Gaatjes stalen behuizing dichtmaken / poedercoating

Beste mede forummers,

Een aantal weken geleden vond ik op de zolder van mijn ouderlijk huis mijn 20 jaar oude Numark DJ controller terug. Ik zou deze graag een tweede leven willen geven en wil hem opknappen. In de stalen behuizing zitten een aantal M3 gaatjes geboord. Waar zou ik deze het best mee dicht kunnen krijgen? Staal plamuur oid? Het metaal is te dun om dicht te lassen.

Na de reparatie wil ik de behuizing laten poedercoaten. Nu is er een klein gedeelte wat afgeplakt moet gaan worden. Iemand enig idee waar ik dit het best mee zou kunnen doen? Ik denk dat schilderstape niet bestand is tegen de hitte van het poedercoaten en teveel resten achter laat namelijk. Ductape eveneens. Misschien iets van aluminium tape?

Mijn dank aan allen!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
pa3gws

Golden Member

Kapton tape voor het afplakken?
Gaatjes vanuit binnen er korte boutjes indraaien en aan de buitenkant glad slijpen en de rest plamuren met twee componenten plamuur?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Waar zou ik deze het best mee dicht kunnen krijgen?

Goede ervaringen met JBWeld. En dicht lassen met de juiste apparatuur lukt ook wel, ik doe hier probleemloos 0.6mm met een Kemppi.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
bprosman

Golden Member

Dichtsmeren met Tin ? In de carrosserie wereld word er nogal eens "smeertin" gebruikt om oneffenheden weg te werken en waar plamuur teveel last heeft van krimp.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

3M 8992 tape: https://nl.rs-online.com/web/p/masking-tapes/2065725/
Er zijn er meer. Even zoeken op 'powder coating masking tape'

[Bericht gewijzigd door Arco op 31 maart 2021 12:10:47 (32%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hier heb ik ervaring mee, van al weer een tijdje geleden.
Dichtlassen van gaatjes kan prima, dun draad gebruiken, slijpen is het meeste werk. Als het een groter gat is dan een plaatje aluminium (of een tegeltje) er achter als "bekisting".

Afschermen van delen tegen poederlakken, bij draadeinden kun je er aluminium folie omheen frutten, bij een stukje oppervlak gaat dat niet natuurlijk.
Maar als het heel weinig is dan is naderhand kaal slijpen handiger ?

Met plakband kan het wellicht ook, ben ik wel benieuwd naar, moet kunnen lijkt mij, zo heet wordt die oven nu ook weer niet.

Masking tape is het best, krijg je nette scherpe afscheidingen mee...
(kaal slijpen wordt niet echt een professioneel ogend resultaat, zeker niet omdat de gecoate delen vaak in het zicht zitten...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De niet gelakte delen kan ook juist geen zichtwerk zijn ?
Maar, geen idee, de vraagsteller weet het wel.
Ik ben benieuwd, foto's zijn altijd leuk.

GJ_

Moderator

Dichtlassen, glad slijpen en stralen. Of gewoon nieuwe plaatdelen maken.

Poedercoaten word wel erg heet natuurlijk, dus als je iets gaat smeren wel even rekening mee houden.

Dichtlassen, glad slijpen en stralen.

    ...

Het metaal is te dun om dicht te lassen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Nee, TS denkt dat het te dun is. ;-)
En anders:

...gewoon nieuwe plaatdelen maken.

Als 't zo'n plat mengpaneel-achtig geval is, die zijn meestal van aluminium...

https://thumbs.static-thomann.de/thumb/orig/pics/bdb/400476/11509739_800.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Dan is poedercoaten lastiger en moet het eerst gebeitst worden.

Ik heb dat soort dingen in het verleden ook gelast, maar dat deed ik met autogeen en een juweliersbrandertje. Maar ik heb een klein maar goed MIG apparaat gehad waarmee dat ook goed ging. Maar zelf zou ik dat wat overkill vinden voor een 3mm gaatje

Wat goed werkt is afplakken aan de bovenkant en dan aan de achterkant een dotje epoxy, metaal wat opruwen en goed ontvetten. Niet te strak afplakken want het kan wat inkrimpen bij uitharden. Ik heb het ook wel eens gedaan met kneedbaar metaal. Dat is 2 componenten spul wat je moet kneden, Het wordt keihard.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Nog even hier op terug komen als het mag.

