10kw lamp dimmen

Oke, niet zo makkelijk dus. Mijn voorkeur ging wel naar licht ipv warmte :P

Dan toch maar gewoon een led filament lamp.

Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?
maartenbakker

Golden Member

Ik verwacht dat fase-aansnijding geen ander resultaat geeft dan een kleinere volle sinus. Misschien wel meer kans op dansen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Frequentieregelaar erop misschien een idee? Krijg je in ieder geval wel voor deze vermogens.

High met Henk

Special Member

Frequentieregelaar lijkt mij helemaal niet uit te maken. Die regelen frequentie en geen spanning of stroom. En een gloeilamp is niet gevoelig voor frequentie (of zelfs DC)

Dansen is een risico idd. maar ik verwacht wel dat je rendement naar boven gaat: een led op stroom dimmen is ook niet effectief direct (en lekker te regelen): PWM geeft veel betere resultaten.

Zie hetzelfde resultaat bij elektromotoren (met PWM heb je maximaal koppel)

maar hoop stiekem dat sparky dit eens zou willen testen...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 17 maart 2021 14:51:23 (13%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 17 maart 2021 14:50:51 schreef High met Henk:
Frequentieregelaar lijkt mij helemaal niet uit te maken. Die regelen frequentie en geen spanning of stroom.

Die regelt wel degelijk de spanning terug.

maar hoop stiekem dat sparky dit eens zou willen testen...

En ja, je kunt het ook via fase aansnijding doen.

Op 16 maart 2021 22:28:56 schreef Firehunter:
Ik heb een paar G38 CP83 lampen van 5kw en 10kw. Is het ook op een simpele manier mogelijk om deze lampen te dimmen zodat de gloeidraad slechts minimaal gaat gloeien als sfeerlamp? Hoeft niet variabel dimbaar te zijn.

Je zou dit kunnen maken. Wel met de gepaste mosfet en diodes natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Die regelen frequentie en geen spanning of stroom.

Een Fo regelt gewoon netjes zijn spanning en kan je vaak instellen op een maximum stroom. Maar dat is dan meer in trip bedrijf dus dat hij de uitgang uitzet.

Echter zijn bijna alle FO voor 3 fase en een enkelfase fo is duurder. Maar wel een beetje overkill voor een lamp ter decoratie. Nee dan een beter een grote weerstand in serie 8)7

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik heb wel een geschikte thyristor regeling liggen, misschien ook nog wel een normale saaie dimmer, dus dat kan ik wel proberen, als ik er tijd voor kan vinden. Ik verwacht in geen raar gedrag, hij krijgt nu DC (oude acculader), en de draad is zo dik dat de thermische tijdconstante veel langer zal zijn dan 10ms.

@Lambiek: dat kon nog wel eens interessant worden voor een 10kW lamp, aangezien dat een PTC is, waarvan de weerstand dus laag is als deze veel kouder is dan normaal. Op de top van de sinus zou de stroom dan nog veel groter zijn dan de nominale 43A. Het gemiddelde vermogen is natuurlijk veel kleiner dan 10kW als de pulsbreedte klein is, maar de diodes en MOSFET moeten wel bestand zijn tegen die grote stromen (tot zo'n 200A verwacht ik), om nog maar te zwijgen over de enorme storing die je gaat producten op het lichtnet.

Je zou dit in ieder geval gedeeltelijk kunnen oplossen door die MOSFET alleen rondom de nuldoorgang aan te zetten, wanneer de spanning lager is. Een alternatief zou een dikke servervoeding kunnen zijn, bijvoorbeeld zo'n 48V 3kW exemplaar die je soms op ebay kunt vinden.

Een autotransformator zou ook kunnen, maar het zal niet meevallen om een dergelijk groot exemplaar te vinden.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op woensdag 17 maart 2021 15:58:04 (59%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Volgens mij maakt het allemaal niet uit hoe je dat dimmen doet. Je kunt de natuurkunde niet ontgaan. De lengte en dikte van de gloeidraad zijn een gegeven, de enige parameter die je kunt variëren is de temperatuur van de draad. Verlagen van de temperatuur van de draad vermindert de hoeveelheid licht, maar tevens verschuift de piek van het spectrum naar het infrarood. Dus het wordt steeds meer een kachel dan een lichtbron. Die vuurtoornlamp - want ik schat dat dat het is- dimmen zodat ie decoratief wordt is gewoon niet praktisch haalbaar. Je houdt te veel kachel over. Zet hem maar op een mooie plek met een LED spotje er op gericht...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

de piek van het spectrum verschuift...

