Combineren tijdsklok & niveaumelder

Ik heb een 6 meter lange buis verzonken in de grond staan. Er boven is een één meter diep "pomphuis", hier staat mijn beregeningspomp. Onderin de buis staat een vuilwaterpomp.

Het grondwaterpeil kan zo hoog komen dat het pomphuis begint onder te lopen. Voor het zo nodig leegpompen van mijn "pomphuis" met de vuilwaterpomp gebruik ik een niveaumelder; dat werkt op zichzelf prima.

Graag zet ik nu ook elke dag de vuilwaterpomp 2 minuten aan om slib onderin de buis af te voeren. Daarvoor wil ik een tijdsklok gebruiken.
Kan ik de 220v stroom die via de tijdsklok naar de pomp gaat via een "steentje" leiden waar ook de 220v stroom vanaf de niveaumelder op is aangesloten?

Van die niveauschakelaar staat er niet op hoe de uitgang is, als dat ook een contact is kun je ze parallel zetten.
Hoeveel stroom trekt die pomp, die 6A van de timer is niet zoveel, misschien moet je er een relais achter zetten.

De uitgangen van de niveau schakelaar zijn rechtstreeks verbonden met de pomp; er staat dus 220v op. Is dat een "contact"?

Het gaat hier om een 750 W, 3,26 ampére pomp T.I.P. Compac I-13000. Dat zou deze timer toch moeten aankunnen?

Zal wat vollediger zijn relaiscontact, kun je dat dekseltje er af pakken en een foto maken?
edit, Een motor heeft een aanloopstroom die veel hoger is dan de bedrijfsstroom, dus een contact van minstens 10A voor deze pomp, 6A zal het ook wel een paar honderd keer overleven denk ik, maar dat is de bedoeling niet denk ik.

[Bericht gewijzigd door rwk op dinsdag 16 maart 2021 16:56:20 (56%)

GJ_

Moderator

Ik zou er een relais achter zetten. Die 6A is niet voor motoren maar voor mooie ohmse lasten. Ik weet bijna zeker dat die timer dat pompje niet grappig gaat vinden.

Bijgaand de foto's van het binnenwerk van de niveaucontroller. Ik lees hier dat het gaat om een 20A uitvoering (tenminste als je de site op Engelse taal instelt). Dus dat zou goed moeten gaan?

Voor wat betreft de tijdsklok; ik lees hier AC schakelaar capaciteit: 16A/250V AC, Inductieve belasting: 5A. Is een apart relais hierbij wenselijk?

[Bericht gewijzigd door Primroses op dinsdag 16 maart 2021 18:03:40 (49%)

Die timer is inderdaad 16A, had die 1 niet gezien, dat zou redelijk lang goed moeten gaan, 10A inductief was mooier.
De niveauschakelaar heeft wel een mooi zwaar relaiscontact maar inwendig ook aangesloten en kan niet zomaar parallel gezet worden met de timer.

Een mogelijkheid is om een motorleiding met het timerwisselcontact te wisselen tussen timer en niveau.
Een andere mogelijkheid is om met het timercontact een paar draden van de niveausensor door te verbinden en zo de niveauschakelaar in te schakelen om de pomp te laten lopen.

Zal zo een paar opzetjes plaatsen. edit, done

Bedankt voor deze uitleg!

Ik probeerde de beide circuits voor mezelf te vertalen in plaatjes.

Sluit dit aan op wat wordt bedoeld?

NAGEKOMEN INFORMATIE: RECHTERPLAATJE IS DUS SOWIESO NIET JUIST

Linkerplaatje komt inderdaad overeen (hierbij moet de timer de volle motorstroom schakelen).
Rechter is zoals het niet kan, het is de bedoeling twee draden die naar de niveau sensor gaan te verbinden (met het timercontact) en zo water in de put te simuleren, welke twee draden dat zijn zul je uit moeten proberen, op de schemaatjes die erop staan de onderste elektrode met het tweede niveau (start pomp) denk ik, (1e niveau is stop pomp denk ik).

Bedankt, ik kom er straks op terug!

[Bericht gewijzigd door Primroses op woensdag 17 maart 2021 14:37:09 (11%)

In mijn geval worden bij de niveausensor de rode en de blauwe draad niet gebruikt.

De stop van de zwarte draad ligt op de bodem van de put
De stop van de groene draad hangt halverwege de put.
De stop van de gele draad hangt helemaal boven in.

De pomp begint te werken als het water tot aan de gele stop is gestegen.
De pomp stopt met werken als de water vervolgens tot de groene stop is gedaald.

Moet ik de tijdsklok verbinden met de groene en gele draad als in het bijgevoegde plaatje?

[Bericht gewijzigd door Primroses op woensdag 17 maart 2021 14:13:35 (95%)

Even uitproberen, je kunt met een draadje zo even een doorverbinding maken, met wat geluk alleen geel en zwart anders moet ook de groene naar de zwarte verbonden en dan ben je een extra relais nodig met twee contacten.