Aardlek tuingroep valt uit

Hoi,

lastig probleem denk ik. Sinds vorige week is de aardlek een aantal keer uitgevallen. Ik heb dit weten te "isoleren" tot de groep voor de buiten stopcontacten.

Sinds vandaag werkt de groep helemaal niet meer, het inschakelen van de groep triggert gelijk de aardlek.

De buitenkabel gaat naar een schuur, garage, verschillende stopcontacten. Onder de grond zitten verschillende gietmoffen.
Aangezien het +/- 70m kabel betreft zie ik hier enorm tegenop.

Kan ik met een megger enigzins in de buurt van het probleem komen? Met andere woorden; is er een manier waarop ik kan zien waar ik ongeveer moet gaan zoeken?

Je zou om te beginnen daar waar het kan de garage en de schuur af kunnen koppelen om uit te kunnen sluiten dat het daar zit. In de tuin zijn het vaak mieren die zand in tuinverlichting en contactdozen brengen wat de aardsluiting veroorzaakt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

stopcontacten buiten eens open maken, kan een slak inzitten of oxidatie, mieren/zand. als de grondkabel rot is ben je er pas aan met een verzameling moffen ertussen. wrs een lek tussen aarde/nul dat duurt langer voor het een aardlektrigger wordt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 maart 2021 21:12:25 schreef Toverstaf:

Kan ik met een megger enigzins in de buurt van het probleem komen? Met andere woorden; is er een manier waarop ik kan zien waar ik ongeveer moet gaan zoeken?

een megger kan niet helpen voor het vinden van de locatie.

wat die wel kan is uitmaken of het een lek is tussen de draden in de kabel, of een lek naar de grond.

Als het een lek naar de grond is, dan valt die plaats nog te vinden, met de nodige trucologie.

en lek tussen de draden onderling is veel moeilijker te localiseren, tenzij het een harde kortsluiting is.

maar zoals hierboven beschreven, eerst de stopcontacten..

Bedankt voor de snelle antwoorden.

Het was gisteren al laat maar heb toch even een paar dingen kunnen doen.

De buitenkabel bevat een schakeldraad voor de tuinverlichting en een fasedraad die naar de schuur, garage en waterpomp gaat. De aardlek tript als ik de fasedraad aansluit. M.a.w., met losgekoppelde fasedraad kan ik de tuinverlichting laten branden.

Nu heb ik een megger met spoedlevering besteld. Heb geen ervaring met een megger.
Hoe en wat moet ik meten? Betreft een UNI-T 501, met meetspanningen van 100, 250, 500 en 1000 volt.
Ik neem aan tussen fase en aarde, maar wat is een acceptabele waarde en zijn er wellicht nog meer combinaties die getest kunnen worden?

ik zou de waterpomp al eens afkoppelen dan en alle apparaten die in een stopcontact zitten in de garage er ook uit.
toevallig geen lader van een electrische fiets daar?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Staat allemaal op de planning om te doen :)

Er zit nogal wat aangesloten her en der en zal inderdaad afkoppelen wat afgekoppeld kan worden.

Maar als ik met een megger aan de gang ga zou ik graag willen weten wat verdachte en ok waarden zijn.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Volgens de normen moet de isolatieweerstand minimaal 1 MOhm (1.000.000 ohm) zijn.
In de praktijk zijn waarden onder de 5 MOhm al een beetje verdacht ( daar komt al narigheid aan.)
Een goede installatie heeft zo waarden (veel) meer dan 10 Mohm.
Om je aardlek er uit te laten gaan heb je een waarde < 10 kOhm nodig.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ok, daar kan ik wat mee !

Kan ik ook bepalen of er stroom weg lekt via de PE draad of via de grond?

Wat wil je met een megger gaan bereiken dan? Je hebt met je aardlekschakelaar al geconstateerd dat er een lek is tussen fase en aarde. Door je grondmoffen lijkt het erop dat het lastig wordt om een deel van de installatie af te koppelen. Kan dat wel, dan kun je op die manier nog verder uitsluiten in welk deel het zit (en heb je misschien nog wat aan de bestelde megger). En verder gewoon systematisch werken en dingen uitsluiten.

Op 24 maart 2021 08:07:50 schreef Toverstaf:
Kan ik ook bepalen of er stroom weg lekt via de PE draad of via de grond?

Ik hoop dat je aarde via de litze onder het scherm loopt. Als er een mof lekt, dan zal die litze inmiddels ook wel met de tuingrond "verbinding hebben", maar als je er gelukkig van wordt kun je natuurlijk met binnen afgekoppelde aardgeleider proberen of de aardlek nog steeds springt (of meten met je megger, wat jij wil). Maar wat schiet je op met die kennis? Ergens lekt die fase. Je moet de plek zoeken.

Alles waar die fasedraad heen gaat (ook verlichting misschien, als er meer-aderige kabel is gebruikt en de fase gewoon los hangt) openmaken. WCD's, licht, lasdoosjes boven de grond (ook binnen in een schuur oid). Kijken of er water in staat of spinnenwebben, mieren, zand, slakken, etc.

