Fase aansnijding of groepjes van sinussen?

eSe

Honourable Member

@Jeever Het ding dat je laat zien is 'handbediend', zoals mijn dimmer op het moment. Dit was enkel voor een eerste testje om te kijken of ik voldoende warmtecapaciteit kon opwekken.

Zoals gemeld is het voor een oventje, daarin komt een thermokppel aangesloten op een MAX31855, dus een uC komt er ook in met een klein touchscreentje, om het oventje te regelen.

Ik heb tijd en materiaal genoeg in huis om zowel een uC geregelde dimmer als een SSR te bouwen. Misschien ga ik voor het treintje, lijkt me minder te storen dan faseaansnijding.

Zo, we weten weer wat doen dit w.e.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Arco

Special Member

Met een simpel controllertje en nuldoorgangsdetectie werkt prima, heb ik al vaak gebruikt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

verdraai word hij helemaal rood, en da's teveel, dan gaat hij het niet lang uithouden denk ik.

Daar zijn ze vaak wel voor ontworpen om oranje te gaan gloeien, Je hebt dan lekker veel infrarood wat een lekkere warmte geeft.

De dimmer regelt inderdaad niet helemaal tot nul. Daarom ook de vraag, met een betere dimmer, instelbaar vanaf "nul",

Instelbaar vanaf nul zal denk wel kunnen door ergens een weerstandje te veranderen. Voor een gloei/ halogeenlamp is dimmen vanaf nul niet nodig die geven bij 30% nog nauwelijks licht.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 18 maart 2021 13:14:38 (40%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 18 maart 2021 10:42:39 schreef eSe:
Ik heb tijd en materiaal genoeg in huis om zowel een uC geregelde dimmer als een SSR te bouwen. Misschien ga ik voor het treintje, lijkt me minder te storen dan faseaansnijding.

Vaak wordt het zo gedaan zie voorbeeld.

Je hebt wel nulpuntdetectie nodig als je het goed wil doen. Op het nulpunt ontsteek de je triac of het solid state relais. Met bijvoorbeeld een timer kun je bepalen wat de wachttijd is tot de volgende ontsteking van je triac.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
wtt

Golden Member

@Benleentje: Infrarood heb je met een ventilatorkachel nou net niet nodig, de bedoeling is om de lucht op te warmen.

En dat is meteen iets voor TS om naar te kijken: hoe 'rood' wordt de boel met een kleine luchtstroom er doorheen? Want dat is de funktie in de oven straks: de thermische energie van dit element overdragen (via lucht) naar de handel in de oven.

Redelijk kans dat die luchtstroom voldoende warmte afvoert. Aan de andere kant, die luchtstroom zal straks in de oven circulair worden. Dwz, hij komt ook in opgewarmde toestand voorbij dit het verwarmingselement. Dit wil je dus idd goed kunnen regelen. Die 'losse' pulsen/ pulstreintjes zullen vast goed werken. Ze geven uiteindelijk minder storing dan fase aansnijding. Je zou evt nog voor fase-AFsnijding kunnen kiezen, maar dat is net is minder simpel dan met een triac/SSR. (qua hardware dan)

edit: Ik lees de startpost nog eens door... 2x1000W... Je zou deze dus ook in serie kunnen zetten, dan loopt er ook minder stroom.

eSe

Honourable Member

@allen Bedankt voor jullie input, hoe meer ik erover nadenk hoe liever ik de puls/sinus treintjes zie :-)

Zoals de weerstand nu werkt, met de dimmer, geplaatst in het oventje stijgt de temperatuur heel snel. +200 graden in 3.5 minuut.

Het oventje is gemaakt van een oude microgolfoven, alles eruit gesloopt, alle zijden goed geisoleerd met rockwool en extra alu plaatjes aan de binnenzijde om de straling te laten reflecteren. Een ventilator komt er niet in, niet nodig, het is niet groot.
De buitenzijde word "handwarm", enkel aan de deuropening heb ik wat verlies, maar daar komt nog een vuurvaste dichting rond.

Groetjes,
eSe

[Bericht gewijzigd door eSe op donderdag 18 maart 2021 16:03:28 (11%)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Je kan misschien een koker op je verwarmingselement doen.
Dan krijg je meer trek door het schoorsteeneffect, maar dat wordt allemaal uitproberen of dat gunstig of niet gunstig is.

Op 18 maart 2021 15:32:49 schreef wtt:
edit: Ik lees de startpost nog eens door... 2x1000W... Je zou deze dus ook in serie kunnen zetten, dan loopt er ook minder stroom.

Dan wordt het een 500W oven. (+200 graden in een kwartier?)

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 18 maart 2021 17:20:41 (44%)

wtt

Golden Member

Dan wordt het een 500W oven. (+200 graden in een kwartier?)

