stroomspoelen manipuleren

Op 30 maart 2021 16:52:01 schreef KlaasZ:

Maar nogmaals, het verbaast me dat er geen laadpaal voor 230V gekozen is. Die moeten er zijn, want zulke netten bestaan in België nog steeds.

Op het Zonstraal forum heb ik ergens gelezen dat 3x230V laadpalen niet bestaan omdat niet alle auto's daarmee overweg kunnen.

Op blz21 van deze pdf staat er meer hierover https://cris.vub.be/ws/portalfiles/portal/26613703/_THEO_brochure_160x…

LDmicro user.
EricP

mét CE

ik probeer het probleem nog wat duidelijker uit te leggen :)

Je beschrijft de situatie. Maar ik zie nog steeds nergens een probleem...

ja maar het ampèrage verschilt bij hetzelfde vermogen. de 3 X 230 heeft ook geen neuter.

Een amperage bestaat gelukkig ook niet.
Blijkbaar staat die trafo primair in driehoek (dan zal het secundair wel ster zijn). ALS die laadpaal dan ook nog per fase probeert bij te regelen, DAN heb je nog een ander probleem.

mvdk

Golden Member

DAN heb je nog een ander probleem.

Als primair aangesloten zit op een 3x220 net zonder N, dan MOET je primair in driehoek. Zou je primair in ster zetten, waar blijft dan de stroom die door de N zou moeten gaan, bij ongelijke belasting? Zit gewoon goed zo.

waarom de stroomtrafo's niet achter de omvormer trafo zetten en dus achter de 400V met nul voeding, daar klopt de stroom met wat de laadpaal zelf meet immers..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 maart 2021 16:04:56 schreef electron920:
Ha LauLau,

Wat je wil doen is het volgende, er is al even een opmerking geplaatst dat je de CT secondair niet open mag laten de spanning kan gemakkelijk oplopen tot in de kV aan de andere kant als je de secondaire kortsluit heb weer 0 V !
Dit zijn de twee uiterste alles er tussenin is mogelijk....

Er zit nu een weerstand over de secondaire van je CT dit noemen we de burden weerstand hierover komt de zogenaamde burden spanning te staan dit is de spanning welke door de rest van de elektronica gebruikt wordt om allerlei zaken te bepalen.
Omdat jij met drie fasen werkt heb je drie CT's het is dus heel gemakkelijk om de belasting van iedere fase afzonderlijk te berekenen.

Je zal die burden weerstand moeten opzoeken op de print misschien ziet die wel bij de aansluitklemmen kan je een foto maken van de situatie ?
Beter van de print zo'n burden weerstand is laag in waarde een paar Volt secondair is meer als voldoende om te werken.
Door nu volgens jou berekening de juiste weerstand te plaatsen kan je de spanning verlagen of verhogen.

Groet,
Henk.

Hallo,

van de gevaren van open ct's of nog niet aangesloten ct's ben ik op de hoogte. heb er al heel wat geplaatst.

bedankt voor de duidelijke uitleg. dit is het antwoord waar ik zat op te wachten. ik bekijk even op de printplaat of ik meer info kan vinden. :)

Op 30 maart 2021 23:19:35 schreef testman:
waarom de stroomtrafo's niet achter de omvormer trafo zetten en dus achter de 400V met nul voeding, daar klopt de stroom met wat de laadpaal zelf meet immers..

ja maar daar wil ik niet meten, daar zit enkel de laadpaal en die heef intern al spoelen. ik wil de afname en injectie meten op het punt van de netaansluiting.

precies. Dus er MOET op het 230V (tussen-de-fasen) net gemeten worden.

En dus niet "net voor de trafo" maar gewoon op de draden die je huis binnenkomen. Liefst VOOR de stoppenkast.

Vervolgens stel je een max stroom in die "toelaatbaar" is binnen jou installatie en de laadpaal regelt in samenspraak met de auto dat je stoppen er niet uitvliegen.

Als dat ding voor een gewoon (vrijwel overal in Nederland, soms/regelmatig/bijna-altijd in Belgie) 400V net gemaakt is, dan zou het kunnen dat ie je vermogen verkeerd toont. Jammer dan. Als de regeling niet helemaal tof is, dan kan het ook nog zijn dat ie wat gaat staan klooien: Hmm. Er is ruimte voor 10A extra stroom -> Geachte auto, je mag 2.3 kW meer gaan gebruiken. (dat kost je 17A op je 230V net ipv 10A op een 400V net!) Oeps, we zitten 7A boven het ingestelde vermogen... Auto, zou je 1610W minder kunnen verbruiken?... Enz enz.

Maar dit is gewoon goed aangesloten zoals het moet, en je mag een "bugreport" insturen naar de gasten van de software als je niet "400V" of "230V" kan slecteren voor de spanning die gebruikt wordt om het (huis) vermogen te tonen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ha rew,

Lijkt mij helemaal goed maar dat had ik al een dag wat geleden opgeschreven :D

Maar eigenlijk is dit de kalibratie in de software dit is al aangegeven maar ja daar kom je niet bij !
Je zal de burden weerstand willen veranderen want dat is je afgeleide stroom meting en die wil je begrenzen om dat kennelijk de ingangsspanning te hoog is en dus met dezelfde stroom afname het vermogen te groot wordt.
Welke stop ( zit op een fles ) er uitgaat ik heb geen idee maar goed het zal gebeuren anders geen vraag :?

