Op 17 maart 2021 23:48:47 schreef apkay:
nee bms laad elke cel,apart op.
dus 1 voor 1.
Nee. Dit gebeurt zelden in de praktijk. De meeste BMSen laten cellen die te vol zijn een beetje leeglopen via een weerstandje.
Precies zoals Remy zegt!
Er is de IMax B3 lader die 2S en 3S op de apkay manier laad. Behalve mijn zelfbouw 11S slow-charger. Ik zou geen andere exemplaren weten die zo opereren, maar het zou best kunnen dat ze er zijn.
Remy: Van een Lithium ION accu kan je lastig van buitenaf bepalen wat de resterende lading is. Dus er zijn diverse manieren om beleerd te gokken. Dat kan soms NET wat andere resultaten geven dan je zou verwachten.
Bijvoorbeeld: ik heb 100m gereden, ik zou 50km moeten kunnen rijden, dus dan mag er maar 0.2% uit zijn. Dit is fout op diverse manieren. Voor een "gemiddelde actieradius" van 50km wordt uitgegaan dat je niet al te vaak optrekt en weer afremt. Op dat korte 100m stukje doe je dat wel. Dus de hoeveelheid die je uit je accu hebt gehaald zal echt meer zijn dan die 0.2%.
Daarnaast dus dat gokken: Je kan aan de hand van een "typische ontalaadcurve" gaan gokken op welk punt in de curve je zit. Maar dan moet je wel meten na zeg 1 minuut zonder belasting. Dat is tijdens het rijden helemaal tricky. Anderzijds kan je gaan proberen om bij te houden hoeveel er in en uit is gegaan. Die meting is ook tricky: Als jou scooter 2000W kan bij 60V, dan is dat ongeveer 30A. Dus 30A moet ie goed kunnen meten. Maar als je stilstaat en er loopt 30mA dan moet ie dat nog steeds nauwkeurig kunnen meten. Want voordat je het weet staat ie zo een week aan de kant en heb je 5Ah uit de accu gebruikt. Als je 30A goed kan meten is het helemaal niet raar dat je meetfout 30mA is. Maar bij stilstand is dus 30mA meetfout veel te veel.
Beide meet- (gok?)methoden hebben dus hun nadeel. De enige manier om te weten of de boel ook echt slecht presteert is door het te proberen. Ga er serieus mee rijden en kijk of de accus echt veel te snel inzakken.
Daarnaast maak JIJ meetfouten. Als je lithium ion accus vol laad aan dezelfde lader moet de eindspanning gelijk zijn. Dus je hebt 1 te vroeg van de lader gehaald of ze niet parallel geladen.
Als ze op de scooter parallel KUNNEN dan raad ik aan om ze NOOIT los te laden. Als je ze wel parallel hebt geladen, dan heb je ze te vroeg van de lader gehaald.
Ook bij het laden zijn er "tricky" dingen. Het is niet geheel triviaal om het lampje precies te laten doen wat jij er van verwacht. Een fabrikant kan er voor kiezen om bijvoorbeeld het laadlampje uit te laten gaan bij 97% lading. En in de uren daarop volgend wordt dus de laatste 3% nog bijgeladen. Als je die direct na uitgaan van het ledje van de lader haalt dan zou 97% in het display ineens een HEEL mooie schatting zijn.
[Bericht gewijzigd door
rew
op donderdag 18 maart 2021 10:02:32
(70%)