Zoals ik altijd leerde verschuift de piek niet...

als je 1 watt in die lamp stuurt straalt die, op frequentie X een bepaalde hoeveelheid licht af.
OP DIE frequentie zal het altijd dezelfde hoeveelheid worden..

als je 10 Watt erin stuurt, straalt hij, daarnaast, ook een hoeveelheid licht op het hogere spectrum . een hoeveelheid die ook nooit wijzigt.

etc..

de "gemiddelde" straling verschuift, maar in absolute IR-waarde zal het weinig verschil geven.

Dat is trouwens de reden waarom TL- en LED-verlichtingen zo zuinig zijn: die werken niet op basis van temperatuur, en hetgeen je daar aan uitstraling krijgt is enkel op de "zichtbare" frequenties.

Mocht een LED-lamp hetzelfde spectrum uitstralen (inclusief IR) als een gloeilamp, dan zou ze ook evenveel verbruiken.

Lambiek

Special Member

Op 17 maart 2021 15:35:12 schreef SparkyGSX:
@Lambiek: dat kon nog wel eens interessant worden voor een 10kW lamp,....

Je moet het niet op 230AC willen doen natuurlijk. :)

Een alternatief zou een dikke servervoeding kunnen zijn, bijvoorbeeld zo'n 48V 3kW exemplaar die je soms op ebay kunt vinden.

Zoiets bijvoorbeeld of op 24V.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Sine

Moderator

Op 17 maart 2021 11:14:49 schreef Firehunter:
Oke, niet zo makkelijk dus. Mijn voorkeur ging wel naar licht ipv warmte :P

Dan toch maar gewoon een led filament lamp.

De TS was er al uit ... dit gebruiken als sfeerlampje gaat het niet worden, hoe je dat ook gaat proberen te dimmen.

High met Henk

Special Member

Hoe wil een FO de spanning regelen?

Een EENVOUDIGE FO maakt een DC bus en gaat daarin PWM'en om van de stroom integraal iets van een sinus te maken.

De gemiddelde spanning kun je dan wel beïnvloeden en wellicht zou je ook dus die dan wel kunnen beïnvloeden door de PWM niet naar 100% te laten lopen. Echter de pieken zijn nog 325 V.

Ik heb de optie nog nooit aangepast in de FO.
Stroom limiteren kan wel idd. Maar da's hetzelfde als in een labvoeding: bij trip limiteert hij en als je pech hebt springt hij in storing.

ALS te durft kan hij deze verkopen een defecte terug vragen en daar filamenten in maken.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
benleentje

Golden Member

Op 17 maart 2021 19:50:34 schreef High met Henk:
Hoe wil een FO de spanning regelen?

Een EENVOUDIGE FO maakt een DC bus en gaat daarin PWM'en om van de stroom integraal iets van een sinus te maken.

Een wisselspanning bestaat zelf al uit een wisselende spanning er moet die sowieso al in spanning geregeld worden dus waarom niet ook de topwaarde variabel maken. Een variabele spanning is ook gewoon echt nodig. Als je de 50Hz motor op 25Hz regelt mag je oom maar de helft van de spanning uitsturen. Het is dus geen extra feature maar ook nog eens strikt noodzakelijk om de spanning te regelen. Dit omdat de benodigde spanning een min of meer lineaire functie is met het toerental.
Heb je je wel eens afgevraagd hoe een FO de negatieve spanning maakt uit een DC bus die enkel positief is? Feitelijk heb je maar de helft van de benodigde spanning. Dus zelfs een eenvoudige FO is nog niet eens zo eenvoudig.

Het klopt wel dat de FO mikt op een sinusvormige stroom en niet zozeer een sinusvormige spanning.

Het is niet zo dat je met een FO zelf de spanning kan regelen dat doe je via de F/V curve die je kan instellen. Daar kan je zeggen dat je bv een 60Hz motor hebt en dat hij pas op 60Hz de volle spanning geeft. Maar je zou dus ook kunnen zeggen dat het pas bij 200Hz is en dan heb je op Hz 1/4 van de spanning.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Grappig om te zien hoe zo'n vraag een hele discussie start over de mogelijkheden.

De lampen komen uit Strand Pollux en Vega fresnel spots. Ik wou ze gaan verkopen, maar dacht ineens misschien kan ik ze zelf gebruiken. Mocht iemand interesse hebben, volgens mij heb ik 2x 5kw en 2x 10kw liggen.

Eigenlijk vindt ik het idee om er gewoon een led spotje op te richten helemaal niet zo gek. Lijkt bij nixies ook leuk.

Ik ben geboren op m'n verjaardag, en jij?
High met Henk

Special Member

Op 17 maart 2021 20:00:48 schreef benleentje:
[...]Een wisselspanning bestaat zelf al uit een wisselende spanning er moet die sowieso al in spanning geregeld worden dus waarom niet ook de topwaarde variabel maken.

Omdat je dan ergens nog extra verliezen hebt!
Lineair is het niet te doen natuurlijk, maar ook bij een smps heb je verliezen...

