een aarding, en vraag over verliesstroom schakelaar

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat lijken mij twee zeer terechte punten.

Het tweede is nogal lastig: ben je al te streng/correct, dan krijgen de klanten/bezoekers ondermaatse service, toch minstens naar hun eigen ervaring; en ze gaan dus elders. Ben je onvoldoende streng/correct, dan krijg je ofwel de periodieke controle tegen, of anders de verzekering, als het een keertje fout gaat.

Ik zou geen goede campinguitbater zijn, zo te zien )

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Daarom ook liever 1 alamat/caravan, alleen de veroorzaker heeft dan een uitval, 1 diff en meerdere aansluitingen erop zal bij 1 fout heel veel klachten geven immers zet je een heel veld zonder spanning.

[edit]Word ook veel makkelijker om te lokaliseren waar de fout zit.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 27 maart 2021 20:37:41 (15%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Daarom ook liever 1 alamat/caravan

Ja. Behalve dan dat "alamat" een "enkel-NL" kreet is, voorzover ik begrijp. Hier in Vlaanderen heb ik er toch nog nooit van gehoord. Ik zou dan eerder zeggen "1 diff per paal" maar dat is een beetje een kwestie van woorden en termen.

Maar terecht heeft @rew aangestipt dat we nog niet hebben mogen vernemen in welk land de camping gelegen is, terwijl dat toch heel erg relevant is.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 27 maart 2021 20:50:14 (22%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 27 maart 2021 19:52:36 schreef rew:
* Gaat een 30mA wel werken?

Bij campings wil men nog wel eens "nattigheid" hebben. Wat ik verwacht is dat je met een 30mA aardlekschakelaar je eerste tien klanten prima kan helpen en veilig houdt. De tiende heeft ergens wat lek in z'n installatie zitten en de aardlek grijpt direct in zodra ie z'n installatie aansluit. Omdat de vorige camping GEEN 30mA aardlek had, krijgt JOU installatie de schuld van dat ie de boel niet werkend krijgt. Na 10 klanten heb je je eerste negatieve review ("Stroom doet het niet") en na de tweede gaan die 30mA aardlekken er gewoon weer uit.

Liever een slechte review dan het nieuws halen. Dat probleem kun je opvangen door in zo'n geval een kabel te leveren met aan het uiteinde een normaal stopcontact, dan kan men wel de waterkoker en dergelijke gebruiken. Dan snappen ze wellicht iets eerder dat het aan hun caravan ligt.

evelo

Golden Member

Voor de duidelijkheid: er moet een 30mA diff zijn per aansluitpunt.
Op de kop zou je nog kunnen een selectieve 300mA plaatsen als je nog meer zeker wil zijn dat je volledige camping er niet uit gaat door 1 kapotte waterkoker.

Shiptronic

Overleden

Op 27 maart 2021 20:39:55 schreef big_fat_mama:
[...]

Ja. Behalve dan dat "alamat" een "enkel-NL" kreet is, voorzover ik begrijp. Hier in Vlaanderen heb ik er toch nog nooit van gehoord.

Een Alamat is een Aarledlekautomaat, ofwel aardlek en installatie automaat in 1

Beschermt tegen stromen groter dan 16 A en aardlekfouten boven de 30mA

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dankje, @Ship, dat was me al wel langer duidelijk (ik lees hier al een poosje mee :) ). Voor op een camping is dit natuurlijk ideaal: eentje per paal doet alles wat er nodig is. Of men kan er zelfs eentje per stopcontact plaatsen maar dat zal nogal in de papieren lopen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Valt redelijk mee: https://www.elektramat.nl/emat-aardlekautomaat-1-polig-nul-10a-b-kar-3…

25 euro per stuk. Ze zijn er ook in 6A en 16A. (die laatste 10% goedkoper).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 maart 2021 19:35:22 schreef rew:
Valt redelijk mee: https://www.elektramat.nl/emat-aardlekautomaat-1-polig-nul-10a-b-kar-3…

25 euro per stuk. Ze zijn er ook in 6A en 16A. (die laatste 10% goedkoper).

die bocht lekker laten waar ie nu is en goed spul pakken als je voor openbare voorzieningen bezig bent. heb van de week een 3140 waar de kast afgekeurd is, 18mm alamatjes zijn spanning gestuurd en afgekeurd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

die bocht lekker laten waar ie nu is en goed spul pakken als je voor openbare voorzieningen bezig bent

Wat is nu eigenlijk goed spul? ABB of HOLEC of Schneider? Ik moet toch eens aan een nieuwe groepenkast maar weet echt niet wat ik het beste kan kopen? Er zijn best wel prijsverschillen.

Vroeger werd bij mij op school uit de nen1010 (toen een dun boekje) verteld dat er twee typen aardlekschakelaars waren (Een alamat was er niet en dat was een voor mij ook een onbekend woord. Ik dacht dat het Belgisch was eigenlijk. Maar dat is dus ook niet waar!). Die twee typen aardleks waren een 30mA en ik dacht ook een 50mA. Die 50mA was voor wasmachines en natte ruimten enzo. De 30mA voor de gewone groepen. Voor speciale gevallen zoals grote industriële machines enzo was er ook nog een derde zwaarder exemplaar beschikbaar. Weet echter niet meer hoeveel dat was.