Let op @TS...... dat die burden weerstand niet alleen de weerstand op de print is maar ook de indien aanwezige kabel verliezen van CT naar de regelaar.
Ik heb geen idee of dat in Nederland ook zo moeilijk verloopt maar goed jij heb het over vrachtwagens.... aan de andere kant en dat is al eens genoemd is het niet normaal dat jij dingen moet gaan modificeren verkeerde bestellen opgegeven misschien 8)7 ik noem maar wat.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
GJ_

Moderator

Op 2 april 2021 14:36:35 schreef LauLau:
ik wil de afname en injectie meten op het punt van de netaansluiting.

Om dan de stroom aan de andere kant te berekenen? Dan zitten die spoelen aan de andere kant toch gewoon beter?

Op 30 maart 2021 16:04:56 schreef electron920:
Ha LauLau,

Wat je wil doen is het volgende, er is al even een opmerking geplaatst dat je de CT secondair niet open mag laten de spanning kan gemakkelijk oplopen tot in de kV aan de andere kant als je de secondaire kortsluit heb weer 0 V !
Dit zijn de twee uiterste alles er tussenin is mogelijk....

Er zit nu een weerstand over de secondaire van je CT dit noemen we de burden weerstand hierover komt de zogenaamde burden spanning te staan dit is de spanning welke door de rest van de elektronica gebruikt wordt om allerlei zaken te bepalen.
Omdat jij met drie fasen werkt heb je drie CT's het is dus heel gemakkelijk om de belasting van iedere fase afzonderlijk te berekenen.

Je zal die burden weerstand moeten opzoeken op de print misschien ziet die wel bij de aansluitklemmen kan je een foto maken van de situatie ?
Beter van de print zo'n burden weerstand is laag in waarde een paar Volt secondair is meer als voldoende om te werken.
Door nu volgens jou berekening de juiste weerstand te plaatsen kan je de spanning verlagen of verhogen.

Groet,
Henk.

beste,

ik heb even een laadpaal geopend en ik zie allerlei kleine componentjes op de print. ik denk zelfs per ct een groepje componenten te zien. ik heb geprobeerd de burden spanning te meten maar dit is niet gelukt. wel zie ik op gelijkaardige spoelen van andere merken een spanning van 0,330v staan. ik probeer hier ook even een foto bij te plaatsen. hopelijk kan je mij vertellen welke weerstand ik nodig zou hebben.

Mvg Laurens

Ha LauLau,

Dat is mooi zo kan je er bij ik zie dat je er nog een over heb !
Die 43R0 kan je daar overheen meten als er belasting aan hangt ?
En kan je de lege positie rechts op de klemmenstrook volgen met de Ohm meter of die inderdaad naar de 43R0 gaat !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 30 maart 2021 15:44:10 schreef LauLau:
[...]

ja maar het ampèrage verschilt bij hetzelfde vermogen. de 3 X 230 heeft ook geen neuter.

Het is niet enkel de amperage. In netten zonder nul moet je de twee-watt-meter methode toepassen, anders tel je de stroom dubbel. Enkel de schaal een factor √3 aanpassen via die weerstanden is dus onvoldoende.

Ik begrijp ook niet waarom jij dat zo wil, zoals hier al gezegd hoort dit in de secundaire.

Het is trouwens niet de laadpaal die het probleem is, maar de auto. Er bestaan geen auto’s die je op een 3x230V net kan aansluiten. Misschien dat Tesla hier eens over moet nadenken, de Noren zitten immers ook met datzelfde probleem :D

Nuttige link om jouw ‘probleem’ te begrijpen: https://meettechniek.info/measuring/three-phase-power.html

Ook op te lossen door 1 CT af te koppelen.

Is dit toevallig geen site van iemand op het forum hier? :D

Op 28 april 2021 12:06:04 schreef electron920:
Ha LauLau,

Dat is mooi zo kan je er bij ik zie dat je er nog een over heb !
Die 43R0 kan je daar overheen meten als er belasting aan hangt ?
En kan je de lege positie rechts op de klemmenstrook volgen met de Ohm meter of die inderdaad naar de 43R0 gaat !

Groet,
Henk.

hallo,

zoals je kan zien op de foto lopen deze naar de grotere klemmen die niet gebruikt worden, je kan de baantjes volgen, dus ik denk niet dat het deze weerstanden zien. volgens de ohm meter staan ze ook niet in verbinding met de ct klemmen.

mvg Laurens

Op 28 april 2021 13:30:36 schreef LauLau:
[...]

hallo,

zoals je kan zien op de foto lopen deze naar de grotere klemmen die niet gebruikt worden, je kan de baantjes volgen, dus ik denk niet dat het deze weerstanden zien. volgens de ohm meter staan ze ook niet in verbinding met de ct klemmen.

mvg Laurens

ik heb de print er maar uit gehaald en op mijn bureau gelegd :)

ct3 loopt naar R111, ik heb het aangeduid op de foto. op R111 lijkt mij 43R0 te staan (onderste boven)

mvg laurens

Dan zijn je burdon weerstanden dus R111, R114 en R115.
Waarom is ct3 niet aangesloten?

