Piraten spul van vroeger gevonden!

Dit topic is gesloten

rob007

Yarr, Matey!

( het is geen vraag, maar misschien wel ff leuk? )
Ik moet eigenlijk mijn hokje opruimen er is daar een flinke tijd geleden al bom ontploft,
Natuurlijk de schuldige ben ikzelf!
Ik was eigenlijk ook op zoek naar een zendertje met een BF900 oscillatortje waar ik het hier over had:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/153930
en omdat ik nogal wat rommel heb waarvan ikzelf niet meer weet…..
nu kwam ik een zendertje tegen (uit de middel eeuwen!!!) gekregen ooit destijds op mijn werk.
Ik was het eigenlijk vergeten, wat best wel raar is want toen ik het kreeg was ik wel HEEL erg blij er mee.
Een aluminium kastje met daarin een Stentor met daar achter een SD1272 ( We gaan blazen, LOL )
Ik dat zendertje even gecontroleerd er zat een aarde draadje los en een plus draadje naar een potmeter met draaischakelaar
( draaischakelaar, volgens mij veel te licht! )
Eerst sloeg mijn zekering er uit! Verwisseld voor F4A zekering -
Op dummyload even aan gezet en wonder boven wonder slaat mijn meter bijna door zijn schaal heen!
Das eng!!! MAAR, mooi voor aan mijn muur!
Ik zal later nog een foto maken dan kunnen jullie ook schrikken! :o

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Ik had nog foto’s beloofd!
Wat mij opviel was het frontplaatje, das niet door een knutselaar gemaakt!

Tot zo ver weer heel eventjes,
Vriendelijke en Gezonde Groeten allemaal!
Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
bprosman

Golden Member

Wat mij opviel was het frontplaatje, das niet door een knutselaar gemaakt!

Rob

"Vroegah" had je fotogevoelig aluminium (misschien nu nog wel) daar lijkt dit wel heel erg op.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 1 april 2021 18:27:42 schreef rob007:
( het is geen vraag, maar misschien wel ff leuk? )
Ik moet eigenlijk mijn hokje opruimen er is daar een flinke tijd geleden al bom ontploft,
Natuurlijk de schuldige ben ikzelf!
Ik was eigenlijk ook op zoek naar een zendertje met een BF900 oscillatortje waar ik het hier over had:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/153930
en omdat ik nogal wat rommel heb waarvan ikzelf niet meer weet…..
nu kwam ik een zendertje tegen (uit de middel eeuwen!!!) gekregen ooit destijds op mijn werk.
Ik was het eigenlijk vergeten, wat best wel raar is want toen ik het kreeg was ik wel HEEL erg blij er mee.
Een aluminium kastje met daarin een Stentor met daar achter een SD1272 ( We gaan blazen, LOL )
Ik dat zendertje even gecontroleerd er zat een aarde draadje los en een plus draadje naar een potmeter met draaischakelaar
( draaischakelaar, volgens mij veel te licht! )
Eerst sloeg mijn zekering er uit! Verwisseld voor F4A zekering -
Op dummyload even aan gezet en wonder boven wonder slaat mijn meter bijna door zijn schaal heen!
Das eng!!! MAAR, mooi voor aan mijn muur!
Ik zal later nog een foto maken dan kunnen jullie ook schrikken! :o

VrGr Rob

Ik zou hem niet te lang aan laten staan. 35Watt + een goede antenne, kan een kostbare zaak worden
https://klompenboer.nl/PERSBERICHTx.pdf

rob007

Yarr, Matey!

Hallo bprosman en buzzy,

Ja bprosman nu je dat zegt inderdaad,
maar er is dus best behoorlijk moeite gedaan om het zo hoe noem je het…
zo goed mogelijk over te laten komen ( professioneel durf ik niet te zeggen! )
.
En Ja inderdaad buzzy, daarvoor ook de uitspraak:
Das eng!!! MAAR, mooi voor aan mijn muur!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Thevel

Golden Member

Op 2 april 2021 14:16:21 schreef rob007:
mooi voor aan mijn muur

Vroeger was het in bezit hebben van illegale zendapparatuur al strafbaar.
En ik kan het weten, ben ooit 2 keer "gepakt" :(
De 2e keer ging het om een defecte President 27MC bak die helemaal uit elkaar lag, zelfs de zendtransistors waren eruit want die waren defect.
Koste me dus gewoon een maandsalaris aan boete...