Deze regels zijn nu helemaal anders geworden? Je mag alleen nog 30mA en 300mA aardleks gebruiken? Waarbij je dus in de praktijk in een woonhuis situatie alleen het 30mA exemplaar kunt gebruiken. Die 30mA gebruik je dan dus ook voor de wasmachine en de schuur enzo? Die 300mA wil je niet, veel te gevaarlijk. Die kan alleen hoger in de keten nuttig zijn t.b.v. een stukje selectiviteit.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Je mag alleen nog 30mA en 300mA aardleks gebruiken?

Dat is de praktijk in BE: de hele installatie beveiligd met een 300mA - dat is dus het eerste dat de binnenkomende voeding vanaf de meter te zien krijgt - en bepaalde ruimtes, bv. de badkamer, extra achter een 30 mA. Er is weliswaar geen verbod op een aardlek van 50 of 100 mA, maar geen hond die het doet want het voegt niets toe aan de wettelijkheid. En veilig zitten we hier toch ook wel redelijk, ik hoor hier althans nooit van problemen of ongevallen in die hoek.

Maar ik heb geen flauw idee van de Nederlandse regelgeving - die lijkt trouwens sowieso eerder raadgevend te zijn dan bindend, toch minstens voor privé-installaties.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mvdk

Golden Member

ik hoor hier althans nooit van problemen of ongevallen in die hoek.

Als je in in NL met een smartphone charger, die je met een verlengsnoer vanuit de gang voed, in bad gaat, overleef je het mogelijk wel.
Doe je dat in B, loopt het slecht met je af. Daar is al eens een topic over geweest.
Die 300mA dingen zitten er vanwege de mogelijke aanwezigheid van kachels met chamottesteen. Als je die dingen niet in huis hebt, maak je je installatie een stuk veiliger met het vervangen van die 300 door een 30.

Op 28 maart 2021 20:23:09 schreef Ex-fietser:
Die twee typen aardleks waren een 30mA en ik dacht ook een 50mA. Die 50mA was voor wasmachines en natte ruimten enzo.

Was geen 50 maar 500mA. Dat was omdat wasmachines nogal lekten, elektrisch gezien dan. De elektriciteitsbedrijven hebben nogal wat druk moeten uitoefenen op de wasmachine-industrie om die lek beneden 30mA te krijgen.

Sine

Moderator

Op 28 maart 2021 19:55:28 schreef testman:
[...]
18mm alamatjes zijn spanning gestuurd en afgekeurd..

Om dat puur op 18mm te doen is wat kort door de bocht, die Siemens automaatjes waar we het laatst over hadden voldoen prima aan de norm.

Dat je met dat EMAT spul niet dood gevonden wilt worden (pun intended) lijkt me duidelijk.

Dat je met dat EMAT spul niet dood gevonden wilt worden (pun intended) lijkt me duidelijk.

Eigenlijk wil ik zoiezo niet dood gevonden worden. Maar dat EMAT spul is dus drie keer niks? Het heeft wel een kemakeur enzo.

Was geen 50 maar 500mA.

Was het echt zoveel? Het lang geleden dat ik dat moest leren. Ben het dus een beetje vergeten. Vond het ook niet erg boeiende stof. Ik was liever elektronica aan het leren. Dat ben ik dan weer niet vergeten. O-)

Maar ik denk dat ik voor ABB ofzo ga. Ze hebben mooie een goed functionerende plc's en robots en ga er maar vanuit dat hun installatiespul dan ook gewoon goed is. En ik weet nu dat alles gewoon achter 30mA aardlekken moet. Dan geef ik de schuur en de wasmachine gewoon een eigen groep met aardlek of alamat dan voor degene die dat liever horen. Net als mijn zonnepanelen ook een eigen groep krijgen. Ik heb nu alleen maar vier smeltpatronen. Dus elke aardlek is al beter dan wat nu al vanaf 1968 in die meterkast zit

Sine

Moderator

Hmja, ik zal het zelf nooit gebruiken, net zoals nog een paar van die dubieuze merken.

En ja, in de jaren 70-80 installeerde men vrolijk ALS-en van 0,5A

In BE zet men nog steeds grote delen van een woning achter 300mA (alleen de natte groepen MOETEN achter 30mA)
Ook iets waar je je over achter je oren kunt krabben ;)

Op 28 maart 2021 22:18:30 schreef Sine:
Hmja, ik zal het zelf nooit gebruiken, net zoals nog een paar van die dubieuze merken.

