Polariteit op printplaat

Hallo,

Graag zou ik willen weten waar de + of - van de condensatoren moeten komen. Normaal gesproken staat dit mooi vermeld op de print. Nu staan er alleen lijntjes.. Het gaat om de condensator waar 4700uf 40 v staat.. Weet iemand raad?

[Bericht gewijzigd door 12345 op zaterdag 27 maart 2021 16:32:33 (13%)

Gearceerd is de min.

Maar bij deze print twijfel ik, want de plus lijkt met een groot vlak verbonden. Dat lijkt erg onlogisch. Ik neem mijn antwoord terug zonder het schema te hebben gezien.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op zaterdag 27 maart 2021 16:42:39 (81%)

Ha 12345,

Het gearceerde vlak is de min dat heeft @Brightnoise helemaal goed :D
Als je nu twijfelt volg dan die baan en kijk waar die uitkomt misschien kan je iets meer op een foto laten zien...

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Het is inderdaad erg verwarrend. Bij sommige plaatsen op de print staan er wel + en - tekens..

Op 27 maart 2021 16:48:20 schreef electron920:
Ha 12345,

Het gearceerde vlak is de min dat heeft @Brightnoise helemaal goed :D
Als je nu twijfelt volg dan die baan en kijk waar die uitkomt misschien kan je iets meer op een foto laten zien...

Groet,
Henk.

Is dat arceren een manier om aan te geven dat het de - betreft?

vergeten

Golden Member

Op 27 maart 2021 16:50:51 schreef 12345:
Is dat arceren een manier om aan te geven dat het de - betreft?

Heel vaak wel. Helemaal wit is ook gebruikelijk.

Links (ongearceerd) is de plus(+) dat kan je zien aan de plus van de kleine condensator linksonder die nog net te zien is. Die zitten aan elkaar.

Maar zonder meer info of een ruimere foto is het niet absoluut zeker.

Bij twijfel, meet of je ±0 Ω hebt vanaf de + van de gelijkrichter naar je vermeende + van de elco.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 27 maart 2021 16:53:46 (24%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Weet iemand overigens een goedkoop adres voor deze condensatoren met een diameter van 30 à 35 mm en een hoogte van 30 mm?

Shiptronic

Overleden

Om welke printplaat gaat het merk/type?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

Ik heb een ander idee over een ruimere foto, een elcootje erbij nu :)
Wat voor bouwpakket is het, zit er een schema bij?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Symmetrische voedingsspanning, de elco's lijken met de diodes te kloppen, dus gearceerd is dan de -. Merk/type/schema apparaat geeft verder uitsluitsel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Hier kan je zien hoe ze moeten zitten:

Duidelijker link voor de niet smartphone kijkers: https://nl.aliexpress.com/item/1005001792650447.html?spm=a2g0n.product…

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 27 maart 2021 17:39:46 (76%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Op 27 maart 2021 16:57:24 schreef 12345:
Weet iemand overigens een goedkoop adres voor deze condensatoren met een diameter van 30 à 35 mm en een hoogte van 30 mm?

Besparen op elcos is niet echt verstandig. Tegenwoordig is bij China crap elcos de levensduur omgekeerd evenredig aan de prijs.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik wil natuurlijk geen ali condensatoren toepassen. Was zelf aan vishay of zo aan 't denken. Iemand een adres buiten farnell of rs om?

Even over originele vraag. De min bij het gearceerde stuk.

Normaliter zal de min kant van een elco aan de ground van de schakeling zitten. Dat zien we op de originele foto juist bij de PLUS van de elco.

Dit zou het geval kunnen zijn als bijvoorbeeld de boel een symmetrische voeding heeft, waarbij dit de elco is die over de negatieve voeding staat.... En zowaar! Op de tweede foto blijkt dat te kloppen: De "collega-grote-condensator" staat juist met z'n min op het groundplane aangesloten.

Een tweede hint had ik al gezien op de eerste foto: Bijna buiten beeld staat daar een andere condensator OOK al met z'n plus aan het ground plane.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Duidelijkheid over de plus en min van de elco's laat te wensen over ik zie hier dat het allebei kan 8)7

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Shiptronic

Overleden

Nee bij de ene versie (die TS heeft) staan 2 weerstanden tussen de Elco's bij de andere versie zijn dat er 4.

