Vervanging batterij fietslampje

Kruimel

Golden Member

Hoi iedereen,

Een vriend van mij vroeg om hem te helpen met de reparatie van een fietslamp die hij had. Eén van de draden van de cel was losgeraakt en ik zal die weer vast solderen. Zo ver geen probleem, simpel klusje...

Hij wil eigenlijk de hele cel vervangen omdat die in capaciteit terug loopt, maar het is één van die 'pouch' cellen (met beveiliging), en ik vroeg me af iemand een Europese bron weet waar ik die kan kopen. Er staat een formaatcode op van "701649", dus volgens mij zou dat 7x16x49mm zijn. Vergelijkbare maten kan ik wel vinden op Alibaba, zoals hier, maar ik heb geen idee van de betrouwbaarheid en levertermijn van dergelijke cellen en of het de moeite waard is.

Het zou kunnen dat het einde van deze cel einde verhaal is voor het hele lichtje, op zich geen drama, maar ik kom dit soort cellen nu vaker tegen en vroeg me af of er ergens een betrouwbaar verkooppunt is van kleine hoeveelheden prismatische cellen. De recente ontwikkelingen in de Li-ion wereld zijn denk ik een beetje langs me heen gegaan, dus ik weet eigenlijk niet waar ik zou moeten zoeken.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Nkon is een goeie. Maar die heeft geen pouch lijkt het.
Je kunt de beveiliging overzetten. Of eentje met beveiliging kopen.

Ik raad af de cel zonder beveiliging te gebruiken omdat ze met laden rekening houden met de diode overgang.
Hierdoor komt er met laden te veel spanning op de cel te staan. Je kunt wel raden wat er dan gebeurt.

Een cel uit China heeft al gauw 1500000Mha in het zelfde formaat.
Mogelijk kun je ook bij een lokale modelbouw winkel slagen of China hobbyking is wel redelijk betrouwbaar met een magazijn in Europa.

[Bericht gewijzigd door tuxie op vrijdag 26 maart 2021 19:12:24 (23%)

Arco

Special Member

Heeft Hobbyking die maat niet?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

@Kruimel
Neem gewoon het risico voor die 98 dollarcent.
Daar ga je toch geen "onderzoek" voor starten. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Als er ruimte is zou ik er een AA of AAA houder op zetten, kun je de cel ook eenvoudig wisselen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Nee niet echt, de ruimte is nauwelijks groter dan de huidige cel (en die is maar 7mm dik):

Beetje jammer dat ze voor dit soort dingen geen vervangende onderdelen leveren. :(

Bij Hobbyking vond ik wel deze: Turnigy nano-tech 300mAh Lipo Pack, maar de capaciteit is de helft, er zit geen beveiliging op voor zo ver ik kan zien en hij is geoptimaliseerd voor grote stromen. Op zich wel een optie, moet ik de beveiliging omzetten. Weet iemand of dat plastic blok makkelijk te verwijderen is?

Ik kijk wel even wat ik doe. Die Alibaba verkoper had een rating van 0.0%, in het afgelopen alleen maar negatieve feedback, dus daar pas ik even voor.

Lucky Luke

Golden Member

TME heeft de juiste soort cellen, maar niet in de goede maat (of ik zoek niet goed)... https://www.tme.eu/en/details/accu-lp502248_cl/rechargeable-batteries/…

Die is dus 2 mm te dun, 6 mm te breed, en 1 mm te kort. Die 6 mm te breed zal het grootste probleem zijn...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Quartel modelbouw heeft dit soort accu's. Gewone grijze, zonder opdruk van modelbouw.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Nee, die 19mm is te breed, die van 16mm past maar net. ;(

@maus0611: Net even op de site van Quartel gekeken, maar er is geen zoekfunctie, dus daar moet ik nog even spitten.

@Lucky Luke: Ik had niet eens aan TME gedacht, maar inderdaad is de maat hier niet goed. Ze hebben niets zo smal...

