Maximaal vermogen standaard huisaansluiting

echtepino

Golden Member

Ik heb een vrij standaard driefasen 3x25A elektra-aansluiting.
Er zitten drie grote porseleinen smeltpatronen in een doorzichtig plastic kastje in de meterkast, alle drie 25A denk ik dan.

Als ik dus bereken welk doorstroomelement ik in de douche kan monteren dan kijk ik hoeveel vermogen ik maximaal kan/mag trekken: 3x25x400= 30kW.

Als ik naar mijn-liander.web scroll zie ik dit:

Maximaal 17kW.
Dit is toch vreemd want dat is ongeveer 3x25x230 en zo'n verwarmer is toch echt driefasen 400V? Ik zou graag een 24kW exemplaar (laten) installeren.

Word lid van de Benelux DX Club

Op 25 maart 2021 09:45:52 schreef echtepino:
Dit is toch vreemd want dat is ongeveer 3x25x230

Inderdaad, je rekent met 400V maar dat is niet correct. Je moet met 230V rekenen.

Die 17kW is idd de max. 24kW gaat je dus niet lukken.

In theorie zou het kunnen als je lokaal ook nog eens 5-6kW aan solar hebt liggen, dan blijft je nutsverbruik onder die 3x25, maar ja, realistisch is dat niet. Alleen in de zomer overdag douchen, en bij een wolkje snel uitzetten ;)

Je hebt ook nog wat normaal verbruik, dus meer als 13-15kW zou ik zeker niet gaan.

Zelf heb ik een 13kW doorstroomboiler om dezelfde reden.

Wel heb ik die samen met een kleine (50L) conventionele boiler. Die 50L zorgt voor warm water in de keuken/wastafel. Voor de douchekop meng ik het hete water met koud terug naar een graad of 15. De doorstromer verwarmt dat verder weer op.
Op die manier heb ik toch een acceptabele druk in de douche, want met alleen 13kW en koud leidingwater vond ik het toch wel een erg lage opbrengst.

Als de 50L leeg is (Wat dus wel ff duurt omdat ik relatief veel koud toevoeg) dan valt de druk naar beneden maar kan ik nog altijd douchen ;)

Wel een voorrangsschakelaar gemaakt: Als de doorstromer aan staat, dan gaat het element van de normale boiler uit (Want anders trek ik nog eens 10+A extra op 1 fase)

echtepino

Golden Member

Ik zou denken dat ik uit iedere fase van 400V die 25A kan trekken, mooi symmetrisch. Ik snap dan niet waarom ik moet rekenen met 230V aangezien de boiler toch op driefasen 400V is aangesloten en niet op 3x230V.

Op 25 maart 2021 10:30:02 schreef DJSmiley:

Op die manier heb ik toch een acceptabele druk in de douche, want met alleen 13kW en koud leidingwater vond ik het toch wel een erg lage opbrengst.

Dit is een fijne terugkoppeling, leerzaam!

Word lid van de Benelux DX Club
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Voor de leek:
Je hebt 3 stroomtoevoerdraden ( fasen). Op elke draad staat 230 Volt.
Je totale vermogen (P=UxI) is dus 3 (fasen) x 230 Volt x 25 Amp. = 17 kW (afgerond)

Voor de kenner:
Je hebt 3 fasen, tussen de fasen staat 400 Volt, de fasen zijn 120 graden in tijd verschoven.
Je totale vermogen is U x I x V3 (Wortel 3)
400 x 25 x 1,73 = 17 kW (afgerond)

Laat dat nu precies hetzelfde zijn.

Jij probeert de 2 formules ( Leek en kenner) samen te voegen in jouw voordeel.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
echtepino

Golden Member

Word lid van de Benelux DX Club

met 17kW kun je nog wel een doorstromer gebruiken maar minder is zeker niet genoeg om onder te kunnen douchen. je komt die doorstromers steeds vaker tegen, goedkoop en allerhande keukenboeren en loodgieters vinden dat makkelijk, maar hebben geen sjoege wat het elektrisch vereist.

je hebt meer aan een boiler, anders ga je vaak hoofdzekeringen nodig hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Paar jaar geleden in Groot Brittannië ook onder een doorstromer gedoucht. Ging redelijk maar hield niet over.
Dus even in de meterkast gekeken wat voor voorziening er zat: bleek een enkelfase aansluiting maar wel met 100A hoofdzekering.