Zo nee: alles afkoppelen. Voor de vorm zou je daarna je megger nog op de volledig afgekoppelde kabel kunnen zetten (je hebt hem nu toch al gekocht), maar dan zou daar de fout dus in moeten zitten. En dan ga je alle grondmoffen opgraven. Misschien is er eentje waar je het probleem visueel kunt spotten, maar anders wordt het domweg vervangen. Eventueel ergens een beetje in het midden van de tuin de kabel (al dan niet bij een mof) in tweeën splitten om zo het werk te verminderen (de goede en slechte kant bepalen). Ik hoop dat je bij elke mof een klein lusje overlengte hebt gelegd, anders moet je ook nog even strategisch een stuk kabel vernieuwen om wat lengte te creëren.

Dit is de reden dat ik grondmoffen zoveel mogelijk vermijd. Meestal kun je in een lamp wel iets, of bij een WCD op een paaltje of tegen een muur een doos zetten in plaats van een grondmof. En anders zoals op de foto maar wat meters extra, om vanuit een schuur of huis elk aansluitpunt zijn eigen kabel te geven. De meerkosten van de kabel zijn meestal al niet meer dan die paar grondmoffen met giethars kosten, en zo wel dan weegt het niet op tegen momenten zoals deze waar je je hele tuin op een later moment uit mag gaan graven.

If you want to succeed, double your failure rate.
mvdk

Golden Member

Helemaal eens met Jochem..

Heb niet onlangs een boom gekapt of is er een omgewaaid waarbij een kabel is beschadigd? Of de kabel voor een wortel is aangezien.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Nee, geen wijzigingen (voor zover ik weet natuurlijk).

Misschien toch goed nieuws, ik heb het probleem weten te isoleren tot 1 ongebruikt stopcontact in de waterput. Wanneer ik deze afkoppel blijft de aardlek ingeschakeld.
Aan het stopcontact zelf is niet zoveel te zien, er zat een spin in maar ook na het verwijderen van de spin blijft de aardlek eruit springen. Misschien dat er tussen de contacten ergens nog sluiting zit?

Ik laat het nu even draaien met afgekoppeld stopcontact. Als ik de megger binnen heb moet ik denk ik kunnen aantonen of het probleem enkel en alleen in het stopcontact zit of dat dit misschien het laatste "zetje" is?

Stopcontact rechts boven op de foto:

had er vandaag nog 1, ik meette 0,0 met de megger, was het wcd van de beregening installatie bij een klant welke roestvorming had.

met een buiteninstallatie is 7Mohm al heel goed te noemen en wordt vaak ook niet veel beter. dat kan lijken als alles open ligt in de zon, maar in de ochtend als alles koud en vochtig is, dan is 5Mohm al veel. alles onder de 1Mohm is wachten op uitval en onder de 0,07 is regelmatig al uitval.,

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Put de hele dag open laten staan, aardlek bleef er nu weer in.

Stopcontact uit de waterput losgehaald, meet 27 mega ohm tussen fase en aarde. Idem voor het andere stopcontact in de put.

Tussen fase en nul meet ik 1.5 giga ohm, ongeveer hetzelfde tussen nul en aarde.

Aan de stopcontacten zelf is weinig te zien, geen oxidatie of iets dergelijks.

de kabel die NAAR dat stopcontact leidt?
door het stopontact los te maken heb je die allicht ook gemanipuleerd...
kijk eens naar de lasdoos / lasdoppen in het midden.

wcd niet nodig, gewoon opruimen daar. is van bedenkelijke kwaliteit zo te zien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Kabels eruit en WCD's afzonderlijk van elkaar meten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat losse stukje kabel aan het stopcontact is > 5.5 Giga ohm. De lagere meting wordt echt veroorzaakt door het stopcontact.

20 megaohm is dus niet genoeg om de ALS te laten trippen, maar ergens is het niet goed natuurlijk.

Stopcontacten worden sowieso vervangen

Lekstromen kun je ook optellen. Best een grote installatie achter dat arme aardlekje, knap dat het zo lang goed is gegaan. Begin eens te meten op de voeding en niet op de afzonderlijke onderdelen.

Gr.

Erik

[Bericht gewijzigd door erik1234 op woensdag 24 maart 2021 22:53:59 (21%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je stopkontakten 27 MOhm! fantastisch gied.
Je hebt wat waarden van me gekregen, zoek verder.
Als je aardlek er uit gaat dan heb je < 10 kOhm, daar zit een faktor 2000 tussen.
Er moet iets anders zijn dat je aardlek laat trippen.

Het kan een natte spinneweb geweest zijn, die is er met demonteren allang uit gegaan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

als je tuininstallatie open ligt in de zon vertienvoudigen de waarden zo. dat wcd kan toch best eens de reden zijn geweest, oxidatie tussen 2 geleiders. put open en vocht is verdampt maar komt weer terug op dat rotte plekje.

buiten wcd's en armaturen zijn zo vaak de reden van aardlek uitval, beste de buitenverlichting op een apart alamatje zetten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Best alles apart zetten, want lekstromen tellen op.
5mA bij de pomp, 4mA aan de stopcontacten, paar mA aan de moffen en eens alles samrn boven de 30mA zit gaat de aardlek eruit.

Maak je echter 5 groepen met elk hun diff erop, dan moet 1 enkele groep al boven de 30mA gaan om te trippen. Nog steeds aanraakveilig maar de boel gaat er niet onnodig uit

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een aardlekschakelaar van 30mA moet maximaal bij 30mA aanspreken!
In de praktijk bij meting zal blijken dat de meesten al trippen rond de 20mA.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?