Wat is dat plastic blokje in die draad ?

Hoi,

ik kocht op Amazon een mooi VVcar dual cam data recorder (dashcam) met veel functies.
De achteruitrijcamera hulp activeer je door een draad aan het achteruitrijlicht te koppelen.

Nu had (ik zeg had) die draad midden in een klein plastic cilindertje en ja hoor, bij het routeren van de kabelboom bleef dat steken en daar brak de draad. Het eind met de cylinder zit er nog aan. De diameter is heel klein, hooguit 4x die van de draad. Het zat er niet los omheen. Ik denk dat het plastic er omheen gelast is na het solderen van een component. Maar dat is een gok.

Nu kan ik dat kabeltje wel verlengen, maar niet aan dat blokje. Wat zou het zijn ? Een spoel ? een diode ?

Hoe kan ik het veiligst verder met het verlengen van de draad , alvorens hem ook aan te sluiten ?

Advies is gewaardeerd.

Thomas

Als je het blokje warm stookt met een föhn, dan smelt hopelijk alleen het omhulsel en niet de inhoud. Je kunt dan misschien zien wat het is. Stuk is het waarschijnlijk toch al.

pa3gws

Golden Member

Kan je het nog meten?
Het kan ook een ferriet kraaltje zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 19 maart 2021 11:09:37 schreef pa3gws:
Kan je het nog meten?
Het kan ook een ferriet kraaltje zijn.

Wat kan ik meten ? Ik kan het sowieso ook aan de andere kant losknippen want nu doet het niks meer en dan de beide aders meten. Of het een diode is kom ik dan wel achter maar of het een ferriet iets is ? Kan dat ook weg ? Wat doet dat in het circuit ?

pa3gws

Golden Member

Als het een ferriet kraal is dan kan het zonder ook werken die is er voor ontstoring.
Dus om rommel van het boordnet bij de cam. weg te houden.
Als je geen diode meet gewoon testen zonder dat ding.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik meet geen continuïteit, met de multimeter op de pieper, in beide richtingen.
Maar op de Ohm stand meet ik 9.8 Kohm in beide richtingen.

klinkt dat logisch ?

pa3gws

Golden Member

Dat lijkt er op dat het een 10 K weerstand is dat zal een stroom begrenzing zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ja, dat lijkt me nu ook

Ik ga de draad verlengen met een weerstand er tussen en dan pas testen :-)

Bedankt

Even ter bevestiging:
De 10K weerstand deed de truck.
Alles werkt zoals gepland.

pa3gws

Golden Member

Mooi zo en bedankt voor de terug melding stellen we altijd op prijs. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 19 maart 2021 21:27:07 schreef ToothPick:
Even ter bevestiging:
De 10K weerstand deed de truck.
Alles werkt zoals gepland.

Heb je nog een kijkoperatie verricht?

Shiptronic

Overleden

Blokje open snijden en erin kijken?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ah, haha,
nee deductie leerde 10Kohm. Daarmee durfde ik de etst wel aan.

Anoniem

Komt niet zo frequent voor een weerstand in het snoer maar het komt wel eens voor.
CMM ontstoorferrietjes die over de kabel geschoven zijn sinds 1995 des te meer. Maar hier is het dus een weerstandje. OF anders toch een ferrietje en is de detectiestroom zo klein dat het 10k weerstandje eigenlijk niks doet. Toch interessant om dus eens het blokje open te maken.

Om zonder operatie uit te sluiten of het een ferrietontstoorkerntje is, hou er gewoon een magneetje tegen.
Als het er blijft aan kleven is het een kerntje. Zo simpel.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 24 maart 2021 17:02:44 (25%)

Arco

Special Member

Weerstandjes worden net zo aangetrokken door een magneet, dus dat zegt niks helaas...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 24 maart 2021 17:01:04 schreef Arco:
Weerstandjes worden net zo aangetrokken door een magneet, dus dat zegt niks helaas...

Idd, veel weerstandjes hebben vertind ijzeren aansluitdraadjes. Maar de massa is zo klein dat je het verschil met een ferrietkern direct merkt.

Arco

Special Member

Draadjes zijn het niet maar de weerstand zelf. (en zelfs heel erg, genoeg om magneet + schroevendraaier aan te hangen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat? Een ijzerdraadgewonden weerstand?! ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Ik had wel eens weerstanden met ijzerdraden ... maar dat waren Chinese neppers. Koolfilmpjes die zich voordeden als metaalfilm.

Arco

Special Member

Dit zijn standaard SFR25 weerstanden van Farnell...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat? Een ijzerdraadgewonden weerstand?! ;)

In elk geval de aansluitdraden. Maar ook smd weerstanden zijn magnetisch. Het soldeert in elk geval erg vervelend met magnastatboutje van weller. Het is ook extreem erg vervelend als je iets magnetisch laat vallen in of in de buurt van een bakje smd weerstanden. Vraag me niet hoe ik dat weet. :(

Arco

Special Member

Draadjes zijn totaal niet magnetisch, dus echt koper (of aluminium... ;) )

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 24 maart 2021 18:37:59 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 24 maart 2021 17:25:21 schreef Arco:
Dit zijn standaard SFR25 weerstanden van Farnell...

Uhu, die hebben gewoon koperen draadjes, de neppers hadden verkoperd ijzerdraad.

Kruimel

Golden Member

Ik heb ook wel weerstanden met magnetische draden, ik had ooit eens een goedkoop E12 assortiment gekocht, dan krijg je dat soort dingen. Nog geen gezien die zo magnetisch zijn als die van Arco alleen, al moet ik wel nog ergens weerstanden hebben met die kleur. Wel problemen gehad met een setje cementweerstanden met een 2600ppm/°C verloop in mijn voeding. 8)7

Mijn voornaamste probleem met die kleine was dat de draden erg dun waren, je kon ze kapot krijgen door ze in een breadboard te prikken. Sindsdien koop ik telkens toch de wat betere merken, maar heb nog geen motivatie gevoeld de hele E12 reeks opnieuw te bestellen. O-)