Netbeheerder wil niet verzwaren naar 3 x 25

mvdk

Golden Member

en dat zal wel een tijd gaan duren denk ik..

18 weken. Dan moeten ze met een oplossing komen.

Het word heel duidelijk uitgelegd in de linkjes die ik geplaatst heb.
Dat was tien jaar geleden al een dingetje, toen ik weg ging bij het bedrijf. Regelmatig werd die afdeling door de rechter gedwongen om een aansluiting te realiseren. Moet altijd nog denken aan dat arme 10kV 50 kwadraatje wat helemaal opgerookt werd, omdat vergunningen niet afkwamen.

Edit: Maar wat is het probleem? KlaasZ kookt ook elektrisch op een 1x25Amp aansluiting, en dat gaat goed, zegtie..

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 22 maart 2021 21:55:09 (11%)

Maker 1968; zit de lasdoos in de kruipruimte, Of is de lasdoos een hooft zekeringkast die als doorlas kast word gebruikt in de meterkast net als flats wel word toegepast naar meer verdiepingen?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 22 maart 2021 21:53:13 schreef mvdk:
[...]
18 weken. Dan moeten ze met een oplossing komen.

Het word heel duidelijk uitgelegd in de linkjes die ik geplaatst heb.
Dat was tien jaar geleden al een dingetje, toen ik weg ging bij het bedrijf. Regelmatig werd die afdeling door de rechter gedwongen om een aansluiting te realiseren. Moet altijd nog denken aan dat arme 10kV 50 kwadraatje wat helemaal opgerookt werd, omdat vergunningen niet afkwamen.

Edit: Maar wat is het probleem? KlaasZ kookt ook elektrisch op een 1x25Amp aansluiting, en dat gaat goed, zegtie..

je kunt het aanvechten idd, alleen als je met een te laat uitgevoerde verzwaring economisch in de problemen komt kun je naar voren worden gehaald in de planning. er is geen ruimte, alles schuift dan gewoon door, jij naar voor gehaald, rest van de wachtende daar weer achteraan. en dat is als je alleen moet wachten, zit de boel gewoon aan zn max in je buurt dan moet er uitgebreid worden en dat kost geld, vergunningen, mankracht, tijd enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Nou test, ik kan je verhalen vertellen, en ik heb ik al het één en ander verteld. Maar nog een keer: een stuk gebied word ontwikkeld, van weiland word het bouwgrond. Een mevrouw koopt een kavel, en klopt aan bij het bedrijf (de netbeheerder). Er liggen 4 kabels in haar grond, en de gemeente had beloofd dat het helemaal vrij zou zijn van kabels. Die kabels hadden ze gevonden, ze hadden, heel verstandig, zelf wat proefsleuven gemaakt. Twee 3x150 koper/lood, en twee signaaltjes. Ik wist dat die kabels daar nog lagen, ik was zelf betrokken geweest bij de omleiding die we gemaakt hadden. De kabels waren buiten gebruik. Ik werd er op af gestuurd, waarom ik, geen idee. Ik vraag aan die mevrouw: waarom wilt u ze weg hebben? Ze doen u geen kwaad. Mevrouw antwoord: ik wil ze gewoon weg hebben, ik wil gewoon schone grond. De projectleider, die ze na de omlegging eruit had moeten laten halen, gaf nog steeds geen krimp, kost geld, en ik heb geen mensen.
Twee dagen later lag er een brief van een advocatenbureau, nog twee dagen later werden de kabels verwijderd. Het kan wel. En dat zegt die rechter ook in die zaak, personeelsgebrek is geen argument, er is genoeg gekwalificeerd personeel voor dit soort klussen. (die mannen van die aannemer hadden het als moonlighting willen doen, op een zaterdag. 200mtr 3x150...)
Ik raad ts nog steeds aan een brief te sturen en ze in gebreke stellen. Maar ik zeg erbij, dan willen ze gelijk de gas en e aansluiting via mantelbuizen en zo'n flex muuraansluiting maken.

Edit: En ik zit me nog steeds af te vragen, hoe word die hoofdzekering automagisch vervangen als die een keer tript? Zegt de stoppendraaier dan, nee meneer, daar ga ik niet onder. En mag die je dan zonder stroom laten zitten?

bij het vervangen van de gasleidingen worden de oude leidingen wel merendeels opgeruimd, mede omdat de aftakkingen weer op dezelfde plek terug moeten komen en dat gaat makkelijker als de nieuwe leiding ook op die plek ligt. er ligt een enorme bult oude kabels in dit land, vooral in de stedelijke gebieden liggen vele lagen kabel over elkaar heen. men durft niet zomaar de zaag ergens in te zetten want stel dat het nog iets doet..

