Contact 60 vervangen door Teflon smeermiddel

Arco

Special Member

Spuitbus is voor kontakten ook totaal ongeschikt. (je spuit meestal 95% meer als dat er werkelijk nodig is)
(meestal bereikt maar 5% de plaats die bereikt dient te worden)
Ik doe het betreffende middel altijd in een wegwerp injectiespuit. De naald slijp ik recht af.

Door de dikte van de naald goed te kiezen kun je bepalen hoe groot de druppels zijn die eruit komen...
Ik gebruik vaak een 1.2mm naald.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Dat is een goeie methode. Voor dat doel heb ik ook wat spuiten liggen. Zelfs om lagertjes van een deurscharnier te smeren.
Spuitbussen, niet enkel C60 maar ook olie, vet, WD40, zijn moeilijk te doseren voor fijn werk en dan komt het spul overal waar je niet wilt of in verborgen hoekjes waar het blijft plakken en vuil aantrekt of zelfs kunststof of verniste/geverfde oppervlakken aantast.

Ik heb naast C60 ook recent wat achterdocht betreffende het wondermiddel WD40.

Dat is een heel speciaal product dat ontwikkeld werd voor de ruimtevaart. Met spectaculaire eigenschappen. Het zet heel wat traditionele smeer en reinigingsmiddelen in de schaduw.

Nog niet zo lang geleden was het bij het grote publiek vrijwel onbekend.
Tegenwoordig vind je het overal, zelfs tot in de goedkoopste harddiscounts.
Zou het steeds om hetzelfde hoogkwalitatief product gaan, of is ook hier kwaliteitsverschil?

Deze bus heeft het 30 jaar uitgehouden, ons bient zunnig.

Guus@Sint-Michielsgestel

Ik heb in een noodsituatie welleens een stekkertje in het achterlicht van m'n auto ontroest met WD40. Dat hielp goed, maar toch had ik liever contactspray gebruikt, dat is er voor bedoeld.

[Bericht gewijzigd door necessaryevil op zondag 21 maart 2021 14:55:38 (57%)

maartenbakker

Golden Member

Kontakt 60 is ook ongeschikt voor contacten, maar minder ongeschikt dan Teflon.

Als je er 30 jaar mee gedaan hebt, dan heb je het in elk geval voldoende spaarzaam gebruikt ;-)

Het beste advies van wat je nu zou kunnen aanschaffen, hangt af van wat voor dingen je ermee wilt inspuiten. Als Kontakt 60 goed beviel en de groene of doorgerotte contacten kwamen je na een paar jaar niet tegemoet, dan zou je opnieuw Kontakt 60 kunnen overwegen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Voor wegwerp injecties ga je het best naar een dierenzaak (welkoop heeft ze o.a.)
Daar zijn ze heel goedkoop. (dubbeltjeswerk). Apotheek kan ook maar daar zijn ze soms tot 10x duurder...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is me wat met die contact spray, wat ik wel eens probeerde : Met perslucht de (bv) potmeter doorblazen met gelijktijdig heen en weer bewegen, dan contact spray er in, poosje wachten en bewegen en dan weer het overtollige er uit blazen, voor zo ver dat gaat dan inderdaad.

Op 21 maart 2021 14:30:34 schreef Arco:
. . . (je spuit meestal 95% meer als dat er werkelijk nodig is)

Dat valt nog erg mee, da's nog maar bijna het dubbele :-)
( Ben je soms (ook) journalist (geweest) ? da's een GRAPJE hoor ! )

Op 21 maart 2021 14:03:47 schreef eSe:
Teflon is niet geleidend en kan dus niet gebruikt worden als contactcleaner/beschermer.

"...dus..." zeg je? Ik heb toch altijd geleerd dat je connectoren gerust kan insmeren met een isolerende smeermiddel. Zie bijv. hier https://support.newgatesimms.com/how-electrical-connector-lubricants-w…
Sterker nog: je MOET juist een niet geleidend smeermiddel gebruiken ;-)

Arco

Special Member

Dat valt nog erg mee, da's nog maar bijna het dubbele

Aangepast... ;)

Potmeters moet je alleen als uiterste middel met contactspray mismandelen, en dan nog naspoelen met IPA. (alleen IPA heeft de voorkeur.)

Ik heb naast C60 ook recent wat achterdocht betreffende het wondermiddel WD40.
Dat is een heel speciaal product dat ontwikkeld werd voor de ruimtevaart. Met spectaculaire eigenschappen.
Het zet heel wat traditionele smeer en reinigingsmiddelen in de schaduw.
Nog niet zo lang geleden was het bij het grote publiek vrijwel onbekend.

