RS485 communicatieprobleem

Om een solar inverter MUST te monitoren via PC zijn er op het toestel 2 uitgangen. 1 USB en 1 RJ45, waar pin 1 en 2 RS485 zou zijn. Via een USB kabel kunnen we op de PC lokaal monitoren. De bedoeling is om via RS485, een seriel/ethernet converter en het aanmaken van virtuele compoort remote te monitoren. We vermoeden dat er geen RS485 uitgang is. Om de RS485 te testen hebben we een TITAN USB-COMi-M verbonden, ingesteld op RS485 half duplex en verbonden met de PC. Communicatiesnelheid enz. correct ingesteld. Lukt niet.
Zou het mogelijk zijn om via het USB signaal remote te monitoren?

Hang er even een oscilloscoop aan, dan zie je het. Plaats het plaatje hier dan kijk ik wel even mee. RS485 is niet moeilijk.

Je hebt de nul toch ook wel aangesloten?

Op 20 maart 2021 10:26:44 schreef Hoeben:

Je hebt de nul toch ook wel aangesloten?

was/is RS485 niet differentiëel? ttz, je hebt een TX+ en een Tx-. en een algemene massa die belet dat zender en ontvanger op een te verschillend niveau gaan zweven.

High met Henk

Special Member

Rs485 is idd differentiaal, maar net als bij CAN zijn de spanningen gedefinieerd vanaf een 0 V referentie.

Maar let op full duplex is 4 draden, half duplex is 2 draden minus de referentie. Let even op dat het goed zit.

Waar imo de vragen liggen:
.1 is de communicatie actief?
is de hardware en software er wel? Kan ook optie zijn
Staat de communicatie wel aan? Wellicht is dit een optie die je aan moet zetten

.2 heb je eraan gemeten met een scoop en t.o.v. wat? (Zou die 0 V moeten zijn)

.3 welke interface gebruik je bij deze terminal? En hoe zit het aangesloten?

.4 wat voor terminal is dit? En wat is het doel?? 00 00 is een vreemde output...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Volgens mij is de communicatie niet actief. De fabrikant geeft ook heel weinig info. De usb en RS485 staan wel op dezelfde print en de uitleg is, dat als er USB verbinding is er ook RS485 moet zijn. Ziehier de uitleg;
USB and 485 are in same commuication board, the USB is arranged by 485 as well, so if USB is ok, then the 485 is also ok. Is er iemand uit de buurt van Sint Truiden die me hiermee kan helpen. Vergoed natuurlijk. De bedoeling is om die inverters op een onbemande plaats te monteren en op afstand te monitoren.

KGE

Golden Member

RS485 werkt vaak met een 'adres' voor het apparaat wat je wilt monitoren, op die manier kun je doorlussen van de ene inverter naar de andere (en dat dan tig keer).
Op de inverter zelf moet je dan ook een adres instellen.
Verder zijn de protocollen vaak niet openbaar, zonder de juiste 'toverwoorden' komt er niets uit de RS485 poort...

Maar let op full duplex is 4 draden, half duplex is 2 draden minus de referentie. Let even op dat het goed zit.

RS485 is altijd 2 draden en dus half duplex.

4 draden is RS422

Op 20 maart 2021 11:09:16 schreef kris van damme:
[...]

was/is RS485 niet differentiëel? ttz, je hebt een TX+ en een Tx-. en een algemene massa die belet dat zender en ontvanger op een te verschillend niveau gaan zweven.

De spanningen zijn differentieel maar moeten wel tussen 0V en 5V liggen. Dat gaat niet zonder een nul. Sluit daarom eerst je nuldraad aan.

KGE

Golden Member

Grote kans dat de RS485 poort op de solar inverter volledig geisoleerd/zwevend is, waar wil je dan de nul op aansluiten ?

Een typical receiver heeft een common-mode bereik van 7Volt max.
Zonder massa krijg je geheid problemen.

Op 20 maart 2021 13:24:11 schreef KGE:
Grote kans dat de RS485 poort op de solar inverter volledig geisoleerd/zwevend is, waar wil je dan de nul op aansluiten ?

Op de massa van het "ge-isoleerde-stuk".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

Op 20 maart 2021 12:55:12 schreef deKees:
[...]

RS485 is altijd 2 draden en dus half duplex.

4 draden is RS422

RS-485, like RS-422, can be made full-duplex by using four wires.[8] Since RS-485 is a multi-point specification, however, this is not necessary or desirable in many cases. RS-485 and RS-422 can interoperate with certain restrictions.[9]

Bron:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/RS-485

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De screenshot dat je laat zien is een seriëel testprogramma.
Die gaat dus ook zelf geen data opvragen.
Welke software gebruik je als je de communicatie met je USB poort direct op het toestel werkt?
Kan je daar geen seriële verbinding instellen?
Dipswitchjes van je omvormer correct ingesteld? Eindweerstand nodig?

Is het niet makkelijker, als de USB interface toch werkt, deze op een USB-over-ethernet omvormer te plaatsen?
Pas op als je op het internet daar naar zoekt, je vindt veel usb naar ethernet omvormers, maar usb over ethernet is iets meer niche.

Ook opletten met goedkopere modellen, meestal zijn daar de drivers nogal brak en valt de verbinding soms mee weg. Ik heb zelf een TPlink, pas na de juiste firmware erin te steken werkte dat ding betrouwbaar.Ik heb dat gebruikt om remote een arduino te programmeren/aan te passen.

https://www.digi.com/products/networking/infrastructure-management/usb…

fatbeard

Honourable Member

@HmH: quoot dan wel de goede tekst:

In contrast to RS-422, which has a driver circuit which cannot be switched off, RS-485 drivers use three-state logic allowing individual transmitters to be deactivated.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
GJ_

Moderator

Op 20 maart 2021 11:47:20 schreef KGE:
Verder zijn de protocollen vaak niet openbaar, zonder de juiste 'toverwoorden' komt er niets uit de RS485 poort...

