Motortje voor een coin pusher

bprosman

Golden Member

Ik ben zelf geen fan van AliExpress voedingen, er zijn er bij mij al te veel geploft met stappenmotoren etc.
Zelf zou ik meer voor deze gaan :
https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/voedingen-en-trafo-s/470-meanwe…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 21 maart 2021 15:11:24 schreef big_fat_mama:
Dat geloof ik grif. Maar ben jij de maat en de norm voor allen en iedereen?

Poe poe. Wat een kort lontje weer. :)

Dat klinkt inderdaad een beetje Lambik(sic!)-achtig,....

Maar natuurlijk, hebben we die ook weer. :)

T/S geeft zelf ruiterlijk aan dat de kennis beperkt is; in zo'n situatie kan het flink helpen om het probleem op te delen in deelproblemen.

En dan kom je aan met een lood accu en een lader terwijl dat niet nodig is. Geeft alleen maar meer rompslomp en gedoe.

Op 21 maart 2021 14:49:27 schreef Fabski:
Ik denk dat ik de koeling wel voor mekaar ga krijgen en ben van plan om deze snelheidsregelaar dan te gaan aanschaffen, deze zit tussen de 12-80W aan vermogen, dan zit ik me de vermoedelijke 60W altijd wel goed toch?

De getoonde regelaar zou 360 Watt zijn op 12VDC volgens zeggen. Maar dat moet je met een korreltje zout nemen bij Alie.

Moet ik alleen nog even kijken naar een goede adapter voor er bij..

Heb je één of twee motoren?

Neem je voeding niet te ligt, anders schiet je er niets mee op.

Op 21 maart 2021 15:38:17 schreef bprosman:
Ik ben zelf geen fan van AliExpress voedingen, er zijn er bij mij al te veel geploft met stappenmotoren etc.

Niet alleen met voedingen Bram. :)

Zelf zou ik meer voor deze gaan :
https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/voedingen-en-trafo-s/470-meanwe…

Ik ook.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Ik neem aan dat het een switcher adapter is. Dan is 5A inderdaad veel te weinig. Een switcher schakelt uit bij overbelasting, en start dan na een tijdje weer op.
Een oude trafo voeding zou het wel doen: die vinden het niet erg dat ze kort vele malen meer stroom moeten leveren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 maart 2021 15:38:17 schreef bprosman:
Ik ben zelf geen fan van AliExpress voedingen, er zijn er bij mij al te veel geploft met stappenmotoren etc.
Zelf zou ik meer voor deze gaan :
https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/voedingen-en-trafo-s/470-meanwe…

Okay, thanks.
Hoe sluit ik dit ding dan aan op het netstroom? Ik snap hoe ik de regelaar tussen de voeding en de motor moet krijgen.
Maar wat komt er in de L en N van dit apparaat?
Ik ben van het ‘stop een stekker in het stopcontact en je hebt stroom haha’
Niet veel ervaring (buiten het reeds gemaakte circuit) met het bouwen van een circuit.
Het lijkt me simpel als je weet hoe je het moet aansluiten.. de handelingen kan ik dus wel...

De getoonde regelaar zou 360 Watt zijn op 12VDC volgens zeggen. Maar dat moet je met een korreltje zout nemen bij Alie.

Dus de afgebeelde is geschikt? Ik wijk automatisch uit naar Ali omdat ik geen regelaars in NL kan vinden, maar als iemand een goede vergelijkbare heeft in NL prefereer ik de NL economie te ondersteunen uiteraard!

Op 21 maart 2021 15:43:09 schreef Arco:
Ik neem aan dat het een switcher adapter is. Dan is 5A inderdaad veel te weinig. Een switcher schakelt uit bij overbelasting, en start dan na een tijdje weer op.
Een oude trafo voeding zou het wel doen: die vinden het niet erg dat ze kort vele malen meer stroom moeten leveren...

Ik denk niet dat dit een switch adapter is... (heb het effe opgezocht).. maar dat zullen anderen vast kunnen bevestigen of ontkrachten...

Heb je één of twee motoren?

Het is 1 motor...

bprosman

Golden Member

Hoe sluit ik dit ding dan aan op het netstroom? Ik snap hoe ik de regelaar tussen de voeding en de motor moet krijgen.
Maar wat komt er in de L en N van dit apparaat?