heb dat zelf ook al eens gezien, oude boerderij die had geen stroom meer, ik erheen en idd geen voeding op de hoofdzekeringen. in de ochtend had ik gezien dat men bezig was in het trafostation verderop. daar eens langsgereden en nagevraagd, en ja hoor. daar had men een kabel afgekoppeld waar nog 5A over liep want men dacht dat die gplk vervallen was en dat was nog wat lekstroom. niet dus, daar zat nog 1 klant op omdat de naastgelegen panden een eigen veld of trafo hadden gekregen met de jaren. had ik een paar uur later geweest was de kabel bij de vloer afgezaagd in de ruimte, want dat was de volgende stap..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 maart 2021 21:53:13 schreef mvdk:
[...]
Edit: Maar wat is het probleem? KlaasZ kookt ook elektrisch op een 1x25Amp aansluiting, en dat gaat goed, zegtie..

Correctie: mijn aansluiting is 1x35A. Maar ik heb een amperemeter geïnstalleerd en daar kijk ik tijdens het koken wel eens op. Heb hem nog nooit boven 20A gezien. De praktijk is dat je nooit alle kookzones voluit hebt staan. Misschien met een groot gezien, maar dat hebben we achter ons, wij zijn nog maar met z'n tweeën.

mvdk

Golden Member

Oh sorry Klaas, ik had 't moeten checken.. ;)
Er lag me bij dat je 25A geschreven had.

Op 22 maart 2021 23:35:27 schreef KlaasZ:
[...]Correctie: mijn aansluiting is 1x35A. Maar ik heb een amperemeter geïnstalleerd en daar kijk ik tijdens het koken wel eens op. Heb hem nog nooit boven 20A gezien. De praktijk is dat je nooit alle kookzones voluit hebt staan. Misschien met een groot gezien, maar dat hebben we achter ons, wij zijn nog maar met z'n tweeën.

zelf dan nog, we zijn met 4 en max 2 kookzones tegelijk in gebruik (diagonaal). een 3de zou net lukken als we kleine pannen gebruiken.
we hebben ook andere apparaten zoals microgolf, rijstkoker... die absoluut alles op de kookplaat is niet nodig

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 22 maart 2021 22:51:37 schreef mvdk:
Edit: En ik zit me nog steeds af te vragen, hoe word die hoofdzekering automagisch vervangen als die een keer tript? Zegt de stoppendraaier dan, nee meneer, daar ga ik niet onder. En mag die je dan zonder stroom laten zitten?

Ik denk dat ze er gewoon een nieuwe inzetten.

In de huidige situatie is het een beetje vervelend: Je moet daar onder spanning op 2 van de drie fases aftakkingen gaan maken zonder de doorgaande verbinding te verstoren. Als dat in een ongemakkelijke positie moet dan kan dat snel verkeerd gaan. Als je een hoofdaansluiting moet afmonteren op de hoofdzekeringen en stel dat dit onder spanning moet dan zit je normaliter "vrij" en als je perongeluk iets aanraakt zeg je "auw" en gaat weer verder. Maar als je opgepropt zit in een ongemakkelijke positie in een vochtige kruipruimte, dan ben je dood/opgerookt tegen de tijd dat de stroom er afgezet kan worden.

Daarnaast, zijn (arbo) regeltjes steeds meer betuttelend aan het worden, dus waar het 30 jaar geleden misschien gewoon kon, zou het best wel eens nu niet meer mogen...

Daarnaast.... tegenwoordig is het VERBODEN (met grote letters) dat de stroom van de buren door jou woning loopt. Misschien met uitzondering van flatgebouwen. Ik schat dat dit gewoon een rijtjeshuis is. Dus als ze officieel er aan herinnerd worden dat deze illegale situatie bestaat, dan zou het kunnen dat ze de hele straat moeten openbreken en naar ieder huis een eigen aftakking moeten gaan leggen.... Ik weet niet hoe streng deze "bij iedere wijzinging moet de boel naderhand aan de huidige wetgeving voldoen" regels zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De lasdoos is zo een die je ook wel in flats ziet. Deze in mijn verhaal niet niet in de kruipruimte, maar strak onder het meterbord in de meterkast. Kortom, prima bereikbaar.
Mantelbuis de straat in lijkt me zinloos omdat de het blok huizen, en ook het blok aan de overkant volgens de zelfde methode zijn aangesloten, er ligt waarschijnlijk geen voeding in de straat.
Liander speelt een vies spelletje, ze wijzen naar de onderaannemer (Van Voskuilen), en wijst weer naar Liander.
Ik snap dat spanningsloos werken hier noodzakelijk is, de straat kan toch gewoon even "uit" gezet worden? Het trafohuisje zie je vanuit het huis staan.

Misschien is de installatie niet berekend op meer verbruik dan er nu is en willen ze daarom niet meewerken?