Op 2 april 2021 17:25:27 schreef Thevel:
[...]Vroeger was het in bezit hebben van illegale zendapparatuur al strafbaar.
En ik kan het weten, ben ooit 2 keer "gepakt" :(
De 2e keer ging het om een defecte President 27MC bak die helemaal uit elkaar lag, zelfs de zendtransistors waren eruit want die waren defect.
Koste me dus gewoon een maandsalaris aan boete...

Nou meende ik altijd dat apparaten die zend onklaar gemaakt waren, zoals het definitief verwijderen van de oscillator, niet verboden waren. Ook het bezit van onderdelen . Uiteindelijk kun je met elke buis en dergelijke een zender bouwen en dat is dus niet te handhaven.
Talloze LF versterkers die bijvoorbeeld voorzien zijn van buizen 807 of PE06/40, hetgeen echt wel buizen zijn, bedoeld voor zendereindtrappen, zouden dan meteen illegaal zijn.

Bert jan

Special Member

Dat is wel veranderd , straf voor bezit valt wel mee. Althans bij first offender allen taakstraf en vanaf 87,5 Mhz en hoger..
https://wetten.overheid.nl/BWBR0041661/2019-01-01

De straffen zijn lager dan de kosten voor een LPAM-vergunning.....

Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat, lager dan 162 euro? (eenmalig; verder 14,33 per maand).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Kijk nu weet ik weer waarvoor ik het luisteren het leukste vind!
Dat bakkie blijft bij Rob, en ik wil geen oorlog voeren met mijn financieel directrice maar anders had ie echt aan mijn muur gehangen!
MAAR dat komt ook nog wel hoor! ( Ik ben nog op zoek naar een WZ 5…6..7? )
Natuurlijk andere toen destijds zendertjes op print verkocht wil ik ook hebben,
Ik heb er al een paar, en allemaal voor aan mijn muur! ;)

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@FET: ik hoor van Rene van AlbumAM dat zijn totale kosten veel meer zijn.
Hij heeft weliswaar 2 frequenties (846 en 1251 kHz) maar klaagt over handhaving (notabene...) en Buma Stemra en vrijheid in het algemeen. Ik hoor van hem hogere bedragen als totaal.

Tot nu toe betaal ik alleen de AT-bijdrage voor mijn machtiging.

Dit waren "fabrieks"zender van het merk PACOM
Werden verkocht door onder andere Radio ABE in Rotterdam
Het was eens stentor met wat aanpassingen zoals een zener voor de osc
Er heeft wel iemand ooit in lopen klooien normaal zien ze er wat netter uit.

Hubie

Special Member

Je bedoeld een zener als varicap gebruiken?Of begrijp ik je nu verkeerd.
Dat etsbare alu voor frontplaatjes komt mij vaag bekend voor,dat was nogal prijzig dacht ik.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 3 april 2021 01:07:00 (39%)

Ronald45

Golden Member

Op 2 april 2021 17:25:27 schreef Thevel:
[...]..
De 2e keer ging het om een defecte President 27MC bak die helemaal uit elkaar lag, zelfs de zendtransistors waren eruit want die waren defect....

Hoe hebben ze die opgespoord??
Of had er iemand zn mond voorbij gepraat?

Thevel

Golden Member

Op 2 april 2021 22:44:29 schreef Bert jan:
Dat is wel veranderd , straf voor bezit valt wel mee. Althans bij first offender allen taakstraf en vanaf 87,5 Mhz en hoger..
https://wetten.overheid.nl/BWBR0041661/2019-01-01

Vroeger waren de boetes echt torenhoog en de RCD hield bij ons in het dorp een paar keer per jaar gewoon razzia's.
In het dorp informeerden ze bij mensen of ze wisten of iemand een "zendertje" had en als ze dan iets vermoeden kwamen de RCD samen met de politie even bij je langs.
Vaak was alleen de moeder thuis en die was natuurlijk helemaal overdonderd van al die geüniformeerden voor de deur en helemaal van slag lieten ze die lui maar binnen omdat ze dat wilden.
Vervolgens wet je kamer helemaal omgespit!