L en N zijn de Bruine resp Blauwe draad van je netsnoer. Geel/Groen aan de aarde (FG). Zou er wel een kapje overheen maken ivm de aanraakveiligheid.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 21 maart 2021 16:42:56 schreef bprosman:
[...]

L en N zijn de Bruine resp Blauwe draad van je netsnoer. Geel/Groen aan de aarde. Zou er wel een kapje overheen maken ivm de aanraakveiligheid.

Ik vermoedde al zoiets, dat komt ook wel goed :)
Is het dan handig(er) om de voeding buiten de pusher zelf te laten (voor de koeling?).
Uiteraard gaat er een kastje omheen voor de kids, goede tip.
Ik zal er waarschijnlijk dan iets van een ventilatortje in dat kastje bouwen (dat moet ook wel lukken)

Lambiek

Special Member

Op 21 maart 2021 16:34:43 schreef Fabski:
Dus de afgebeelde is geschikt? Ik wijk automatisch uit naar Ali omdat ik geen regelaars in NL kan vinden, maar als iemand een goede vergelijkbare heeft in NL prefereer ik de NL economie te ondersteunen uiteraard!

Als ik snel iets nodig heb gebruik ik deze wel eens. maar normaal bouw ik ze zelf.

https://www.conrad.nl/p/h-tronic-dc-toerenteller-module-12-vdc-24-vdc-…

Maar die van Alie zal het ook wel doen, maar ik ben er geen voorstander van.

Als je het zeker wil weten zal je toch de stroom moeten meten van je motor. Je hoeft hem niet speciaal uit te bouwen, je kunt hem ook laten zitten. Maar dan weet je in ieder geval de opgenomen stroom, dan kun je weer beter bepalen welke regelaar voldoet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 maart 2021 15:38:17 schreef bprosman:
Ik ben zelf geen fan van AliExpress voedingen, er zijn er bij mij al te veel geploft met stappenmotoren etc.
Zelf zou ik meer voor deze gaan :
https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/voedingen-en-trafo-s/470-meanwe…

Voordat ik deze ga bestellen nog even een vraag mbt het aansluiten:
Er zitten twee -V en twee +V kanalen op. Gaan deze respectievelijk naar de -V en de +V op de snelheidsregelaar? Of is het juist -V op -V en +V op +V?

En als ik het dus goed heb, blijft er 1 kanaal -V en 1 kanaal +1 over op de voeding?
Omdat ik maar 1 snelheidsregelaar op de voeding aansluit...

Lambiek

Special Member

V+ en V- gaan naar de regelaar en ja, je houd 1 aansluiting over.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 maart 2021 19:19:00 schreef Lambiek:
V+ en V- gaan naar de regelaar en ja, je houd 1 aansluiting over.

En dat is + op + en - op - (voeding naar regelaar?) :)
Zit daar ook vaker mee in de knoei...

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Update;
Ik heb ,voor zover ik denk dat het kon, alles doorgemeten (m.u.v. de motor zelf, geen idee hoe en wat ik moet meten als deze niet naar behoren draait).
Dus de adapter en de regelaar (zelfs nog een tweede regelaar geprobeerd, maar denk dat deze wel kapot is)

Uitkomst is dat de snelheidsregelaar niet kapot is, deze werkt nog hoe hij het zou moeten doen. Gemeten zonder dat deze is aangesloten op de motor.
Echter, als ik deze aansluit op de motor zelf valt alles weg... dan meet ik niks meer op de regelaar en begint het rode lichtje te flikkeren.
Draai ik de regelaar uit, dan gaat de motor gezellig door stutteren. (wellicht omdat er eventjes iets van stroom achterblijft in de adapter?),

Wellicht is er een verklaring voor, (en omdat ik een leek ben mis ik misschien iets en is dit logisch), maar het probleem blijft zoals het gisteren dus ook was.

Kan het zijn dat de motor zelf kapot is (ik hoop het toch niet...) of krijgt hij 'opeens' sinds maanden niet genoeg stroom van een werkende regelaar..? Hoe kan ik dit 'meten'?

Ik begrijp er niks meer van..
Na 11 maanden werk is het best wel een tegenvaller om em niet terug aan de praat te krijgen... maar, we blijven positief, veel tegenslagen al overwonnen in dit diy project, deze gaat ook lukken ooit!

