[BE] Refresh van zekeringkast en uitbreiding - van theorie naar praktijk

BE installatie!! Lang topic warning!

De ervaren elektricien weet dat je gewoon een 5g6 kabel legt naar het fornuis in een enkelfasig huishouden en een 5g4 in een driefasig huishouden.
Maar voor mensen met theoriekennis (en wat school oefeningen), is de praktijk wat moeilijker. That's me!

In mijn eerste grotere project wil ik de zekeringkast bij mijn ouders opknappen (en wat fouten fixen), en een stukje uitbreiden voor een 2de wasmachine/droogkast zone, maar ook voorbereidende bedrading voor elektrische wagen.
Dus daarom pen ik hier graag even mijn vele vragen neer, en hoop ik dat jullie me praktische toelichting kunnen geven (op basis van AREI wetgeving, maar ook good-practices)
't is dus een Belgische kast, met wat grappige kleurtjes.

In een voorgaand topic had ik al wat voorbereidende vragen gesteld.

1. Keuze merk opbouwdozen
Belangrijk, moet penaarde hebben in Belgie!
Niko is interessant omdat ze 3-dubbele dozen hebben. De anderen niet.
Ik zie op sommige sites combinatie doos + 2 stopcontacten die soms goedkoper zijn dan de afzonderlijke stukken. Best zo'n oplossing zoeken?
En wat heeft de voorkeur voor fysieke montage? Wartel waar je de XVB door trekt? (plastic buis stopt 5cm voor stopcontact dan)
-- Niko Hydro spatwaterdicht
https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/5253603/s01/424x424/origin.png
-- Legrand Plexo (ervaring mee) spatwaterdicht
https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/5087920/s01/500x500/origin.jpeg

-- Legrand Forix (budget spatwaterdicht)
Wat moet ik me inbeelden bij 'budget'?
https://d2fb1ew6v6wv87.cloudfront.net/products/5337094/s01/500x500/origin.jpeg

2. Ik zit met enkele automaten met meer dan 2 aders in contact. Wat is best practice?
Daarnaast zie ik ook fase rails samen met een ader in 1 contact die naar de volgende rij gaat. Hoe hou je dit veilig met verschillende diktest?

3. Misschien antwoord op vorige vraag...
Wago klemmen zouden me toelaten verbindingen naast de automaten te leggen. Maar ik lees nu dat je de klemmen ook aan de din rail zou moeten bevestigen?
Bijna geen enkele Doe het zelf verkoopt die plastic 'wago bevestigingsadapters', so that's fun...

Ik denk dat deze adapters het beste zouden passen: https://youtu.be/TnHexXxoG6o?t=75, samen met hun wago compact serie

Ik vermoed dat deze het simpelste zou zijn.
Maar gaat deze dan ook mooi onder de afdekplaat passen?

Doorgangsklemmen lijken me niet haalbaar in deze kast. Misschien iets voor toekomstige kast?

4. Aardingsrail zit vol.
We hebben een oudere vynckier Fix-O-Rail kast met aardingsrail vanboven. Dit zit met 1 schroefje vast in plastic houder.
Met wat voor iets kan ik dit uitbreiden? Ik kan niet echt hetzelfde ding vinden.

Bij de moderne Fix-o-rail aardrails kan ik er niet aan uit hoe die werken en of ik ze in onze overvolle kast kan monteren?

Fix-o-rail catalogus

5. Merk automaten

We hadden tot op heden allemaal Vynckier automaten (niet de slechte generatie).
Bij een verandering heeft electricien een Legrand gestoken. Maar die zit toch niet zo goed op de faserails doordat de Legrand wat minder laag komt.
Best practices? Best verder gaan met hetzelfde merk? Zitten hier kwaliteitsverschillen op?

6. Nieuwe toevoeging
Voor de 2 nieuwe toevoegingen (washoek en elektrische wagen laden), zou ik elk een klein 12U zekeringkastje bijplaatsen.

Washoek zie ik zo:
* Aftakken na 30mA Diff
* Automaat toevoegen in hoofdkast (ik moet nog even tellen hoe dik de kabels en dus zekring moeten zijn)
* Kabel naar 2de kast (moet deze kast in garage aan bepaalde IP standaarden voldoen?)
* Zelfde automaat in 2de kast
* Vanaf die automaat naar de andere zekeringen (1 voor droger, 1 voor wasmachine, 1 voor stopcontacten)

Zijn er nog best practices voor stopcontacten buiten 15CM boven de vloer?