Stel even dat je dan bijv 20 % pwm op halve voeding hebt of 10% op hele voeding. De spanning blijft gemiddeld hetzelfde en je verliezen zijn ook minder.

Heb je je wel eens afgevraagd hoe een FO de negatieve spanning maakt uit een DC bus die enkel positief is? stroom

De spanning op de DC bus is ca 650 V. Piekwaarde van een sinus van 230 v AC is 325. 2x 325 v is... Oh ja 650. En negatief.. waarom zou je? Negatief is maar wat jij als referentie neemt. Ik durf rustig 1000 v op een 24 v dc motor te zetten als ik 976 V op de andere pool zet.. en de gemiddelde motor heeft geen nul.. net als een FO output.

Het is niet zo dat je met een FO zelf de spanning kan regelen dat doe je via de F/V curve die je kan instellen. Daar kan je zeggen dat je bv een 60Hz motor hebt en dat hij pas op 60Hz de volle spanning geeft. Maar je zou dus ook kunnen zeggen dat het pas bij 200Hz is en dan heb je op Hz 1/4 van de spanning.

Gemiddeld heb je gelijk ja, zie pwm verhaal hierboven!
En als je er een kleine inductie aanhangt zal de spanning ook de stroom integraal wel volgen en lijkt het zo. Echter een simpele FO heeft een 3f gelijkrichter (6 diodes) een condensator bankje op de tussenkring en 6 FET's (of IGBT's) als eindtrap.

En door slim te meten kun je daar prima een FO mee maken in basis. Ik heb het hier NIET over een 4 kwadranten apparaat natuurlijk en geen actieve PFC en al die moderne spullen.
Ik ga ff terug naar de basis daarvan.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
benleentje

Golden Member

De spanning op de DC bus is ca 650 V.

Nee zo hoog is die nooit. Voor een 230V ingang regelaar is de DC bus ca 325V.

Negatief is maar wat jij als referentie neemt.

Dat klopt wel zo ongeveer. Voor een 3 fase spanning is er per tijdseenheid slecht maar 4 van de fets igbt's nodig omdat 1 fase dan stroom of spanningsloos is. Die ongebruikte brug word dan gebruikt als gnd of plus. Die verhaal zal technisch wel niet helemaal kloppen maar zo heb ik het onthouden. Ze hadden het over verschillende modulatie vormen waarbij veel fabrikanten het net weer iets anders doen met zo zijn voor en nadelen.

Ik heb het hier NIET over een 4 kwadranten apparaat natuurlijk

Daar hebben we het juist wel over een motor moet je nu eenmaal 4 kwadranten kunnen sturen. Als de motor moet afremmen dan is het een generator en word er spanning naar de DC-bus gestuurd. Aangezien de condensatoren op die bus beperkt in waarde zijn kan een simpele FO ook maar beperkt remmen of anders word de spanning op die bus te hoog en dan heb je een rem-weerstand nodig.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 17 maart 2021 22:38:58 (11%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Ik bedoelde 4 kwadranten met terugvoeding naar het net. Op de DC bus kun je wel terugvoeden idd en daar kun je ook een dumpload aanhangen met 1 weerstand.

Ik werk nooit met 1 fase regelaars, dus daarvan weet ik het niet. Bij 3 F in en 3F uit is het wel zo. En dan heb je dus gewoon 3 totempole uitgangen aan een DC bus hangen..

Let op ik spreek over simpele regelaars. Er komt stiekem hoop techniek en slimmigheid bij kijken.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op woensdag 17 maart 2021 23:04:04 (13%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 17 maart 2021 16:40:41 schreef verstrooid_profke:
[...]

Zoals ik altijd leerde verschuift de piek niet....

Ik weet niet waarin je een profke bent, maar niet in de quantum mechanica, of je bent de verschuivingswet van Wien, λ.T = constant vergeten.

Lambiek

Special Member

Op 17 maart 2021 19:50:34 schreef High met Henk:
Hoe wil een FO de spanning regelen?

Doormiddel van PWM dus.

De gemiddelde spanning kun je dan wel beïnvloeden en wellicht zou je ook dus die dan wel kunnen beïnvloeden door de PWM niet naar 100% te laten lopen. Echter de pieken zijn nog 325 V.

De piek van de puls is inderdaad 325V ja. Maar als je bijvoorbeeld 50% PWM doet, dan krijg je een gemiddelde spanning van +/- 162V. Hoe zou je anders bijvoorbeeld een DC motor regelen. Die regel je op de zelfde manier als het om PWM gaat.

Hier even een voorbeeld:
Dit komt uit het artikel toerental regeling voor 230VAC motoren.

Om het wat duidelijker te maken voor de lezers, heb ik geen PWM signaal gebruikt maar een puls die met de frequentie meeloopt. Het signaal hieronder is bij +/- 8.5Hz. De spanning is hier laag.