Op 22 maart 2021 10:26:46 schreef Fabski:
Update;
Ik heb ,voor zover ik denk dat het kon, alles doorgemeten (m.u.v. de motor zelf, geen idee hoe en wat ik moet meten als deze niet naar behoren draait).
Dus de adapter en de regelaar (zelfs nog een tweede regelaar geprobeerd, maar denk dat deze wel kapot is)

Uitkomst is dat de snelheidsregelaar niet kapot is, deze werkt nog hoe hij het zou moeten doen. Gemeten zonder dat deze is aangesloten op de motor.
Echter, als ik deze aansluit op de motor zelf valt alles weg... dan meet ik niks meer op de regelaar en begint het rode lichtje te flikkeren.
Draai ik de regelaar uit, dan gaat de motor gezellig door stutteren. (wellicht omdat er eventjes iets van stroom achterblijft in de adapter?),

Wellicht is er een verklaring voor, (en omdat ik een leek ben mis ik misschien iets en is dit logisch), maar het probleem blijft zoals het gisteren dus ook was.

Kan het zijn dat de motor zelf kapot is (ik hoop het toch niet...) of krijgt hij 'opeens' sinds maanden niet genoeg stroom van een werkende regelaar..? Hoe kan ik dit 'meten'?

Ik begrijp er niks meer van..
Na 11 maanden werk is het best wel een tegenvaller om em niet terug aan de praat te krijgen... maar, we blijven positief, veel tegenslagen al overwonnen in dit diy project, deze gaat ook lukken ooit!

Lambiek

Special Member

Op 22 maart 2021 10:26:46 schreef Fabski:
Ik begrijp er niks meer van..
Na 11 maanden werk is het best wel een tegenvaller om em niet terug aan de praat te krijgen... maar,......

Meet nu eerst de stroom eens, dat kun je op deze manier doen.

Ik hoop wel dat je in het bezit bent van een multimeter? Anders houd het op.
Sluit het geheel aan zoals in het voorbeeld, en de meter op stand 10A. Eerst de motor aansluiten en dan pas de stekker in het stopcontact. De volgorde op de motor maakt niet uit, als dat andersom is draait de motor alleen maar de andere kant op.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 maart 2021 14:20:48 schreef Lambiek:
[...]
Meet nu eerst de stroom eens, dat kun je op deze manier doen.

[bijlage]

Ik hoop wel dat je in het bezit bent van een multimeter? Anders houd het op.
Sluit het geheel aan zoals in het voorbeeld, en de meter op stand 10A. Eerst de motor aansluiten en dan pas de stekker in het stopcontact. De volgorde op de motor maakt niet uit, als dat andersom is draait de motor alleen maar de andere kant op.

Yes, die heb ik hier liggen, ik ga het schema volgen en kom dan met de bevindingen!

bprosman

Golden Member

Om de regelaar uit te sluiten kun je ook de motor rechtstreeks op de voeding zetten , ik denk echter dat die het niet redt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 22 maart 2021 15:51:44 schreef bprosman:
Om de regelaar uit te sluiten kun je ook de motor rechtstreeks op de voeding zetten , ik denk echter dat die het niet redt.

Dat is correct, heb de voeding rechtstreeks aangesloten op de motor, zonder resultaat.
Wat wel (voor mij) apart is, is dat ik een getik in de adapter hoorde, net zoals het ritme waarop de motor sputtert zeg maar. Dan zou men dus inderdaad denken dat de kracht van de voeding niet voldoende zou zijn ??

Lambiek

Special Member

Op 22 maart 2021 17:23:10 schreef Fabski:
Wat wel (voor mij) apart is, is dat ik een getik in de adapter hoorde, net zoals het ritme waarop de motor sputtert zeg maar. Dan zou men dus inderdaad denken dat de kracht van de voeding niet voldoende zou zijn ??

Wel vreemd dat hij het wel gedaan heeft dan. Of het is mechanisch vast gelopen op een of andere manier.

Heb je geen andere voeding liggen om te proberen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heb de motor dit keer eens wat grondiger bekeken (wil dat schema gaan aansluiten).
Kwam deze schroei plek tegen, is dit normaal? Of is het toch de motor wat ik al die tijd 'geroken' heb (en niet de regelaar...?

