IR burst op oscilloscoop

Lambiek

Special Member

Op 19 maart 2021 15:01:12 schreef Lualaba:
Zin er andere manieren om dit beter te doen?

Ja, met een logic-analyzer. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ha Lambiek,

Gelijk heb je net als de netwerk analyzer de voltmeter voor hoogfrequent is, is de logica analyzer dit voor het digitale domein :D

Maar wat ik af vraag meet @TS ook elektrisch dus na een optische elektrische omzetter dan kan je het signaal in tweeën splitsen en een kanaal ( het signaal ) vertragen.
Maar de OT functie hiermee stel je het trigger woord in werkt in deze perfect in tegenstelling tot de logica analyzer die op een woord triggert is het zo dat deze triggert dit op een amplitude maar in een bepaalde volgorde :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Lambiek

Special Member

Op 20 maart 2021 14:34:30 schreef electron920:
Maar wat ik af vraag meet @TS ook elektrisch dus na een optische elektrische omzetter dan kan je het signaal in tweeën splitsen en een kanaal ( het signaal ) vertragen.

Met een scoop valt het meestal niet mee. Of je ziet een burst van pakketjes, maar dan zie je de inhoud niet. Of je ziet een gedeelte van de inhoud, maar niet het totale geheel.

En als je het wel ziet is het moeilijk te om cijferen, dan kun je dat wel weer vergroten natuurlijk. Maar ik vindt het via een LA een stuk makkelijker. :) Plus dat je makkelijk de puls en pauze tijden kunt zien met een LA.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

LA kan handig zijn, maar is voor een simpele IR codeburst niet echt nodig...
(meestal iets van max 16 pulsjes, die makkelijk op 1 scoopschermpje passen. Uitvergroten en je ziet ook zo de pulslengte)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oké doet het : Start in run/stop ...... als ik dan op de afstandsbediening een toets ingedrukt houd zijn de bursts even zichtbaar wanneer ik nu de single seq indruk krijg ik een mooie bevroren burst in het midden van het scherm die ik kan bestuderen.
Allen bedankt
Bert

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk dat TS eerder moet denken aan een storage-scoop of een digitale scoop met die mogelijkheid.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ha Tidak Ada,

De scope van @TS de Hantek DS0 5072P is toch een digitale scope :?

Wat je wel heel vaak mis op de goedkopere versies is de mogelijkheid om het trigger kanaal zichtbaar te maken !
Dan is het een beetje draaien in den blinde ;( en dat is met een burst pakketje best wel lastig maar de instelling is gevonden

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Henk, Ik weet niet of die scoop van TS die geheugenfunctie heeft om een enkele burst te conserveren. TS heeft me dat niet duidelijk gemaakt. Uit zijn verhaal maak ik op dat die scoop die functie niet heeft.

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hij zegt het typenummer in de openingspost. Als er dat soort discussies dreigen te ontstaan copieer ik dat typenummer even naar google en in dit geval kom ik op de pagina van de fabrikant waar de eerste echte text is:

Laboratory digital oscilloscope DSO 5072P

Een digitale scope. De term "storage scope" was een halve eeuw geleden in gebruik toen dat nog nieuw was. Dat hoef je niet meer te vermelden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

Mijn idee ;)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

Een digitale scope. De term "storage scope" was een halve eeuw geleden in gebruik toen dat nog nieuw was. Dat hoef je niet meer te vermelden.

Ik heb nog een PM3311 DSO staan, en die is van bijna 40 jaar geleden... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Ik nog een Tek 466 :)

Ik ging er vanuit dat:
1. niet iedere digitale scoop impliciet storage mogelijkheden heeft en
2. TS niet over storage sprak maar wel over een 'stopknop'.

Hierdoor concludeerde ik dat hij met die 'stopknop' het beeld moest bevriezen, inplaats van een enkele sweep van de tijdbasis te kunnen gebruiken.

Mijn HP140A, Philips PM3264 en die Tek466 hebben overigens allemaal een single shot knop

Afijn probleem opgelost

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 21 maart 2021 12:21:30 (11%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De eenvoudigste manier om met mijn oscilloscoop een burst te "bevriezen" heb ik nu ondervonden is de horizontale as op 8 of 20 ms in te stellen dan de gewenste knop op mijn afstandsbediening indrukken, dan de run/stop knop activeren en dan de burst te rekken naar 2 ms op de horizontale tijdsas.

