleem.

Er zijn meerdere mogelijkheden. Maar 'dimmen' maakt het moeilijk.

Een ouderwetse trafo geeft 50Hz, is perfect voor de lampen, maar kun je niet combineren met een fase-afsnijdings dimmer.

Wel met een fase-aansnijdings dimmer, maar daar kunnen de lampen dan misschien weer niet tegen.

Arco

Special Member

Uit zo'n voeding komt meestal een spanning met iets van 40kHz, daar worden niet alle lampen blij van...
Is eigenlijk geen AC en geen DC. Normaal bedoelt men met AC 50/60Hz, geen 40kHz, daar kan zeker een dimbare lamp wel eens bezwaar tegen hebben.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com