Op 22 maart 2021 17:54:01 schreef Lambiek:
[...]
Wel vreemd dat hij het wel gedaan heeft dan. Of het is mechanisch vast gelopen op een of andere manier.

Heb je geen andere voeding liggen om te proberen?

Momenteel niet, ik sta op het punt die nieuwe voeding te bestellen, maar daar wacht ik nog even mee totdat ik echt zeker weet wat nu echt het probleem is...

Lambiek

Special Member

Het lijkt wel of het daar sluiting gemaakt heeft. Kun je die stekker los halen van de motor en dan nog eens proberen.

Edit:
Is het soms zo dat de behuizing van de motor de massa/min is en de twee draden laag en hoog toeren zijn. Als dat zo is heeft het altijd verkeerd gezeten.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de motor zoveel stroom trekt, tenzij het mechanisch veel te zwaar draait.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 maart 2021 14:20:48 schreef Lambiek:
[...]
Meet nu eerst de stroom eens, dat kun je op deze manier doen.

Ik hoop wel dat je in het bezit bent van een multimeter? Anders houd het op.
Sluit het geheel aan zoals in het voorbeeld, en de meter op stand 10A. Eerst de motor aansluiten en dan pas de stekker in het stopcontact. De volgorde op de motor maakt niet uit, als dat andersom is draait de motor alleen maar de andere kant op.

[bijlage] Dit apparaatje heb ik hier liggen, is dit wat je bedoeld?
Zo ja, kun je me aangeven hoe de stand moet zijn en waar de rode en zwarte plug in dienen te zitten?

Thanks!

[Bericht gewijzigd door Fabski op dinsdag 23 maart 2021 11:12:03 (27%)

Op 22 maart 2021 19:06:18 schreef Lambiek:
Het lijkt wel of het daar sluiting gemaakt heeft. Kun je die stekker los halen van de motor en dan nog eens proberen.

Edit:
Is het soms zo dat de behuizing van de motor de massa/min is en de twee draden laag en hoog toeren zijn. Als dat zo is heeft het altijd verkeerd gezeten.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de motor zoveel stroom trekt, tenzij het mechanisch veel te zwaar draait.

Ik krijg de blauwe en rode daad niet los van de motor. Deze zitten er aan vast gesoldeerd zeg maar...
En hoe bedoel je verkeerd gezet? Wat heeft dan verkeer gezeten?

bprosman

Golden Member

Het lijkt wel of het daar sluiting gemaakt heeft. Kun je die stekker los halen van de motor en dan nog eens proberen.

Denk dat het een puntlas is.

Ook ik begin te denken dat de motor anders aangesloten moet worden.
Het contact aan de puntlas (met de schroeiplek) is de massa (de - ).
De andere zijn misschien de 2 snelheden.

Het "getik" geeft inderdaad aan dat de voeding "afslaat" (overbelast is).

Deze meter gaat maar tot 5A, kan wat krap zijn.
De rode stekker moet 1 plaatsje naar boven verhuizen (in het 5A gat) , dan zou ik de (-) van de voeding op het chassis hangen, en de (+) aansluiten met de meter in serie zoals Lambiek het getekend heeft.

//Edit Lambiek was me voor.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 23 maart 2021 11:04:48 schreef Fabski:
Dit apparaatje heb ik hier liggen, is dit wat je bedoeld?

Dat is wat ik bedoel, alleen gaat deze maar tot 5A en dat is denk te weinig.
Maar je kunt het proberen. De rode draad moet in de bovenste bus en de knop moet je op 5A zetten.

Op 23 maart 2021 11:05:39 schreef Fabski:
En hoe bedoel je verkeerd gezet? Wat heeft dan verkeer gezeten?

Ik zeg niet dat het zo is, maar stel dat de behuizing van de motor de massa/min is, dan zijn de blauwe en de rode draad voor bijvoorbeeld hoog en laag toeren. Maar het hoeft niet zo te zijn.

Als je de min van de voeding nu tegen de behuizing van de motor aanhoud en de plus van de voeding tegen de rode of blauwe draad, gebeurt er dan iets?
Probeer dat even, er kan niets stuk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.