statische elektriciteit afvoeren

Ik zal de aluminiumstrip-optie morgen ook eens testen bij mijn eigen koffiemolen. Meestal springt het daar niet uit, maar het kleeft wel aan het deksel zodat er altijd wel wat morst.

Als ik mijn vinger in of boven het bakje houd, vliegt het soms heen en weer tussen mijn vinger en het hoopje koffie in het bakje. Heel leuk om te zien.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lucky Luke

Golden Member

Op 25 maart 2021 13:56:29 schreef grotedikken:
Keukenzout heeft geen geur, maar ik zou het niet in mn koffie willen.
Net zomin als zeeprestjes.

AFAIK deden mijn voorouders doelbewust keukenzout in hun koffie. Niet zo'n schep als suiker, maar een klein mespuntje. In Nederland was dat toen afaik normaal, Belgie is wellicht anders. Of ik heb rare voorouders (zou veel verklaren...). Ik meen dat zout de smaak versterkt, maar ik drink geen koffie.

Anway - het bakje eens onder dompelen in zout water en op laten drogen zou wellicht ook een geleidend laagje kunnen achterlaten, en zowel kraanwater als keukenzout lijken me voldoende voedselveilig. (Ik vrees alleen dat het niet echt een laagje achter laat, maar heb het nooit geprobeerd*)

(Als je liever suiker in je koffie doet: Dan is het niet meer door statische elektriciteit, maar door een laag stroop, dat er koffie aan het bakje plakt. Vandaar niet met suikerwater. Trouwens, onder dompelen in koffie en op laten drogen is misschien ook nog wel een optie*...)

*Waarschijnlijk is dat iets dat als je een hoogspanningsisolator in koffie of zout water onderdompelt en op laat drogen, men zegt dat het geen goede isolator meer is. Maar als je er plastic mee ESD veilig probeert te krijgen, is het opeens niet goed genoeg. tis teen of tander!

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 25 maart 2021 16:00:07 schreef Ledlover:
Als ik mijn vinger in of boven het bakje houd, vliegt het soms heen en weer tussen mijn vinger en het hoopje koffie in het bakje.

Een rein voorbeeld van de 'elektrische slinger'. In het natuurkundekabinet slingerde bij die proef een vlierpitbolletje (nu gaat een piepschuim bolletje nóg beter) heen en weer tussen twee tegengesteld geladen bollen of platen. Aangetrokken door de plus, aanraken, positief geladen en afgestoten, aangetrokken door de min ... etc.
Had die proef dus tóch praktische betekenis!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

nog leuker was de elektrische schommel. werkte op dezelfde krachten als de vlierpit, maar zéér aanschouwelijk. op het schommeltje zat langs elke kant een arabier met een tulband, om het een exotisch karakter te geven, iets wat einde 19é eeuw niet ongewoon was. (de middelbare school waar ik naar toeging had het nog staan, net zoals een oeroude elektriseermachine..)

De middelbare waar ik binnenkort begin, heeft een kleine Wimsthurst staan. Ik weet dat ik de natuurkundedocent toen ik daar zelf op school zat, gevraagd had om die te demonstreren - maar hij had 'm niet werkend kunnen krijgen.

Nu valt dat onder mijn verantwoordelijkheid :) dus ik ga 't wel eens een poging geven.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

een Wimshurst werkt op influentie en heeft dus een kleine beginlading nodig alvorens ie gaat produceren. even over aaien is voldoende :-)

Hoop wel dat die koffie de hoog gespannen verwachtingen nog kan waar maken.

Op 25 maart 2021 23:24:10 schreef rwk:
Hoop wel dat die koffie de hoog gespannen verwachtingen nog kan waar maken.

dat doet die toch? de vers gemalen bonen staan al onder hoog spanning..

@Frederik E. Terman:
Zo je spreekt je talen goed!
Ik heb gezocht maar kan 'de' test niet terugvinden, en vrees dat die dan ook niet in die vorm bestaat. Want de testen die jij aanhaalt zijn ook testen die ik gelezen heb.
Wat ik wel nog weet van de testen is dat de meeste testen (zeker buiten scandinavië) veel zeuren over de expresso kwaliteit. En dat is nou net niet wat ik zoek. Ik heb dus of mezelf vreselijk vergist maar ik heb ook een afweging gemaakt hoeveel last ik ervan zou hebben.
En vermoedelijk e.e.a. door elkaar gehaald. Op een gegeven moment lees je teveel. Vroeger ging je naar de winkel en vertelde de verkoper welke het beste was. En dat bewees ie dan door te zeggen: "die heeft mijn moeder ook" En dan was je klaar.