WD40 was er eerder als de bemande ruimtevaart... ;) (1953), en is al heel lang bekend en populair bij het 'grote publiek'
Het zegt wel iets over het product dat de formule sinds 1953 nooit is gewijzigd...

Naam is ook simpel: WD = Water Displacement, en 40 was de 40e poging van de uitvinder... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 21 maart 2021 15:27:52 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 maart 2021 14:43:35 schreef grotedikken:
Ik heb naast C60 ook recent wat achterdocht betreffende het wondermiddel WD40.

The right tool for the right job. Ik ben de laatste tijd ook iets minder fan van WD40. Ik vind het aan de dunne kant om te gebruiken als smeermiddel. Ik heb het idee dat kruipolie een stuk beter werkt om vastgeroeste bouten los te krijgen. Ik heb op m'n werk ontdekt dat de locale rijwielgroothandel busjes kruipolie (Motip) verkoopt voor €2.50 (komt nog btw bij voor particulieren). Een beetje rondshoppen helpt wel!

Je kunt echt wel problemen veroorzaken door dingen niet op de standaardmanier te doen. Ik heb gaslekkage gehad doordat er in mijn huis teflon tape is gebruikt op een plek waar het niet hoort. Maar er worden echt wel veel wielbouten vastgedraaid zonder momentsleutel. Gaat prima met een sleutel. Een slagmoeraanzetter zou ik ook nog wel durven gebruiken, maar dan moet dat er wel eentje zijn met een geschikte stand, nagemeten met een gecalibreerde momentsleutel.

Op 21 maart 2021 14:03:47 schreef eSe:
Teflon is niet geleidend en kan dus niet gebruikt worden als contactcleaner/beschermer. Integendeel, je zal dan een contactisolater maken :-)

Groetjes,
eSe

dat doen alle oliën, ook de zgn contactolies. Meet maar eens de weerstand van een lijntje contactolie :-) (ja, oneindig, en gelukkig maar)

GJ_

Moderator

Op 21 maart 2021 15:26:42 schreef necessaryevil:..minder fan van WD40. Ik vind het aan de dunne kant om te gebruiken als smeermiddel. Ik heb het idee dat kruipolie een stuk beter werkt om vastgeroeste bouten los te krijgen...

Smeren doet het inderdaad niet, het is echt kruipolie. Ik gebruik het ook om schoon te maken, allerlei vettigheid gaat er mooi mee weg, onder andere snijolie. En dat zonder dat de hele hut stinkt naar het alternatief: remreiniger. Geborstelde RVS kasten worden er mooi schoon en vlekvrij van voor zolang het duurt.

WD40 is overigens een merk en geen type olie. Er zijn vele soorten WD40

Een concurrent heeft het gewaagd WD80 te maken: "twice as good". Uiteraard was die pret van korte duur. In de VS zijn ze erg behendig in het razendsnel opentrekken van een enorm blik advocaten.

Het verschil met gewone olie en teflon smeermiddel is dat in de laatste teflon zit. Dat is geen vloeistof, maar minuscule stukjes vaste stof. Als dat tussen je contacten komt dan maken ze geen contact meer.

Gelukkig heb ik op de potmeter alcohol 90% en zeer weinig WD40 gebruikt,
So far so Good

Guus@Sint-Michielsgestel
Sine

Moderator

Op 21 maart 2021 14:43:35 schreef grotedikken:
het wondermiddel WD40.

Dat is een heel speciaal product dat ontwikkeld werd voor de ruimtevaart. Met spectaculaire eigenschappen. Het zet heel wat traditionele smeer en reinigingsmiddelen in de schaduw.

Ik kan bij jouw posts maar vaak moeilijk ontdekken of het nou sarcastisch bedoeld is of niet.

WD40 is namelijk alles behalve een smeermiddel, ontvetten doet het prima.

Anoniem

Op 21 maart 2021 16:47:16 schreef KlaasZ:
Het verschil met gewone olie en teflon smeermiddel is dat in de laatste teflon zit. Dat is geen vloeistof, maar minuscule stukjes vaste stof. Als dat tussen je contacten komt dan maken ze geen contact meer.

Dat klopt. Bij andere smeermiddelen is de contactdruk vaak hoog genoeg om het dunne oliefilmpje weg te drukken. En teflon is één van de beste isolatoren.