Op 23 maart 2021 08:45:21 schreef Maker1968:
Ik snap dat spanningsloos werken hier noodzakelijk is, de straat kan toch gewoon even "uit" gezet worden? Het trafohuisje zie je vanuit het huis staan.

Als ik in 1 van de anderre huizen aan dat trafohuisje zou wonen zou ik niet al te blij zijn met die onderbreking, maar ja. Soms is het nodig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 23 maart 2021 07:36:52 schreef rew:
Als je een hoofdaansluiting moet afmonteren op de hoofdzekeringen en stel dat dit onder spanning moet dan zit je normaliter "vrij" en als je perongeluk iets aanraakt zeg je "auw" en gaat weer verder.

Dat kun je rustig vergeten, men doet dat wel onder spanning, maar als je kijkt wat daar *kuch* officieel *kuch* aan PBM's bij nodig zijn dan snap je dat aanraken eigenlijk onmogelijk is.

Kortsluiten daarentegen ...

Tidak Ada

Golden Member

@rew:
Is die keten schakeling onder de huizen niet gewoon een alternatief voor een kabel in de straat, die gemakkelijker èn goedkoper te onderhouden is?
De netbeheerder hoeft op deze manier geen straat op te breken en ook geen gietlassen te maken.

@Sine:
Wat zijn PBM's?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

PBM's : Persoonlijke Beschermings Middelen.

Ik neem aan de gekozing bekabeling van de straat (en de wijk) indertijd stukken goedkoper was dan "standaard" in de stoep met elk huis een aftakking...

Op 23 maart 2021 11:57:16 schreef Tidak Ada:
Is die keten schakeling onder de huizen niet gewoon een alternatief voor een kabel in de straat, die gemakkelijker èn goedkoper te onderhouden is?

Dat was het idee. Ik heb in een huis gewoond waar de doorluskabel door de broodjes van de betonvloer was geregen. Straatkabel kwam bij mij binnen en was direct in de HAK, onder de hoofdzekeringen, doorverbonden met de kabel naar de buren.
Tegenwoordig mag dat niet meer, elke woning krijgt een eigen kabel uit de straat.

Tidak Ada

Golden Member

Op 23 maart 2021 12:09:09 schreef Maker1968:
PBM's : Persoonlijke Beschermings Middelen.
[....]

Tja, ik ben ook geen padvinder geweest :+

Hier is de 'kruipruimte' trouwens 15 cm onder het gebinte.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 23 maart 2021 17:04:04 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mvdk

Golden Member

Al zou TS om een 3x80 vragen: het is hún probleem. Zij moeten het oplossen. Ze mogen óók niet zeggen: wat moet je daarmee? Ze horen te leveren waar je om vraagt. Er ligt een kabel, maar er zijn andere problemen. Dan moeten zij met een workaround oplossing komen.
Dit is al een heel oud probleem. In Delft hadden we dat, hier al veelbesproken, 3x220 net. Op veel plekken was er niet genoeg capaciteit. Bijvoorbeeld: een oud herenhuis word een kantoorgebouw, verzekering, bank. Daar heb je dan op een gegeven moment een aantal kantoormachines, tegenwoordig computers. Elke kilowatt telt dubbel, het moet er allemaal met airco uitgepompt worden. Veel van die grachtenpanden hebben nu nog een eigen trafo'tje staan, dat was de destijds aangeboden oplossing.
Ik heb hier in het begin al aangegeven: hou er rekening mee dat de netbeheerder om een mantelbuis gaat vragen. Dat gaat makkelijker als je nu toch al met een verbouwing bezig bent.

Ik kom over 18 weken nog weleens kijken in dit topic..

Op 23 maart 2021 11:57:16 schreef Tidak Ada:
@rew:
Is die keten schakeling onder de huizen niet gewoon een alternatief voor een kabel in de straat, die gemakkelijker èn goedkoper te onderhouden is?

Tuurlijk is die makkelijker en goedkoper.

Maar je wilt ze niet de kost moeten geven die dan in de kruipruimte(*) de stroom aftappen om een planten-kwekerijtje te voeden. Ik vermoed dat /dat/ de reden is dat het niet meer mag.

(*) Dan is het bij meter-opname niet direct evident dat er geknoeid is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 maart 2021 19:24:28 schreef rew:
[...]Tuurlijk is die makkelijker en goedkoper.

Maar je wilt ze niet de kost moeten geven die dan in de kruipruimte(*) de stroom aftappen om een planten-kwekerijtje te voeden. Ik vermoed dat /dat/ de reden is dat het niet meer mag.

(*) Dan is het bij meter-opname niet direct evident dat er geknoeid is.

Ik heb weliswaar mijn eigen kabel naar de straat, maar die kabel loopt wel door de kruipruimte waar ik er gemakkelijk bij kan en dus ook zou kunnen aftappen als ik dat zou willen....

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

(*) Dan is het bij meter-opname niet direct evident dat er geknoeid is.