Die lui van de RCD dachten dat ze god waren en alles mochten en soms gingen ze ver buiten hun boekje:
Bij een razzia kwamen ze bij mij voor de 2e keer en bij een vriend voor de 3e keer, bij hem werd een 27MC bakje en een FM zendertje maar ook zijn complete platen collectie, audio apparatuur, voedingen etc. beslag genomen, blijkbaar mocht dat en was dat "normaal"
De verwachte boete zal duizenden guldens zijn, de vriend had maanden voor jan doedel moeten werken...

Maar het liep allemaal anders:
Tijdens zijn rechtszaak was ik ook aanwezig omdat mijn zaak ervoor behandeld was.
Zijn moeder was ook meegekomen en vertelde de rechter met tranen in haar ogen wat er gebeurd was, ze vertelde: ik wilde boodschappen doen en deed de voordeur open en daar stonden die lui voor de deur die gelijk doorstormden naar de kamer van mijn zoon.
Wat?? zij de rechter, heeft u geen toestemming gegeven?
Nee zei de moeder, ik werd aan mijn arm de trap naar mijn slaapkamer getrokken en werd verteld daar wachten, ondertussen haalden ze de kamer van mijn zoon helemaal overhoop...
De rechter was toch wel een beetje beduusd en wilde dat de zaak uitgezocht werd.

Er volgde een 2e rechtszaak, uitslag: de ambtenaren waren buiten hun boekje gegaan en volstrekt onrechtmatig verkregen bewijs.
De vriend heeft al zijn spullen terug geregen en van een boete was natuurlijk helemaal geen sprake.

De vriend heeft al zijn spullen terug geregen en van een boete was natuurlijk helemaal geen sprake.

Mazzel gehad die vriend. Vaak was het resultaat niet alleen een boete maar ook een gevangenisstraf en een strafblad.

Het klinkt heel verschrikkelijk allemaal en dat was het ook. Maar de achterliggende gedachte was gewoon een geld en belasting kwestie. De grote piraten verdienden werkelijk enorm veel geld. Geld dat dan niet verdient werd door de officiële radiodiensten. Evenmin werd er belasting over betaald. Radio Veronica had in jaar meer winst gedraaid dan de klm dat jaar aan rode cijfers schreef. En die rode klm cijfers waren toen enorm. En dit soort van dingen vind een regering niet leuk. Er moeten dan stevige acties worden ondernomen. En een van de uitwassen daarvan was het oppakken en molesteren van relatief onschuldige jongelui die een beetje met radio aan het spelen waren. Deze jongelui stoorden waarschijnlijk wel, hetgeen natuurlijk gevaarlijk kon zijn en erg hinderlijk voor mensen die dik kijk en luistergeld betaalden. Er geld mee verdienen deden die jongelui nu niet echt. Het was zomerslang bollenpellen om zo'n prut stentor zendertje kunnen kopen.

Vanwege dat storen vind ik het wel terecht dat ertegen wordt opgetreden. Maar om een half huis slooprijk te maken zoals bij een schoolgenoot van mij ooit gebeurt is, is gewoon schandalig. Ze hadden daar de bedrading zelfs uit de muur getrokken. De schade was werkelijk enorm. Ik geloof dat er toen een extra hypotheek nodig is geweest om alles een beetje op te lappen. En die schoolgenoot was een gewone knul van 13 of 14 die nooit iemand kwaad had gedaan. Hij was alleen erg nieuwsgierig naar radio techniek.

Ik heb altijd met veel plezier naar radio Uniek en later Monique geluisterd en heb nooit geweten dat het eigenlijk om enorm veel geld draaide. Zelf ben ik nooit piraat geweest. Ik ben geen radiomaker. Ik heb wel gespeeld met dat spul en wel eens verbindinkje gemaakt. Maar dat was sporadisch. Ik vond alleen de techniek erg leuk. Klasgenoten van mij gingen plaatjes draaien en daar kwam men dus wel langs. Met de genoemde verschrikkelijke gevolgen die dus af en toe veel te ver gingen. Een knul van 13 kun je ook stevig de waarheid zeggen zonder huizen te slopen enzo.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo rfhhead

Dit waren "fabrieks"zender van het merk PACOM

Dus je bedoelt dat de zender van de foto’s een fabrieks zender is?

verkocht door onder andere Radio ABE in Rotterdam

Ja dan is het niet vreemd dat ik hem nu hier heb liggen, Ik zit ook niet ver van die winkel vandaan.
MAAR wel grappig, een Stemtor fabrieks zender LOL
HOOWWww en ik heb er voor de rest niet in zitten spitten!
Er waren 2 draadjes los die heb ik alleen weer terug gesoldeerd.

