Artikel Elektor (toestel om draadonderbreking op te sporen)

Ik zoek een artikel dat ooit in Elektor verscheen.

Het betrof een theoretisch artikel over hoe doormiddel van een toestel kon bepaald worden waar er zich in een geleider een onderbreking voordoet.

Wat ik mij herinner is dat men met dat toestel een spanning op één kant van de geleider zette, en door dan reflectie van het signaal kon bepalen waar ergens in de geleider een onderbreking zat.

Enig idee in welke Elektor dat stond?
Bedankt

Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar 5 paar jaar geleden heb ik dit apparaatje gekocht om (juist) te vinden waar een kortsluiting zit: https://de.elv.com/elv-kurzschluss-detektor-kd100-komplettbausatz-1410…
https://www.youtube.com/watch?v=bLioW8nse6k
Zal misschien wel lijken op wat jij bedoelt.
Vervolgens het apparaatje in elkaar gezet maar nog nooit gebruikt...

Ha MJU,

Gaat het je alleen om het artikel of zou je zo iets willen bouwen ?
En is het elektuur of elektor ?
Dat is ook een handige meting die @Roland11 laat zien de demonstratie is even minder :+

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

https://www.pa4tim.nl/?p=1213
Hier doe ik het met een scoop en simpele pulsgenerator. Hoe sneller de step de kortere afstanden je kunt meten. Lange afstanden is nooit een probleem. Als bv 25 meter genoeg is dan kun je zo'n beetje alles waar een puls uit komt gebruiken. Voor honderden meter zou het me niet verbazen als het lukt met een schakelaar en DC :-)
Het is wel bedoeld voor transmissie lijnen maar als je goed thuis bent in het lezen van de step response en meet opstellingen voor TDR dan kun je er meer mee doen. Ik heb het ooit gebruikt om een kapot kerstboom lampje te vinden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als het een gewoon verlengsnoer betreft, moet je eens zoeken op Voltstick. Die pakt de lichtnet brom op en na de breuk niet meer. Het einde wel afsluiten met een gloeilamp ofzo. Ook ideaal om met de kerstdagen het snoer met de lampjes in serie weer te herstellen Voor het defecte lampje licht de stick op, erna blijft hij uit.

Tijds domein reflectometrie is een standaard practicum experiment op een opleiding elektrotechniek, denk ik, daar is genoeg over te vinden, ik zou beginnen bij Wikipedia.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dat was de reflectometer in de elektor nr557.

Deze heb ik destijds zelf ook gebouwd.

Het werkte volgens deze formule.

https://www.uploadarchief.net/files/download/reflectometer%202.jpg

Ik heb de dvd's hiervan dus je als je interesse hebt.

[Bericht gewijzigd door daandc op zaterdag 27 maart 2021 22:54:55 (43%)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Arco

Special Member

In dat artikel zie ik dat ze een reflectietijd van 10nS/m aanhouden. Ik las een ander artikel dat het over 0.5ft/nS had, aanzienlijk meer...
Zijn daar tabellen van voor verschillende kabelsoorten?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
eSe

Honourable Member

Is het 10 nanoSiemens of 10 nanoseconden :-) Waarschijnlijk dat laatste. Er zijn ergens tabellen voor, heb er ooit 1 gehad, vind ze niet meer terug. RG58 is ongeveer 60% lichtsnelheid, cat5 (6) +/- 75%, en de 'dikke' coax, degene met een soort schuim als iso tussen geleider en afscherming gaat naar de 95%.

Heeft wat te maken met de permeabiliteit tegenover het vacuum.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

300 meter per microseconde. Dus reflectie bij 150 meter (heen en terug) is 1 microseconde. En vanwege de verkortingsfactor van 0,7 ongeveer 100 meter/microseconde of omgekeerd 10 nanoseconde voor een meter.

fred101

Golden Member

Mijn tek doet het met iets van 50 ps. Maar dat is alleen nodig als je een paar cm wilt meten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 27 maart 2021 21:42:22 schreef daandc:
Dat was de reflectometer in de elektor nr557.

Deze heb ik destijds zelf ook gebouwd.

