Aardlek tuingroep valt uit

Hunebedbouwer, even een nulletje er bij zetten. Zoals het er nu staat levert dat verwarring op.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 25 maart 2021 10:46:34 schreef Hunebedbouwer:
Een aardlekschakelaar van 30mA moet maximaal bij 3mA aanspreken!

Fout.

Een aardlekschakelaar moet aanspreken tussen 0,5 x dIn en dIn
(DIn = Verschilstroom)
Een 30 mA moet dus aanspreken tussen 15 en 20 mA.

foutje, moet zijn tussen de 15 en 30 mA

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Een aardlekschakelaar moet aanspreken tussen 0,5 x dIn en dIn
(DIn = Verschilstroom)
Een 30 mA moet dus aanspreken tussen 15 en 20 mA.

??? Hoe kan het dat de helft van dIn 15 mA is en dIn zelf maar 20 mA ?

Ok, ik ben vandaag wat verder gekomen.
Wat heb ik gedaan:

- alle tuinstopcontacten verwijderd en afgedopt met een lasklem
- alle leidingen losgekoppeld die bovengronds afgekoppeld konden worden

Er staan nog 7 tuinlampen, die zijn voorzien van een 230V led lichtbron. Deze heb ik tijdens de test niet (kunnen) afkoppelen.

Vervolgens heb ik de volgende metingen verricht, in rood de waarden die < 5M ohm liggen.

Kunnen de lage PE-N metingen worden verklaard door het feit dat de tuinlampen nog zijn aangesloten?

Los daarvan zit ik dus nog met een circuit waar ik 1.6M ohm meet tussen PE en L.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik gaf het al eerder aan......
de waarden 1,6 MOhm is volgens de voorschriften nog goed, maar daar staat wel iets aan te komen. Zal komende jaren vast wel slechter worden en dan zit je weer in eenzelfde situatie dan nu.

De waarde 0,6 MOhm is volgens de voorschriften afgekeurt, maar doet je aardlek nog lang niet aanspreken.
Maar ook hier geld het bovenstaande, is iets gaande en dat wordt alleen maar slechter.

Ik ging er altijd vanuit dat je bij waarden > 5 MOhm het goed is, en bij waarden < 1 Mohm er een serieus probleem aan zit te komen.
Daartussen is een grijs gebied, maar ga voor jezelf er maar vanuit dat isolatiewaarden nooit vanzelf beter worden.

Een beetje installatie, met huidige installatiematerialen, moet makkelijk isolatiewaarden van 20 MOhm en beter kunnen halen.

In buiteninstallaties heb je wel eens last van spinnen die een webje maken dat bij vochtig weer de aardlek eruit laat gaan, en bij droog weer niets aan de hand is. Mieren oorwurmen etc maken een nestje wat niet vanzelf weggaat.
Door regen etc kan er vocht/water in een armatuur, lasdoos! mof oid komen. Dan is het armatuur/lasdoos of mof niet goed meer. Kijk waar het water erin kan, en doe er wat aan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Zo te zien zitten de slechtste waarden in het ondergrondse gedeelte. Dat duidt op lekkende moffen. Op den duur ontkom je er niet aan om ze stuk voor stuk op te graven.
Andere optie is om dat stuk te vervangen door nieuwe bekabeling met bovengrondse lasdozen in plaats van ondergrondse moffen.
Het is even een klusje, maar als je het nu doet is je tuin voor de zomer weer hersteld.

Ik zal voor de zekerheid de metingen herhalen met verwijderde verlichting.
Is wat meer werk.

Is het overigens normaal dat de weerstand langzaam oploopt? Na zo'n 30 seconden is de meting stabiel.

Ik zou toch als eerste in die lampen gaan zoeken. Grote kans dat daar condens in zit die de boel in de war schopt. Een vochtige buitenlamp is een van de meest voorkomende redenen voor een uitgevallen aardlek. En dat een lamp uitstaat hoeft niks te zeggen, want bij een sluiting tussen nul en aarde blijft het probleem actief omdat de nul niet geschakeld is.
Wordt de nuldraad belast, dan ontstaat er een spanningsval over en kan de stroom dus via de nul weglekken naar aarde.De spanningsval moet echter hoog genoeg zijn om voldoende stroom te kunnen lekken. In dit geval valt de aardlek er dan vaak ook maar af en toe uit, omdat er voldoende belasting moet zijn. Vaak wordt er dan ook nog eens onterecht naar een ander apparaat verwezen omdat de boel uitvalt als dat apparaat voldoende stroom trekt.