Ha Lualaba,

Dat doe je goed een goot window daar past je event altijd in en dan inzoomen :D
Ik ken jou scope niet staat er nog iets in de handleiding over het triggeren met de OT functie weet je waar dat voor dient en hoe je er mee moet werken :?

@Tidak Ada,

Een Tektronix 466 die heeft toch nuvistors aan de ingang :?

Groet,
Henk

[Bericht gewijzigd door electron920 op zondag 21 maart 2021 17:43:52 (13%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Henk,

Nee hoor die gebruikt een nette dubbel-FET. Behalve de beeldbuis geen vacuüm ;)

Nuvistors (en andere buizen) zitten in die HP140A. Zelfs tunneldiodes! Echt HP jaren 60-70

Groet,
T.A.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 22 maart 2021 21:40:10 (27%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

De vraag blijft wat je interessant vind wat er uit die AB komt. Ok, het moet een 'bevroren' beeld opleveren. Maar dan?

Ha RAAF12,

Wat is een AB :?
Ik heb nog een Tektronix daar zitten wel nuvistors als voorversterker in tek 454 kan er niet bij om te kijken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

Een remote control maar dan in het Nederlands.

afstandsbediening in beeld te brengen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 22 maart 2021 23:30:36 (38%)

Ha RAAF12,

Helder t's al laat ja dat is weer een ander punt maar ik denk dat @TS wel weet op welk knoppie hij drukt :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Daar ik nog niet lang bezig ben om me wat te verdiepen in IR data transmissie vind ik het toch wel mooi om dit ook te zien op een oscilloscoop en niet enkel in een HEX of BIT format en zo leer ik die oscilloscoop ook wat beter te beheersen.

Ha Lualaba,

Daar heb je een goed punt ;) het is juist de kunst om de wat meer complexe signalen of signalen die geen continu karakter hebben op de juiste manier de trigger instelling te vinden !
Analoog video is ook zo'n signaal een mix van hoogfrequent en laagfrequent op heel veel oscilloscopen is hier wel in voorzien H-sync, V-sync maar toch.....

Ik weet mij nog goed te herinneren half jaren 80 heeft HP bij mij de eerste digitale scope gedemonstreerd die dingen zie je nu veel te koop kast zag er nog niet uit was het lab model niets mis mee :D
Het apparaat werd op een demonstratiedoosje van HP aangesloten met een blok golf dacht ik..... en een keurige plaat triggering prima !
Maar ik vroeg wat doet de scope op een pal video signaal dus scope aangesloten op mijn SPF2 met geen mogelijkheid te triggeren |:(
Nu had ik ( heb ik nog ) mijn Apple II computer met een 30 MHz twee kanalen scope erin de software voorzien in een aantal trigger mogelijkheden op de video generator prima plaat strak als een huis :D
Later heeft HP er een los bij doosje bij gemaakt met meer trigger mogelijkheden !
Wat ik wil aangeven is dat het ook voor de ontwerper van deze meetapparatuur een uitdaging is om aan de wensen van de technicus te blijven voldoen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Lambiek

Special Member

Op 23 maart 2021 07:33:03 schreef Lualaba:
Daar ik nog niet lang bezig ben om me wat te verdiepen in IR data transmissie vind ik het toch wel mooi om dit ook te zien op een oscilloscoop en niet enkel in een HEX of BIT format en zo leer ik die oscilloscoop ook wat beter te beheersen.

Misschien is dit dan wat voor je.

https://www.bol.com/nl/p/infrarood-datatransmissie/1001004001668534/

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Misschien is dit dan wat voor je.

Da's wel heeel erg duur voor een tweedehands paperback... ;) (nieuw kostte het maar 30 euro)
Hier kost 'ie de helft: https://www.boekwinkeltjes.nl/b/196218250/Infrarood-datatransmissie-ee…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Het was ook maar een voorbeeld. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Rely

Golden Member

Ik heb een heel goedkope componenten tester gekocht bij onze vriend Alie, deze kan ook IR codes detecteren.
Werkt prima!
Misschien een alternatief.
Groet, Gerard