Ik zou het toch het proberen waard vinden. Relatief weinig werk. Ook heeft het weerstanddraad in zo'n element een behoorlijke PTC karakteristiek. Hierdoor verloopt de vermogensopname niet linear met de aansluitspanning>> het resultaat zal dus meer dan 500W zijn. Wat dat precies doet in die oven? Geen idee, maar heel groot is het daarbinnen niet. En de soortelijke warmte van ALU valt ook wel mee..
Eea hangt natuurlijk ook van het doel af. 1 a 2kW is zeker sneller. Met dat gereduceerde vermogen van een serieschakeling lukt nauwkeurig regelen wrs makkelijker.

Op 18 maart 2021 15:03:41 schreef Lambiek:
[...]
Vaak wordt het zo gedaan zie voorbeeld..

Hoe regel je zoiets in stappen van 0-100% (potentiometer) en hoe groot zijn die stappen?
100 sinussen en telkens 1 op of af doen?
Ik vraag dat omdat je bij de meeste tekeningen maar 4 stappen hebt en was er gisteren over aan het nadenken.

LDmicro user.
eSe

Honourable Member

...Hoe regel je zoiets...

Da's iets dat ik nog moet uitzoeken. Bij het inschakelen zoals het nu is geeft de weerstand binnen 1 a 2 sec heel veel warmte, je kan je hand er niet langer boven houden. Beetje uitzoeken, maar het zal in ieder geval met een PID regeling zijn.

In serie ga ik de weerstanden niet aansluiten, ik wil wel wat snelheid in het opwarmen (straks komt er wat in de oven liggen, dat eet ook energie, niet echt veel, maar toch) Ik zou de weerstanden met 2 aparte regelingen kunnen aansturen. 2 samen om snel te verwarmen, 1 enkele om bij te houden.

Misschien, ik weet het nog niet :? Ben nu bezig met de besturings hardware en software. (niet echt nu, bezig met mijn eten, boontjes op zijn Provencaals :9 )

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Lambiek

Special Member

Op 18 maart 2021 18:19:21 schreef MGP:
Hoe regel je zoiets in stappen van 0-100% (potentiometer) en hoe groot zijn die stappen?

Ligt een beetje aan de belasting. Maar met een potmeter zou je dat in kunnen stellen.

100 sinussen en telkens 1 op of af doen?

Dat hangt weer van de snelheid van regelen af, maar 100 kan. Dat zou dan de langste tijd vertraging zijn en dan zou je er iedere keer één of meer af kunnen doen.

Maar kleinere stappen kan ook, alleen wordt je regeling dan grof.

Ik zou zeggen experimenteer er eens mee, wat je waarschijnlijk gaat doen jou een beetje kennende. :) Niets mis mee trouwens.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Zo'n kacheltje is een convector.Geen straler.De zeer dunne weerstandsdraad wordt vlug vrij heet en de ventilator blaast de lucht van 10-18°C langsheen de weerstandsdraad waardoor hij door convectie onder de voorziene temperatuurgrens blijft.
Als je die nu zonder ventilator wil gebruiken, Zal de convectie door de geringe draadoppervlakte en de veel hogere luchttemperatuur en nagenoeg stilstaande lucht vrijwel volledig wegvallen. Blijft over straling. Om hetzelfde vermogen te kunnen verwerken als bij convectie zal de weerstandsdraad véél heter moeten worden om de gewenste oventemperatuur te bereiken. Ook als je het vermogen reduceert.
Eerst en vooral zit er op zo'n weerstandsblok een overtemperatuurbeveiliging, En als je die weghaalt zal net zoals bij een kacheltje met kapotte ventilator, je oventje geen lang leven beschoren zijn. Dunne draadjes branden snel door.
Ik denk ook dat de temperatuur niet lekker te regelen zal zijn.
Als je je oventje traag laat opwarmen, lukt het misschien wel, maar dan zal het vermogen een heel pak lager moeten liggen dan 2000W. Ik schat een tiende daarvan.
En laat een eenvoudige triacdimmer het nu net in dat gebied meestal niet zo goed doen.

eSe

Honourable Member

Eerst en vooral zit er op zo'n weerstandsblok een overtemperatuurbeveiliging, En als je die weghaalt...

Die is al weg :D ((ging uit bij 75°)

Het is en blijft een probeersel. Ik kan ander type weerstanden aanschaffen, voor dit doel aangepast, maar nu kost het me niets. En ik ben ook niet bang om te mislukken, hoort bij het leerproces.

Tot hiertoe heeft het ding alles bij elkaar toch al een uur gedraaid, altijd bij een minimum aan vermogen. We zien wel wat het doet.

