12V halogeen leeslamp ombouwen naar 230V LED

Bestaan er voor deze 12 volt 50 watt halogeen verlichting die overigens gedimd kan worden commerciële oplossingen zonder een hele nieuwe lamp te moeten aankopen ? Heb meerdere staan- en bureaulampen met dezelfde specificaties die veel branden maar te mooi zijn om weg te doen.

Arco

Special Member

Waarom zou je een 12v armatuur om willen bouwen naar 230v? Gewoon zo laten, er zijn zat 12v ledlampen te vinden.
Type lamp opgeven (voet) is ook wel handig.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarom 230V?
Er zijn genoeg 12V led lampen.

Los van het feit dat er 12V LED lampen bestaan is er ook veiligheids risico:

Niet elke kabel is geschikt voor 230V.
en als je die kabels moet retrofitten... dan is de moeite al groot.

Ok, 12 volt houden dan, m'n halogeen spots zijn G4 steeklampjes, maar moeten de huidige 'dimmers/aan-uit schakelaars' niet worden vervangen door 'LED dimmers/aan-uit schakelaars' ?

Arco

Special Member

Je zult dan even op moeten geven wat voor dimmer er nu in zit (aan/afsnijding, meeste ledlampen willen graag afsnijding).
Het minimaal vermogen moet ook kloppen. (sommige voedingen/dimmers kun je niet onder de (bijv) 20W gebruiken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zijn 3 modellen lampen.
Macro foto's van de verschillende trafo's en dimmers bijgevoegd.
Alvast dank voor uw ondersteuning.

Ben bereid om het dimmen weg te laten bij een LED oplossing.
Gewoon aan /uit op steeds ongedimd vermogen.
Want een Led-oplossing geeft waarschijnlijk toch al minder lichtopbrengst dan de huidige conventionele halogeen lamp configuratie?
Ik voeg in extremis nog de 3de foto van het 3de dimmer type toe.

zoek eens op "12V G4 led light". Op Aliexpress duizenden hits. Als je bij Aliexpress voor "aliexpress standard shipping" kiest, dan is het er vaak binnen een week of twee. (maar dan betaal je "niet niets" voor het versturen).

Ik zou het gewoon proberen. Er zijn ook nederlandse winkels die veel spullen van Aliexpress hier verkopen. Dan is het wat duurder maar kan je het de volgende dag in huis hebben. En je kan naar een gewone licht-winkel gaan en dan ben je NOG duurder uit.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 25 maart 2021 18:59:43 (36%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb niet zulke goede ervaringen met ali-express spullen. Je betaalt voor wat je krijgt, die led lampen zijn binnen no-time stuk

Spanning staat en stroom gaat!
Arco

Special Member

De tweede trafo is zo te zien bruikbaar voor elk vermogen. De 1e en de 3de alleen vanaf 20W, dus niet minder...
De ledlampen die ik van Ali heb gehad waren ook in no-time stuk...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 25 maart 2021 20:24:31 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

als je nu gedimde wcd's had waar die lampen staan ben je er ook. dimmer eruit slopen, andere trafo erin en ledlampen erin steken.

echter ik ben ook van mening dat je als leek meer tijd en geld erin steekt en beter met nieuwe armaturen af bent. als je het onderhand werkende hebt krijg je dat knipperen in de avond waar iedereen wel over begint..

ik bedoel, armaturen zijn 21 jaar oud, voetjes worden gammel, knikarm van de kop is al lam enz..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 25 maart 2021 20:55:18 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 maart 2021 18:36:47 schreef MichelMichiels:
Want een Led-oplossing geeft waarschijnlijk toch al minder lichtopbrengst dan de huidige conventionele halogeen lamp configuratie?

Dat is moeilijk te zeggen zonder exacte foto's van de armaturen zelf, maar de LED-techniek heeft enorme sprongen gemaakt de afgelopen 10 jaar. Grote kans dat je een prima vervanger kunt vinden die net zoveel (of zelfs iets meer) licht geeft dan je halogeenlamp.
Maar de kunst is daarbij niet te goedkoop te willen zijn. Philips maakt uitstekende LEDspots bijvoorbeeld, de mijne gaan nu al een jaar of 5-6 mee, maar die kosten dan ook wat.

In het geval van een G4 steeklampje is het misschien wat lastiger, maar ook daar moet wel wat voor te vinden zijn. De vraag is of je de prijs er voor over hebt.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Dank voor uw aandacht en voorstellen omtrent m'n vraag.
Als ik het goed begrijp koop ik bij een kwaliteitsleverancier het best (iets duurdere niet dimbare) merk G4 LED-lampen van hoeveel watt aub ? Is ±5 watt dan genoeg, kwestie van ongeveer terug naar dezelfde lichtopbrengst te gaan als deze van de 50 watt halogeen lampjes ?
Vervang ik de Trafo types 1 & 3 (want Trafo type 2 kan blijven dienen) door een geschikte LED variant (welke dat dat dan ook al zal mogen zijn ?).
En tenslotte haal ik de dimmers er gewoon overal uit.
Is er een bepaald merk en type dat u me hiervoor kunt aanraden ?

M'n drie verschillende reeksen lampen bevatten volgende componenten:
Reeks bruin gelakte staanlampen (Michela).
Transfo: Relco MICRO60PFS/C RN1608/C (F-12062-RN1608)
Dimmer: horizontale carbon instelpotentiometer: ACP, Spain 14mm 100E - 5m, 100e - 5m, 50 Vdc

Reeks inox deco bureaulampen (Lucide).
Transfo: KAOYI KHT-6021A Halogeen Built-in Dimmer Switch 12 V Max 60 W
(horizontale KAOYI KB-022 draaidimmer)

Reeks inox deco staanlampen (Lucide).
Transfo: JING NENG JN3050P Halogeen Built-in Dimmer Switch 12 V Max 50 W
complete set Halogeen dimmer/draaiknop (elektronische converter)

Uiteindelijke doel is duurzame economische goed werkende verlichting te hebben.