Op dit moment maal ik koffie door zo'n bekertje eronder te zetten:
https://www.ebay.com/itm/Stainless-Steel-Coffee-Tea-Mug-Cup-Camping-Tr…
Die staat op een doosje lucifers (voor Frederik E. Terman: hjelpestikker)
Op het bekertje schuif ik dan een ijslollie-stokje die het veiligheidspalletje omhoogdrukt.
(dat gaat allemaal veel makkelijker dan dat het lijkt.)

Op deze wijze is er nulkommaniks statisch en mors ik ook niks.
Voordeel van dit bekertje is ook nog dat je VELE malen makkelijker de koffie eruit kiepert dan uit dat raar gevormde bakje met dekseltje wat er aan hangt te bungelen.

Luciferdoosje en lolliestokje worden wel vervangen door iets definitiefs binnenkort.
En toen gingen de gedachten weer aan de loop......de verhoging onder het rvs bakje zo maken dat dat weegt hoeveel koffie er valt en automatisch de molen af laat slaan.........Als ik de 230V kan schakelen hoeft het apparaat niet eens daarvoor open.

@ledlover: jij hebt vermoedelijk een molen met een draaiend mes? Dat was mijn moulinex ook, maar het malen met de mortel-methode is een grotere vooruitgang in smaak dan ik had verwacht. Was ook niet mijn insteek voor een ander apparaat. Het was voor mij de angst dat ie ermee zou stoppen. Ik wandel niet even naar een winkel op de hoek voor gemalen koffie hier.

@Lucky Luke: Niks mis met jouw voorouders hoor! Het zout werkte als een katalysator bij het bereiden inderdaad*). Buisman was ook een smaakversterker voor koffie. Daarvan deden mijn ouders een beetje bij de koffie in het filter. Of anders gezegd: om dus minder koffie te gebruiken want we hadden het niet zo breed. En dat was natuurlijk ook het doel van het zout. Zou er niet van opkijken als nu zou blijken dat de buisman van toen, grotendeels zout was.
*) als jouw voorouders het zout in hun kopje gooiden, waren ze eigenlijk best wel raar.

De buisman van toen was gebrande suiker(melasse), buisman is er nog wel, zout was goedkoper maar minder smaakvol, buisman bespaarde dus wat koffie maar gaf ook een extra smaak mee.

Op 26 maart 2021 10:54:02 schreef H&k:
@ledlover: jij hebt vermoedelijk een molen met een draaiend mes? Dat was mijn moulinex ook, maar het malen met de mortel-methode is een grotere vooruitgang in smaak dan ik had verwacht. Was ook niet mijn insteek voor een ander apparaat. Het was voor mij de angst dat ie ermee zou stoppen. Ik wandel niet even naar een winkel op de hoek voor gemalen koffie hier.

Nee, molens met mesjes gebruik ik al lang niet meer. Inderdaad, het verschil tussen koffie gemalen met een mesjesmolen en een maalschroef-molen is bijzonder groot.

Mijn huidige koffiemolen heeft er opvallend weinig last van. De Nivona die ik hiervoor had, had - afhankelijk van het merk koffie - er heel veel last van.
De mesjesmolen die ik had in m'n studentenkamer had niet zoveel last geloof ik.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Nu wist ik wel dat Nederlanders niet bepaald culinaire hoogvliegers zijn , maar zout in de koffie had ik nog nooit van gehoord. Ik heb het even geprobeerd, walgelijk gewoon.
Chicorei (gebrande witlofwortel) bijvoegen was bij ons lange tijd gebruikelijk.
Na de oorlog om de prijs te drukken, later om de caffeineinname wat te beperken. Maar ik vind het ook de smaak niet te goede komen.

Misschien dat het bakje regelmatig na het afwassen spoelen met zout water helpt zonder de smaak te beïnvloeden.

@Ledlover, gelukgewenst met je nieuwe leraren loopbaan.
Alleen hoop ik niet dat je in dezelfde fouten van je voorgangers vervalt en evenveel tijd en energie stopt in lesgeven over die elektrostatische machines vanwege hun spektakelwaarde.

Vaak bleef er dan onvoldoende tijd over om de hele elektrotechnologische evolutie die nadien pas op gang kwam aan bod te laten komen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik moet het van je aannemen @GD, en inderdaad, als één iemand zich herinnert dat een van zijn voorouders op de een of andere manier zout in verband bracht met koffie, dan volgt daaruit logisch dwingend dat Nederlanders gewoonlijk zout in hun koffie gooien. :)

Zelf herinner ik me maar één geval, en dat was in de Donald Duck (het blad), waarin - ergens in de late jaren 60 - Mickey Mouse met zijn food truck gegijzeld was en zout in de koffie van een klant - een politieagent - deed, in de hoop dat die hem zou volgen om verhaal te halen en zo de boeven te ontdekken en arresteren.
Daarna heb ik er ruim vijftig jaar niets meer over gehoord of gelezen - tot nu, eigenlijk. ;)

Op 26 maart 2021 10:54:02 schreef H&k:
@Frederik E. Terman: Zo je spreekt je talen goed!