Op 28 april 2021 14:27:44 schreef Zonnepaneeltje:
Dan zijn je burdon weerstanden dus R111, R114 en R115.
Waarom is ct3 niet aangesloten?

zover was ik ook al :) nu iemand die mij kan vertellen welke weerstand ik zou nodig hebben :)

ct 3 is niet aangesloten omdat dit niet de laadpaal is waar het probleem zich voor doet, dit is een laadpaal in onze testruimte :)

mvg laurens

Het makkelijkste is om een weerstandje bovenop de 43Ω te leggen en die aan beide zijden vast te solderen.
De vervangingsweerstand is 43 : √3 =24.82 Ω
Met 56 Ω kom je aardig dicht in de buurt.

Op 28 april 2021 14:44:05 schreef Zonnepaneeltje:
Het makkelijkste is om een weerstandje bovenop de 43Ω te leggen en die aan beide zijden vast te solderen.
De vervangingsweerstand is 43 : √3 =24.82 Ω
Met 56 Ω kom je aardig dicht in de buurt.

dus weerstanden zoeken van 56 ohm en testen maar? :)

Ha LauLau,

Dat is i dan 43R0 ik ga er even van uit dat de weerstand direct over de klem zit dan kan je een experimentje uitvoeren.
Door direct op de print schroefklem een weerstand te schroeven SMD zou ik voor het experiment nog even vermijden.

Wat je zegt 56Ω is een standaard waarde !
Kan je op de werkplaats testen er een belasting aan hangen en kijken of dit het gewenste resultaat geeft ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 30 maart 2021 22:44:57 schreef mvdk:
[...]
Als primair aangesloten zit op een 3x220 net zonder N, dan MOET je primair in driehoek. Zou je primair in ster zetten, waar blijft dan de stroom die door de N zou moeten gaan, bij ongelijke belasting? Zit gewoon goed zo.

Henk. Ik vind het niet verstandig dat iemand die een "laadpaal openhaalt en dan allemaal componentjes ziet" aan SMD componenten gaat lopen solderen.
Ik vind het niet verstandig om zonder dat we helder hebben gekregen wat nu precies het probleem is, wat het apparaat probeert te doen, en hoe je dat om de tuin zou willen en moeten leiden.

Maar goed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 april 2021 15:45:08 schreef electron920:
Ha LauLau,

Dat is i dan 43R0 ik ga er even van uit dat de weerstand direct over de klem zit dan kan je een experimentje uitvoeren.
Door direct op de print schroefklem een weerstand te schroeven SMD zou ik voor het experiment nog even vermijden.

Wat je zegt 56Ω is een standaard waarde !
Kan je op de werkplaats testen er een belasting aan hangen en kijken of dit het gewenste resultaat geeft ?

Groet,
Henk.

de SMD staan inderdaad over de klem, dit heb ik gisteren nog uitgemeten. ik ben niet van plan om ze zomaar er op te solderen, ik heb daar niet het juiste gereedschap voor ook. ik heb weerstanden besteld en zal ze testen op de klemmen waar de ct's zijn aangesloten. ik hou jullie dan op de hoogte van de resultaten.

mvg Laurens

Ha LauLau en rew,

Ik begrijp dat @TS een en ander onderzoekt om een aanpassing voor te stellen dat lijkt mij geen probleem.
Als een topic geopend wordt en de vraag of onderwerp valt binnen de gestelde kaders door de moderators geloof ik niet dat er een probleem is wel probeer ik de personen op eventuele risico's te wijzen b.v.b met zeer hoge spanningen !

Er zijn diverse situaties geopperd drie fasen en ander spanningen, die spanningen zijn niet belangrijk voor de CT met betrekking tot de fase daarvoor zijn er drie meetpunten ( CT's ) wat ik niet kan overzien is waar het meetsysteem rekening mee houd dus de kaders van de S.O.A. dat is iets wat @TS moet uitzoeken !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

hallo iedereen,

ik heb de weerstanden van 56Ohm over de ct's aangesloten en dit blijkt al behoorlijk te werken.

zonder de weerstanden meet ik 12,3A en 1668W
met weerstanden van 56Ohm meet ik 6,9A en 1590W
er zit dus maar een verschil meer op van 78 watt. ik denk dat dit al voldoende is om in de praktijk te gaan testen.

mocht er zich iemand geroepen voelen om te gaan uitrekenen welke weerstand een nog preciezer resultaat zou geven dan mag dit zeker :)

alvast bedankt voor jullie hulp! :)

Ha LauLau,

Dat is netjes ik zou eerst in de praktijk testen daarna indien nodig fijn tunen.
Succes ermee we horen het wel......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

In de E192 reeks kom je met 58.3 Ω ietsje te laag uit en met 59.0 Ω iets te hoog. Kwestie van in de praktijk kijken wat het beste uitpakt.