Ik ben met pensioen, heb tijd en het nodige materiaal bij de hand. Ik heb enkel wat extra alu plaat gekocht en de thermokoppel + de breakout van AdaFruit (MAX31855)

Als het niet lukt, dan gaan we voor ander type weerstanden.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Arco

Special Member

Een infrarood element uit een combi-magnetron is een stuk betere keus...
(deze draadelementen zijn niet bedoeld om roodgloeiend te worden, daarom zit er ook die beveiliging op.)

Bij hoge temperatuuur heb je ook kans dat de draden 'uit gaan zakken'.
(met alle gevolgen van dien, om over aanrakingsgevaar nog maar niet te spreken... ;) )

Op MP staan vaak genoeg complete werkende combi-magnetrons die je gratis of voor een tientje op kunt halen...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 18 maart 2021 20:41:00 (14%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
eSe

Honourable Member

(deze draadelementen zijn niet bedoeld om roodgloeiend te worden, daarom zit er ook die beveiliging op.)

Da's ook de reden waarom ik ze wil regelen, ik wil ze niet roodgloeiend.
Dat de draden gaan 'uitzakken' ben ik minder bang voor, ze zitten goed ingecapselt in een soort dikke mica plaat.

Die infraroodelementen uit magnetron's enzo, daar hou ik ook niet van. Als het niet zou werken met deze weerstanden dan ga ik voor een goed quartz element, niet verder knoeien dan.

De microgolfoven en het bijzet verwarmings toestel lagen hier klaar (al voor de corona lockdown van verleden jaar) om naar het recyclagepark te brengen. Maar omdat ik geen wagen heb en er sinds dan een afspraak moet gemaakt worden om spullen te brengen, dacht ik: laat me er wat mee doen, lukt het niet, niets verloren, enkel tijd.

Toch bedankt voor alle input.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Arco

Special Member

Die infraroodelementen uit magnetron's enzo, daar hou ik ook niet van. Als het niet zou werken met deze weerstanden dan ga ik voor een goed quartz element

De infraroodstralers in een combi-magnetron zijn meestal quarts stralers...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De gebruikte dimmer is gemaakt voor gloeilampen. Die lichten pas op bij 100 volt. De dimmer moet dus regelen van 100 - 230 volt, daar is de instelpot voor. Heb je daaraan gedraaid ?

eSe

Honourable Member

De infraroodstralers in een combi-magnetron zijn meestal quarts stralers...

Oops, dat wist ik niet, ik dacht dat het 'gewone' weerstanden waren, zoals in boilers enzo.

De dimmer moet dus regelen van 100 - 230 volt, daar is de instelpot voor. Heb je daaraan gedraaid ?

Dat is niet nodig, met een standaard dimmer ben ik niets, ik wil een regeling. 1 waarbij ik een temperatuur instel en de regeling zich gaat aanpassen: gevraagde temp -> gemeten temp. Dat doe je niet met een potje :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 18 maart 2021 21:44:21 schreef eSe:
[...]

Oops, dat wist ik niet, ik dacht dat het 'gewone' weerstanden waren, zoals in boilers enzo.

Ook die quartsdingen kan je dimmen zodat ze minder IR-licht geven en daarbij dus de verhouding stralingsverlies/convectieverlies verschuift naar meer convectieverlies, net zoals je draadweerstand die je nu gebruikt.

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 18 maart 2021 22:08:54 (100%)

Anoniem

Op 18 maart 2021 21:08:26 schreef eSe:
[...]

Da's ook de reden waarom ik ze wil regelen, ik wil ze niet roodgloeiend.

daarom zit er een ventilator voor het element in de originele kast. zoals ik al opmerkte. Zonder zal de marge tussen roodgloeiend en voldoende warmte produceren heel krap worden en dus niet prettig te regelen zijn.
Dat soort weerstand is ongeschikt voor wat jij wilt.

Ik weet niet wat je in dat oventje wil verwarmen, maar tis ook niet aanraakveilig. Ik betwijfel of zo'n magnetronoventje wat je enkel voor de kast gebruikt en nog eens extra isoleert en niet ventileert 200°C zal weerstaan zonder dat de plastic deur kromtrekt .

De microgolfoven en het bijzet verwarmings toestel lagen hier klaar (al voor de corona lockdown van verleden jaar) om naar het recyclagepark te brengen. Maar omdat ik geen wagen heb en er sinds dan een afspraak moet gemaakt worden om spullen te brengen, dacht ik: laat me er wat mee doen, lukt het niet, niets verloren, enkel tijd.

Niet waar. Als je telkens onderuit gaat omdat je absoluut je hele project uitsluitend wil realiseren met wat je toevallig voorhanden hebt verlies je op de duur je zelfvertrouwen.
Enkel een geslaagd project geeft je voldoening.