Mijn uitspraak ('Oslo') schijnt prima te zijn, maar omgekeerd kan ik niet alle regiolecten even vlot verstaan. Maar lezen en schrijven (Bokmål) gaan me goed af. In mijn werk is veel apparatuur afkomstig uit Noorwegen, en dus werkte ik wel vaker samen met Noren. Dat wekte mijn nieuwsgierigheid naar de taal.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Op 26 maart 2021 15:42:04 schreef Frederick E. Terman:
Ik moet het van je aannemen @GD, en inderdaad, als één iemand zich herinnert dat een van zijn voorouders op de een of andere manier zout in verband bracht met koffie, dan volgt daaruit logisch dwingend dat Nederlanders gewoonlijk zout in hun koffie gooien. :)

Dat moet je met een korreltje zout nemen :-)
Volgens Ledlover zou het ooit een gangbare gewoonte geweest zijn.

Ik heb net eens gegoogeld op wat culinaire sites en tot mijn verbazing lijkt het een nieuwe trend te zijn om zout in de koffie te doen, om het aroma te versterken. ..Dus toch...

On topic: Het lijkt niet eenvoudig het probleem op een esthetische manier op te lossen. Zou H&K niet beter gewoon even kijken of ie een passend antistatisch bakje kan nabestellen, eventueel met een gemotiveerde klacht wegens een gebrek , misschien krijgt hij er dan wel ééntje gratis.

@Frederik E. Terman: Dat je dialecten niet verstaat moet je je niet druk om maken. Noren verstaan elkaar ook al niet van een naastliggende gemeente, en soms al niet twee dorpen in één gemeente.
Misforståelse is het meest gebruikte woord. En dat wordt uiteraard ook ingezet als ze gewoon iets stoms gedaan hebben.
Maar de natuur is mooi, die praat niet, dus ik vermaak me wel. :)

@grotedikken: Ik denk dat ik het redelijk snel/netjes voor elkaar heb met het plaatsen van het RVS kopje.
De bodem van het originele bakje kan ik overtrekken op papier en scannen.
Ben nog niet handig met CAD programma's maar die platte tekening moet dan ca 20mm dik worden. Stootrandje op de juiste plek waar het kopje moet staan zodat de rand het veiligheidspalletje omhoog drukt.
Dit gaat me wel lukken en zo niet, dan maak ik het van hout.

Klagen bij Wilfa, zou het kunnen proberen maar meestal verwijzen ze je naar de verkopende partij (ook wel winkel genoemd) en dan val je in de regeling 'niet tevreden geld terug'. Maar het ding maalt (voor mij) perfect tegen een prijs die ik het waard vind. Beetje hobbyen neem ik wel voor lief. En zoals eerder geschreven: dit kopje gooit zo makkelijk leeg, daar kan een atistatisch bakje met een vreemd model met een klepje niet tegenop.

evelo

Golden Member

Op 25 maart 2021 14:38:54 schreef buzzy:
Je kunt ook een van deze modellen proberen.
[bijlage]

Wij gebruiken dergelijke houten molen en een pannetje water opwarmen op het vuur.
Zorgt er voor dat ik niet de hele dag koffie drink want ik moet moeite doen om gemalen koffie te bekomen :)

Ik herinner mij lang geleden toen ik een paar weken werkte in Algerije dat ik koffie aangeboden kreeg waar wat peper in gedaan werd. Was blijkbaar een regionale gewoonte.

Vroeger waren de bakjes van glas of hout. misschien kun je een vierkant glas vinden van het juiste formaat.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Glas, da's geen gek idee. Dat heeft dikkere wanden dan mijn RVS bekertje dus is plaatsing minder kritisch t.o.v. de beveiligigspal.

Hout ook niet zo gek. Even een forstnerboor op een blokje hout loslaten.

Hoe langer ik erover denk vind ik dat hout wel erg aantrekkelijk eigenlijk!
THNX!

Op 25 maart 2021 16:02:36 schreef Lucky Luke:
[...]
AFAIK deden mijn voorouders doelbewust keukenzout in hun koffie. Niet zo'n schep als suiker, maar een klein mespuntje.[/sub]

:o
Dat herinner ik mij ook van mijn (groot-)ouders, begin jaren '80.
Die deden inderdaad ook een mespuntje zout op de gemalen koffie in het filterzakje van de koffiezet-apparaat. In die tijd zat er sowieso veel (véél) meer zout in etenswaren, vooral de kruidenzakjes van o.a. Verstegen en Silvo.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)