Ik ken een iemand die ooit zijn hele plafond heeft open gesloopt omdat er in de buitenlamp water stond. Maar de buitenlamp stond uit dus dat hoefde hij toch echt niet te controleren.

Spanning staat en stroom gaat!

Ts ik zie op de foto de meter op 250 volt staan, deze dient minimaal op 500volt te staan!
Hoe het nu is weet ik niet, maar vroeger mocht de isolatie weerstand in nieuwe installaties met nog veel bouwvocht in de buizen 1000x de nom spanning zijn in Kohm toen dus 220kohm . Het zelfde voor vochtige stallen en grondkabels ,maar dat was wel voor de 30mAmp aardlek gemeen goed is geworden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 25 maart 2021 16:54:34 schreef Toverstaf:
Is het overigens normaal dat de weerstand langzaam oploopt? Na zo'n 30 seconden is de meting stabiel.

Typisch verschijnsel bij vocht.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

zijn dit overigens grondspots? zo ja, staat er water in 1 van deze spots? zo niet, is vaak de rubber kabel welke er standaard aanzit gewoon rot geworden. als dit zo is, beste vervangen met ymvk, geen rubber in de grond. wrs moet de mof waar deze lampen opzitten dan toch vervangen worden, beter meteen een doos op een paaltje zetten waar je later nog bijkunt. het stuk kabel waar je moffen nu zitten vervangen en 2 dozen op de aanhechtpunten van de grondkabel monteren waar je ieders 2 spots bijlast.

je echte probleem zit overigens tussen aarde en nul, zolang je nog lasten op het circuit hebt zitten meet je de weerstand van de nul door op schakeldraden en de fase. dit gebeurt ook als er water ergens inzit, dat herken je wel aan meerdere keren meten en steeds iets hoger uitkomen.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 25 maart 2021 21:05:59 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Geen grondspots, 7 dezelfde tuinsokkels (Philips).
Alle kabel is +/- 10 jaar geleden nieuw in de grond gelegd, door mijzelf. Enkel YMVK-AS.
Achteraf had ik inderdaad aftakdozen boven de grond moeten hebben, schade, schande, wijsheid.

Gelukkig kan ik de fouten enkel mijzelf aanrekenen.

philips armaturen van de consumententak, dat wil ik nog niet in mn tuin. het fwc en dergelijke spul is prima, maar het mygarden spul is wel zo'n bras..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Alle armaturen schoongemaakt (en later afgekoppeld).
Grappig om te zien hoe de isolatieweerstand hiermee veranderd.
De armaturen zaten vol zand, mieren en aluminium oxide.

De isolatieweerstand is veranderd van:

PE-N 0,6Mohm -> 21Mohm
PE-L 1,6Mohm -> 4,8Mohm

en:

PE-N 0,66Mohm -> 1,4MOhm
PE-L 8.8Mohm -> 21Mohm

De 4,8Mohm is niet fantastisch maar gezien de grote hoeveelheid werk om deze kabel op te graven laat ik deze voorlopig nog even liggen.

De 1.4Mohm ga ik halverwege opgraven en doorknippen om te kijken of ik misschien alleen de helft hoef te vervangen.

Zie je wel, altijd eerst bij de buitenlampjes beginnen.

Spanning staat en stroom gaat!

Nog even een update; kabels vervangen en de aardlek is sindsdien niet meer uitgevallen.

Was even een klus, maar niets voor niets. En een wijze les; nooit meer kabelmoffen onder de grond, mooie beloftes ten spijt.

bprosman

Golden Member

Op 15 juni 2021 22:38:19 schreef Toverstaf:
Nog even een update; kabels vervangen en de aardlek is sindsdien niet meer uitgevallen.

Was even een klus, maar niets voor niets. En een wijze les; nooit meer kabelmoffen onder de grond, mooie beloftes ten spijt.

De wijze les die ik een paar jaar geleden getrokken heb is de tuin op een eigen ALS. De schilders hadden verlengsnoeren buiten laten liggen, ging goed tot het begon te regenen

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

als die lampen los staan, kun je er ook een snoer met stekker aanzetten en met een stel ip44 wcd's op een paaltje werken. ook fijn als je storing hebt en de stekkers eerst uittrekt. prikspots ed verlichting zit vaak zo aangesloten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Ondergrondse moffen blijven altijd een zorgenkind. Ook bij netbeheerders. Op de meeste liggingstekeningen staan de moffen ook ingetekend. Dat is niet voor niets.