Nu ja, als het enkel is om de verveling te verdrijven zonder dat je resultaat wilt, dan heb je altijd gelijk; Onze grootvaders zaten op de stoep met een stokje in een paardendrol te koteren uit verveling..
Maar die vroegen niet om raad om die vervolgens te negeren.

Toch bedankt voor alle input.

Eigenlijk bedoel je dat het je spijt dat er niet gezegd wordt
wat je wilde horen en dat je stug doorgaat met je knoeiwerkje. (zoals de meesten)

Verder argumenten aanbrengen heeft dus geen zin. Ik hou het voor bekeken.

Laat eens weten hoe het afgelopen is.

eSe

Honourable Member

Op het moment worden ze al niet meer roodgloeiend :-), beetje weggeregeld.

Plastiek?? Niks plastiek de hele oven is van metaal, al wat krom kon trekken, roken, smeulen... is eruit.

Aanraakveilig? Het ding is nog niet af, even wachten met pseudo veilig te zijn.

Ik ben geen manneke van 12 jaar, ik heb heel mijn leven dingen moeten repareren, meestal met spul dat voorhanden was. En neen, niet ergens in een verloren hoekje ofzo, wel in industrie en petrochemie. Geen knoeiwerk maar besparing wel doordachte recycling :-)

En ook weer niet waar:

Eigenlijk bedoel je dat het je spijt dat er niet gezegd wordt wat je wilde horen

Ik heb gelezen wat er geschreven staat, en er zijn inderdaad moeilijkheden die misschien niet overwonnen kunnen worden, so what?

Wat moet ik dan doen volgens jou, zoals jouw voorouders in drollen roeren? Dit is een hobbyforum, waar mensen dingen uitproberen en aan elkaar raad vragen. En ja, soms slaan we die in de wind, gewoon omdat een mens nu eenmaal een eigenwijs beestje is.

Trouwens, ik miste je al een beetje op de site, ziek geweest?

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Lambiek

Special Member

Op 19 maart 2021 11:42:58 schreef eSe:
Op het moment worden ze al niet meer roodgloeiend :-), beetje weggeregeld.

Gewoon proberen en als het niet is wat je er van verwacht koop of zoek je gewoon een ander element. :)

En GD moet je met een korreltje zout nemen of een pot. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

Op 19 maart 2021 11:42:58 schreef eSe:
Plastiek?? Niks plastiek de hele oven is van metaal, al wat krom kon trekken, roken, smeulen... is eruit.

Geen kunststof in het deurtje? Dan is het geen goedkoop prul.. Zit er dan al origineel geen grill of ovenweerstand in?

Aanraakveilig? Het ding is nog niet af, even wachten met pseudo veilig te zijn.

Een volledig metalen kastje,hard aan de aarde, met daarin een direct op 230V werkende blote draadweerstand. Hoe ga je dat zelfs maar een beetje veilig krijgen? binnenkastje errond? Dan brandt ie nog sneller door.

Ik ben geen manneke van 12 jaar, ik heb heel mijn leven dingen moeten repareren, meestal met spul dat voorhanden was. En neen, niet ergens in een verloren hoekje ofzo, wel in industrie en petrochemie.

Dat weet ik wel, maar net omdat je in staat bent om meer gesofistikeerde regelingen te maken en blijkbaar dat ook met dit project wil doen bevreemdt het me des te meer dat je vertrekt van een totaal voor dat doel ongeschikte weerstand.

Trouwens, ik miste je al een beetje op de site, ziek geweest?

onder andere , ja. Maar voor je overgaat tot minachtende spotternij, zorg eerst even voor resultaat.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het je zal lukken om startend met totaal ongeschikt materiaal, je de nadelen gaat kunnen compenseren met slimme elektronica.
Ik lees het hopelijk wel .

eSe

Honourable Member

Geen kunststof in het deurtje? Dan is het geen goedkoop prul.. Zit er dan al origineel geen grill of ovenweerstand in?

't was inderdaad niet de goedkoopste, heeft 15 jaar zijn best gedaan, maar toen begon aan de deur de verf wat los te komen en kreeg ik mooie vonkjes. Een nieuwe gekregen met de kerst van mijn zoon.

Er zat geen grill/ovenweerstand in, anders had ik die wel gebruikt.

Een volledig metalen kastje,hard aan de aarde, met daarin een direct op 230V werkende blote draadweerstand. Hoe ga je dat zelfs maar een beetje veilig krijgen?

Word nog heel hard over nagedacht :-) Er komt een rooster rond en een plaatje ervoor zodat je het ding niet zonder moeite kan aan raken. En een deurschakelaar.

Dat weet ik wel, maar net omdat je in staat bent om meer gesofistikeerde regelingen te maken...

Hoe weet jij dat? Kennen wij elkaar? Toch bedankt voor het compliment.

onder andere , ja. Maar voor je overgaat tot minachtende spotternij...

Ik zou niet durven :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..