Gerber files van Elektuur naar JLCPCB

Elektuur biedt voor verschillende projecten hun gerber files aan om zelf printplaten te maken.
Echter bestaan deze zip files uit andere type bestanden als die ik genereer vanuit Eagle.
Vanuit Elektuur zijn het .D0, .G0, .G1, .G2, .G3, .G3, .G4, .REP bestanden.
Echter kan JLCPCB niet overweg met deze bestanden.
Iemand hier ervaring mee en hoe het mogelijk is om de gerber files van Elektuur door JLCPCB te laten fabriceren?

bprosman

Golden Member

Heb je een (Elektuur) voorbeeldje ?
Misschien makkelijk te converteren met een Gerber viewer.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 30 maart 2021 12:49:33 schreef bprosman:
Heb je een (Elektuur) voorbeeldje ?
Misschien makkelijk te converteren met een Gerber viewer.

Hier op deze pagina staat boven de onderdelenlijst de gerber file

Arco

Special Member

Aan de hand van de benaming te zien zijn dat Ultiboard files.
Met dit tooltje creer je een complete zipfile daarvan met voor jlcpcb file/layer benamingen.

Opstarten in command window met "Ulti2Jlc xxx" (xxx is de filenaam zonder extensie.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sorry voor mijn onwetendheid, maar moet ik dat .exe bestand eerst openen? Zo ja, dan krijg ik een foutmelding betreft ZLIB.DLL

Arco

Special Member

Als je die melding krijgt dan staat de zlib.dll niet in dezelfde directory. Printfiles, exe en dll moeten in dezelfde directory staan.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Wil je deze versterker gaan bouwen? Controleer dan eerst of je alle onderdelen nog bij elkaar kan rapen. Vooral de transistoren zou wel eens wat moeilijker kunnen worden. 1 opgezocht de MJE340 en wat blijkt .... niet meer leverbaar. Je zal dan een pincompatibele vervanger moeten zoeken.

Ook de MOSFET zal niet eenvoudig zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik heb het nu zo, maar krijg nog steeds te foutmelding.

Op 30 maart 2021 13:15:20 schreef buckfast_beekeeper:
Wil je deze versterker gaan bouwen? Controleer dan eerst of je alle onderdelen nog bij elkaar kan rapen. Vooral de transistoren zou wel eens wat moeilijker kunnen worden. 1 opgezocht de MJE340 en wat blijkt .... niet meer leverbaar. Je zal dan een pincompatibele vervanger moeten zoeken.

Ook de MOSFET zal niet eenvoudig zijn.

Nou dat wil ik inderdaad eerst nog eens uitzoeken. Maar ik kwam laatst ook al een project tegen waarvan de gerbers beschikbaar waren, maar ik kon deze niet inladen bij JLC. Dus per toeval kwam ik deze ook tegen. Dus buiten de vraag hoe ik gerbers van elektuur kan inlezen, staat de vraag inderdaad nog uit of ik deze uberhaupt wil/kan maken

Arco

Special Member

Je moet het programma wel in een command/dos window opstarten, niet met file explorer...
Oeps! foutje... :o

De ZLIB1.DLL even hernoemen naar ZLIB.DLL... (ik zal de zipfile ook aanpassen)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 30 maart 2021 13:23:09 (37%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Zijn de extensies van de gerbers niet handmatig te hernoemen?

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Als je precies weet welke gerber wat is, ja. (op de jclpcb site staat een lijst met extensies die je moet gebruiken)
Maar dat is (vind ik) nogal omslachtig en gaat vaak fout als je dat vaak moet doen.

Daarbij moeten de .rep en .d0 file (de 'drill' gegevens) ook worden samengevoegd tot 1 file waar jlcpcb iets mee kan, da's minder simpel.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oke, dus ik open CMD.
Ik typ: "Ulti2Jlc
Maar moet hier achter het hele pad in staan of alleen de bestandsnaam? Hoe dan ook, op beide manieren gaat het niet goed.

Op 30 maart 2021 13:15:20 schreef buckfast_beekeeper:
Wil je deze versterker gaan bouwen? Controleer dan eerst of je alle onderdelen nog bij elkaar kan rapen. Vooral de transistoren zou wel eens wat moeilijker kunnen worden. 1 opgezocht de MJE340 en wat blijkt .... niet meer leverbaar. Je zal dan een pincompatibele vervanger moeten zoeken.

Ook de MOSFET zal niet eenvoudig zijn.

Is ie dit ook niet?

Edit: en volgens mij zijn dit goede vervangers voor de mosfets: IRFP240 / IRFP9240

Arco

Special Member

Zou moeten zijn (in dit geval): "ULTI2JLC 010001-1"
Wat werkt er niet?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

'"ULTI2JLC 010001-1"' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.

Arco

Special Member

Ik denk dat je het command window dan niet in de juiste directory hebt geopend?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hmmm waarschijnlijk.. Dan moet ik eens uitvogelen hoe ik dat moet gaan doen. Ben overigens totaal niet bekend met command window. Excuses daarvoor..

Arco

Special Member

Tja,

Tooltje is ooit even snel gemaakt, en voor iemand die met Windows overweg kan meestal geen probleem...
Je kunt ook een shortcut maken in explorer en dan de filenaam erachter zetten bij properties -> target

Ik wil het ook wel voor je doen, maar kan die files niet downloaden (ben geen lid van die club)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Je kunt (het simpelst) ook deze batchfile in die directory plaatsen en die uitvoeren. (door in explorer op makezip.cmd te dubbelklikken)
Als de zipfile al bestaat wordt die overschreven.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De enige file die uitgevoerd wordt met makezip, is een DRL file

Arco

Special Member

Dan zitten er waarschijlijk geen herkenbare layer namen in de gerbers en heeft Elektuur een rare (interne) naam gebruikt waaraan de layer niet herkenbaar is...
De drl file zijn de drill roules uit de .do en .rep files)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 30 maart 2021 14:26:18 (16%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zal ik in een PB je de rar map sturen van elektuur. Misschien dat je het dan beter kan beoordelen?

Arco

Special Member

Dat mag...

[edit]

Gekeken, zijn RS274D files, die ondersteunt bijna geen enkele printboer meer volgens mij...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 30 maart 2021 15:35:48 (84%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com