Zou dat bij een inverter niet gewoon modbus zijn?

High met Henk

Special Member

@fatbeard

Het ging over 4 draden van 2 draden. Quote de juiste tekst

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 20 maart 2021 20:11:53 schreef GJ_:
[...]Zou dat bij een inverter niet gewoon modbus zijn?

De solar inverters met rs-485 die ik ken gebruiken allemaal sunspec modbus.

Bedankt voor de vele reacties. De software voor de communicatie is "solarpowermonitor" De optie van coldrestart lijkt me wel iets. Er is een lokaal netwerk, een continue internetverbinding en een PC die vanop afstand kan ingeschakeld worden. Een andere optie zou een mini PC zijn en dan remote desktop werken. De originele bedoeling was om met een ZLAN 4 ports RS485 to TCP/IP converter remote te werken. http://www.zlmcu.com/en/products_ZLAN5400.htm Deze bestaat ook in P2P uitvoering. Het id nr van de inverter is reeds vast ingesteld op 5. En vermits het enkel kan gemonitord worden stuurt de poort enkel, volgens mij. Morgen hangen we de oscilloscoop er eens aan.

hoe presenteert die inverter zich op de USB?

als je in apparaatbeheer kijkt, zie je dan een COM poort, of iets anders?

als het COM is, gok ik dat het protocol over USB hetzelfde is als 485.

je kunt het verkeer bekijken met zoiets als dit programma:
https://www.hhdsoftware.com/device-monitoring-studio
(is een proefversie van)

GMT+1

Op 21 maart 2021 10:24:21 schreef Progger:
hoe presenteert die inverter zich op de USB?

als je in apparaatbeheer kijkt, zie je dan een COM poort, of iets anders?

als het COM is, gok ik dat het protocol over USB hetzelfde is als 485.

Als ik kijk naar de website van MUST, dan is de USB driver die ze aanbieden gewoon een ch340 driver (usb -> serieel chip). De USB zal zich dan inderdaad presenteren op een COM poort. Het feit dat er een apparaat ID ingesteld moet worden doet sterk vermoeden dat het hier om modbus gaat, hetgeen ook logisch is, want dat wordt gebruikt door bijna elke solar inverter met rs485.

De vraag is wat Vewe precies probeert te bereiken. Het over het internet kunnen monitoren van de inverter? Het over het internet toegankelijk maken van een seriële poort lijkt me een verschrikkelijk slecht idee. Daarom kom je er naar mijn mening bijna niet omheen om een kleine computer neer te zetten en op dat moment maakt het niet veel uit of communicatie verloopt over USB of RS485. De vraag is of dat een windows pc met SolarPowerMonitor moet zijn (toegankelijk over RDP) of iets als een raspberry pi met grafana/influxdb oid. Deze combinatie van grafana/influxdb gebruik ik zelf voor de solar inverter (via sunspec/modbus/rs485) en de slimme meter (via DSMR/p1). Voor deze optie moet je dus nog even in het protocol duiken om te kijken hoe dat werkt (waarschijnlijk sunspec!). Het verkeer kunnen inspecteren, zoals met device monitoring studio, zou een goede eerste stap zijn.

Ik ben iets vergelijkbaars bezig met een AEG inverter.Probeer ook de data via RS485 uit te lezen. Lukt ook nog niet.
Volgens mij zal je bij RS485 eerst een rideltje met het juiste adres moeten sturen waarna de inverter pas aktief en antwoorden gaat.

Progger, bedankt voor de info. In apparaat beheer is het inderdaad een compoort.
Deskinspin, denk inderdaad dat en kleine computer de oplossing is.
Ik zal eens de device monitoring studio uittesten

Op 21 maart 2021 12:26:09 schreef BenI2C:
Ik ben iets vergelijkbaars bezig met een AEG inverter.Probeer ook de data via RS485 uit te lezen. Lukt ook nog niet.
Volgens mij zal je bij RS485 eerst een rideltje met het juiste adres moeten sturen waarna de inverter pas aktief en antwoorden gaat.

Probeer het eens met qModMaster. Stel het juiste slave adres in en de juiste baud rate. Probeer vervolgens een "read input registers" te doen op adres 0, "number of registers" 2. Ik gok dat daar uit zou uit moeten komen 0x53756e53, oftwel 21365 28243 in decimaal, of "SunS" in ascii. Zo ja, dan heb je een sunspec inverter. Dan kun je bijvoorbeeld 16 registers lezen vanaf adres 4 en dan zou je de fabrikant van je inverter terug moeten krijgen in ascii, of 16 registers vanaf adres 20 voor het model. Zie mijn eerdere comment voor de specificatie van sunspec.

Vewe,

kun je in die SolarPowerMonitor ook de Compoort selecteren? of scant hij die zelf? herkent hij die op basis van de USB ID?

als je hem zelf in kan stellen, zou ik proberen de SolarPowerMonitor software via de 485 te runnen.

[Bericht gewijzigd door Progger op zondag 21 maart 2021 16:54:46 (75%)

GMT+1

Progger,
sorry voor het late antwoord. De solarpower monitor scant zelf de compoorten . Heb reeds verschillende opties geprobeerd om de 485 uit te lezen. Heb nu voor de eenvoudigste optie gekozen en ga een Minix Neo J50C-4 bij de omvormers plaatsen en deze remote monitoren.