Kuppersbush combi-oven EMWK1050.0M reset klok-instelling en start dan niet meer

Ik heb hier een combi-microgolfoven van Kuppersbush staan met een erg gek gedrag. Ik probeer even uit te leggen...

Je steekt het toestel in het stopcontact, stelt de klok in en het apparaat werkt prima; doet alles.
Op zeker moment is de bereiding gedaan, of druk je op de "stop" toets om een handeling te annuleren.
Als hierna de klok ingesteld blijft, gaat de oven de volgende maal terug werken.
Soms komt na het einde van de bereiding, of na het drukken van de stop knop de klok terug op 00:00 te staan.
Dat op zich is al storend, maar als die klok op 0u komt, kan je een bereiding nog wel instellen, maar de oven start niet meer. Lampje op start knop gaat wel uit na starten, maar de tijd gaat niet aflopen en de oven start niet.
Je annuleert de procedure middels stop, stelt de klok in en dan werkt dat ding prima.

Als de klok nu op 0u sukkelt en je laat het toestel met rust, gaat die klok effectief ook lopen, maar zolang je ze niet instelt/verandert, start die oven niet meer...

Iemand een idee wat hier de reden van is?

tnx!
Gert

Klinkt normaal als de klok een stroomuitval krijgt, krijg je dit fenomeen. Bij de meeste ovens krijg je pas werking als je na stroomuitval de klok eerst instelt. De vraag is dan waarom de klok een schijnbare stroomuitval krijgt. De voeding die weg valt?

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 24 maart 2021 11:37:06 (21%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het gekke is dat met een stroomuitval de klok (uren dan toch) begint te knipperen en de knopjes gaan oplichten om de boel in te stellen.
Als de fout zich voordoet, staat de klok gewoon op 0u00 net alsof het net 0u geworden is.

Om hem dan weer los te krijgen, moet je handmatig op de klok-instel-knop drukken en dan de klok instellen...
Daarom ik zou twijfelen aan een voedingsprobleem. Ook tijdens bereiding, noch in standby crasht die. Enkel en alleen tijdens stoppen en annuleren.

Idd een gek probleem. Lijkt software achtig maar bij 10 zulke problemen kom ik in 9 gevallen op iets anders uit. Verlies op weerstanden. Elco's. Deurschakelaars..... Het kan natuurlijk ook de 1/10 zijn met uP defect.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

nog niet echt aan het meten geweest; bij gelegenheid eens dieper inspecteren.