Klinkt als een typisch gevalletje van 'planned obsolescence'... ;(

Kruimel

Golden Member

Ik zei het fout: er is geen goede filterfunctie. Ik kan niet zoeken op de maat. Ik kan wel "500mah" als zoekterm opgeven, maar verder niet echt filteren op configuratie of formaat.

eSe

Honourable Member

/OT

Grappig, vroeger op de fiets een dynamo, een lengte draad en 2 lampjes.
Nu zit daar een print in met tientallen onderdelen, een paar chips met meerder pennen, condensatoren, weerstanden en een batterij die niet (of moeilijk) te vinden is.

Maar ja, we hoeven niet zo hard meer te trappen :-)

/OT

/edit Terug naar de dynamo? Een kleinere, led's en een dikke elko om wat 'licht' reserve te hebben aan een stoplicht.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Kruimel

Golden Member

Haha, inderdaad het is wel een modern luxeprobleem. :) Toch ben ik wel blij af te zijn van die waardeloze flesvormige dynamo's. Ik heb weleens een Axa HR dynamo gehad, en naderhand zo een naafdynamo van Shimano met een LED koplamp, en die waren een verademing. Beide waren nooit echt goedkoop echter.

Toch heb ik wel gezocht naar fatsoenlijke batterijverlichting toen er weer zo een klopjacht op fietsen zonder licht gaande was. Toch merk ik wel dat het vinden van fatsoenlijke betaalbare lampen niet makkelijk is omdat fabrikanten toch weer bochten afsnijden om wat centjes te besparen.

Nu zijn er zuinige LEDs en LSD Ni-MH, en dat is wat mij betreft een gouden combinatie. Mijn criterium voor een koplamp is dat hij werkt op 3 stuks AA batterijen. AAA levert voor dezelfde prijs minder dan de helft van de capaciteit, en als er 2 in zitten wordt hij waarschijnlijk geleverd met zink-kool batterijen en een LED zonder voorschakelweerstand. Die werken maar heel kort op een batterij omdat een witte LED niet werkt onder de 2,5V, en als je er alkaline in zet grillen die de LED waarschijnlijk. Met 3 stuks weet je dat er een voorschakelweerstand of regelaar in moet zitten en dat je hem op 3,6V (dus Ni-MH) kan draaien.

In elk geval betreft het hier geen stadsfiets, maar een wat sportiever model waar een dynamo nogal zou misstaan. Ik ga eerst de batterij vast solderen en dan nog één keer zoeken naar iets geschikts. Vind ik dan niets dan zeg ik hem een andere te kopen op AA's.

Op 26 maart 2021 23:38:19 schreef eSe:
Terug naar de dynamo? Een kleinere, led's en een dikke elko om wat 'licht' reserve te hebben aan een stoplicht.

Ik heb op alle fietsen thuis (met dynamo voor) een draadje naar achter getrokken om de batterijachterlichten te laten draaien op de aanwezige dynamo. Die rare fietsfabrikanten zetten er een batterijlampje op... terwijl er een dynamo op de fiets zit... heel irritant...

eSe

Honourable Member

In elk geval betreft het hier geen stadsfiets, maar een wat sportiever model waar een dynamo nogal zou misstaan.

Een paar magneten op de spaken en spoeltjes aan de vork. En dan natuurlijk een printje met de nodige onderdelen :+ 8)7

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
fatbeard

Honourable Member

de nodige onderdelen

Dat zijn er niet veel: een weerstand, diode, zenerdiode en naar smaak een elko.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 27 maart 2021 13:44:38 schreef Kruimel:
In elk geval betreft het hier geen stadsfiets, maar een wat sportiever model waar een dynamo nogal zou misstaan.

Ach, het is maar waar je de prioriteiten legt.
Mijn fiets had oorspronkelijk een flesdynamo voor het voorlicht met halogeenlamp. Achter een batterijlamp met leds.
Toen ik een keer mijn voorwiel kapot reed heb ik een nieuw wiel gekocht met naafdynamo. Een wereld van verschil, je voelt helemaal niet meer dat je licht aan staat.
In het achterlicht een schakelingetje toegevoegd. Dat brandt nu tijdens het fietsen op de dynamo, als ik stop gaat het nog 2 minuten door op de batterijen (2 AA alkaline). Dat is vanwege de veiligheid als je moet stoppen bij een verkeerslicht.
Eén maal per jaar nieuwe batterijtjes in het achterlicht.