Elektrische wagen laden
* Aftakken na 300mA Diff
* 1fase automaat toevoegen in hoofdkast (op hoeveel zouden jullie afzekeren?)
* 5g XVB kabel naar 2de kast (suggesties voor dikte?)
* Zelfde 1fase automaat in 2de kast
* De rest vd laad infrastructuur (eerst een stopcontact, later misschien echte laadpaal)

Bij de doe het zelf zaken zie ik de Vynckier Fix-O-Rail 12 modules, met IP20, maar ik kan deze niet eens vinden op de site van Vynckier?

https://static.gamma.be/dam/46053/123

Feedback op dit plan?

7. Gespecialiseerde kringen
Bij Legrand AREI samenvatting zie ik een lijst van gespecialiseerde kringen die elk hun eigen automaat moeten hebben.
Hoe verplicht is dit? Good practices?

  • wasmachine - Had dubbel stopcontact, wordt er 1
  • droogkast - Had dubbel stopcontact, wordt er 1
  • vaatwasser - ok
  • oven - ok
  • fornuis - ok
  • centrale verwarming - airco installeurs hebben deze hier mee op gezet. is dat ok? en mag het Zonneboiler systeem hier bij op?

maar verder ook nog

  • diepvriezer - zit samen op andere kring
  • badkamerconvector - zit samen op badkamer kring.

8. Beltransfo uit kast plaatsen
Om plaats te creeren zou ik de beltransfo uit de kast halen.
Met XVB 2G1.5 van 16A automaat naar de transfo buiten de kast gemonteerd zou ok zijn?

9. DC differentieelschakelaar
Bij een zonnepaneel installatie en elektrisch laden hoor ik meer over een Type B differentieel.
Maar die kost een aardig bakje geld. Wat is hier nu de wetgeving rond?

Alvast bedankt om deze lang post te lezen en voor jullie adviezen!

Een week onderzoek heeft me de meeste vragen doen antwoorden. Hier voor de internetarchieven, en mijn toekomstige zelf...

Op 28 maart 2021 23:36:42 schreef Phalox:

1. Keuze merk opbouwdozen

Uiteindelijk voor Niko en hun Hydro series gekozen. Ik vermoed dat kwaliteit wel redelijk gelijk zal zijn, dus het valt dan nog op voorkeur. Ik moet wel zeggen dat ik in Belgie veel Niko zie.

Op 28 maart 2021 23:36:42 schreef Phalox:
2. Ik zit met enkele automaten met meer dan 2 aders in contact. Wat is best practice?

Ik denk dit te kunnen opruimen door wat installatiedraad te verplaatsen naar een andere automaat. Sommige automaten hebben blijkbaar een kam-input waar je je fase rail op kan aansluiten, en daarnaast nog een gat voor de draad (getoond hier: https://www.youtube.com/watch?v=1n7BvdU13nw) Da's niet het geval bij ons.

Hoe je dan wel een aardrail en een stuk VOB draad correct aansluit is me nog steeds niet duidelijk, maar ik steek ze gewoon met max 1 draad + rail of 2 draden (zelfde dikte) in 1 gat.

Op 28 maart 2021 23:36:42 schreef Phalox:
3. Misschien antwoord op vorige vraag. Wago klemmen en rijgklemmen in de kast

Wago klemmen mogen niet losflapperen in de kast, dus als je ze gebruikt moeten ze vast zitten. Maar wago steekklemmen komen in max 2.5mm2 wat normaal niet volstaat voor in de kast. Je kan dus best de automaten goed schikken zodat je telkens van de ene naar de andere automaat gaat.

Eventueel rijgklemmen, maar da's een oerwoud aan verschillende diktes, groottes, polen, verdiepingen... Je hebt ze waarschijnlijk niet nodig.

Op 28 maart 2021 23:36:42 schreef Phalox:
4. Fix-O-Rail kast Aardingsrail zit vol.

Na veel googlen, ben ik er uit dat de moderne fix-o-rail aardrail nog steeds op de schroefgaten boven of onder de oude fix-o-rail kasten past! Zo is er deze: https://www.zelektro.be/vynckier-schroefloze-aardklemmenstrook.html die met 2 uiterste schroeven vast gemaakt wordt.

Sommige kleinere kasten komen wel nog zonder een aardrail. Ik heb 2 kleine Vynckier aardrails gekocht (https://www.zelektro.be/vynckier-aardrail-groen.html) die je met 2 schroefjes kan monteren, maar ik moet uitzoeken of dat gaat werken met de kast die ik besteld heb (https://www.dmlights.be/jsl_js_250_11am~1APF4). Ik heb liever geen aardrail op de DIN rail, die pakt daar onnodig plaats in (als er een alternatief is...)

Op 28 maart 2021 23:36:42 schreef Phalox:
5. Merk automaten

Hier besloten de huidige niet-Vynckier automaat to vervangen met een anderen. Niet enkel komt de fase rail niet zo mooi in contact, maar zorgt het ook voor problemen met de afdekplaat (het doorstekende deel van de automaat heeft niet dezelfde afmetingen. Mijn advies: blijf bij hetzelfde merk.