Hieronder draait de motor op +/- 55Hz en de spanning is hier +/- 230V

En lees dit ook eens door:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Frequentieregelaar#:~:text=Een%20frequen….

Citaat:

Een frequentieregelaar of frequentieomvormer of kortweg drive in het jargon is een elektronische vermogensschakeling die in staat is de frequentie van een aangeboden voeding te veranderen terwijl de spanning mee varieert zodat het koppel behouden blijft.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Aha, dan zeggen we dus hetzelfde: je regelt de gemiddelde spanning.

Niet de piek spanning wat ik aanvankelijk begreep.
Dit principe is wat ik ook meldde.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lambiek

Special Member

Op 18 maart 2021 21:39:05 schreef High met Henk:
Aha, dan zeggen we dus hetzelfde:

Nou niet helemaal.

Dit waren in eerste instantie jou woorden.

Die regelen frequentie en geen spanning of stroom.

------------------------------------------------------------------

je regelt de gemiddelde spanning.

Maar de gemiddelde spanning begint gewoon bij een paar volt op een lage PWM waarde.

Dit principe is wat ik ook meldde.

Ja, ja. Ik vind het verder goed. :)

Op 19 maart 2021 08:23:41 schreef Rontronix:
Je hebt van die types: https://www.youtube.com/watch?v=LT5_-A0m8_U

Kijk, dat zijn nog eens lampen. Die helpen lekker mee aan de opwarming van de aarde. :o

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Op 18 maart 2021 21:39:05 schreef High met Henk:
Aha, dan zeggen we dus hetzelfde: je regelt de gemiddelde spanning.

Niet de piek spanning wat ik aanvankelijk begreep.
Dit principe is wat ik ook meldde.

Precies. Heerlijk als je zo lekker lang elkaar heen kan praten :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

@lambiek:

Ik reken bij pwm nooit in gemiddelde spanning, maar in piekwaarde en duty cycle.

De piekwaarde is altijd hetzelfde en daar komt mijn 1e uitspraak vandaan.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Anoniem

Op 17 maart 2021 16:40:41 schreef verstrooid_profke:
[...]

Zoals ik altijd leerde verschuift de piek niet...

Leg eens uit. Of noem een bron.Ik vrees dat je de verschuivingswet van Wien fout interpreteert en daardoor een hele resem onzin uitkraamt. λxT=constant,dat wordt de cte van WIen genoemd, maar de intensiteit per frequentie verandert juist wel met de temperatuur die een gevolg is van het toegevoerde vermogen. En dat voor elke golflengte. Dus hogere temperatuur= maximum straling op kortere golflengte. en de totale hoeveelheid straling,dus de integraal van alle golflengtes is evenredig met de 4e macht van de temperatuur.

als je 1 watt in die lamp stuurt straalt die, op frequentie X een bepaalde hoeveelheid licht af.
OP DIE frequentie zal het altijd dezelfde hoeveelheid worden..

Onzin, het kleinste kind kan zien dat dit niet klopt met zn eigen oogjes..Ook de spectrale curves laten steevast iets anders zien.

als je 10 Watt erin stuurt, straalt hij, daarnaast, ook een hoeveelheid licht op het hogere spectrum . een hoeveelheid die ook nooit wijzigt.

compleet van de pot gerukt

etc..

de "gemiddelde" straling verschuift, maar in absolute IR-waarde zal het weinig verschil geven.

Wet van stefan-Boltzmann weet je nog wel? totaal afgestraalde energie is evenredig met T4

Dat is trouwens de reden waarom TL- en LED-verlichtingen zo zuinig zijn: die werken niet op basis van temperatuur, en hetgeen je daar aan uitstraling krijgt is enkel op de "zichtbare" frequenties.

Mocht een LED-lamp hetzelfde spectrum uitstralen (inclusief IR) als een gloeilamp, dan zou ze ook evenveel verbruiken.

Dat klopt dan weer wel (wet van behoud van energie) en is het enige zinnige van je betoog.

@Firehunter:
Proberen zo'n 10 kW lamp een beetje sfeerlicht te laten geven door hem aan te sluiten op een lagere spanning ofte dimmen zal het rendement doen dalen naar minstens 0.1% Je zult dus 99.9% van je verbruik in warmte omzetten.
Dat wordt een dure zaak qua verbruik., tenzij je hem wil gebruiken als bijverwarming.

Kun je het gewenste effect niet bereiken door van onderaf met een ledlampje door de lamp te stralen?
Soms ontmantelt men oude lampen en zendbuizen om in de plaats van de gloeidraad een lampje te stoppen;
Maar dat kan gevaarlijk zijn omdat in grootvermogenlampen/zendbuizen vaak erg giftige stoffen verwerkt zitten.