Op 31 maart 2021 10:44:05 schreef DJohnny:
Het metaal is te dun om dicht te lassen.

Ik heb zelf een CO2 lasapparaat met 0,8 en evt. 0,6 mm draad en daar mee kan ik met wat gevogel hele dunne dingen mee lassen. Maar dunner draad is er ook, ik heb van iemand gehoord die er een sigarenblikje mee kon lassen, dat was ws met gevuld draad.

Maar ja, om speciaal voor dat ene gaatje een lasapparaat te gaan kopen gaat wat ver, maar ik zou zo'n apparaat er wel bij willen hebben, er is nog net een beetje ruimte voor :-)

Ik las regelmatig aan 2CV / Lelijke Eend, da's net vloeipapier ;-) Waar mogelijk een blokje koper er achter.

Welding Tips and Tricks: welding up gaps and holes backed with copper
https://www.youtube.com/watch?v=NCwmjA7UiaQ

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hallo allemaal! Excuses voor de wat vertraagde reactie van mijn kant.

Het gaat om een 19" controllertje, nu stelt het niets meer voor maar indertijd was je "de man" als je zon ding had. Er zit zelfs niet eens USB op maar een seriële poort. Goud van oud!

Het materiaal is echt ontzettend dun, zelfs gezette hoeken kun je zonder overdreven kracht gewoon buigen. Het idee van pa3gws had ik in de eerste instantie ook bedacht, echter zit er een print vlak achter. Deze print kan ik ook niet verplaatsen daar hij anders in de verdrukking komt met andere printen. We hebben verschillende lasapparaten en hebben deze ook geprobeerd op eenzelfde materiaal, maar je stookt het meteen kapot of het hecht niet (na grondig schoon te hebben gemaakt uiteraard).

Ik ga de JBweld en de powdercoat masking tape proberen, ik laat jullie het resultaat weten!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Tidak Ada

Golden Member

In plaats van de boutjes van pa3gws, zou je ook potnageltjes kunnen gebruiken. kop aan de binnenzijde en wat epoxy onder de kop. Daarna ook afslijpen en plamuren.
Ik maak ook wel eens klinknageltjes van die aluminium nagels voor asfaltpapier. Daarmee repareer ik een aluminium ketel met een wanddikte van 0,6mm. Ons kalkwater brandt daar namelijk gaatjes in.

Etsen van aluminium doe je met heet sodawater.
Er bestaan ook etsende twee-componentengrondlakken voor aluminium

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Gaatje aan de buitenzijde wat soevereinen en een klinknageltje erin, daarna glad slijpen met een dremel o.i.d.

vergeten

Golden Member

@DJohnny
Draai er een tap in M3,5 of M4 maak zo wat groeven in het gat voor de hechting.
Goed ontvetten en dan afwerken met Bison Kombi Metaal tweecomponenten laten uitharden en gladschuren/spuiten.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
GJ_

Moderator

Op 5 april 2021 12:01:26 schreef vergeten:...en gladschuren/spuiten.

Behalve dus als het aluminium is. Dat moet eerst met een speciale primer behandeld worden anders valt de lak er zo vanaf.

Tidak Ada

Golden Member

DJohnny gesmoord in de informatie?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Ik mag toch aannemen als je het laat poedercoaten dat ze daar ook wel weten wat er aan primer op moet.

High met Henk

Special Member

krijg hem hier binnen en las hem wel ff dicht.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@All

Mijn dank voor alle reacties! Hmh gaat hem idd voor me dichttikken met zijn toorts! Waarvoor dank natuurlijk.

@Tidak:
Nee hoor, heb het behoorlijk druk met met diverse werkzaamheden en projecten op dit moment. Maar ik laat altijd wat van mij horen, wel zo netjes!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!