Op 28 maart 2021 23:36:42 schreef Phalox:
6. Nieuwe toevoeging

* Washoek
De bovenstaande kast (spatwaterdicht, da's mooi) geeft me 10U ter beschikking, en heb ik geimplmenteerd zoals hiervoor (25A automaat voor washoek, op 30mA diff, met een 3G4 kabel).

Wat betreft stopcontacten, plaats je die opbouw 15cm boven de vloer. Maar buiten de bad-afstanden, zie ik niets voor afstand/hoogte van een wasmachine of wasbak.

* Elektrische wagen
Nog niet zeker of deze op 30 of 300mA moet, en het differentieel type B verhaal is ook nog niet kraakhelder. Ik kijk wel naar de instructies van de laad-infrastructuur. Daarnaast 5G6 gelegd naar deze kast, wat de hoogste 22kW (3fase*32A) laders zou moeten kunnen trekken. Ik denk niet dat in de komende jaren de huishoudens veel meer dan dat zullen bieden, en voor een batterij van 100kWh (wat op dit moment de max is), is de auto opgeladen in zo'n 5u tijd.

Op 28 maart 2021 23:36:42 schreef Phalox:
7. Gespecialiseerde kringen

  • wasmachine - Had dubbel stopcontact, wordt er 1
  • droogkast - Had dubbel stopcontact, wordt er 1
  • vaatwasser - ok
  • oven - ok
  • fornuis - ok
  • centrale verwarming - airco installeurs hebben deze hier mee op gezet. is dat ok? en mag het Zonneboiler systeem hier bij op?

maar verder ook nog

  • diepvriezer - zit samen op andere kring
  • badkamerconvector - zit samen op badkamer kring.

Hier heb ik maar met een half oog naar gekeken. Blijkbaar niet super belangrijk, zolang dat de grote verbruikers afzonderlijk staan. Praktisch advied nog steeds welkom

Op 28 maart 2021 23:36:42 schreef Phalox:
8. Beltransfo uit kast plaatsen
Om plaats te creeren zou ik de beltransfo uit de kast halen.
Met XVB 2G1.5 van 16A automaat naar de transfo buiten de kast gemonteerd zou ok zijn?

Dit is m'n plan nog steeds, tenzij jullie iets beter weten?

Op 28 maart 2021 23:36:42 schreef Phalox:
9. DC differentieelschakelaar
Bij een zonnepaneel installatie en elektrisch laden hoor ik meer over een Type B differentieel.
Maar die kost een aardig bakje geld. Wat is hier nu de wetgeving rond?

Hier heb ik maar een half antwoord op gevonden.

Op 5 april 2021 19:21:42 schreef Phalox:
Een week onderzoek heeft me de meeste vragen doen antwoorden. Hier voor de internetarchieven, en mijn toekomstige zelf...

[...]

Uiteindelijk voor Niko en hun Hydro series gekozen. Ik vermoed dat kwaliteit wel redelijk gelijk zal zijn, dus het valt dan nog op voorkeur. Ik moet wel zeggen dat ik in Belgie veel Niko zie.

[...]

60% van BE installaties is niko, is mij verteld. ook wil men in BE niet om, andere EU landen zijn allang over op de steekverbinding in schakelmateriaal, maar in BE wil men bij de schroef verbinding blijven. ook is in NL het niko spul goedkoper :)

een autolader gaat in NL op een 30mA aardlek, in BE is het een buiten aansluiting dus mag die achter een 300mA bij mijn weten. PV zou ik afhankelijk van het vermogen achter een 300mA als zetten, een B type wordt amper toegepast omdat ze veel te duur zijn. ben nog geen laadpaal of PV tegengekomen die dat ook echt had..

wel fijn spul dat niko hydro, gebruik dat ook vaak. ook nog wel abb ocean maar dat is meer als een klant dat spul al heeft zitten, ben er geen fan van. als je een M20 wartel neemt met grote invoer kan er ook een 2x2,5 grondkabel in of een 5x 2,5 kabel als je geschakelde wcd's wilt bijv.

[Bericht gewijzigd door testman op 5 april 2021 19:50:42 (14%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Eerste update: Cleanup van de hoofdkast.

  • Bel transfo en automaat vervangen door model dat boven de kast kan. Wat een prutswerk, maar het ziet er goed uit!
  • Cleanup van alle aardingsbedrading, nieuwe aardlat zodat elke draad z'n eigen gat heeft. Aangezien de kast zo vol zit hadden we de oude aardlat ook nog nodig.
  • Bel automaat zat met een 2.5mm2 aan de hoofddiff. Die is nu ook weg waardoor er maar 2 10mm2 draden in hoofddiff zitten.