Ik heb slechte ervaringen met het inspuiten van potmeters.Meestal kwamen vrienden dan af met hun versterker of tv nadat ze zelf eerst de potmeters vol hadden gespoten.

Kool Potmeters bestaan doorgaans uit een koolstof strip waarop een loper glijdt. In de verende ophanging zit dan een klein kegeltje grafiet dat het glijcontact met de weerstand in contact brengt.
Na intensief gebruik is dit grafietcontact afgesleten zodat de veer onvoldoende druk geeft, ofwel is de weerstandsstrook ingesleten.
Al wat je dan doet heeft slechts een zeer tijdelijk effect. Zeker het volspuiten. Bij een open potmeter kun je een vervuilde potmeter nog wel eens redden, als je hem nadien reinigt en terug smeert met een geschikt vet. Geen dunne of kruipolie.

Schuifpotmeters zijn vaak origineel ingesmeerd met een laag wit vet. Als je dat wegspoelt met CRC en IPA, dan lopen ze vaak vast. Niet zozeer het contact zelf, maar het mechanisch gedeelte dat de loper netjes over de koolbaan begeleidt.

Arco

Special Member

WD40 is namelijk alles behalve een smeermiddel, ontvetten doet het prima.

Het is eigenlijk een combinatie van beiden:
- Een doordringende reiniger die vervliegt.
- Daarna blijft er een heel dunne oliefilm achter. (niet direct als smering, maar tegen toekomstige corrosie)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 21 maart 2021 17:49:35 schreef grotedikken:
In de verende ophanging zit dan een klein kegeltje grafiet dat het glijcontact met de weerstand in contact brengt.

Dat zijn al de luxere potmeters bijv. van het merk Preh. Veel potmeters hebben een sleepcontact van metaal wat direct op de koolstof/film baan drukt.

Ook bij instelpots

Anoniem

Op 21 maart 2021 17:36:17 schreef Sine:
[...]

Ik kan bij jouw posts maar vaak moeilijk ontdekken of het nou sarcastisch bedoeld is of niet.

Ik bekijk de zaken graag vanuit een ander standpunt en dat wordt niet steeds begrepen.

WD40 is namelijk alles behalve een smeermiddel, ontvetten doet het prima.

WD40 is een merk dat verschillende specifieke middelen op de markt brengt.
Maar WD40 is bij het grote publiek vooral gekend als productnaam: het origineel product waaraan de firma haar naam aan ontleend heeft. En dit wordt echt aangeprezen als een multi-use spray.

De fabrikant zelf beveelt het aan voor 1001 toepassingen waaronder smeren van sloten enz...

Al was het origineel bedoeld als antiroestmiddel..
Ijzerroest vormt een poreuze laag waardoor het steeds dieper roest.
Door het oplosmiddel vindt er een diepe penetratie plaats en als dit verdampt blijft een beschermend laagje over die diep ingedrongen is.
Die olie smeert ook bepaalde zaken prima.
Maar zoals steeds is een universeel middel vaak een tijdelijke oplossing om schade te vermijden maar vervangt geen echt onderhoud.
Bij ondoordacht gebruik van niet specifieke middelen als WD40 en CRC K60 of teflonspray kun je zelf schade veroorzaken en is het middel erger dan de kwaal..
Watt de potmeters betreft, een licht geoxideerd contact in het geval van een metalen sleepcontactje kan je verhelpen met CRC60, maar vaak is er een barstje in de koolstrip of te weinig contactdruk of is de koolstrip gewoon doorgesleten en dan helpt dat gespuit niet of nauwelijks. Ondoordacht volspuiten kan de potmeter laten vastlopen, vooral dan de schuivers.

Goed uitspoelen met een ander oplosmiddel is voor potmeters altijd een goed idee.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

En dan smeren, want anders is er het risico op vastlopen en extra slijtage. En die verschillende handelingen lukken niet altijd even makkelijk als het een gesloten potmeter is en in een apparaatkun je er vaak ook niet zonder demonteren bij..En je wil niet dat het spul op een onderliggende print drupt..

Nogmaals , voor een technieker kan CRC60 een prima hulpmiddel zijn, maar het wordt al te vaak door noobs misbruikt als universeel medicijn .

Potmeters kraken een beetje, relais of schakelaar slecht contact? ? Geen probleem even wat CRC60 spuiten en opgelost...Soms wel ja, vaker
vervolgschade.

