^^ Wat @Jinny zegt.
Gewoon voor die paar centen het spul ophalen.
Golden Member
^^ Wat @Jinny zegt.
Gewoon voor die paar centen het spul ophalen.
Op 28 maart 2021 10:53:32 schreef pa3gws:
[...]
Daar heb ik met mijn Puch nooit last van gehad hellaas heeft hij toendertijd het opvoeren niet lang overleeft.
Dat is vaak een kwestie van de manier van opvoeren. Als je je lagers kapot slaat met vliegwielen verwisselen kom je niet ver. Absoluut juist gereedschap gebruiken, een poelietrekker. En op de juiste manier in mekaar zetten zoals de fabrikant het uitgezocht heeft.
Zoveel slijt er trouwens niet. Met mijn Honda SS50 (viertakt) die ca 70 reed (ooit met wind mee eens 85 gehaald) heb ik 50.000 km gereden, daarna verkocht.
Puch, Yamaha, Tomos, Zundapp etc zijn tweetakt en veel eenvoudiger op te voeren. Dat deed ik vroeger regelmatig voor anderen uit de buurt. Maar ik zorgde ervoor dat ze maar tot ca 60 km/uur gingen. Dat vond ik nog net verantwoord. Ik liet het afhangen van hoe verantwoordelijk ik de bestuurder vond, hoe goed hij ermee om kon gaan. Voor sommigen is zelfs 40 km/h teveel. Andere konden veel meer aan. Achteraf gezien ben ik hier wel blij om, dat ik dat deed, stel je voor dat er verongelukt waren.
Het waren wel andere tijden. Zelf dingen leren, maken, doen en verbeteren. Tegenwoordig koop je het in een winkel en heb je geen kennis of sleutelvaardigheid nodig.
Met vergroten of zelfs maken van extra spoelpoorten etc., zorgde ik ervoor de de zuigerveren altijd goed ingedrukt bleven, liever 2 smallere poorten dan 1 brede. Dan loopt hij niet vast.
Lagers gaan dan toch nog wel sneller slijten met die hogere toeren, maar niet teveel. Je haalt altijd wel een paar tienduizenden km eruit. Ook kunnen ze gewoon vervangen worden. Lagerhuis opwarmen, lager in de diepvries en je zet hem er dan zo in.
Het enige wat moeilijker is, is het big-end lager, de zuigerstang op de krukas. Die moet uit elkaar geperst worden en moet goed uitgericht in elkaar gezet worden. Dat liet ik een motorrevisiebedrijf doen.
En wat ik velen fout zag doen is het luchtfilter weghalen. Hop, zand erin, krak, weg lagers, zuiger en cilinder.
Op 28 maart 2021 15:32:01 schreef Jinny:
Mens, koop gewoon zo een ding voor die paar euro...
Punten en condensator behoren bij de slijtagedelen, als je het goed wilt doen haal je ieder jaar even het vliegwiel eraf en stel je de zut na.En anders breng je die brommert naar een specialist.
Puntjes afstellen zul je toch met het vliegwiel erop moeten doen net als de timing...
Niet alles gaat kapot met een hamer.
Op 28 maart 2021 16:12:20 schreef wallus:
Hallo sparks, woon jij in de buurt?
Nee ik woon in Heerenveen. Fryslân
Overleden
poelietrekker had al klaar kunnen zijn.
Golden Member
Op 28 maart 2021 15:57:48 schreef Hoeben:
[...]Dat is vaak een kwestie van de manier van opvoeren. Als je je lagers kapot slaat met vliegwielen verwisselen kom je niet ver. Absoluut juist gereedschap gebruiken
Ja hallo ik was net 16 en op de LTS wisten we wel hoe het moest.
Yep, maar dat was niet het enige: ik zou er graag iemand bij hebben gehad die dit vaker gedaan heeft: zoals gezegd: achter het vliegwiel ben ik nooit geweest laat staan dat ik weet waar de condensator zit op de print.
Special Member
De condensator zit niet op een print, maar onder een blikje/metalen lipje geklemd.
Let even op met opvoeren... Een Puch maxi trilt bij 85 km/h uit elkaar. Bij 95 km/h is dat voorbij. Wel elke 2 maanden remmen wisselen. Overigens is het bewuste vliegwiel hier ook niet tegen bestand. Op een bepaald moment breekt de spie af, waardoor de timing ernaast staat.
Maar vliegwiel trekken is niet spannend. Door de spiebaan kun je hem niet verkeerd terug zetten. Let wel op dat de punten dichtstaan als je hem trekt, anders komt de nok van de punten achter de nok in het vliegwiel en krijg je hem er niet op.
Wel bij terug zetten goed vastzetten. Anders vind je net als ik op een bepaald moment uit waarom het ding vliegwiel heet