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op zaterdag 3 april 2021 08:58:01 (14%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 2 april 2021 23:08:51 schreef Frederick E. Terman:
Wat, lager dan 162 euro? (eenmalig; verder 14,33 per maand).

Onder andere het commissariaat voor de media vraagt ook om een bijdrage.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Klopt natuurlijk.

Op 3 april 2021 00:05:25 schreef Brightnoise:
@FET: ik hoor van Rene van AlbumAM dat zijn totale kosten veel meer zijn.

Dat zal geen LPAM-station zijn, maar een honderdwatter. Dan betaal je aan AT per maand maar liefst 38 euro; 1,25 per dag :).
Maar het geld gaat dus hoofdzakelijk op aan het draaien van de muziek, niet aan de zendvergunning.

De kosten voor het Commissariaat voor de Media hebben dus niets met AT en de zender te maken. Als je in een zaaltje draait, of een café of een sportschool, moet je ook betalen.

Dat bedrag hangt trouwens af van het aantal luisteraars. Het is dus in het belang van de hobbyist niet al te veel over zijn publieksaantallen op te scheppen!
Het kan daarom ook een goed idee zijn, niét op een stream o.i.d. uit te zenden, vooral als het eigenlijk meer om de zendhobby en zendtechniek gaat. Met alleen een AM-zender kun je goed aannemelijk maken dat je nauwelijks luisteraars hebt, en dan valt de bijdrage voor de Media wel mee.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja inderdaad.
De naam LPAM slaat op 1 watt pep. Ik heb het verward.

Het AT hanteert het vermogen om het aantal luisteraars te bepalen, ik weet dat van een LPAMmer uit Amersfoort.

http://radio-impuls.nl/

Frederick E. Terman

Honourable Member

Misschien om dat aantal weer door te geven? Hun eigen tarief is er onafhankelijk van.

Hé wat leuk, AM-stereo. Dat heb ik sinds mijn USA-tijd niet meer gehoord. Daar was het aan het afnemen, omdat op de middengolf eigenlijk vooral talk-radio overbleef, en die deden niet zoveel met stereo.
Maar technisch is het een ontzettend leuk verhaal!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja leuk dat C-quam, verrassend eenvoudig in hardware uit te voeren, staat in een van de Zoetermeerse Razzies:
Deze dus https://www.pi4raz.nl/razzies/razzies201308.pdf

Helaas ontvang ik Impuls-radio niet meer, wordt geplet door Radio Flashback hier in het Groene Graf van 't Gooi (Oók op 1485 kHz, daarom is maar één LPAM station per gemeente toegestaan.)

Edit c-quam ontvang je met b.v. SodiraSDR en een geschikte SDR.

Op 3 april 2021 01:40:53 schreef Thevel:

Die lui van de RCD dachten dat ze god waren en alles mochten en soms gingen ze ver buiten hun boekje:
Bij een razzia kwamen ze bij mij voor de 2e keer en bij een vriend voor de 3e keer, bij hem werd een 27MC bakje en een FM zendertje maar ook zijn complete platen collectie, audio apparatuur, voedingen etc. beslag genomen, blijkbaar mocht dat en was dat "normaal"
De verwachte boete zal duizenden guldens zijn, de vriend had maanden voor jan doedel moeten werken...

best ongezellig, daarboven. in BE moest je al het een en het ander continue uitspoken eer men de boel kwam aanslaan. Je platen mocht je overigens houden, maar ze maakten er wel een gaatje extra in...

vraag me altijd af waarom het zo streng was. En blijkbaar zijn de mensen van de RCD daarna verhuisd naar controle op al dan niet onterechte uitkeringen :-)

Dit topic is gesloten