En ja, in de jaren 70-80 installeerde men vrolijk ALS-en van 0,5A

In BE zet men nog steeds grote delen van een woning achter 300mA (alleen de natte groepen MOETEN achter 30mA)
Ook iets waar je je over achter je oren kunt krabben ;)

500mA was tot 1995 nog gangbaar. ik kom die oude dingen nog zat tegen, is het kapot dan gaat er een 30mA in. had op t werk nog een krat vol van die oude dingen, maar op een paar na weggekieperd. alleen bij kasten waar 10 groepen achter zo'n 500mA zit en het zsm weer moet werken of dergelijke gevallen waar een 30mA meer ellende gaat geven komt er nog een 500mA voor terug.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

In de woningbouw?

Dan had er iemand nog een kratje (vrachtwagen) van die dingen liggen.

in meen dat in 1995 pas de 500mA niet meer ingezet mocht worden. weet van een verbouw in 1994 thuis dat er toen een haf kastje van de bouwmarkt inkwam en daar zat nog een 500mA aardlek in.

dat er in de woningbouw eerst wat oude zooi opgemaakt wordt is niks nieuws, kom bij huizen uit 1975 nog rood zwarte 4mm2 draad tegen tussen meter en meterkast terwijl die al 7 jaar niet meer gebruikt zou mogen worden destijds. vermoedelijk moest de pnem toen eerst nog een magazijn leegmaken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 27 maart 2021 17:09:00 schreef KlaasZ:
Ik neem aan dat de installatie als geheel achter een 300mA differentieel zit, dat is in België gebruikelijk.

Op 27 maart 2021 17:12:27 schreef big_fat_mama
:
[...]
Ik zou zelfs verder gaan: dat is in BE een wettelijke verplichting, altijd, overal.

Dat klopt niet helemaal.

De hele installatie moet achter een ALS van maximaal 300mA zitten.
Dus een 30 mA mag ook.

De 300mA ALS is er gekomen omdat in de jaren 70 in België massaal gebouwd werd in tegenstelling met Nederland. Accumulatieverwarming was toen erg in trek. Na de zomer waren de steatieten dragers van de weerstanden wat wakkig en was er een verlies van meer dan 30 mA.
Tot ze eens goed uitgewarmd waren. Dat gaf met een 30mA ALS een heel gedoe om de accumulatoren in gang te krijgen.

Verder vind ik ook dat de enige goede oplossing is een 30 mA ALS naar elke sroompaal. Zoniet zit de hele camping in het duister als er bij iemand een fout optreedt. En wordt het een hell of a job om te vinden wie en wat de schuldige is.

En een 300mA ALS biedt geen bescherming tegen elektrocutie omdat 50 mA reeds kan dodelijk zijn afhankelijk van de blootstellingsduur en het pad doorheen het lichaam.

Anoniem

Op 28 maart 2021 22:18:30 schreef Sine:

In BE zet men nog steeds grote delen van een woning achter 300mA (alleen de natte groepen MOETEN achter 30mA)
Ook iets waar je je over achter je oren kunt krabben ;)

De verplichting van een verzegelde algemene ALS had/heeft nog een andere reden. Een 130/220V net was toen nog gebruikelijk in België en nu nog vaak voorkomend.
Bij een 'enkelfasige' aansluiting had je dus 2 fasen en geen nul.
In een kWh meter zat dan slechts één stroomspoel.
Voel je het al komen? :-) Slimmeriken tapten dan gratis stroom af de tussen de andere fase en de aarding, vaak het waterleiding of gasnet.
Toen waren de zgn verhuistransfo's uit 1960 toen men van 130 naar 220V is overgestapt nog op menig zolder te vinden. Daar maakte men dan terug 220 V mee.

Behalve de diefstal, veroorzaakte dit ook overmatige corrosie van de nutsleidingen in de straat.
Met een ALS werd dit onmogelijk gemaakt. Een 25W lampje ging nog net ;)

Bedankt voor de heldere uitleg, een 30ma diff per kleine groep(4 ) stopkontakten zal toch veiliger zijn.

Mvg

Jan

Op 29 maart 2021 11:11:03 schreef grotedikken:
Bij een 'enkelfasige' aansluiting had je dus 2 fasen en geen nul.
In een kWh meter zat dan slechts één stroomspoel.
Voel je het al komen? :-) Slimmeriken tapten dan gratis stroom af de tussen de andere fase en de aarding, vaak het waterleiding of gasnet.

In NL gebruikten ze bij zulke netten meters met 2 stroomspoelen. Als er dan iemand aftapte tussen fase en aarde dan werd er tenminste nog iets gemeten.

mvdk

Golden Member

Ja, ik wilde er net iets over gaan schrijven, met hoe je een meter met één dan wel 2 stroomspoelen kan herkennen zonder de kap eraf te halen.. ;)
Ik ben je nog altijd dankbaar Klaas, voor die keer dat je voor me opkwam toen die bewering de vorige keer als onzin werd afgedaan...

Sine

Moderator

Op 29 maart 2021 11:11:03 schreef grotedikken:
[...]

Voel je het al komen? :-) Slimmeriken tapten dan gratis stroom af de tussen de andere fase en de aarding, vaak het waterleiding of gasnet

De boefjes ... ;)

Ik heb me ook al afgevraagd waarom men die DIFF in BE verzegelde, daarom dus ...