Wat ik merk, is dat het uitspoelen 'langzaam' gaat. Als ik een milliliter ipa in een potmeter spuit met een injectienaald dan is niet direct alle contactspray weg. Nog een keer, en er is al wat meer weg. Uiteindelijk kom je op een punt waarbij 90% weg is, maar de potmeter nog soepel loopt.
Maar op die manier kan je dus een goeie inschatting maken van wanneer je moet stoppen met spoelen.

Het blijft een lapmiddel. Vervanging of geheel openmaken is de beste oplossing. Feit is dat niet alle reparaties uren mogen/kunnen duren, dus dan maar zo... Iedereen moet voor zichzelf het passende compromis vinden tussen de grondigheid van het werk, en de tijd die het kost.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Op 22 maart 2021 14:56:10 schreef Ledlover:
Wat ik merk, is dat het uitspoelen 'langzaam' gaat. Als ik een milliliter ipa in een potmeter spuit met een injectienaald dan is niet direct alle contactspray weg. Nog een keer, en er is al wat meer weg. Uiteindelijk kom je op een punt waarbij 90% weg is, maar de potmeter nog soepel loopt.
Maar op die manier kan je dus een goeie inschatting maken van wanneer je moet stoppen met spoelen.

Bij contacten als relais schakelaars wil je niet dat er resten achterblijven ivm vlambogen of plakken.
Bij potmeters is achtergebleven vettigheid eerder een pluspunt.
Het naspoelen met IPA kan de potmeter doen vastlopen of snellere slijtage veroorzaken doordat het contactje niet meer wrijvingsloos over het koolbaantje glijdt.
Ik vind het géén goede methode.

Iedereen moet voor zichzelf het passende compromis vinden tussen de grondigheid van het werk, en de tijd die het kost.

Als je het gratis of tegen een zeer laag tarief doet wel.
Dan kun je tegen je klant zeggen, het is kostenbesparend het zo te proberen en als het resultaat niet blijvend is dan zoek ik een andere oplossing. Maar als je het volle pond rekent, dan heeft de klant recht op een degelijke herstelling met garantie.

Op 21 maart 2021 16:37:54 schreef GJ_:
[...]Smeren doet het inderdaad niet, het is echt kruipolie. Ik gebruik het ook om schoon te maken, allerlei vettigheid gaat er mooi mee weg, onder andere snijolie. En dat zonder dat de hele hut stinkt naar het alternatief: remreiniger. Geborstelde RVS kasten worden er mooi schoon en vlekvrij van voor zolang het duurt.

WD40 is overigens een merk en geen type olie. Er zijn vele soorten WD40

Een concurrent heeft het gewaagd WD80 te maken: "twice as good". Uiteraard was die pret van korte duur. In de VS zijn ze erg behendig in het razendsnel opentrekken van een enorm blik advocaten.

WD40 is een type dat door de WD40 company wordt gemaakt. Volgensmij is WD40 Multi-Use de gewone. Die verkopen ze ook nog met een andere achternaam met als enige verschil het potje. Daarnaast zijn er inderdaad ook nog varianten, het blijkt dus niet altijd uit de achternaam of je een variant hebt of de gewone.....

Maar wat ik wou zeggen, ik gebruik liever echte kruipolie voor dingen die vast zitten. Ik wil WD40 nog eens een keer proberen om te ontvetten! Maar toch zou ik in sommige gevallen liever echte ontvetter gebruiken, als er iets gelast of geverfd moet worden zou ik ook liever geen WD40 gebruiken.

Ik zal eens uitzoeken wat we op m'n werk gebruiken als ontvetter, het zit namelijk niet in de originele verpakking.

McAwesome

Golden Member

Ik heb wel wat ervaring met Kontakt 60 en WD40.

Wat de Kontakt 60 betreft kende ik een bedrijf in de medische sector waar ze het op de technische dienst als gek spoten. Kan niet goed gaan want volgens mij is het spul behoorlijk corrosief. Ik heb meerdere spuitbussen met dat spul geweten die na een tijd begonnen te lekken omdat het spul er zich doorheen gevreten had...

WD40 is meer iets om water weg te houden en het laat een dunne film achter op voorwerpen. Volgens mij is het wel heel veilig voor metalen, hout en delicate oppervlakken want ik ken wel wat antiquairs die het gebruiken om kostbare stukken mee te onderhouden. Dan spreek ik over stukken van meerdere 10k. Als smeermiddel zou ik het wel niet gebruiken.

Ik heb ooit wel eens een oplossing gemaakt zoals in het volgende patent: https://patents.google.com/patent/US5591270A/en
Dat werkte wonderwel op aangevreten batterijcontacten en het is niet agressief.