Waarom zal een meteropnemer zien dat er geknoeid is? Je gaat vanuit de kast onder de meter met draden onder de patronen vandaan naar boven. Daar zorg je ervoor dat alles er netjes uitziet.
De situatie bij TS is een beetje afwijkend van REMU en Eneco/Stedin. Toen REMU bij Eneco kwam, (splitsing bedrijf was later), werd die doorrijg methode vol trots gepresenteerd. Wij, de monteurs, die altijd de narigheid mochten opknappen, schudden ons hoofd erover.
De REMU methode week in zoverre af, de aansluitkabel 4x25qmm kwam/komt binnen in het eerste huis. Daar zit een grote kast, met twee setjes mespatronen. De ene voor het pand zelf, het ander setje, 63A patronen zijn voor de doorrijgkabel. Ik heb hier al eerder op het forum zoiets over geschreven. Die dubbele kast zit gewoon in de meterkast van de eerste klant, waarvan je kan hopen dattie veel thuis is. Daarna gaat de rijgkabel door naar de volgende huizen. Niks geen laskasten in kruipruimtes, gewoon in de meterkast doorgelust.
Ik heb zoëven een whatsappje naar een oud collega gestuurd en gevraagd of er nog aansluitingen zo gemaakt worden.

Als ze toch per se de aansluiting op die rijgkabel willen verzwaren, is er een veilige werkwijze mogelijk zonder de hele straat in het donker te zetten. Graaf de aansluitkabel buiten op, knip em daar onder spanning, (er is een werkinstructie om dat op een "veilige" manier te doen), doe de montagewerkzaamheden in de kruipruimte, en las de kabel buiten weer op.
Een voorwaarde: klanten moeten thuis zijn, zodat de kabel stroomloos kan worden gemaakt.
Maar ach, wat ze ook verzinnen, het is hún probleem, niet dat van de klant.

Edit:

Ik heb weliswaar mijn eigen kabel naar de straat

Ik heb die mannen van fraude weleens voorbij zien komen, met een aansluitkabel en huisaansluitkast onder de arm. Die aftapdingessen worden altijd vanuit de HAK gemaakt. Is al gevaarlijk genoeg.
De mooiste die ik gezien heb, was een illegale aansluiting in een trafohok, daar zat een dun kabeltje vanaf de trafoklemmen naar een mespatroon unit, en daar was aan de onderkant een aftakking gemaakt. Hebben mazzel gehad dat ze zichzelf niet geroosterd hebben.
Was in een leegstaande fabriekshal voorheen NKF.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 23 maart 2021 20:03:01 (14%)

De vraag in de openingspost, zoals ik dat begrijp, is "waarom Liander niks wil doen".

Ligt het dan niet voor de hand dat Maker1968 zelf eens belt met Liander met de boodschap dat hij dit van zijn klant hoort, die het misschien niet helemaal goed begrepen heeft, en vraagt wat er nou echt aan de hand is en wat daar aan te doen is? En desnoods of ze hun weigering gemotiveerd op papier willen zetten. Van daaruit kun je verder zien.

Op 23 maart 2021 19:24:28 schreef rew:
Maar je wilt ze niet de kost moeten geven die dan in de kruipruimte(*) de stroom aftappen om een planten-kwekerijtje te voeden. Ik vermoed dat /dat/ de reden is dat het niet meer mag.

Heeft niks met aftappen te maken maar met 2 andere zaken:
1. het niet onnodig in een huis hoeven zijn als er in een ander huis iets moet worden aangepast.
2. Het kunnen afsluiten van een wanbetaler die de toegang tot de woning weigert. Die wordt dan in de straat afgesloten en dat wordt lastig als het hele blok is doorgelust.

pa3gws

Golden Member

Op 23 maart 2021 21:10:33 schreef KlaasZ:
Het kunnen afsluiten van een wanbetaler die de toegang tot de woning weigert. Die wordt dan in de straat afgesloten en dat wordt lastig als het hele blok is doorgelust.

Dat wordt in geval van 3f wel lastig als er meer dan drie huizen staan zit er toch om de twee huizen eentje zonder prik.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Blue Sky

Cableguy

Ik weet niet waar de TS zijn klant woont maar in Leeuwarden heb je wijken uit de jaren 70 en 80 waar blokken van 5 of 6 woningen op een doorgeluste kabel zitten. Die hebben 2 kabels in de aansluitkast, een is de aanvoer, de andere gaat onder de vloer naar de buren, het laatste huis in dat rijtje heeft dus maar 1 kabel. Als er 1 is in dat rijtje die 3 fasen wil hebben wordt dat hele blokje gesaneerd en krijgt iedereen een eigen kabel. Leeuwarden was tot 5 jaar geleden Enexis gebied maar is nu Liander.

Waar rook is, is stroom