Op 28 maart 2021 10:53:32 schreef pa3gws:
[...]
Daar heb ik met mijn Puch nooit last van gehad hellaas heeft hij toendertijd het opvoeren niet lang overleeft.
Dat is vaak een kwestie van de manier van opvoeren. Als je je lagers kapot slaat met vliegwielen verwisselen kom je niet ver. Absoluut juist gereedschap gebruiken, een poelietrekker. En op de juiste manier in mekaar zetten zoals de fabrikant het uitgezocht heeft.
Zoveel slijt er trouwens niet. Met mijn Honda SS50 (viertakt) die ca 70 reed (ooit met wind mee eens 85 gehaald) heb ik 50.000 km gereden, daarna verkocht.
Puch, Yamaha, Tomos, Zundapp etc zijn tweetakt en veel eenvoudiger op te voeren. Dat deed ik vroeger regelmatig voor anderen uit de buurt. Maar ik zorgde ervoor dat ze maar tot ca 60 km/uur gingen. Dat vond ik nog net verantwoord. Ik liet het afhangen van hoe verantwoordelijk ik de bestuurder vond, hoe goed hij ermee om kon gaan. Voor sommigen is zelfs 40 km/h teveel. Andere konden veel meer aan. Achteraf gezien ben ik hier wel blij om, dat ik dat deed, stel je voor dat er verongelukt waren.
Het waren wel andere tijden. Zelf dingen leren, maken, doen en verbeteren. Tegenwoordig koop je het in een winkel en heb je geen kennis of sleutelvaardigheid nodig.
Met vergroten of zelfs maken van extra spoelpoorten etc., zorgde ik ervoor de de zuigerveren altijd goed ingedrukt bleven, liever 2 smallere poorten dan 1 brede. Dan loopt hij niet vast.
Lagers gaan dan toch nog wel sneller slijten met die hogere toeren, maar niet teveel. Je haalt altijd wel een paar tienduizenden km eruit. Ook kunnen ze gewoon vervangen worden. Lagerhuis opwarmen, lager in de diepvries en je zet hem er dan zo in.
Het enige wat moeilijker is, is het big-end lager, de zuigerstang op de krukas. Die moet uit elkaar geperst worden en moet goed uitgericht in elkaar gezet worden. Dat liet ik een motorrevisiebedrijf doen.
En wat ik velen fout zag doen is het luchtfilter weghalen. Hop, zand erin, krak, weg lagers, zuiger en cilinder.