Het werkte volgens deze formule.

https://www.uploadarchief.net/files/download/reflectometer%202.jpg

Ik heb de dvd's hiervan dus je als je interesse hebt.

Bedankt, gevonden...
Ik heb ook eeuwen aan Elektors liggen.
Jammer van dat laatste nummer dat puur reclame is!

Mooi MJU en nu maar gauw bouwen. :)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Anoniem

MJU, Misschien kun je ook eens op de eerder gestelde vraag antwoorden waarvoor je het denkt te gebruiken?

Puur uit interesse?Hobby? Eenmalig gebruik om een kabelbreuk in tuinverlichting op te sporen?

Of meer professioneel zoals een kabelbreuk in de straat? (dan wil je er geen 5 m naast zitten)

Hoe korter de afstand, hoe meer eisen er gesteld worden aan de pulssteilheid en de reflectietijd wordt bij enkele meters dan in het 10 ns gebied. Je detector moet die extreem korte tijd voldoende betrouwbaar kunnen meten.

Een aandachtspuntje is dat de voortplantingssnelheid van je puls afhankelijk is van de middenstof van je isolatie. Om nauwkeurig te meten moet je dus weten welk soort kabel gebruikt is.

Bij een echte TDR kun je die factor invoeren, hier zal je de voortplantingssnelheid moeten omrekenen.
TDR wordt redelijk veel gebruikt voor kabelbreuken. Er bestaan ook optische OTDR om glasvezelbreuken op te sporen.

Zelfs de RCD heeft er ééntje.
Voorbeeld:
CBer maakt tv kijken onmogelijk in de ganse straat. Bakkie volledig conform. Antennekabel in muur gewerkt en rechtstreeks naar de antenne op het dak ongeveer 6m.

TDR ertussen, zwakke reflectie op 20m.??? Laat dat net de afstand naar het schuurtje zijn waar via een omleiding van de coax een mooie 1kW lineair opgesteld staat. Wees gewaarschuwd :-)

Thevel

Golden Member

Op 28 maart 2021 12:47:27 schreef grotedikken:
Zelfs de RCD heeft er ééntje.

De RCD bestaat al een tijdje niet meer... :)

Anoniem

In naam niet, nee. In Nederland mag de overkoepelende dienst dan AT en in België BIPT noemen, er is nog steeds een radio opsporings dienst die tussenkomt als er klachten zijn van radio en tv storingen of als een radio noodkanaal of zo dichtgedrukt wordt, en die wordt informeel nog wel eens RCD genoemd.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 27 maart 2021 19:24:45 schreef fred101:
Voor honderden meter zou het me niet verbazen als het lukt met een schakelaar en DC :-)

Het is ook mijn ervaring dat vanaf een paar meter het met vrijwel alles lukt.
Een kennis bereidt net een verhaaltje voor (te houden op de wekelijkse videomeeting) waarin SWR wordt uitgelegd. Daarin laat hij ook een TDR-bepaling zien, met een gewone pulsgenerator en een... 20 MHz!! scope.
Natuurlijk kun je daarmee geen 1 ohm afwijking in een 50 ohm kabel zien op 10 cm afstand. Maar het verschil in kortsluiting, load en open op een paar meter kabel is zo heel mooi te demonstreren. En ja, de pulsen zien eruit als bergjes in plaats van als rechthoeken, maar dat deert niet.

Los daarvan: het hoeven niet eens korte pulsen te zijn. Zelfs als de puls helemáál niet naar nul teruggaat (toch een schakelaar? :)) zie je de reflectie evengoed, als een sprong omhoog of omlaag bovenop de uitgaande stap.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Die voltstick: mooi! Met een klein audioversterkertje en je hand op de kabel kun je de kerstboomverlichting inderdaad ook gemakkelijk controleren!

Op 28 maart 2021 14:25:20 schreef Brightnoise:
Die voltstick: mooi! Met een klein audioversterkertje en je hand op de kabel kun je de kerstboomverlichting inderdaad ook gemakkelijk controleren!

In het verleden gebruikte ik ook wel een signaltracertje en een toongenerator op 1KHz, werkt ook goed. Een voltstick is dan weer wat handiger. Bij een kabel met afscherming werken beide methodes niet.