Het duurde eventjes voordat ik door had dat het de YMVK achtige kabel maar een enkele ader had...

[Bericht gewijzigd door r-p op vrijdag 26 maart 2021 09:53:18 (20%)

Op 26 maart 2021 09:47:29 schreef r-p:
Paar jaar geleden in Groot Brittannië ook onder een doorstromer gedoucht. Ging redelijk maar hield niet over.
Dus even in de meterkast gekeken wat voor voorziening er zat: bleek een enkelfase aansluiting maar wel met 100A hoofdzekering.

Het duurde eventjes voordat ik door had dat het de YMVK achtige kabel maar een enkele ader had...

[bijlage]

nou nee, die rode schakelaar rechtsboven is een hoofdschakelaar max 100A. de houder linksonder met de zwarte kabel is de hoofdzekering en lijkt me minder te zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 26 maart 2021 09:47:29 schreef r-p:
Paar jaar geleden in Groot Brittannië ook onder een doorstromer gedoucht. Ging redelijk maar hield niet over.
Dus even in de meterkast gekeken wat voor voorziening er zat: bleek een enkelfase aansluiting maar wel met 100A hoofdzekering.

Het duurde eventjes voordat ik door had dat het de YMVK achtige kabel maar een enkele ader had...

[bijlage]

Ik heb het vermoeden dat je een 40 Amp aansluiting hebt.
Wat een klungelsmurfinstallatie! flink bezuinigd op beugels.

Enkeladerige kabel? Het kan, maar in NL is dat zeer ongebruikelijk.
Maar..
Dan is je hoofdschakelaar dubbelpolig, maar schakelt enkelpolig.
Hier in NL uit den boze!

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op vrijdag 26 maart 2021 20:58:39 (13%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 26 maart 2021 20:56:12 schreef Toeternietoe:
[...]

Ik heb het vermoeden dat je een 40 Amp aansluiting hebt.
Wat een klungelsmurfinstallatie! flink bezuinigd op beugels.

Enkeladerige kabel? Het kan, maar in NL is dat zeer ongebruikelijk.
Maar..
Dan is je hoofdschakelaar dubbelpolig, maar schakelt enkelpolig.
Hier in NL uit den boze!

dacht ik eerst ook, maar gok dat dit het huisadres is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 maart 2021 20:56:12 schreef Toeternietoe:
[...]
Enkeladerige kabel? Het kan, maar in NL is dat zeer ongebruikelijk.
Maar..
Dan is je hoofdschakelaar dubbelpolig, maar schakelt enkelpolig.
Hier in NL uit den boze!

Tja, het is niet NL, zelfs niet eens (meer) de EU, maar het VK hè? Daar doen ze de dingen echt anders. Ze rijden aan de andere kant van de weg, ze meten in mijlen en betalen in ponden. En ze denken ook nog dat ze beter af zijn met dat anders zijn. Toch niet zo vreemd dat die meterkast er dan wat anders uit ziet dan we hier gewend zijn?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Sine

Moderator

100A huisaansluitingen zijn daar ook niet vreemd ... dus het zou best eens kunnen ...

Dit was een appartement dat je per dag kon huren tijdens een gezinsrondreis door GB. Dus niet mijn eigen huis...

Ik geloof dat er wellicht inderdaad maar een kleinere (er staat "40" opgeschreven) zekering inzit. Ik dacht dat de "100A" schakelaar tevens een automaat was toen ik de foto maakte, maar twijfel daar nu aan.

Maar 40A enkelfase is wel héél erg weinig om onder te douchen, toch? Zelfs als je recirculatie zou hebben (wat denk ik niet het geval was).

mvdk

Golden Member

Als je een regenplaat hebt van een halve vierkante meter, en het water moet er ook nog met een beetje kracht en temperatuur uitkomen, kan het een beetje dunnetjes zijn..

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat ding met die rode knoppen is een schakelaar. Niets van beveiliging oid.
Deze schakelaar is 2 polig! en gemaakt voor een MAXIMALE nominaalstroom van 100 Ampere.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)