Geluidsprobleem Samsung LED-tv

Hallo,

Ik heb hier een probleem met mijn led-tv.

Samsung model UE22D5000NW, een jaar of 5 geleden nieuw gekocht bij de Me*.
Hij zit aan een Eminent Mediaspeler EM7280 via een hdmi<->hdmi kabel.
Hij zit ook aan een Marmitek Flat TV Link (is soort verdeelkast) via een
scart (uitgang van Marmitek)<->hdmi kabel (zat bij de tv).

Ik heb er al een tijdje last van dat het geluid van de tv niet zuiver is:
er lijkt iets mee te vibreren in de speakers van de tv (die ik overigens
nog niet ontdekt heb) of de speakers worden overstuurd.
Ik heb een hele poos gedacht dat het aan de (zelf opgenomen) videofilms die ik vanaf de mediaspeler afspeelde lag, maar inmiddels heb ik die niet meer onder verdenking.
Aan de hdmi-hdmi kabel ligt het niet; de vervorming is er ook wanneer
ik van een Yamaha DVD/CD speler, die aan een van de ingangen van de
Marmitek zit, een confectie muziekcd afspeel. (het geluid komt dan uit de
tv). Het geluid is niet om aan te horen.
Het vervormingsprobleem lijkt erger te worden.

Mijn conclusie is: het ligt aan de tv (die inmiddels ruim uit de garantie
is).
E.e.a is bij gewoon huiskamergebruik ontstaan, geen gekke dingen gedaan.
Ik houd er rekening mee, dat Samsung een ontmoedigingsbeleid heeft toegepast op de schroefjes om de kast te openen, dus dat gaat denk ik een pijnpunt worden.

Vraag: is het mogelijk dat speakertjes op deze wijze degenereren?
Wat/hoe zou ik kunnen repareren?

Mogelijk heeft het forum wat zicht/suggesties.

electronono

En is de hoofdtelefoon uitgang (zit die er op?) ook vervormd?

Dank voor je suggestie!

Er zit inderdaad een headphone aansluiting op (al die tijd nog nooit gebruikt).
Met headphone valt het speakergeluid weg (neem aan dat dit opzet is) en het geluid van de headphone is goed (zoals het de bedoeling is dus, geen storing/bijgeluiden).
Toen ik bij lopende cd-source (muziekcd) de minicinch uit de tv trok bleef de tv stom.
Na een paar keer in- en uit van de headphonecinch starten de speakers van de tv nu wel op, wel met een hoop gekraak bij het insteken/uittrekken.
De speakers van de tv blijven onveranderd het beschreven probleem vertonen.

Ik heb inmiddels door waar de speakers zitten: in de onderrand van het scherm, maar niet naar voren gericht, maar naar onderen (naar het tafeltje waarop ie staat). Logisch toch?

Gezien het formaat van 3 of 4 ouderwetse kleine postzegels van die speakers kunnen ze m.i. nooit veel soeps zijn, maar dat terzijde.

De gedachten gaan na deze test uit naar de speakers zelf (neem ik aan)?

electronono

Die speakers zijn net overmaatse koptelefoon speakertjes, dus daar wonderen van verwachten?? Hmm nee vermoed dat er 1 stuk is minimaal. Anders een soundbarretje er op??

Dank ook voor deze suggestie.

Ik zie dat die geluidsbalken voor bedragen vanaf euro 150,- over de toonbank gaan.

Zijn er nog alternatieven (behoudens vervangen van de speakertjes, wat wel zal stranden op de niet-verkrijgbaarheid van deze, in elk geval niet bij Samsung).

electronono

WillemV2

Special Member

Bij die winkel met de blauwe letters heb je al een soundbar voor 10€. Niet dezelfde kwaliteit als die van 150€ waarschijnlijk, maar ik verwacht minstens even goed zo niet beter dan de interne speakers. Wel even opletten dat de soundbar die je wilt kopen een AUX ingang of iets dergelijks heeft!

Aangehechte versie kost bijvoorbeeld 20 euri.

Als het volume van de hoofdtelefoon met de afstandsbediening te regelen is en dat zal waarschijnlijk zo zijn omdat de luidsprekers uitgeschakeld worden dan voldoet een 2.1 set voor een pc ook. De goedkoopste doet om en nabij de 20 euro en wordt door een usb poort van voeding voorzien. Hier een link https://www.onlinekabelshop.nl/nedis-2-1-pc-luidspreker-set-33w-zwart?….
De geluidskwaliteit zal geen hoogstandje zijn maar wel veel beter dan de ingebouwde luidsprekers.

Ik heb het maar tijdelijk opgelost door een verlengsnoer voor de koptelefoon te gebruiken; ik wacht met aanschaf van hulpstukken (soundbar) totdat ik weer gewoon naar een winkel kan wanneer en waar het mij past.

Dank voor de hulp.
electronono

TV kijken met headset op? OK, kan ook..