Ik heb bewust het plaatje zo geknipt.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 27 maart 2021 20:32:28 (16%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
vergeten

Golden Member

@12345
Voor de zekerheid toch maar even beredeneerd adhv de printsporen en de LML317 en LM337, daarvan is de in en uitgang (verschillend) en bekend.
De rechterprint is gespiegeld zodat dit de sporenzijde is al zou je door de linker PCB heen kijken.
Het gearceerde deel van de elco aanduiding is dus zeker de min.

@Shiptronic heeft gelijk :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dankjewel voor de reacties!

[Bericht gewijzigd door 12345 op zondag 28 maart 2021 08:34:37 (27%)

Op 27 maart 2021 19:41:13 schreef rew:
Even over originele vraag. De min bij het gearceerde stuk.

Normaliter zal de min kant van een elco aan de ground van de schakeling zitten. Dat zien we op de originele foto juist bij de PLUS van de elco.

Dit zou het geval kunnen zijn als bijvoorbeeld de boel een symmetrische voeding heeft, waarbij dit de elco is die over de negatieve voeding staat.... En zowaar! Op de tweede foto blijkt dat te kloppen: De "collega-grote-condensator" staat juist met z'n min op het groundplane aangesloten.

Een tweede hint had ik al gezien op de eerste foto: Bijna buiten beeld staat daar een andere condensator OOK al met z'n plus aan het ground plane.

Dank voor de uitleg ik vroeg mij hetzelfde af waarom de plus aan een plane zit, had nog niet aan symmetrische voeding gedacht. (ook nooit mee gewerkt)

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
Thevel

Golden Member

Op 27 maart 2021 16:57:24 schreef 12345:
Weet iemand overigens een goedkoop adres voor deze condensatoren met een diameter van 30 à 35 mm en een hoogte van 30 mm?

4700µF 40V met deze afmetingen bestaan wel maar zijn niet overal te koop.
35V exemplaren zijn dan wat beter verkrijgbaar, als je een 2X15V trafo gebruikt is 35V ook ruim voldoende.

Kruimel

Golden Member

Zo te zien is de ruimte voor de elco's ruim, maar het hoogtebudget is belemmerend: ik vond bij TME maar één 63V model: LLS1J472MELB. Bij Okaphone ook: SLPX472M063E3P3, maar die kost flink meer. Ik zou de zoekterm niet vernauwen door een minimale diameter of maximale spanningswaarde op te geven, want dan vind je meer.

Op 27 maart 2021 16:41:05 schreef Brightnoise:
Gearceerd is de min.

Maar bij deze print twijfel ik, want de plus lijkt met een groot vlak verbonden. Dat lijkt erg onlogisch. Ik neem mijn antwoord terug zonder het schema te hebben gezien.

Ik heb onlangs twee bol staande elco's op een A_Open moederboard vervangen en daar was de opdruk net andersom. Tja, daarom stonden die elcootjes natuurlijk bol (na 10 jaar!)
Wie schetst mijn verbazing, dat alle elco's verkeerd op de print stonden. Kan niet waar zijn. Bij nameten, blijkt de opdruk verkeerd. Altijd opletten geblazen derhalve.

HVinduction

Honourable Member

Op 28 maart 2021 14:58:22 schreef buzzy:
[...]Ik heb onlangs twee bol staande elco's op een A_Open moederboard vervangen en daar was de opdruk net andersom. Tja, daarom stonden die elcootjes natuurlijk bol (na 10 jaar!)
Wie schetst mijn verbazing, dat alle elco's verkeerd op de print stonden. Kan niet waar zijn. Bij nameten, blijkt de opdruk verkeerd. Altijd opletten geblazen derhalve.

Dat kan nooit, elektrolytische condensatoren die andersom aangesloten zitten werken als een sluiting. Ik heb inderdaad ook wel vaker gezien dat soms de witte opdruk juist de plus aangeeft. Ik kijk daarom altijd eerst naar andere elco's op de print hoe het daar zit en indien mogelijk volg ik ook het printspoor om erachter te komen wat de polariteit is.